Wednesday, July 18, 2012

MALAYSIA SEBAGAI HUB PERTAHANAN ASIA.


malaysia bakal menjadi hub industri pertahanan dan keselamatan yang pertama di asia.

dulu tun m pernah melancarkan dasar pandang ke timur, satu langkah yang mengejutkan para ekonomisian dunia barat yang menyangka perdana menteri yang ke 4 itu tetap akan memilih barat sebagai idola dan contoh dalam memajukan ekonomi negara.

dari situ pelbagai dasar yang pada asasnya mahu meminjam/mengalih/transfer teknologi seperti dasar ekonomi berat yang menganjak kan malaysia kepada pemain industri daripada menjadi kekal statik negara pertanian .

jasa tun mahathir kepada pembangunan negara adalah berada dalam kelas yang tersendiri.

minggu lepas kementerian pertahanan telah mengorak langkah dengan mengadakan MOU dengan beberapa syarikat gergasi pertahanan dunia dalam menjemput mereka untuk melabur dalam industri hub pertahanan dan keselamatan negara.

import tekonologi pertahanan dan kajian R&D dalam sistem pertahanan yang bakal berlaku dalam hub industri pertahanan negara sudah pasti akan menguntungkan malaysia dalam tempoh masa panjang.

tahniah kepada kem pertahanan dan ATM .



8 comments:

Anonymous said...

Tahniah kepada Kementerian Pertahanan terutama sekali kepada Pak Zahid di atas kejayaan ini.

Anonymous said...

SATU LANGKAH YANG BIJAK
TAHNIAH ATM...

YB Raz said...

malaysia ni semua nak jadi hub..dulu hub makanan halal tapi realitinya kat malaysia makanan halal harampun masih bercampur..restoran, hotel bnyk xde sijil halal, ayam cucuk jual bersepah..

lepas tu malaysia jadi hub dadah, banyak eksport keldai dadah ke luar negara..malaysia juga jadi hub simpan pendatang asing..mula2 indon, bangla, nepal, chinadoll dan sekarang negro pulak..

hebatnya malaysia dimata dunia !

Anonymous said...

Since bro GAP dah sentuh dasar pandang ke timur, aku nak beri pendapat sikit. Sejauh yg aku tengok, kita cuma dapat tingkatkan bidang industri saja yang lain kita tak dapat. Sikap jujur, amanah dan integriti orang Jepun kita tak dapat. Orang kita masih kuat menipu, mencuri dan berdendam. Budaya kerja yang kita ambil tu hanya dalam industri tertentu sahaja.

Kita pandang ke timur tapi orang Jepun sendiri mengagungkan teknologi Amerika. Baru2 ni ada survey yang mengatakan teknologi Jepun telah ketinggalan 20 tahun dari Amerika. Ada 8 kilang besar kat kampung aku guna teknologi Amerika. Aku sayang Tun M tapi korang rasa dasar pandang ke timur tu relevant lagi ke??

Anonymous said...

aku setuju ngan YB Raz dalam bab hub makanan halal....dah berapa tahun buat konvensyen makanan halal kat Malaysia tp hakikatnya kat M'sia sendiri rakyat masih lagi terdedah dengan makanan yg status halal diragui....cerita pasal produk makanan dari pengusaha IKS dah sampai pasaran antarabangsa tp kat M'sia berlambak pulak makanan terutama makanan ringan dari Indonesia dan China yg tak ada langsung sijil halal.....M'sia ni nak jd juara segala hub aje tp penguatkuasaan memang selemah2nya...

Anonymous said...

apapun yang kerajaan pusat buat tetap tak baik pada ahlul pas. diorang tetap kata nik ajis juga yang terbaik...

pas bodoh!!

Anonymous said...

btul..idea dh bernas, pelaksanaan je nanti x dirancang dgn baik..PTD sume tdo agaknye..mcm halal hub, itu la masalah bila satu2 industri tu x diteruskan oleh pimpinan seterusnya. halal hub nie bagus dan diterajui oleh KJ zaman Pak Lah jd PM..bila Pak Lah jatuh, Najib x nak teruskan..so fund sume x de..langsung berkubur..mcm projek2 zaman Tun M la yg Pak Lah kuburkan. Patut yg baik mcm Halal Hub nie diteruskan..semua nak ade share, tu yg payah..

Anonymous said...

Rasanya Malaysia adalah negara terpenting dari barat ke Asia Timur hub pertahanan ini adalah pengiktirafan yg tinggi. Malaysia adalah pintu masuk utama pihak barat.

Tapi kalau nak cerita bab pendatang yb raz.. Punca ia terjadi bermula dr persetujuan ekonomi antara dua negara. Biasanya apabila Malaysia mengambil bahagian dlm sektor ekonomi negara terbabit, akan wujud satu persetujuan dua hala salah satunya bidang pendidikan. Akibatnya kita jadi longgokan pelajar dr negara kelas yg rendah.

Inilah harga yg perlu dibayar utk jadi negara maju. Sebab itu majoriti negara maju hadapi Masalah yg sama. Kajian perlu dilakukan kjaan dlm perjanjian elakkan membawa pelajar entry level ke negara ini dan hanya bawa pelajar sekurang2nya tamat diploma ke Malaysia. Nasib baik Malaysia tak banyak hubungan dgn negara Amerika Selatan masalah sosial disana paling teruk.

SOsial.