IKLAN BERBAYAR

Thursday, February 23, 2012

EMAIL :DALIL MENGAPA BAIAH PAS ITU WAJIB DITOLAK !



Soalan: Sebahagian kumpulan moden mengikat bai’at kepada
pemimpin-pemimpin mereka yang mereka pilih untuk diri mereka dan
mereka berkeyakinan wajibnya dengar dan taat kepada mereka
(pemimpin-pemimpin jamaat) sedangkan mereka ini berada di bawah
kekuasaan pemimpin-pemimpin yang sah yang dibai’at oleh umum kaum
muslimin.

Adakah perbuatan ini harus? Yakni adakah boleh di atas tengkuk
seseorang itu mempunyai lebih daripada satu bai’at dan sejauh manakah
kesahihan bai’at ini?

Jawapan Samahah al-Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz –rahimahullah- :

Bai’at ini adalah BATIL dan TIDAK BOLEH melakukannya; kerana ia akan
membawa kepada perpecahan kesatuan, fitnah (kekecohan) yang banyak,
dan pemberontakan ke atas pemerintah secara tidak syar’ie. Telah sahih
bahawa Nabi s.a.w bersabda:

أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن تأمر عليكم عبد ، فإنه من يعش منكم
فسيرى اختلافا كثيرا ، فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين من بعدي ،
تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ ، وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة
بدعة ، وكل بدعة ضلالة

Maksudnya: “Aku berpesan kepada kamu supaya bertakwa kepada Allah
serta dengar dan taat walaupun kamu diperintah oleh seorang hamba,
kerana sesungguhnya barangsiapa yang hidup antara kamu dia akan
melihat perselisihan yang banyak, maka wajib atas kamu berpegang
dengan sunnah ku dan sunnah para Khalifah al-Rasyidin selepasku,
berpegang teguhlah dengannya dan gigit dengan geraham kamu serta
hati-hati olehmu akan perkara baharu kerana setipa perkara yang
diadakan (-dalam agama-pent-) itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu
sesat”. [al-Tarmizi, Ibn Majah, dan Ahmad].

Serta sahih juga baginda bersabda:

على المرء السمع والطاعة فيما أحب وكره ، ما لم يؤمر بمعصية الله ، فإن
أمر بمعصية الله فلا سمع ولا طاعة

Maksudnya: “wajib atas seorang muslim itu mendengar dan taat dalam
perkara yang dia suka dan benci selama mana dia tidak diperintah
melakukan maksiat kepada Allah, jika dia diperintah melakukan maksiat
kepada Allah maka tidak wajib dengar dan taat”. [Muslim].

Dan baginda s.a.w bersabda:

إنما الطاعة في المعروف

Maksudnya: “Sesungguhnya ketaatan itu hanya dalam perkara makruf”.
[al-Bukhari dan Muslim].

Dan baginda s.a.w bersabda:

من رأى من أمره شيئا من معصية الله فليكره ما يأتي من معصية الله ولا
ينزعن يدا من طاعة

Maksudnya: “Barangsiapa yang melihat pemerintahnya melakukan sesuatu
maksiat kepada Allah maka hendaklah dia membenci apa yang dia lakukan
daripada maksiat kepada Allah itu namun jangan pula dia mencabut
tangan daripada ketaatan (bai’at)”. [Muslim].

Hadis-hadis dalam perkara ini sangat banyak semuanya menunjukkan wajib
taat kepada para pemerintah dalam perkara makruf serta tidak boleh
memberontak kepada mereka melainkan mereka melakukan kekufuran yang
jelas yang ada pada pemberontak bukti daripada Allah.

Tidak diragukan lagi bahawa wujudnya bai’at kepada sebahagian manusia
akan membawa kepada perpecahan dan pemberontakan kepada pemerintah
maka WAJIB MENINGGALKANNYA, dan HARAM MELAKUKANNYA, kemudian wajib
atas mereka yang melihat pemerintahnya melakukan kufur yang jelas
untuk MENASIHATINYA sehingga dia (pemerintah) meninggalkan perbuatan
itu, dan tidak boleh memberontak kepadanya jika pemberontakkan itu
membawa keburukan yang lebih banyak kerana mungkar tidak dihilangkan
dengan perkara yang lebih mungkar, seperti yang dinyatakan oleh para
Ulama seperti Syeikhul Islam Ibn Taimiah dan al’Allamah Ibn al-Qayyim
–rahmatullahi ‘alaihima-. Wallahu waliyyut Taufiq.

[Sumber: Majmuk Fatawa Ibn Baz, jil 28, m.s 250-253].



hendaklah kita bezakan antara bai'at kpd pemerintah dgn bai'at kpd
parti.. sama ada parti itu UMNO atau PAS atau Lainnya, bai'at kpd
parti2 ini TIDAK BOLEH sama sekali. yg ada dlm ISlam bai'at kpd
pemerintah. konteks Malaysia Raja2 dan Sultan2 kemudian PM dan MB dan
KM yg dlantik oleh baginda2 raja x kiralah mereka tu dari parti mana.

23 comments:

Anonymous said...

PAS PIS PUS MAMPUS WAJIB SUMPAH BAI'AH !!

ANGGOTA PAS YANG DI TANGKAP BERZINAH MESTI DI HUKUM MENGIKUT HUKUM HUDUD DAN PECAT DARI PARTI.

AMACAM MAT SABU BAUBURIT ?? SETUJU TAK??

ANGGOTA YANG MEMUTAR-BELIT DAN MEMPERMIAN2KAN HUKUM ISLAM WAJIB DI REJAM DGN BATU.

AMACAM N.AJIS ?? SETUJU TAK??

Anonymous said...

aku malas nak komen byk la..

PAS ni sesat.

Aku kat jln sungai buaya, banting. Lokasi DHA mlm ni.

2 ribu easily.

Melayu Perak said...

bai'ah pas bai'ah taik kucing....

Anonymous said...

Mengambil kira 6 rukun iman dan 5 rukun islam sebenarnya adalah baiah sebagai ahli sunahwaljamaah.

Yng perlu kita sedar dan ketahui PAS adalah organisasi politik dan bukanya agama samawi.

Berbaiah kepada PAS lebih kepada sumpah taat setia kepada sebuah pertubuhan!


EXpas

Anonymous said...

aku heran kuncu2 laknat GAP ni.yg sibuk2 hal org apasal.lantak org nak buat apa,ada kacau parti kamuke.cemburu btl kalau pas buat apa pun.jagalah umno busuk kamu tu.aku kalau dpt jumpa face2face pencacai umno ni mmg nak je aku berdebat

Anonymous said...

mmg babi org2 GAP ni.kalau pasal pusing cerita bagilah kat babi2 umno ni

Melayu Perak said...

bukti kerajaan bn sudah habis berbillion dalam kerajaan negeri kelantan.....

tapi mana duit tuh semua pergi....


BIL
PERKARA
TAHUN
2006-2010(RM JUTA)
2011 (RM JUTA)
1.
Pemberian Mengikut Bilangan Orang
103,796,252
24,578,760
2.
Penyelenggaraan Jalan Raya Negeri
326,663,530
72,493,620
3.
Pemberian Kekurangan Akaun Mengurus
287,404,657
74,883,053
4.
Pemberian Berdasarkan Tahap Ekonomi, Infrastruktur dan Kesejahteraan Hidup
136,927,361
28,597,000
5.
Pemberian di Bawah Senarai Bersama
77,259,848
17,490,308
6.
Pemberian Pertambahan Hasil
108,713,731
36,311,885
7.
Pemberian Tahunan Kepada PBT (GTBKK)
109,652,590
21,930,518
8.
Bayaran Perkhidmatan (10%)
64,675,996
52,496,438
9.
Perpustakaan Awam Negeri
3,244,186
1,0.5,100
10.
Lembaga Muzium Negeri
3,384,738
857,000
11.
Pemberian Bantuan Bil Lampu Kepada PBT
4,034,634
1,095,647
12.
Penyelenggaraan cerun
10,000,000
7,968,000
13.
Kumpulan Wang Pendahuluan Untuk Negeri-Negeri
217,000,000
-

JUMLAH
1,452,757,523
339,737,329

Apakah kerajaan Barisan Nasional tidak memberi apa yang dijanjikan sebelum ini dan adakah kerajaan Pas menunaikan apa yang mereka janji? Jika Pas mungkir nak buat Hudud alasannya sebab BN tak bagi buat, bagaimana pula dengan 85 janji ini, apakah kerajaan BN juga yang menghalangnya. ? Rakyat Kelantan pastinya telah merasai apa yang telah dijanji senaraikan ini. Tanyalah iman , Anda Mampu Mengubahnya.

BAJET 2012

1. Meredakan Inflasi dan mengimarahkan kehidupan rakyat

14) Bantuan RM500.00 kepada isi rumah berpendapatan Rm 3 Ribu kebawah.
15) Penerusan pemberian subsidi, insentif dan bantuan.
16) Penerusan subsidi bil elektrik bawah Rm 20.00.

2. Pendidikan

17) Pemansuhan bayaran tambahan:
Sek Rendah Rm24.50
Sek Menengah Rm 33.50
18) Bantuan persekolahan RM100.00 kepada semua pelajar Sekolah Rendah dan Menengah Tahun1 hingga Tingkatan 5.
19) Pemberian baucer buku Rm200.00 kepada semua pelajar warganegara di Institusi Pengajian Tinggi Awam, Swasta, Matrikulasi serta pelajar Tingkatan 6.

3. Program Perumahan Rakyat

20) Skim Rumah Pertamaku
21) Skim Perumahan Rakyat 1 Malaysia
22) Program Perumahan rakyat
23) Program Rumah Mesra Rakyat
24) Tabung Khas Perumahan Nelayan
25) Pembelian Rumah Secara Kaedah Bina Kemudian Jual

Melayu Perak said...

WANG EHSAN

Sumbangan kepada pelajar cmerlang

a) 26) UPSR - RM 100.00 (5A Keatas)
b) 27) PMR - RM 150.00 (8A Keatas)
c) 28) SPM - RM 200.00 (8A Keatas)
d) 29) STPM - RM 200.00 (3.5 Keatas)

Sumbangan kepada pelajar ke IPTA

a) 30) ASASI / MATRIKULASI - RM300.00
b) 31) DIPLOMA - RM 500.00
c) 32) IJAZAH - RM 800.00

Sumbangan ditimpa musibah

a) 33) Kebakaran
b) 34) Bencana Alam
c) 35) Kemalangan Tragis
d) 36) Baiki Rumah

PROJEK-PROJEK MEGA

37) Terminal Makanan Negara (TEMAN) RM 143.7 Juta
38) Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kampus Peng Chepa, Jeli dan Bachok RM 117.5 Juta
39) Jambatan Sultan yahya Petra Ke-2 RM150.0 Juta
40) Lebuh raya dan Tambatan Sg. Kelantan RM 509 Juta
41) Pembinaan Sek., Kolej Matrikulasi & Politeknik RM 406.4 Juta
42) Keagamaan RM 192.8 Juta
43) Kesihatan dan Keselamatan RM 481.6 Juta
44) Pusat Pemulihan Akhlak RM 125.5 Juta
45) Kompleks Budaya RM 79.2 Juta
46) Bekalan Air RM 195 Juta

PENDIDIKAN

BIL
PERKARA
TAHUN
2010(RM JUTA)
2011 (RM JUTA)
47)
Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAMP)
25,021,950.00
32,168,500.00
48)
Skim Baucer Tuisyen (SBT)
6,478,026.40
-
49)
Elaun Pelajar Berkeperluan Khas (OKU)
6,258,150.00
5,324,550.00
50)
Pancangan Makanan tambahan (RMT)
20,456,496.00
23,471,460.00
51)
Program Susu Sekolah
-
7,987,000.00
52)
Bantuan Makanan Prasekolah
4,411,800.00
5,168,160.00
53)
Bantuan Makanan Asrama
62,089,678.00
81,949,960.00
54)
Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
32,950,007.70
46,315,230.00
55)
Biasiswa Kecil Persekutuan (BKP2 dan BKP3)
17,402,040.00
17,820,250.00
56)
Biasiswa Kelas persediaan Universiti (BKPUA dan BKPUS)
2,200,610.20
1,076,780.00
57)
Bantuan Jaket Keselamatan
45,525.00
-
58)
Kelas Dewasa (KEDAP)
225,000.00
675,000.00
59)
Bantuan Per-Kapita
16,279,502.00
43,248,870.70
60)
Peruntukan Kokurikulum
5,673,535.00
4,001,256.00

JUMLAH
199,492,320.30
269,207,016.70
Jom rakyat Kelantan menilai kebajikan kerajaan BN ini dengan kerajaan Pas, siapa yang berkebajikkan dan siapa pula yang mungkir DISINI

Anonymous said...

buat lah dosa mengumpat banyak2..

buat lah dosa memfitnah banyak2..

buat lah dosa menghina..mencaci..sepuas hati..

kau orang jgn tidur pun..ok..

mencaci lagi sampai esok bagi..sambung lagi siang hari..sambung sampai malam..
masih tak puas lagi...

mengumpat lah lagi..mencaci lah lagi..

TAPI INGAT ALLAH MAHA MENGETAHUI..

TUNGGU JER PEMBALASAN NYA SETELAH PUAS BERPESTA MEMFITNAH..MENCACI DAN MEMAKI..

Melayu Perak said...

apa nya mengumpat,menghina memaki....

terang dah ada fakta sila googlekan fakta tersebut....

Anonymous said...

ai'ah: Nik Aziz nafi 'tohmahan' Tun Mahathir

SHAH ALAM - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sambil menafikan tanggapan Tun Dr Mahathir Mohamad semalam menegaskan, partinya tidak pernah memaksa ahli-ahlinya taksub kepada pemimpin-pemimpin parti itu.

Malah kata beliau, kenyataan Dr Mahathir juga memberi satu tanggapan yang salah mengenai dasar dan perjuangan Pas.

"Semalam Dr. Mahathir ada komen mengenai bai'ah yang diamalkan oleh Pas. Ia semacam mentohmahkan cara bai'ah Pas sebagai ketaksuban kepada pemimpin tidak kepada Allah SWT.

"Sebenarnya, Pas tidak mengamal sebegitu. Pas mengajar ahli dan pemimpinnya berbai'ah tetap kepada Allah dan Rasul serta kepatuhan kepada rukun berjamaah, bukannya pemimpin," kata beliau dalam komen yang disiarkan menerusi laman sosial Facebook.

Sehubungan itu kata beliau, jelas sekali Dr. Mahathir sudah tersasar dalam menterjemahkan Pas sebagai sebuah gerakan politik Islam yang meletakkan akidah perjuangan Islam sebagai keutamaan.

Sikap Mahathir terhadap bai'ah menjelaskan bahawa beliau amat jahil mengenai Islam.

Wahai Mahathir, mari sini ku kuliahkan kepada kamu serba sedikit tentang bai'ah.

Dalam Islam Bai`ah bermaksud berjanji untuk taat kepada pemimpin. Bai`ah sememangnya wujud dalam amalan Islam. ALLAH SWT berfirman yang bermaksud “Bahawasanya mereka yang memberi bai`ah kepada kamu, sesungguhnya mereka memberi bai`ah kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan-tangan mereka. Maka barangsiapa yang melanggar (bai`ah), sesungguhnya (akibat) melanggar bai`ah akan menimpa dirinya sendiri. Dan barangsiapa yang menunaikan apa yang dia janjikan kepada Allah, makaDia akan memberinya ganjaran yang besar.” (Surah Al-Fath, ayat 10)

ANWAR EJEN ISRAEL said...

Anon 10.54,

Korang caci maki, fitnah dalam rumah Allah SWT boleh la plak...

Setakat ni, aku takde lagi nak maki maki. Itu ajaran PAS Sesat.

Aku cuma mengambil tanggujwb di atas usaha pas yg mahu menyesatkan sebyk2 org melayu.

Aku tentang habis-habisan PAS.

Allahuakbar!!!

Melayu Perak said...

SUMPAH LAKNAT/BAI’AH: PERSOALAN UNTUK PAS
May 12, 2011 · 122 Comments

Bila ditanya apa yang paling panas sekarang, sudah tentu jawapannya bukan lagi Goreng Pisang Wak Mastor di Batu Pahat, dah tentu bukan Mee Sup Mak Yam Sentul, tapi yang sahihnya isu kes liwat serta video seks DSAI. Sebelum dilanjutkan perbahasan ini, teringat saya akan kisah di zaman persekolahan saya dulu. Seorang murid telah kehilangan wang sakunya sejumlah dua puloh sen, di tahun 60 an dua puloh sen umpama dua ringgit sekarang, bayangkan nasi lemak Cuma lima puloh sen sahaja. Berbalik kepada cerita tadi, Atan dituduh mencuri duit tersebut disebabkan kenakalannya dan tabiatnya yang suka mengambil barang orang lain. Beliau telah disoal selidik tak ubah seperti melakukan jenayah yang besar dan akhirnya diarahkan membela dirinya. Saya masih ingat kata Ustaz Lahmi, “Tan, kalau betul kamu tak buat kamu kena bersumpah, dan esok Cikgu akan bawa pisang serta air sembahyang hajat, satu kelas kena minum, kalau kamu tak buat kamu selamat. Tapi kalau kamu buat, kamu tanggunglah azabnya”. Direngkaskan cerita, Atan menurut arahan Ustaz dan alhamdulillah beliau selamat malangnya, Long (nama sebenar lupa) menggigil sewaktu diarahkan makan pisang dan minum air sembahyang hajat dan beliau mengaku kesilapannya.

Berbalik semula kepada isu DSAI, beliau mendakwa difitnah, dianiaya, cubaan membunuh kerjaya politiknya dan pelbagai konspirasi jahat terhadapnya. Namun dalam aspek ini, rakyat mulai rasa curiga akan kesahihan dakwaan beliau. Pelbagai soalan yang dibangkitkan oleh masyarakat baik Melayu, Iban, China, Senoi, India, Kadazan; kenapa DSAI tidak mahu melakukan Sumpah Laknat? Adakah DSAI itu Islam atau pun tidak? Kenapa DSAI mengatakan tidak perlu melakukan sumpah laknat kerana ia melangar ajaran Islam? Kenapa Saiful sanggup sumpah laknat? Kenapa Datuk Eskey sanggup sumpah laknat? Bukankah Saiful dan Eskey juga Islam? Bukankah mereka juga menuntut kebenaran? Bukankah mereka juga mendapat pandangan para ilmuan Islam? Jutaan kemusykilan akan wujud dalam aspek ini.

Jawapan yang sering diberikan ialah, beliau telah mendapat nasihat dari Tuan Guru Haji Hadi dan Tok Guru Nik Aziz, beliau tidak perlu melakukan sumpah tersebut kera ianya bertentangan dengan hukum Islam. Samada benar nasihat tersebut diberikan oleh Tuan Guru Haji Hadi atau TGNA, atau DSAI sengaja meletakkan bebannya kepada PAS, jawapannya hanya ada pada kepimpinan PAS dan DSAI sendiri.

Nobody is perfect, even a famous writer will forgot to mark a full stop. Suatu waktu dahulu PAS pernah dihujani dengan isu Sumpah Bai’ah “lafaz laknat”. Ianya bukanlah propaganda politik UMNO mahupun BN, akan tetapi ianya adalah pendedahan yang dibuat oleh PAS sendiri sewaktu menghadapi PRU ke 12 dulu. Melalui sidang media yang berlangsung di pejabat Agung PAS, telah didedahkan beberapa skrip Bai’ah rasmi PAS yang pernah diguna pakai oleh beberapa pemimpin tertinggi seperti Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, Haji Mustafa Ali dan Haji Mohammad Sabu. Kesemuanya adalah sama dan berkisar terhadap lafaz laknat jika mengkhianati parti PAS. Antara petikan yang terdapat di dalam sumpah Bai’ah tersebut yang dibaca dihadapan para wartawan ialah:

Melayu Perak said...

“WaLlahi wa biLlahi wa taLlahi. Bahawa saya, Hj. Mustafa bin Ali yang diamanahkan oleh Parti Islam SeMalaysia (PAS) untuk bertanding dalam pilihanraya umum kali ke-12 dalam kawasan DUN N17 Alor Limbat bersumpah dengan nama Allah sama ada saya menang atau kalah di dalam pilihanraya ini, saya tidak akan mengkhianati parti dan perjuangan parti ini, iaitu Islam. Seandainya saya mengkhianati parti dan perjuangan ini (iaitu Islam), maka saya akan dilaknat oleh Allah, para Malaikat dan para pelaknat.”

Apa yang jelasnya sumpah Bai’ah yang dilakukan PAS merupakan satu mekanisme untuk menjerut setiap perwakilan parti tersebut dari beralih arah ke parti lain dan agar mereka tidak mengkhianati amanah parti. Persoalan yang dibangkitkan ialah, adakah disebabkan PAS yang bersandarkan kepada perjuangan Islam, maka Bai’ah dihalalkan? Peliknya perwakilan Barisan Nasional baik di bawah pimpinan Mahathir Mohammad mahupun Mohamad Najib bin Abdul Razak, kelahiran Islam dengan perjuangan Islam tanpa memakai kopiah dan serban tidak mengamalkan Bai’ah. DEMOKRASI, iatulah jawapan sebenarnya bagi kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional. Justeru, dalam kes yang dikatakan fitnah terhadap DSAI, kenapa PAS tidak menganjurkan DSAI dari melakukan sumpah laknat? Apakah bezanya dengan Bai’ah yang dilakukan oleh Parti PAS sendiri?

“Maqasid Syariah” merupakan senjata baru bagi melepaskan jerut yang membeliti leher DSAI. (http://anwaribrahimblog.com/) Pelbagai nama ulamak diketengahkan bagi menyokong fakta yang wujud dalam Maqasis Syariah. Jika dibuat penelitian, Maqasid Syariah memberi keizinan untuk seseorang melakukan sumpah apabila ianya melibatkan nyawa, maruah, akal, harta, keturunan serta aspek-aspek lain yang menyentuh perundangan Islam. DSAI pernah menyatakan bahawa, justice in Malaysia is corrupted by the BN’s government, sekira ianya benar maka DSAI seharusnya menegakkan keadilan bagi diri dan keluarganya dengan konsep Maqasid Syariah yang telah dibentangkan laluannya oleh Islam. Menerusinya wujud unsur membela maruah yang kononnya dicemari oleh konspirasi jahat UMNO dan BN. Kepimpinan negara turut memberikan laluan tersebut terhadap beliau agar turut sama menegakkan keadilan bagi dirinya, rata-rata rakyat menyokong DSAI. Sebaliknya, laluan tersebut tidak digunakan. Kenapa? Jjawapannya telah dijelaskan oleh penulis yang menggelarkan dirinya Al-Bakistani menerusi laman web DSAI sendiri:

“….Maqasid syariah, tidak boleh melakukan satu tindakan dengan tujuan untuk menghilangkan satu kemudharatan, boleh melahirkan kemudharatan yang lain. Dengan maksud, sekiranya Anwar Ibrahim tetap bersumpah juga, ia akan mendatangkan implikasi yang cukup buruk selepas dari itu….”

Kenyataan “sekiranya Anwar Ibrahim tetap bersumpah juga, ia akan mendatangkan implikasi yang cukup buruk selepas dari itu” secara tidak langsung menimbulkan pelbagai persoalan bagi pemikir yang waras. Kenapa akan mendatangkan implikasi yang cukup buruk selepas itu, sedangkan beliau mendakwa dirinya tidak bersalah, dianiaya, dikambing hitamkan, konspirasi politik? Islam itu adil, Allah itu Maha Adil lagi Perkasa, nescaya Allah Taala tidak akan menghukum makhluknya yang tidak bersalah. Pepatah Melayu pernah berkata berani kerana benar, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan, namun demikian DSAI bukanlah insan sedemikian, sentiasa lari dari kebenaran, berselindung disebalik tudung nipis, secara tidak langsung telah menelanjangkan sifat dirinya yang sebenar.

Renunglah, fikirlah, kenapa DSAI yang mulia tidak berani melakukan sumpah laknat sepertimana yang dilakukan oleh Eskay dan Saiful yang jahat????? Siapa yang benar, siapa yang salah? Manusia diberi akal untuk berfikir, jawapannya ada pada diri kita sendiri? Haruskah kita menyokong pemimpin yang pengecut, haruskah kita bersekedudukan dengan pemimpin yang bergelumang dengan maksiat yang keji?

Share this:

anon 11:24 said...

bismillah

PAS ni kalau bagus Allah angkat jadi pemerintah..

Tapi aku rasa sekarang ni tahap PAS n belum bagus lagi, cuma perasan bagus je..

Sebab tu bertanding pilihanraya kt Malaysia ni dh 50 tahun lebih tk menang2 ..

Muhasabah la PAS, jgn asyik tuduh dan maki hamun dan perli org Islam umno je..

Bila org PAS hina org UMNO Allah hinakan PAS.. Skrg ni org nampak PAS ni hina macam balaci DAP dan PKR je..

Insaflah PAS, jgn la angkuh lg..

Tukang Komen said...

Pasal memutar belit hukum bagikan kt Pas. Diaorang memang pakar lagi specialist. Lagipun ahli mereka bukan pandai sangat. Apa orang tua dia kata semua diterima sebagai benar dan sah disisi islam. Kalau parti dah dianggap sebagai agama segala karut marut menjelma.

Dia sama dia berbai'ah yg jadi mangsa isteri masing2 kena talak tiga kalau bai'ah dikhianati. Bai'ah pekebenda beb! Akai mana tarok?

Pengundi Baharu said...

PAS = Khawarij

pukimaq said...

PAS tu satu parti.Buat apa nak baiah untuk PAS.Kalau untuk bontot sayangku tu lain la.

Anonymous said...

abis kalau pas berubah dr parti yg konon islamik tp menyokong org yg terang2 penipu segala bapak penipu anwar ibrahim, pastu tukar kepada negara kebajikan..pastu nanti tba2 mcm2 fatwa dr pemimpin atasan yg boleh menyesatkan org islam, then sorg adun pas dah tegur tp presiden tak berubah2 gak, apa jd calaka kah adun yg keluar pas itu? apa la PAS ni.. malukan agama islam je



kasih awan

Anonymous said...

baiah untuk kepentingan politik boleh ? jadi sumpah mempertahankan diri dari tutudah liwat dan dan tuduhan seks pun mesti boleh kan ?

Anonymous said...

PAS...Parti Ajaran Sesat

Anonymous said...

Melayu Perak

Mmg bnyk kerajaan bagi tp duit bukan masuk tabung kerajaan negeri. Ko tnya ler kat JPP kelantan mana duit tu di salurkan. semua projek persekutuan, bkn negeri yg handle ler. duit kerajaan kelantan mmg tak der sbb royalti minyak di rampas.

Anonymous said...

buat baiah pun tak guna.tak payah sumpah menyumpah kalau nak menjadi wakil rakyat.macamna nak baiah dengan pemimpin yg jelas munafik atau kufur,boleh buat janji setia jika mereka itu takwa dan suci.bukan senang nak mencapai suci zahir dan batin.mungkin beristinjak pun masih berkurangan?beristinjak bukan setakat berseh saja tetapi mesti suci.berseh tidak semestinya suci tetapi jika dah suci memang lah berseh!