Wednesday, April 25, 2012

KISAH IC : PAKATAN NAK BOM ISU TAPI SAYANG KANTOI LAGI !



The image of a 'MyKad' bearing the words 'Pemastatutin Sementara'and assigned an expiry date has gone viral on the Internet since it was posted on Facebook last week.

Purportedly issued to a Burmese national, this has raised questions as to whether foreigners have been given citizenship and whether the corresponding voting rights could be used to rig the next general election.

A check with the Election Commission online database confirmed that the purported MyKad holder is not a registered voter.

The National Registration Department (NRD) clarified today that the 'MyKad' is the old version of the temporary resident card it had issued from 2001.

"(At that) time, the government (did) not have different types of cards for citizens, permanent residents and temporary residents,” the NRD said in a statement to Malaysiakini this morning.

"The only way to differentiate them was (by printing) four red square boxes in front of the card for permanent residents, with the words 'Pemastautin Tetap' and five green triangles for temporary residents with the words 'Pemastatutin Sementara' (and) the expiry date.”

NONE
The department explained that, in 2006, it introduced a new Permanent Resident card which is red in colour. Called MyPR, it bears the words'Pemastautin Tetap'.


At the back are details of the entry permit number/country of origin, or birth certificate number for those born locally.

37 comments:

Anonymous said...

Saudara/ri,

randits supprowBukan baru sekarang Tanah Melayu mentransformasikan buruh asing jadi warga negara malah, semasa menuju kemerdekaan, Tanah ini begitu bermurah hati memberikan taraf PR kepada berjuta-juta buruh asing! Ketika itu, tidak ada yang jeles dan tidak ada yang mengomel panjang-panjang.

Jadinya, kini, apa logiknya dan tang mana meritnya kalau saudara mara/cucu cicit pada buruh asing yang dahulunya mendapat PR tetapi sekarang ini tidak mahu Tanah Melayu memberikan PR baru kepada buruh asing? Wow, kenapa diri sendiri boleh tetapi orang lain tidak boleh menikmati PR?

Anonymous said...

Bukan baru sekarang Tanah Melayu mentransformasikan buruh asing jadi warga negara malah, semasa menuju kemerdekaan, Tanah ini begitu bermurah hati memberikan taraf PR kepada berjuta-juta buruh asing! Ketika itu, tidak ada yang jeles dan tidak ada yang mengomel panjang-panjang.

Jadinya, kini, apa logiknya dan tang mana meritnya kalau saudara mara/cucu cicit pada buruh asing yang dahulunya mendapat PR tetapi sekarang ini tidak mahu Tanah Melayu memberikan PR baru kepada buruh asing? Wow, kenapa diri sendiri boleh tetapi orang lain tidak boleh menikmati PR?

Anonymous said...

Bang, ada visi bahasa melayu tak? Nak print, nak kasik pakcik2 kedai kopi baca.

Anonymous said...

Apakah perlu diberikan layan berbeza kepada buruh-buruh dalam sektor berbeza -- lombong bijih timah, ladang getah, projek perumahan, ladang kelapa sawit dsbnya?

Kalau buruh di sektor bijih timah telah diberikan taraf warga negara, maka apakah operator kilang dari Burma dikira tidak layak? Perlukah ada double standard/diskriminasi dalam hal seumpama ini?

Bomo Siam said...

Isu i/c ni, hanya trickshot pihak yg menentang je! Aku cadangkan pd SPR, dlm kertas undi, letak sama slot 'calon alternatif'! Maknanya, kita bole pangkah 2 tempat. Utk calon sah & alternatif. Apa2pun, seat hanya utk calon sah. Calon alternatif hanya utk postmortem!

Ruang nama calon alternatif, akan diisi oleh pengundi. Sapa2 pun bole!

Misalnya....Mariah Carey ka! Lim Chong Wei ka? Yg dah mati pun....bole!!! (gerenti % voters akan bertambah) !!!

Bomo Siam said...

Jgn paksa voters utk pangkah calon yg dia meluat! Klu 7 calon sah yg tersenarai, sekoq pun tak berkenan..., lebih baik toksah pi undi! Naik Cameron Highland lagi baguih!

Biasanya penyakit camni lebih merugikan pemerintah. Puak2 pembangkang, depa tak kira...hg letak ketui batu pun...depa berebut bagi undi.

Letak calon alternatif! Aku gerenti hadir utk pangkah....nora danish!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

Hanya satu parti yang berusaha memaksa pengundi mengundi calon dari parti berkenaan. parti berkenaan adalah....

Bomo Siam said...

Aku buat komen diatas pasai dah terkena manyak kali. Masa nak bertanding, macam2 calon ni menyanyi. Lemak merdu sungguh suaranya! Lepas menang je....mula le,

YB UMNU...dari rumah papan kayu sayong, tiba2 mampu buat banglo! Dari pakai scrambler bawak guni padi, tup2 bole beli 4 bigik SUV sekaligus!

YB PAS...dari pandai baca doa, tup2 pandai pulak bilang BINI..!!! Sibuk, kalahkan PM!!!

Camni punya gaya nak suruh aku pi undi?

Mmuuaahhahahahaha...!!!

BOMO THAILAND said...

WOI MUSANGKA,

YB PKR DAN DAP AWAT HANG TAK SEBUT?

YB PKR, DARI GELANDANGAN..TUP2 TETAP PERANGAI MCM GELANDANGAN..

YB DAP, TOKSAH KATA LA, MMG DAH SIKAP RACIST CHAUVINIST SI KAFIR HARBI, MENANG 5 NEGERI , KENDURI 5 EKOR BABI!!! ?

MMMUAHAHAHAHAHAHA...

Bomo Siam said...

Undi UMNU/BN merosot, bukan kerana parti tak baguih. Parti paling gemilang di dunia...UMNU la!

Tapi, salah letak calon yg buatkan masaalah jadik problem!

Org nak undi UMNU/BN, depa tgk calon!

Nak undi pembangkang, YUNUS JAMHARI bundle pasar malam tu pun...depa undi!

BOMO THAILAND said...

APA MAKNA 5 EKOR BABI???

MAKNANYA, DAP DAH MEMBABI-PANGGANGKAN RAKYAT 5 NEGERI TU KOT???? ENTAH LE..KORANG FIKIR LE SENDIRI..

KALU YE PUN, DUA EKOQ BABI DAH CUKUP SEBAB DAP MENANG BANYAK KAT PULAU PINANG DAN PERAK JE..INI NAK BABIKAN SEKALI KEDAH, KELANTAN DAN SELANGOR KE?

MMMUAHAHAHAHAHAHA

Bomo Siam said...
This comment has been removed by the author.
Bomo Siam said...

Woi mangkuk 11:46,

Hg nak suruh aku sebut nama ka?

UMNU - Bekas YB Md Amin.
PAS - YB Husin
PKR - Yb Yunus
DAP -.....depa ni tak pernah pekena aku, pasai takdak chance nak tanding area aku!

Ada paham?

Anonymous said...

muahahahaha...

Jadi MP PKR belum habis sepenggal
duduk rumah banglow besar.Pakai keta ferari.Bini ada saham juta2.Yng tu tak nak sebut ker bomoh siam?

BOMO THAILAND said...

WAKAKAKAKKA

JADI HANG UNDI SAPE? KE HANG PENGUNDI HANTU DARI SIAM? LAAAA...SAMA NEGERI RUPANYE KITA YE...KAH KAH KAH

YB YUNUS HANG TU TAKDE TUP2 JADI APE KE?

BOMO THAILAND said...

LAAAA...PATUT LE HANG BINGAI. RUPA2NYE TAKDE CHANCE NAK BER YB KAN KAFIR HARBI DAP.. TAK KENAL MAKA TAK TAHU...PATUT LE REDHA JE JADI ANJING DAP TU NOOOOOOOO...

KESIAN...

MMMUAHAHAHAHAHAHA

Bomo Siam said...

YB Yunus KK tu, pakai wira je....! Yg buat banglo & SUV tu....bekas YB UMNU! Yg rajin dok bilang BINI tu, adun PAS! Baca komen aku dgn tertib!!!

Bomo Siam said...

DAP area aku, bukan macam tempat hangpa, yg berani pegang anu Melayu! Tempat aku....depa takut PARANG panjang!!!

Masa ceramah PR di kawasan aku dulu. Ada mangkuk melayu yg galas bendera DAP. Puak2 PAS jugak yg terajang budak tuu...! DAP klu lalu area aku, nak terkencin pun...tahan dulu!

BOMO THAILAND said...

HAAAA...HANG PUN KENA BACA KOMEN AKU NGAN TERTIB..KAN KITA SAMA2 BOMO? HANG LUPA KE? HANG JANGAN LE MALUKAN PROFESION KITA NIH..

CAM GITU KAN KE BAGUIH...DOK PUTAQ BELIT APEHAL? CAKAP JE STRAIGHT TO THE POINT KATA YB PKR HANG BAGUIH..
ASALNYE KEJE BUNDLE PASAR MALAM, DAH JADI YB PAKAI WIRA JE..

TAPI KAAAAAN...ADA YB TU PAKAI KANCIL...CAMNE TU??

AKU NI PUN TAKAT WAJA JE..BOMO LE KATAKAN..ADA LE REZEKI...

KAH KAH KAH

BOMO THAILAND said...

WAH..BAGUIH NOOO ORANG PAS TEMPAT HANG..

TAPI APESAL YANG KAT ATAIH TU BURUK BEBENOR? HANG INGAT LAGIK AGREE TO DISAGREE? BAGUIH NOO KETUA YB PKR HANG TU EH???

KAH KAH KAH

Bomo Siam said...

Pecacai UMNU riuh kata PAS sokong DAP. pap pap pap....piiirraaahhh!

Politik baru setaun jagung, melalak macam beruang!

Silap target camni la yg buatkan UMNU makin goyang!

Budak2 U buatan Msia tu, bole le hangpa goreng...! Time campoq masyarakat je...ternganga macam rusa!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bomo Siam said...

anon 12:30,

Aku tak berketuakan sapa2. KETUA AKU, IALAH AKU!!! Pantang tok nenek aku, berketuakan org lain...aku bukan pecacai, macam hangpa!

YB Yunus tu...apa yg dia tau? Kira kerang bulu, kat jambatan tu...tau la!!!

BOMO THAILAND said...

EH? KALU TAK SOKONG? JADI APE? DOK PELUK CIUM TIDOR SEBANTAL? DOK AGREE IN DISGUISE? MUNAFIKUN NOOOO?

PAP PAP PAP...PIIIIIRAH!!!

MMMMUAHAHAHAHAHA

Bomo Siam said...

"Bomo! Saya diarahkan utk arahkan awak ke Miri, lusa! Flight jam 9 nanti...!"

Sapa yg berani arahkan aku seperti datas, cuba le....!!!

Bomo Siam said...

Aku tak pernah peluk cium sesiapa, kecuali ngan nora danish aku ni je...(anak org kuat PAS Mesjid Tinggi)!

BOMO THAILAND said...

KETUA YB PKR HANG...SAPE KETUA YB PKR HANG YANG DOK MEMFOFULARKAN THAT TERM AGREE TO DISGREE?? KAN TEMPAT HANG YB PKR???

BACA LE KOMEN AKU BETUI2 DAN TERTIB LE..APE DAAAA..

FYI...AKU PUN TAKDE KETUA. TAKDENYA AKU NAK PILIH KETUA. KENA LAGI DAP KAFIR HARBI...BUANG MASA AKU JE.. KEH KEH KEH

BOMO THAILAND said...

TU KETUA YB PKR HANG TU DOK PELUK CIUM APEHAL?

HEHEHE


WAH, ADA PESAKIT DATANG LE...DIA DATANG CARIK AKU PLAK. DIA TAK NAK KAT HANG...DIA KATA OBAT AKU LEBIH MUJARAB..MUJAROBAT GITU..AKU BAWA DIA BEROBAT DULU NOOO..

ASSALAMUALAIKUM...HEHEHE

Bomo Siam said...

Bertubi-tubi hangpa serang puak2 pembangkang, kununnya, kerana nak bantu UMNU. Namun, kerana 'kebijaksanaan' pecacai macam hangpa, yg patut benci pd pembangkang...jadi simpati!!!

Anonymous said...

INI BLOG POLITIK KE ATAU MESSAGE FACEBOOK?

Bomo Siam said...

Blog politik pekebende...! Penuh ngan 'pengundi antu' aka anon!

Unregistered Voters!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

Inikah ajaran Islam? Berbohong sesuka hati untuk menang pilihanraya, sungguh memalukan, kononnya parti Islam, tapi perbuatan melanggar peraturan Islam.

Isu ini makin panas dalam media Penipu Rakyat terutama Harakah, kononnya nak buat suruhanjaya diraja, buatlah, kalau korang di pihak benar, korang akan menerima balasan yang baik, kalau korang berniat jahat dan sekadar propaganda untuk memburukkan kerajaan, tunggulah korang akan pembalasannya, di dunia ini pun kena di akhirat nanti pun akan tanggung azabnya kerana suka sangat korang ni berbohong, termasuk yang pakai serban dan jubah siang dan malam, tapi berbohong semacam saja, apa nak jadi dengan puak ni, makin hari makin teruk jadinya.

Berkenaan isu IC palsu, terang-terangan bahawa untuk pemastautin tetap, kadnya berwarna merah, kalau warganegara berwarna biru, jangan nak kelentonglah. Sikap Penipu Rakyat ini akan terus menjadikan Penipu Rakyat makin dibenci oleh rakyat Malaysia, malahan saya sendiri memang tak dapat terima puak tak bermoral seperti Penipu Rakyat ini.

Satu lagi tuduhan bahawa kerajaan keluarkan IC kepada pendatang untuk mengundi Barisan Nasional, apa ingat kerajaan boleh kawal ke yang kononnya pendatang yang diberikan IC itu untuk mengundi Barisan Nasional? Inilah sikap tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral yang dilakukan oleh Penipu Rakyat untuk berterusan mencetuskan masalah kepada keamanan dan keharmonian negara demi mengejar angan-angan politik mereka. Sikap Penipu Rakyat ini adalah ibarat hendak menangkap seekor ikan habis satu tasik ditubanya hingga bergelimpangan beribu-ribu ekor ikan, sampai buaya pun terbongkang sekali.

Rakyat Malaysia perlu rasional dalam hal ini, jangna terpedaya dengan tipu daya pihak pembangkang, seperti mana kita dinasihatkan jangan terpedaya dengan tipu daya syaitan dan iblis yang hendak merosakkan manusia, sikap Penipu Rakyat ini pun macam iblis dan syaitan jugalah, sentiasa nak mencetuskan masalah dan merosakkan keamanan. Perbuatan merosakkan keamanan dan mencetuskan masalah untuk menghuru harakan keadaan adalah bukan sikap dan amalan manusia yang berjiwa murni, itu adalah sikap manusia yang terpengaruh dengan tingkah laku syaitan dan iblis, jadi janganlah kita terpedaya dengan golongan yang menjadikan iblis dan syaitan sebagai teladan mereka, kerana banyak kaedah untuk menyelesaikan masalah, bukannya demontrasi liar di sana sini setiap hari, tapi tiada hasil penambahbaikan yang dapat dibuat, apa guna itu semua?

Dalam Islam kita dianjurkan bermuhasabah diri untuk mencapai kejayaan, sepatutnya dalam mendepani masalah yang melanda masyarakat, setiap orang perlu muhasabah diri, jangan sibuk salahkan kerajaan semata-mata kalau jadi macam-macam masalah. Misalnya gejala sosial, apakah peranan ibu bapa? Mengapakah dibiarkan anak perempuan berpeleseran hingga dinihari bersama laki-laki bukan mahram setiap malam? Begitu juga dengan masalah penagihan dadah, mengapakah ibu bapa sanggup menyelindungkan perbuatan anak mereka dari pengetahuan pihak berkuasa untuk diambil tindakan pemulihan? Isu kemalangan jalan raya di kalangan anak muda, mengapakan ibu bapa membiarkan anak mereka menunggan motosikal dan kereta walaupun tidak mempunyai lesen yang sah? Aksi porno, mengapakah ibu bapa membelikan telefon bimbit yang canggih untuk anak-anak seawal anak sekolah rendah sedangkan bagi pelajar sekolah rendah, apakah pentingnya telefon bimbit itu, apakah mereka telah jadi menteri atau pegawai besar yang sentiasa dihubungi dan memerlukan telefon yang canggih?

Bersambung...............

Anonymous said...

Sambungan...............

Begitu juga dengan masyarakat, bila pihak berkuasa mengambil tindakan, masyarakat menuduh pihak berkuasa kejam, sedangkan tindakan diambil untuk kepentingan umum bagi jangka masa panjang? Misalnya bila kerajaan merobohkan kedai-kedai yang dibina tanpa kebenaran di tepi-tepi jalan, tujuannya adalah untuk mengelakkan berlakunya kemalangan yang boleh membahayakan pengunjung kedai itu, bukannya suka-suka hati nak robohkan. Bila kerajaan ambil tindakan menghalang perhimpunan liar seperti BERSIH, HINDRAF, Seksualiti Merdeka, PTPTN dan sebagainya, tujuannnya untuk menjaga keharmonian rakyat, tapi apakah balasan yang diberikan oleh pihak yang tak reti berfikir dan hanya menggunakan hawa nafsu sebagai pertimbangan pemikiran mereka? Mereka ini menuduh kerajaan zalim dan kejam, tapi kerajaan bertindak selepas menilai segala aspek dari segi keselamatan rakyat dan negara, keselamatan ekonomi, keselamatan harta benda dan sebagainya, bukannya suka-suka hati nak larang demontrasi liar, kerana telah terbukti, demontraasi liar akan mencetuskan huru hara yang mengancam keselamatan negara, memburukkan imej negara, mengancam keselamatan rakyat, merosakkan ekonomi rakyat, menyusahkan orang ramai dan sebagainya, sepatutnya kita sebagai manusia ada akal fikiran, gunakanlah akal fikiran dengan sebaiknya, kalau berperangai lebih buruk dari haiwan, di manakah taraf kemanusiaan itu? Kerana haiwan pun tak berkelakuan sedemikian rupa, misalnya pernah kita lihat anjing atau kucing berdemontrasi liar menentang antara satu sama lain? Tiada, ini bermakna orang yang buat perkara keji sedemikian lebih hina dari anjing atau kucing atau lembu sekali pun kerana lembu pun tidak berdemontrasi liar bila ada kawannya hendak disembelih untuk jamuan kenduri.

bersambung...........

Anonymous said...

sambungan..........

Oleh yang demikian, saya menyarankan pihak yang nak membuat sesuka hati ini supaya muhasabah diri kembali, apa yang kita ada di dunia ini adalah sementera, nak kejar secara keterlaluan hingga mengunakan jalan yang keji sekali pun, harta bukannya boleh dibawa ke alam barzah, kalau nak bawa ke dalam kubur itu boleh, tapi dalam kubur sajalah, tak sampai ke alam barzah apatah lagi hingga ke akhirat, oleh itu terutama kepada para tok guru, ustaz, ustazah, ulama yang suka berdemontasi dan menghasut orang ini, muhasabah diri kembali kerana ini bukan ajaran Islam, kemunduran dakwah Islam adalah kerana pihak agamawan yang jumud yang suka mengharamkan itu dan ini sesuka hati dan hanya nak dalam kelompok mereka saja serta memandang rendah orang lain, ini adalah satu tindakan yang salah yang menjauhkan manusia dari pengamalan Islam. Misalnya dalam bersukan ramai pihak agamawan walaupun tak semua, ramai agamawan kata bersukan itu tak bagus, maksiat, berdosa dan sebagainya, diketahui bersukan adalah bentuk hiburan, tapi kalau ada kerjasama dengan pihak agamawan untuk menjadikan sukan itu selari dengan tuntutan Islam, itu adalah tidak bersalahan dalam bersukan, kerana bersukan seperti bola sepak, ragbi, sepak takraw, hoki dan sebagainya bukanlah haram secara hakiki seperti haramnya najis yang tidak boleh dimurnikan dengan apa cara sekali pun seperti daging babi walau dibasuh dengan air tanah sebanyak tujuh lori sekali pun, ia tetap haram dan tidak boleh dimakan oleh orang Islam atau perbuatan haram yang lain seperti berzina, berjudi, minum arak, merompak dan jenayah lain, tapi sukan tidak begitu, malahan nyanyian atau tarian atau lakonan pun kalau diselarikan dengan tatacara Islam, ia adalah diharuskan dalam Islam, oleh itu jangan sesuka hati menjatuhkan hukum itu dan ini kerana pandangan sempit dan jumud hingga ramai golongan muda menjauhi gerakan dakwah Islam, malahan nak ke masjid pun susah sebab macam-macam pantang larangnya yang tak berkenaan pun dianggap macam wajib pula, misalnya tidak berkopiah atau tidak berbaju melayu, tidak berkain pelekat, memakai t-shirt, seluar jeans, ke surau atau ke masjid untuk solat, dikatanya itu dan ini hingga merendahkan keinginan orang itu untuk ke masjid atau surau, kalau beginilah sikap golongan agamawan, itu adalah suatu perkara yang tidak baik, lainlah kalau dipakainya pakaian menjolok mata, t-shir bergambar berhala, lambang botol arak, lambang babi atau anjing, atau seluar yang penuh dengan najis untuk solat, layaklah ditegur, itu pun kena dengan cara yang berhemah, jangan main hentam tuduh di khalayak hingga memalukan orang itu, mungkin oragn itu jahil, orang jahil perlu dididik, bukannya dimaki hamun kerana dia akan terus dengan kejahilannya jika dimaki hamun sebegitu rupa.

bersambung...........

Anonymous said...

sambungan.............

Saya kerapa menulis berkenaan perkara ini kerana inilah perkaranya yang dipandang enteng oleh golongan agamawan yang berasa dirinya lebih mulia dari orang lain atau dalam bahasa Inggeris disebut 'holier than thou' bila berdepan dengan masyarakat muda atau golongan yang hendak berjinak dengan agama dan hendak bertaubat. Di dalam kawasan persekitaran masjid, tidak bolehkah diadakan gelanggang sukan yang besesuaian untuk mendekatkan golongan muda dengan masjid, kerana mereka akan bersolat jika masuk waktu kerana mungkin pada mulanya mereka dibuat atas rasa malu, tapi akan dilakukan dengan ikhlas selepas dilakukan sentiasa, ini tidak, asyik-asyik ceramah, ceramah, ceramah yang menggunakan bahasa yang pening terutama golongan muda hendak fahami. Begitu juga dengan para agamawan boleh bermain bola sepak atau bola jaring dengan orang muda, dan sambil-sambil itu cuba terapkan dakwah secara berhemah, tidak semestinya menggunakan perkataan seperti ceramah dan sebagainya, tetapi bila tiba waktu solat, solat di tepi padang, tak salahkan bersolat di tepi padang dengan dilapik tikar mengkuang atau alas yang bersuaian? Tak taulah kalau ada yang berpandangan salah pula. Bagi yang wanita pula bila tiba waktu asar, ajak rakan-rakan sepermainan untuk turut sama solat, tak perlu paksa, sekadar ajak sekali saja, mereka akan malu alah kepada kita dan akhirnya mereka akan lakukan juga atas dasar rasa malu dan seterusnya akan jadi ikhlas bila sudah biasa dan menjadi tabiat yang baik kepada mereka.

Apa pun terpulanglah kepada masyarakat untuk menilainya kerana apa pun ia bermula dari diri kita sendiri sebagaimana firman Allah dalam Al-Quran yang menyatakan bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu sendiri mengubahnya, ini juga termasuk diri individu itu sendiri, kita semua ada akal fikiran, janganlah kerana mengejar kesenangan dan keseronokkan jangka masa singkat hingga sanggup menjahanamkan kepentingan generasi akan datang. Saya bukanlah pelajar aliran agama, sekolah biasa saja, tapi bila kita belajar dengan agama ini dengan penghayatan yang betul, kita tidak akan jadi taksub, tapi kita akan sentiasa hendak menambah baik demi kepentingan Islam dan manusia.

Anonymous said...

YANG NAIK TIANG PACAK BENDERA DAP DAN TIDUR ATAS JALAN TU SAPE YE DAP KE PAS?????????

Anonymous said...

Cissss! musangka menyamar jadi AYAM !

Anonymous said...

tindak tanduk pemimpin2 pembangkang dengan mencetuskan kontroversi termasuk menyokong mahasewel kat dataran yang pro pembangkang pula telah menyebabkan kami semakin menyampah dengan pakatan rakyat!