Tuesday, July 24, 2012

KRISIS SYRIA : KERAJAAN SELAMATKAN PENUNTUT MALAYSIA !


Warga Malaysia di Syria akan dibawa pulang ke tanah air menggunakan penerbangan komersial yang disewa khas, dan bukannya pesawat Charlie milik Tentera Udara Diraja Malaysia.

NONE
Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata ini kerana tempat duduk dalam pesawat Charlie adalah terhad dan kos menggunakan pesawat itu agak tinggi.


"Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin telah mengadakan perbincangan dengan Majlis Keselamatan Negara mengenai hal ini," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan pemilihan pelatih-pelatih Program Latihan Khidmat Negara Siri 10/2013 di ibu negara hari ini.

Kumpulan pertama rakyat Malaysia di Syria yang dibawa pulang oleh kerajaan berikutan pergolakan yang semakin meruncing di negara itu, dijangka tiba di tanah air esok.

Zulkifeli, yang turut hadir pada majlis itu, berkata ATM akan memantau proses membawa pulang rakyat Malaysia itu bersama penasihat pertahanan negara ini di Jordan.

Sabtu lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan memutuskan bahawa semua rakyat Malaysia dan pelajar di Syria dibawa pulang ke tanah air serta merta berikutan perkembangan konflik di negara itu.

Media sebelum ini melaporkan 138 rakyat Malaysia terdiri daripada 128 pelajar dan 10 ekspatriat berdaftar dengan Kedutaan Malaysia di Damsyik, ibu kota Syria.


-bernama

33 comments:

Anonymous said...

Syukur alhamdulillah negara kita aman damai, makmur sejahtera.....mana dia puak-puak yg suka huru harakan negara....pegi lah syria hadapi perjuangan sebenar...bacul

Anonymous said...

kepada yang gila demo, takkan berani lawan PDRM je? sebab tahu PDRM takkan bertindakbalas kan?

haaaa..suka sangat huru hara, silakan pergi myanmar..tolong umat Islam kat sana. jangan pulak kata tak boleh sebab depa tak sokong PR..pejuang Islam konon..keadilan konon...hak asasi konon..kerajaan yang ada sekarang zalim konon..kalau zalim, sila keluar..

Anonymous said...

ya...dah aman balik syria balik hentam balik kerajaan malaysia yang dah tolong selamatkan pelajar disana...

Anonymous said...

APA YG BERLAKU DI SYRIA ...


AMBIK PENGAJARAN

JGN JADI 'HAMBA' POLITIK
IKUT SAJA ARUS...MeMBABI BUTA

HILANG MELAYU NAIK CINA BUAT APA!!
bangang punya pas/pkr senang2 nak bg dap jd ketua sendiri ... bodoh nya tak terhingga (itu la sanjung lagi bkawan dgn syaitan..da dibodohkan syaitan)

DAP TARGET JAUH 10 thn boleh jadi PM...

TAK HURU HARA MALAYSIA !!
politik dan senjata xdpt dipisahkan
kitakan ikut demokrasi barat..

pengikut da fanatik xangkat senjata!!?

Anonymous said...

BOMO SIAM CANNOT WRITE INTELLIGENTLY. BOMO SIAM CANNOT ANALYSE HIS OR HER FACT.
BOMO SIAM'S BRAIN ALWAYS FREAK OUT AND SCREWED UP, LOST CONCENTRATION AND HAVING NO SUBSTANCE IN THINKING.
BOMO SIAM IS ANTI-UMNO DAN HARBOURS ILL-WILL AGAINST D S ROSMAH AND BOMO SIAM TARGET PM NAJIB'S WIFE TO WEAKEN PM NAJIB.

BOMO SIAM IS PAID BY ANWAR BECAUSE ANWAR'S ILL-WILL AGAINST PM NAJIB AND FAMILY HAS GONE UP TO MAXIMUM, LIKE HIS DAUGHTER NURULIZZAH SAID "PAPA MUST GO 5TH GEAR TO HENTAM PM NAJIB!"

EITHER BOMO SIAM IS A WOMAN OR A MAN, HE/SHE IS DEFINITELY AN IDIOT BAST***!!

zat said...

Gabungan Bersih adalah tidak haram kata Mahkamah Tinggi. Masya'allah...PDRM 'tawan' KL hari tu untuk menyekat tuntutan rakyat yg sah di sisi undang2...

I think Hishammudin & IGP owe the rakyat an apology...

Anonymous said...

Kpd yg dah kjaan tolong bw balik ke Malaysia di harap semoga tahula berterima kasih...bkn mcm kes semasa Mesir bergolak dulu...

Ada lak mangkok jamban yg dok komplen pelbagai..apa dia igt time darurat nak layanan first class ke? Jgn ikot keturunan PEMBANGANG yg xreti bersyukur atas kenikmatan yg kite kecapi ini...JGN KUFUR NIKMAT...

Anonymous said...

EH? TETIBA PERCAYA KAT MAHKAMAH PLAK?

Anonymous said...

BUKAN KE KEMAIN LAGI TUDUH KERAJAAN CONTROL MAHKAMAH SELAMA NI? SUDA TUKAR KAAAAA? HAIYA...

KALAU MAHKAMAH BERPIHAK KEPADA KORANG, MAHKAMAH A JADI INTAN PAYUNG. PERCAYA DAN TERIMA SEPENUH HATI.

TAPI KALAU KEPUTUSAN MAHKAMAH TAK MEMIHAK PADA KORANG...SUMPAH SERANAH, MAKI HAMUN, CACI MAKI HABIS KENA KAT MAHKAMAH DAN KERAJAAN..

APA PUNYA TURRRR DAAAA...

Anonymous said...

itulah bukti mahkamah memang telus. jadi segala tohmahan terhadap mahkamah selama ini adalah fitnah belaka. ada penyokong2 kerajaan maki hamun mahkamah? ke penyokong2 kerajaan akan tuduh mahkamah telah dibeli oleh penyumbang dana Bersih? hmmmm..

Anonymous said...

11:51,

memang bersih 3 1/4 sah tetapi masuk ke dataran merdeka tak sah! depa nak konar tapi kantoi!

sama juga dengan 19 september dulu depa kata halal.

memang halal kalau ada katak lompat tetapi tak ada katak jawapannya adalah jelas>>>harrrhammm!

Anonymous said...

Zat,

serupa juga antara penetlasi dan injekulasi

penetlasi tak ajtuh hukum tapi injakulasi apa cer?

Anonymous said...

bukan saja syria malah iraq, libya, afghan dan banyak lagi masih berada dalam situasi "indah khabar dari rupa".

Apa Nak Jadi...

Anonymous said...

BERSIH badan yang sah. Tapi perkataan 'sah' bukan lesen untuk melanggar undang undang.

Anonymous said...

Bersih belum tentu halal

Anonymous said...

cuba bayangkan kalau Sadam masih hidup apakah rakyatnya akan menderita seperti sekarang ini?

zat said...

cai2 UMNU dh byk konar2 pasal isu Bersih ni..tk pyh konar2 la...ngaku je salah & we move on...

Anonymous said...

MEMANG PUN 'ENTITI' SAH. TAPI TINDAKAN ITU YANG HARAM..JANGAN SPINLA ZAT OOOI..FAHAM BETUL2 KEPUTUSAN MAHKAMAH TU..

Anonymous said...

Entiti Bersih itu Sah. tidak bermakna tindakan2 dia sah..tindakan itu yang haram sebab melawan undang2..itu pun tak faham ke zat?

zat said...

Anon 12:33pm

kau yg kena paham isu kes ni..kes ni dibawa sbb Menteri telah mengharamkan gerakan Bersih...ingat July 2011 yg lepas masa KL jd mcm di Tebing Barat..

So mahkamah skrang declare Bersih adalah sah di sisi undang2...ini melanggar semua tindak-tanduk Menteri KDN & Polis masa tu yg berasaskan Bersih itu tidak sah...tu laa Menteri jgn memandai buat undang2 sendiri...

cepat lah kami tgh tunggu ni...bila nk minta maaf...

Anonymous said...

12:38,

SAPA KATA BERSIH HARAM. YANG DIPERTIKAIKAN ADALAH RUSUHAN BUKANNYA HIMPUNAN...KANTOI TU

SAMA MACAM PARTI POLITIK.

TAK SAPA NAK HARAMKAN PARTI YANG ADA TETAPI PARTI YANG ADA TAK BOLEH BERTINDAK BERTENTANGAN DENGAN UNDANG-UNDANG. ITU AJE...

Anonymous said...

DENGAR cerita ada penuntut tidak mahu pulang...betul ke? apa natijah dan apa risikonya?

zat said...

Bersih was declared illegal on June 1 after the Registrar of Society found it had contravened the Societies Act 1966.

“It has never been registered, so it remains as an illegal organisation,” said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

On Bersih's plan to hold a rally in Stadium Merdeka, Najib said the party that applied for the permit must be a registered organisation.

Anonymous said...

Zat..

Ko amik petikan dr media mana tu.? Dr haRAMkah ke.? MalaySIALkini ke.? atau yg seangkatannya yg memang dikenali sbg media penyebar dakyah dlm negara..

Apa taknya, benda satu dia tambah jadi dua/tiga..sikit dia tambah jadi banyak..apo nak dikato, PR kan Master of Spin.!!! Lol.

Anonymous said...

kita leh ramalkan meka akan buat kacau pru 13 selepasa atau sebelum sebab itu mereka desak kerajaan yg masih TIDUR mansuhkan beberapa uandang2 utk kepentingan mereka, King Juburi dgn Think Tank meka dgn bantua pihak CIA / Mossad, telah namapak ini cara utk gegarkan Kerajaan BN yg kian lemah , dik sebab PM Tertidur @samdol anak beranak yg masih bebal hingga ke akhir zaman...

tobeng said...

Tak ada isulah bersih halal ke haram.Tak payahlah nak berselindung disebalik mahkamah pulak.Esok2 kalau mahkamah rayuan jatuh hukum anuwar bersalah dan2 meroyan kata mahkamah kena belilah pulak.Confirm 110%.Tipikal sangatlah mentaliti pembangkang.

Isu mana2 perhimpunan yang sebenar adalah sama ada berjaya kekalkan keamanan sepanjang perhimpunan atau sebaliknya.Kalau pemimpin tertinggi sendiri dah arahkan langgar undang2 dan merusuh(bukti video),kereta polis sampai terbalik dan polis2 cedera dibalun perusuh itu perhimpunan aman ke?

Memang bersih tak dihalang pun itu hari,cuma yang dihalang adalah kawasan dataran merdeka(yg mendapat perintah mahkamah).Kenapa perintah makamah yang ini pembangkang tak mahu ikut pulak??Patuh mahkamah berpilih2 ikut kepentingan?Hark ptui

Anonymous said...

eh? baguslah kalau Bersih itu dikatakan sah. tapi dah daftar dengan ROS ke? kalau dah sah, senang nak cari sape pemiliknya kelak. jangan lupa Bersih 3 tu..ramai yang akan kena tu..hehe

zat said...

Anon 1:33pm
petikan dari the Star tahun lepas... kalu the Star bohong bohong la aku..

Anon 2:58pm
wah..!! tinggi betul imaginasi kau..

Tobeng
dh kalah kata tk penting plak... hari tu melonjak2 kau masa Najib kata Bersih tu haram kan?

Anonymous said...

Kau xpyah nak tuntutan sngat la zat..semue yang pergi itu jadi barua dap..yla,dapat wang saguhati.. Kau nak nyalak watpe?pasal spr?

Anonymous said...

Kalau memihak pada puak dia,mcm itulah... Kalau tidak,nyalak mcm anjing kiasu

Anonymous said...

Kau mulekan isu,so kau tangguh la..telor tak ada ka?

Anonymous said...

MACAM KES LIWAT...BELUM MUKTAMAD. PERIOD

Anonymous said...

Mahkamah hanya membatalkan pengisytiharan Menteri Dalam Negeri bahawa Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH) adalah sebuah pertubuhan 'haram'. Langsung tidak menyebut perhimpunan yang dianjurkan....Jadi sudah-sudah la nak menipu rakyat pun...