Tuesday, July 17, 2012

STRAITS TIMES SINGAPURA SERANG SABAH PULAK.



Singapore Straits Times is pointing fingers at Malaysian government for dilly-dallying in solving the problem of rampant immigration. 

This time Carolyn Hong touched on the race and religion issue.

1.    In  an attempt to strengthen her blemishing remarks against BN, she wrote :
“... in the next round, Sabah ’s urban areas may fall to the opposition, if trends in neighbouring Sarawak and East Malaysia are any indication. The issue of rampant immigration is already one of the biggest for the electorate.”  

2.    Her mind is disturbed by the increased immigration of Muslim population.   
‘…many Muslim immigrants had been made citizens “overnight” in exchange for their votes for the BN.’  

3.    She supported the Sabahans’ suspicions that their state is crowded by huge group non-Malaysian populations.

4.    Carolyn Hong hinted that Malaysian government had tempered with the immigration laws by quoting Minister of Plantation Industries and Commodities for Sabah that “the integrity of the system had been compromised.”  

Carolyn Hong relishes this kind of news that could foresee a climbing good result of more opposition victory.
H.S.

21 comments:

Anonymous said...

SKRG NI MCM SATU HARI DUA KALI SINGPORK SERANG MALAYSIA

KEADAAN INI XPERNAH BERLAKU DULU

POLITIK ANTARA DUA NEGARA AKAN MAKIN GENTING TEGANG...

API PAP YG PANAS KERANA DISINGGKIRKAN DR MALAYSIA PASTI MEEMBAHANG...


AKU TAK DPT PIKIR APA AKAN JADI..

PUKR Pondan said...

This is also to high level of thinking for a monkey as @Bomo Siam. He better stick to web-sites for toddlers.

Servant of God said...

Dah macam ni pun masih ada lagi yang sokong PR? Nak sangat Malaysia nih jadi singapura-pura tuh?

Tun Teja said...

Bernard Dompok (Tan Sri Bernard Giluk Dompok) is the president of UPKO (Pasokmomogun Kadazan Dusun Murut Organization) which is part of BN coalition. He is a Members of Parliament for Ranau, Sabah. He is also Malaysian Minister of Plantation Industries and Commodities at present.
1. A couple of insights could be elicited from this politician as shown by his expression of thoughts to the media.
2. As a minister, he surely could have taken an oath not to conjure any suspicions among his party-coalition that divides between races and religions. He somehow could bring the issue in closed door, with comprehensive evidence in data input to support his dissenting views.
3. He must remember that every weakness unsettled by the coalition should not be publicised to the media before getting a consent from the people on top, such like Sabah Chief Minister, what more when he invited Carolyn Hong from Singapore Sunday Times for an interview. What is his objective for releasing this sensitive issue?
4. Does he invite ‘points for accusation from Opposition party crook like Anwar? Or Lim Guan Eng? He knows that would face the music, as he stated that “My head is on the chopping board as far as this issue is concerned.”

5. He believes in Roman Catholic, and if he thinks that the influx of Muslim citizens within unreasonable period of time could cause a problem, he can be labeled as a religious-chauvinist. Does he hoard any suspicions against Muslim in his own country? Couldn’t he think that every citizen, poor or rich, young and old, sick or healthy are assets of his own land? Where is the stand for the rights of every citizen living in his or her own land? Where is his natural acquisition instinct that principles of basic humanity should not be deprived of fundamental necessity?

6. Come on Mr Bernard Dompok, as your age grows to 62 now, you should be at the peak of your sagacious wisdom, do not think of only your own Sabahan ethnic cluster and ethnic religion, you must see yourself as your view from the big bird’s eyes that fly from far above the sky.

7. The Malaysian government should not take Dompok’s resentment as light as a feather. He must be counselled before it is too late.

Anonymous said...

.


Tetapi ... merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

merah mato said...

Salam Perjuangan,
Blog tuan/puan telah sy follow dan sudah dipautkan di blog sy.
Mohon tuan/puan dapat follow dan link kan blog sy http://merahmato.blogspot.com di blog anda yang hebat ini demi Agama, Bangsa & Negara.

Terima kasih.

Anonymous said...

BN di Sabah perlu berubah n bertukar...kekurangan kalo asik di korek akan ketara lubangnya...tapi utk di ganti dgn pakatan HARAMJADAH harap org Sabah brpikir jutaan kalila...tgk saja contoh apa yg trjadi pada neg2 bwh pakatan HARAMJADAH skrg..

Mslh neg bwh pakatan spt pengurusan n kecekapan pentadbiran , ketirisan sana sini, kronisme brleluasan..contoh ..mslh air skrg kian runcing di neg2 bwh pakatan...sampah , pusat2 maksiat tumbuh bagai cendawan lepas ujan...

Kalo takat negeri pon xmampu nak tadbir mcmana nak tadbir negara?

Yg mnyakitkn ati bila apek s....PORK pula yg menyebok..kaum CIBAI nih mmg sma spesis YAHUDI..xpenah brpuas ati selagi xdpt menguasai sesebuah negara...

Mentor DAPig kat selatan Malaysia pon dah ada kuar fuckwa 'sblm wa mampos wa kalo bole mau perintah itu malaysia walo seminit pon jadi la.".

So..gunala akal yg Allah Taala kurniakn pada korang wahai Melayooo/Islam penganut agama PAS/PKR n DAP...masih sgp korang menyembah n mengangkat kafir harbi(?) utk mnjadi KHALIFAH kite semua....lihat saja apa sudah jadi pada nasib Melayu sPORK sana..adakan suara mrk selantang anda di Malaysia mnntang pemerintah mrk??????????

Anonymous said...

tukar jak pemimpin LEMBAB di SABAH TU.
Jangan pulak ditukar kepada PAKATAN PEMBANGKANG. makin teruk jadinya.

apapun berharap pemimpin SABAH sila kurang mainkn isu perkauman sesama bumiputera.
ini ada suara2 dari tanah besar **** yang begitu lantang bersuara tentang kaum2 yang kononya pendatang walau sebenarnya mereka lah yang pendatang.

GINTAK said...

Kami orang Sabah perlukan perubahan bukan perubahan kepada pembangkang yang hanya pintar bercakap. Anwar selalu datang Sabah janji bagi itu dan ini, tapi dengar khabar janji dia di Selangor banyak yang tinggal janji kosong. Itu Anwar kami sudah lama kenal kalau bercakap macam bom atom tapi bila malatop macam belon saja. Jadi orang macam ini kami tidak perlukan di Sabah. Orang Sabah tidak mau orang yang hanya pintar bercakap tapi tin kosong. BN tatap di hati kami tapi kami mau pemimpin2 Sabah yang kayu mati diganti itu saja gaman....

GINTAK said...

Itu PAS memang ada di Sabah tapi saya lihat macam kurang tenaga. Di Sabah PAS tidak berani jual Islam, mungkin dia tau orang Sabah tidak seperti orang Kelantan yang tidak tau membezakan agama Islam dan Parti Politik. PAS kalau mau jual Islam di Sabah memang tidak laku sebab orang Sabah sudah ada Islam. Tapi kalau PAS mau jual 'bread and butter' seperti BN mungkin kami berfikir. BN hanya jual 'bread and butter' jadi rakyat senang cari makan.

Anonymous said...

Suroah Carolyn Hong Chee Bai cek kenapa negeri dia byk yang datang dari China dpt kerakyatan dgn mudah?

Anonymous said...

Cerita dalam negara sendiri pun banyak kelemahan, kepincangan, apa yang nak menyebok hal negara lain, kah kah kah kah kah.

tobeng said...

Bukankah s'pork itu sendiri mengamalkan polisi mengimport cina2 tongsan dari tanah besar china dan diberi taraf kerakyatan secara terbuka?Ini dilakukan secara terang2an dengan tujuan supaya populasi cina kekal 80% walaupun cina2 s'pork banyak yg mandul atau tak mahu beranak dan berkahwin.

Lky mahalaja s'pork mahukan populasi cina sebanyak 10 juta dimana separuh darinya akan di'transfer' ke Malaysia sedikit demi sedikit.Kalau tak percaya cuba cek siapa pemilik2 hartanah di bandar2 di Malaysia terutamanya di Johor termasuk di Iskandar Malaysia khasnya.

Akhirnya apabila cina2 pendatang(dr tongsan) semakin ramai di Malaysia dan seterusnya menjadi warganegara,kuasa politik cina akan bertambah.Melayu2 yg menjadi majoriti tipis di Malaysia terus dipecah-belahkan (sebagaimana yg dirancang) sehingga menjadi minoriti dalam penguasaan politik.

Penguasaan pap s'pork melalui dap akan mencengkam tengkuk Malaysia sebaik saja pakatan haram menguasai putrajaya.S'pork atau lky akan menguasai dan mengawal Malaysia melalui proksinya secara berleluasa.

Matlamat akhir mahalaja lky untuk menjajah Tanah Melayu akan tercapai sepenuhnya dalam masa beberapa tahun saja lagi sekiranya orang2 Melayu terus-menerus membodohkan diri sendiri secara sukarela.

Sampai masanya nanti apabila cengkaman s'pork sudah cukup kukuh Malaysia akan bersatu kembali dengan s'pork tapi kali ini dengan cina sebagai pemerintah.

Tak percaya?Percayalah..

anti bohmau said...

GAP,

wartawan2 singapork sekarang ni semakin kuanghajar & biaDAP krn sering mencampuri urusan dalaman negara kita.

memang mrk ni dilahirkan utk sentiasa bersikap kiasu ka?

untung jd wartawan seberang tambak krn boleh sesuka hati mengkritik secara jahat negera2 jiran mrk tp kecut teloq nak kritik kerajaan kuku besi negara sendiri krn mrk tahu apa akibatnya jika mrk berbuat demikian..

wartawan hantu cabuk mcm ni sesuai la jd rujukan pr krn niat nak menjahanamkan negara dlm jiwa mrk sentiasa membara tambah2 lagi dgn pertolongan saudara pak tiri laki baru mak sedara sebelah pakcik lee mrk di sinkapork!!!!

Anonymous said...

untuk makluman DAP mmg semakin kuat di sabah terutama kawasan Bandar2 utama, disamping itu dap dibantu oleh SAPP, Pkr, star. ..pas dan ubf, semua itu adalah agen dan komponen pembangkang

manakala Umno seolah masih tidur diulit mimpi, kalau ada pun yg aktif hanyalah individu, imej umno disabah terlalu teru diserang bermula hari pertama Najib menjadi PM

parti komponen BN lain masih bermain tarik tali dgn kerajaan , para menteri sabah yg ada di persekutuan gunakan taktik mengugut PM utk mencapi matlamat tertentu, bukan satu keganjilan bila menteri jadi sumber maklumat pada pembangkang hentam kerajaan

percayalah, utk sabah penbangkang sudah berkempen sejak hari pertama Najib jadi PM melalui FB, blog, forum. ..ceramah haram, melalui upacara keagamaan, dgn sebaran media haram, gunakan apa saja cara yg ada!

agen singapura punya segalanya di sabah!

Jika BN masih bermalas2an. ..jika jentera BN hanya bangun semasa PM datang, jika mereka ibarat paku yg hanya bergerak apabila ditukul, jgn terperanjat jika sabah tersungkur ditakluki pembangkang

kerana. ....60% guru2 di sabah adalah pro Pr! 60% kakitangan awam sabah pro pr! pengundi saluran 3 apatah lagi! mereka sudah ditanamkan rasa kebencian yg terlalu kepada Umno dgn pelbagai cerita dan fitnah auta oleh pembangkang sejak dulu
fakta bahawa sejak beberapa bulan ini ramai guru yg telahpun berhenti / letak jawatan kerana mahu menjadi calon parti pembangkang tertentu bukan satu rahsia, sebagai bukti betapa yakinya mereka BN akan tumpas di sabah

segala kemungkinan boleh berlaku. ..tiada yg mustahil dlm poitik

Anonymous said...

Pada masa akan datang terutama generasi Y Melayu, seandainya Pembangkang memerintah seluruh Malaysia, sudah tentu PAP keparat di Singapura mahu bercantum dengan Malaysia semula. Jikalau ini berlaku, Anwar pun sudah tua mahu nak mati, anak dia NurulIzzah suka kan cina dan bodek dengan cina, dia akan benarkan keturunan LKS seperti LGE jadi PM Malaysia.Perempuan PKR ini cuma perempuan mainan DAP sahaja.Bodoh dan macam lembu dicocok hidung. Kemudian LGE akan meniru kaedah PAP memerintah Singapura dengan membahagikan pendudukan penempatan orang Melayu seluruh negara, supaya pada masa akan datang mereka cina akan mengundi DAP dan menang lagi pada masa PRU ke 20 atau ke 21. Parti orang Melayu jangan harap akan bermimpi untuk memerintah Malaysia lagi.
Mereka akan menjadikan Mandarin sebagai bahasa rasmi negara dan Kristian sebagai ugama rasmi negara.

Anonymous said...

PAS hanya cakap besar fasal syurga dan neraka sepanjang masa, walaupun Parti Penipu Rakyat dapat memerintah Malaysia pada masa PRU ke 13, ke 14 atau sehinga PRU ke 20-30. Hadi Awang dan N.Ajis sudah tak kira siapa orang lain lagi asalkan PAS jadi TPM mereka dapat banyak kroni yang kaya raya.Mereka akan berkhayal mengajar dan memandu bagaimana nak masuk syurga dan hendak mengelak masuk neraka, orang Kelantan dan yang lain yang cintakan PAS semua mengikut telunjuk N.Ajis dan Hadi Awang.
Akhirnya Hadi Awang, N.Ajis, Mat Sabu, Mahfuz semua akan masuk ke Hospital Gila. Baru semua orang Kelantan bangun dari tidur mereka.

Anonymous said...

Sedarlah wahai org Melayu.Jgn asyik diperbodohkan pembangkang jer,Korang ckp BN/UMNO jahat naik kan harga,Kuku besi.Itu DAP semua chauvinist anti Melayu Dan mindset Dorang semua mcm PAP!PKR?Lagi satu keparat ketua Melayu Yahudi kiri kanan depan belakang India karat Dan cina bukit.PAS?Tah apa yg nak diperjuangkan selain kena jadi baruah DAP/PKR utk pancing undi Melayu.Kat Selangor apa kata India tinggal kuarter ckp?Dulu BN Jaga kita ingat selamalama kita duduk ini kuarter,Kita undi pembangkang igt Ada perubahan tapi rumah kena roboh last2 semua bikin rumah setinggan.Anwar kaki kencing,Janji Ngan Lim GE,Abdul Hadi Dan Karpal Akan jadi timbalan pm kalau Dia jadi PM..Brapa banyak org nak jadi TPM?Guan Eng nescaya Akan cantum Ngan Spore kalau Dia menang,PAS jadi negeri ajaran sesat.Pas ni apa?Berseh 4.0??Biar banyak Melayu jadi barua lagi?Korang ingat DAP/PKR nak bela Korang Ke kalau Dorang menang??Satu komunis satu Melayu tali barut suka jubo Bini satu Tok guru sesat!Biarlah BN menang...

Anonymous said...

Carolyn tu jubo kan jer kalau tangkap

Anonymous said...

If you have never been to Sabah and lived at least in Sandakan, Lahad Datu, Semporna and Tawau as I do, just shut the **** up and eat up your rice. Don't even think about opening your mouth.

FYI, all that she said are true. Even the Bajaus are minority compared to Bugis here in Tawau. Stop acting smart when you have no idea at all about it.

The way I see it STAR will win the next GE-13 here in Sabah. By the way, I am purely urang sabah. Kirim salam nopo!

Anonymous said...

If you have never been to Sabah and lived at least in Sandakan, Lahad Datu, Semporna and Tawau as I do, just shut the **** up and eat up your rice. Don't even think about opening your mouth.

Agree, in reality these Semenanjung ppl could not care less what happens to Sabah.