Wednesday, August 1, 2012

16 KUPASAN ISU SEMASA.


KLIK SINI

75 comments:

Anonymous said...

Karpal memperlekehkan Tantawi
Sekarang kita sudah maklum yang Karpal Singh TIDAK akan terima NEGARA ISLAM apatah lagi HUDUD. Jadi, semua UPDATE maklumat masing² dan BERTINDAKLAH..!!

Jika dulu alasan mereka tinggalkan UMNO kerana tolak NEGARA ISLAM & HUDUD (padahal bukan sebegitu pun), sekarang bagaimana..? Bukankah sudah sampai masa mereka patut tinggalkan DAP...??

Jika dilihat artile NST yang baru jelas Karpal memperlekehkan Tantawi. Kita tidak boleh terima jika orang bukan Islam seperti Karpal memperlekehkan umat Islam seperti Tantawi. Biarpun kita tidak bersependapat dengan Tantawi dalam beberapa hal tetapi orang bukan Islam seperti Karpal tidak layak untuk memperlekehkan Tantawi.

Kita umat Islam mesti bersatu menentang dan menjatuhkan orang kafir seperti Karpal yang ANTI-ISLAM. Harga maruah seorang Islam adalah lebih tinggi dari permusuhan yang kita sedang hadapi. Jangan terkeliru antara politik dan agama yang mana kita tau ramai org PAS keliru dalam bab ni. Tak tahulah bila PAS nak sedar.. Apa yang kita oleh buat, teruskan memberi keterangan dengan sabar. Dan berdoalah..

Anonymous said...

APA KATA CINA DAP
Sebelum ini ialah Karpal Singh dan Lim Guan Eng. Selepas itu ialah Shamsul Iskandar AMK yang memberi amaran kepada Ketua Pemuda PAS. KLIK SINIYang terbaru ialah kenyataan Timbalan Pengerusi DAP pula yang menafikan hasrat Nik Aziz dan seluruh ahli dan penyokong PAS.Sila baca di bawah :Hasrat PAS yang mahu melaksanakan hukum hudud di negara ini sukar untuk direalisasikan kerana parti itu perlu terlebih dahulu meminda Perlembagaan Persekutuan, kata Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giaw.Beliau yang juga ahli Parlimen Kepong berkata untuk meminda perlembagaan bukan sesuatu yang mudah kerana ia memerlukan majoriti dua pertiga di Parlimen. "Nak hudud mesti ada pindaan di Parlimen. Dia (PAS) tahu nak dapat majoriti dua pertiga itu mustahil," katanya. Malah, katanya sehingga hari ini Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Hukum Hudud) yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993 juga masih tidak dapat dikuatkuasakan.Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Mursyidul Am PAS pada Rabu lepas yang mengulangi pendirian parti itu untuk memperjuangkan hukum hudud walaupun tidak dipersetujui DAP.Menurut Tan, isu hudud merupakan satu perkara yang rumit terutama dalam sebuah negara yang terdiri daripada masyarakat majmuk dan ia tidak sepatutnya dibangkitkan. "Jangan kita bangkitkan perkara yang boleh menimbulkan porak-peranda terutama kepada perkara yang tak boleh dilaksanakan," katanya. Mengulas mengenai pendirian DAP itu, bekas Timbalan Presiden PKR, Dr Chandra Muzaffar berkata pendirian PAS untuk memperjuangkan hukum hudud walaupun tidak mendapat restu DAP menunjukkan kedua-dua parti tersebut banyak perbezaan dan tidak sealiran.Beliau yang juga presiden Pergerakan Keadilan Sejagat (Just) berkata kedua-dua parti berkenaan hanya berpakat kerana mereka mempunyai 'musuh' tertentu yang menghalang hasrat untuk merampas kuasa di peringkat persekutuan dan negeri."Ini menunjukkan hubungan mereka satu hubungan yang beroportunis kerana mereka nak berkuasa, tak ada sebab lain," katanya. Dr Chandra juga berkata tindakan PAS yang memberi keutamaan kepada hudud apabila berkuasa menunjukkan seolah-oleh bahawa hukuman tersebut mencermikan tamadun Islam.
"Ini tak betul kerana yang mencerminkan kegemilangan Islam adalah ilmu pengetahuan dan keadilan," jelasnya. - Bernama.

Anonymous said...

Apa yang jelas PAS memang parti penipu, dari mursyidul am, presiden sampai ke ketua pemuda sampai ke ahli-ahli PAS kaki penipu.

Amacam Nasruddin Tantawi? Apahal lu cakap Karpal sudah terima hudud sedangkan Karpal sudah balas kata tak setuju dengan hudud dengan sekeras-kerasnya, amacam lu mengigau ke?

Undi PAS dapat masuk syurga? Apa ni semua, penipuan memperalatkan agama untuk meraih undi, lihatlah betapa kejinya PAS sanggup mempermainkan agama, sanggup buat hukum hakam sesat demi meraih undi, tok guru jenis apa kalau macam ni? Blah la!

Mursyidul Am, Presiden dan Ketua Pemudah berserban dan berjubah, tapi kaki pembohong, tak malu ke? Pakai serban dan jubah, tapi penipu besar, memalukan sajalah, blah la, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Kalau betul Karpal dah terima hudud, sila suruh Nik Aziz buat jemputan khas kepada Karpal untuk merasmikan draf hudud PAS, ada berani ke? Kecut kote masuk dalam teloq sajalah semua pemimpian PAS, diorang mana berani nak buat macam tu, diorang lebih takutkan DAP, sebab itu hukum hakam agama pun sanggup dipermainkan, sanggup buat hukum hakam sesat, memalukan. PAS anjing suruhan DAP! Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Nasruddin, sila buat forum berkenaan hudud, ajak Karpal, Nik Aziz dan Shamsul Iskandar Mat Akin jadi ahli panel, mau lunyai Nik Aziz kena hentam dengan Karpal dan Shamsul Iskandar, blah la, PAS hanyalah sekadar anjing suruhan DAP sajalah, dasar muka mangkuk jamban kat pejabat DAP salah, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

PAS perlu anjurkan Debat Hudud Dalam Pakatan Rakyat, ada berani ke? Suruh Nik Aziz, Hadi Awang, Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Anwar jadi ahli panel, moderatornya pula Nasruddin Tantawi, ada berani ke?

Anonymous said...

Tak payah nak ambil port sangatlah puak-puak tegar Pass ni..jumud,bodo melantun-lantun. Korang tarbiah camner pun tak jalan. Biarlah mereka-mereka itu dengan angan-angan mereka. Bagi pihak pemerintah teruskan jer lah dengan agenda Transformasi itu, aku percaya lambat laun mereka sedarlah. kalau tak generasi sekarang mungkin generasi akan datang akan sedar juga. Kepada puak -puak pendatang ni pun sama jugalah. Dah perangai kiasu diorang sejak dulu lagi. Cara nak ajar diorang senang aje. Perkukuhkan lagi agenda ekonomi bumiputra
.Pecahkan monopoli mereka.Kita mesti ada apa yang mereka ada. Buy product mereka last. Selama ni orang kita dah cukup mengkayakan mereka apasalahnya mulai sekarang kita mengkayakan bangsa kita sendiri. Tukar presepsi kita insyaAllah kita berjaya juga akhirnya. Aku lihat orang melayu pun dah ramai yang bijak meniaga. Asal orang melayu pun dahulu adalah seorang saudagar antarangsa. Jangan lupa jati diri kita.

Anonymous said...

Saya mencadangkan PAS melalui Mursyidul Am, Presiden dan Ketua Pemuda PAS mengadakan sidang media menerangkan pendirian PAS berhubung hudud, ajak Karpal, Lim anak beranak serta Anwar sekali masa sesi sidang akhbar tu, ajak semua media dalam Malaysia, dan beberapa media luar, ada berani ke?

Jangan cakap besarlah PAS, kalau betul-betul PAS benar-benar konsisten dengan hudud dan negara Islam, sila buat sidang media, ajak semua pimpinan Penipu Rakyat termasuk Karpal anak beranak dan Lim anak beranak sebagai saksi, ada berani ke Nik Aziz? Ada berani ke Hadi Awang? Ada berani ke Nasuddin Tantawi? Kote kecut masuk teloq ka?

Jika PAS tidak berani membuat sidang media menjelaskan pendirian mereka berhubung hudud dan negara Islam, maka PAS selama ini hanyalah berdrama, malahan segala tuduhan PAS yang kononnya UMNO menentang hudud adalah semuanya berbentuk penafian saja kerana PAS nak sedapkan diri dia saja yang lebih takut dengan DAP, PAS mana tau apa, bodo piang, jadi pak turut tukang jilat berak DAP sajalah, DAP berak tengah jalan, PAS pi jilat, lepas tu PAS tuduh UMNO untuk membela DAP, betapa bodo piangnya PAS ni, PAS ni layak jadi anjing suruhan DAP sajalah dalam Penipu Rakyat, PAS mana ada peranan, bukan sekadar melukut ditepi gantang lagi, sekadar sampah sarap sajalah, tak ada guna, sekadar dipergunakan oleh DAP bila diperlukan, bila tak perlu dibuang macam tu saja, tapi anjing suruhan DAP macam PAS ni mana sedar diri, dasar muka mangkuk jamban, tak tau apa, bodo piang, pikiaq guna kepala butoh, nafsu serakah diutamakan, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

buang masalah debat2 ni.Menang jadi abu kalah jadi arang. Puak yang teringin sangat nak berdebat ni hanya nak glamer dan publisiti sahaja. Teruskan kerja kuat..jangan sembang jer kuat..

Anonymous said...

Anonymous said...

buang masalah debat2 ni.Menang jadi abu kalah jadi arang. Puak yang teringin sangat nak berdebat ni hanya nak glamer dan publisiti sahaja. Teruskan kerja kuat..jangan sembang jer kuat..
August 1, 2012 10:24 PM

------------------------------------------

Kalau tak berani berdebat dengan karpal pun, adakah pimpinan PAS seperti Mursyidul Am, Presiden dan Ketua Pemuda PAS berani membuat sidang media menerangkan pendirian PAS berhubung hudud dan negara Islam? Kalau betul-betul konsisten, buatlah sidang media berkenaan, ajak sekali karpal anak beranak dan lim anak beranak untuk jadi saksi, ada berani ke?

Jangan cakap besar dan sibuk menuduh UMNO itu dan ini, PAS kecut kote masuk dalam teloq bila berdepan dengan DAP, dasar anjing suruhanlah katakan, mana tau apa, bodo piang, pikiaq guna kepala butoh, dalam Penipu Rakyat PAS tiada tempat, sekadar jadi anjing suruhan DAP untuk menyalak ke hulu ke hilir membela segala kemungkaran yang dibuat oleh dan DAP dan menyalahkan UMNO untuk membela DAP itulah kerja PAS, DAP berak di tengah jalan, PAS jadi tukang jilat berak DAP, lepas tu PAS tuduh UMNO pula untuk menggembirakan DAP, memang PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat adalah komunis!

Anonymous said...

Kambeng mati tengah jalan pun diorang salahkan UMNO...tu jer lah mampu puak-puak ni perkatakan. Tu yang payahnya jadi pembangkang kat Malaysia ni.Buat kerja tak reti menyalahkan orang lain jer kerja dia. Cuba tunjuk contoh terbaik hasil produk pembangkang? Langsung tiada..opss mungkin ada..hasut, tanam kebencian, marah,dengki, khianat,memperbodokan orang lain...seteruskan korang sambung ler sendiri..panjang sangat nak cerita..orang sakit jiwa jer berperangai begitu..

Anonymous said...

Kalau Nik Aziz, Hadi Awang dan Nasruddin betul-betul konsisten dengan hudud dan negara Islam, nanti bila mukamar tahunan PAS, sila ajak Karpal Singh anak beranak dan Lim anak beranak ke ucapan pimpinan PAS dan sila buat pendirian berkenaan hudud apakah PAS nak buat hudud dan negara Islam ataupun PAS sekadar berdrama pasal hudud dan negara Islam untuk mengabui masyarakat saja, ada berani ke? Nanti sebelum perasmian, Nik Aziz dan Hadi Awang beri ucapan dulu dan berikan pendirian berkenaan hudud, lepas tu suruh Karpal Singh pula buat ucapan perasmian, ada berani ke? Ajak seluruh media di negara ini dan media luar negara untuk buat liputank ada berani ke? Jangan cakap besarlah, buatlah kalau berani, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Ada berani ke Nik Aziz buat pengumuman pendirian PAS berhubung hudud dalam mesyuarat agung tahunan DAP, dulu akhir dekad 1990an, Tun Dr. Mahathir dengan lantangnya mengisytiharkan bahawa Malaysia adalah negara Islam dalam mesyuarat agung tahunan parti Gerakan, dan Gerakan menerima prinsip Malaysia adalah negara Islam, ada Nik Aziz, Hadi Awang atau Nasruddin Tantawi berani buat sebegitu dalam mesyuarat agung DAP? Jangan cakap besarlah PAS, kalau berani sila buat sidang media, ajak Lim anak beranak dan Karpal anak beranak untuk dengar pendirian PAS berhubung hudud dan negara Islam, jangan sibuk dok tuduh UMNO kononnya menentang hudud sedangkan PAS yang sebenarnya nak buat hudud sebab PAS lebih takut kepada DAP, blah la PAS, dasar anjing suruhan DAP, dasar muka mangkuk jamban, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Pembetulan :

Ada berani ke Nik Aziz buat pengumuman pendirian PAS berhubung hudud dalam mesyuarat agung tahunan DAP, dulu akhir dekad 1990an, Tun Dr. Mahathir dengan lantangnya mengisytiharkan bahawa Malaysia adalah negara Islam dalam mesyuarat agung tahunan parti Gerakan, dan Gerakan menerima prinsip Malaysia adalah negara Islam, ada Nik Aziz, Hadi Awang atau Nasruddin Tantawi berani buat sebegitu dalam mesyuarat agung DAP? Jangan cakap besarlah PAS, kalau berani sila buat sidang media, ajak Lim anak beranak dan Karpal anak beranak untuk dengar pendirian PAS berhubung hudud dan negara Islam, jangan sibuk dok tuduh UMNO kononnya menentang hudud sedangkan PAS yang sebenarnya takut nak buat hudud sebab PAS lebih takut kepada DAP, blah la PAS, dasar anjing suruhan DAP, dasar muka mangkuk jamban, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Jangan harap ler diorang berani...Putrajaya dahulu..lepas tu kekah harta rampasan..kalau dah kenyang lagi nak berbunyi ker...zzzzzzzzz

Anonymous said...

Cabaran demi cabaran kepada PAS terutama Murshidul Am, Presiden dan Ketua Pemuda PAS untuk mengadakan forum berhubung pendirian PAS dan Penipu Rakyat berkaitan hudud, ahli panel Murshidull Am PAS, Presiden PAS, Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Anwar, moderatornya pula adalah Nasruddin Tatawi an Shamsul Iskandar Mat Akin, adakah PAS berani?

Kalau tak berani, sila buat debat antara Nik Aziz dan Karpal Singh berhubung hudud dalam Penipu Rakyat ada berani?

Kalau tak berani juga, ini dah teruk sangatlah dah la, sila Murshidul Am PAS, Presiden PAS, Ketua Pemuda PAS mengadakan sidang akhbar yang dijemput sama Lim anak beranak, Karpal anak beranak serta pimpinan DAP dan PKR untuk menerangkan pendirian PAS berhubung hudud dan negara Islam, ada berani ke?

Kalau tak berani jugak maksudnya selama ini PAS hanya berdrama sajalah pasal hudud dan negara Islam kerana PAS lebih takutkan DAP sebabnya PAS adalah anjing suruhan DAP. Di manakah maruah PAS? Adakah PAS masih bermaruah? Adakah maruah PAS sekarang umpama mangkuk jamban di pejabat DAP disebabkan PAS dah jadi anjing suruhan DAP? Sila buktikan PAS, sila buktikan, itu pun kalau korang benar-benar bermaruahlah, kalau dasar anjing suruhan DAP dan maruah korang macam mangkuk jamban dekat pejabat DAP, boleh blah la, PAS adalah sekadar anjing suruhan DAP sajalah dalam Penipu Rakyat, PAS tak ada peranan langsung, sekadar anjing suruhan kepada DAP untuk menyalak ke sana ke mari membersihkan segala taik yang DAP buat sajalah, blah la PAS dasar anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Berani ke PAS menyahut semua cabaran itu? Anjing suruhan DAP macam PAS ni mana berani, dasar pengecut, bacul, mana berani, belakang DAP ceramah macam nak runtuh pentas, tapi depan DAP, PAS menikus bukan main, takut kat DAP katakan, dasar anjing suruhan DAP, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis! Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

nik aziz elok jadi tukang jilat bontot guan eng dan kit siang je....

hadi awang
nik aziz
mat sabu
prof madya mahfuz bean
mustaffa ali
kalid gereja
tuan man tuan ibrahim
salahudin pudu

mana satu yg layak mencabar karpal sink????semua depan umno pakai seluar...depan kapal sink pakai skirt.... depan anwar tanggal skirt dan tonggeng....

Bomo Siam said...

Dlm isu hudud...PAS terbukti dah jadi BODO macam UMNU kerana.....

Biarkan Karpal laknatullah memperkecilkan Perlembagaan Persekutuan!

Anonymous said...

apakah ruginya sebagi muslim itu kita tidak mencuba memecah belah tali perhubongan kita. Tepok dada tanya selera. Masih tak nampak kah bagaimana Muslim untuk di kotak katikka untuk kepentingan orang lain. Jangan nanti nasi sudah jadi bubur, menang sorak kampong tergadai Aku tak rela jadi second klas citizen di tumpah asal dari ku

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Dlm isu hudud...PAS terbukti dah jadi BODO macam UMNU kerana.....

Biarkan Karpal laknatullah memperkecilkan Perlembagaan Persekutuan!
August 1, 2012 11:14 PM

-------------------------------------------------

Anjing DAP dah mai menyalak dah, macam aku bagitau sebelum ni la, puak-puak PAS ni mana tau apa, depa sibuk dok salak demi kepentingan DAP sajalah, tengok PAS sibuk dok jilat taik DAP yang berak tengah jalan, lepas tu depa akan salahkan UMNO, tengok Bomo Siam bodo piang ni dah menunjukkan betapa lowest class mentality, blah la bomo siam, PAS adalah anjing suruhan DAP yang dok jilat berak DAP di tengah jalan, lepas tu PAS akan menyalak untuk menuduh UMNO dengan berbagai tuduhan, itulah kerja PAS sebagai anjing suruhan DAP, PAS dalam Penipu Rakyat mana ada tempat, anjing suruhan macam PAS ni, tak ada tempat langsung, sekadar untuk dipergunakan oleh DAP sajalah, bila nak digunakan PAS akan dipanggil, PAS pun mai dengan berlari-lari terkedek-kedek sambil terjelir lidah, lepas tu DAP akan arahkan PAS menyalak untuk menyalahkan UMNO dengan berbagai tuduhan, PAS pun terkedek-kedek berlari sambil menyalak menyalahkan UMNO di atas segala kesalahan DAP, PAS sekadar sampah sajalah dalam Penipu Rakyat, tak ada nilai, sekadar anjing suruhan sajalah, kalau berani sila adakan sidang media menyatakan pendirian PAS berhubung hudud dan negara Islam, bawak sekali lim anak beranak dan karpal anak beranak serta segala pimpinan DAP dalam sidang media tersebut dan siarkan seluruh negara, kalau boleh seluruh dunia, ada berani ke? Anjing suruhan DAP macam PAS ni mana berani dengan DAP, sekali DAP jeling sudah terkencing dan terberak dalam jubah, bila kena tengkin terus terbang serban ke longkang dan dan jubah pun koyak rabak, PAS adalah lowest class dalam Penipu Rakyat, memalukan, memalukan, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis! Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

di negara ini secara realis tak salah satu kaum menolong kaum sendiri dan pada yang telah pun pasti tak ada kaum diluar sana akan menolong kaum di luar kaum nya
Tak nampak kah kenapa nepotisma di sebelah sana begitu jelas disebabkan tak mempercayai orang luar dari keluarga nya Sudah terang lagi mahu menyuluh tapi masih memilih mereka memimpin

Anonymous said...

Anonymous said...

apakah ruginya sebagi muslim itu kita tidak mencuba memecah belah tali perhubongan kita. Tepok dada tanya selera. Masih tak nampak kah bagaimana Muslim untuk di kotak katikka untuk kepentingan orang lain. Jangan nanti nasi sudah jadi bubur, menang sorak kampong tergadai Aku tak rela jadi second klas citizen di tumpah asal dari ku

August 1, 2012 11:18 PM

------------------------------------------------

PAS mana peduli itu semua, kalau orang bumiputera merempat di negara ini dan jadi pengemis di negara ini pun, mana PAS peduli, depa lebih rela jilat taik DAP yang berak kat tengah jalan, lepas tu sibuk tuduh UMNO dengan berbagai tuduhan untuk melindungi perangai buruk DAP.

PAS sanggup buat apa saja untuk DAP, anjing suruhan katakan, hingga sanggup pecah belahkan masyarakat dengan hukum hakam sesat demi melindungi DAP, itulah kerja PAS sebaga anjing suruhan DAP dalam Penipu Rakyat, PAS mana ada tempat dalam Penipu Rakyat, PAS jenis lowest class dalam Penipu Rakyat, tapi keranan kedengkian PAS terhadap UMNO, PAS sanggup jadi anjing suruhan DAP walaupun sudah dinasihatkan berkali-kali supaya insaf, tapi PAS tak peduli kerana PAS berfikir guna kepala butoh, ikut nafsu serakah, kerana kedengkian lebih diutamakan berbanding kepentingan bangsa dan agama, blah la PAS dasar anjing suruhan DAP, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Anonymous said...

di negara ini secara realis tak salah satu kaum menolong kaum sendiri dan pada yang telah pun pasti tak ada kaum diluar sana akan menolong kaum di luar kaum nya
Tak nampak kah kenapa nepotisma di sebelah sana begitu jelas disebabkan tak mempercayai orang luar dari keluarga nya Sudah terang lagi mahu menyuluh tapi masih memilih mereka memimpin

August 1, 2012 11:25 PM

-------------------------------------------

Dalam Penipu Rakyat, anak, bapak, bini, sedara mara semuanya diangkut menjadi ketua dalam parti mereka, bayangkanlah Ketua Umum laki, Presiden bini, anak pula jadi Naib Presiden, kemudian Penasihat bapak, setiausaha agung anak, lepas tu anak beranak jadi calon PRU, Penipu Rakyat dah jadi parti keluarga dan suku sakat, dasar diktator, Penipu Rakyat diktator, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

hehehe..spinlah selagi kau boleh spin Bomo siam doll. Bagus jugak kau menyalak kat sini suka sangat aku..terserlah kebanganggan kau kat sini...macamana kuih begitulah acuannya.macamana pemimpin begitulah pengikutnya ..ermmm itu sahaja aku nak komen pasal kau dan pemimpin kau..hehehe

Bomo Siam said...

Kenapa perlu laga2kan UMNU & PAS sementara Karpal...tersenyum gumbira?

Samada PAS or UMNU yg menang, hukum Islam tetap takkan terlaksana!

Sapa BODO...???

zat said...

Nakkan akhirat pilih Pas.

Pas dah jadi bodo krn ikut karpal...

Ikut Perlembagaan pulak jd ikut Lord Reid...!

...dua kali bodoh!

Ikan pelaling dah kena jala Ayoh Chik.

Anonymous said...

Bomo Siam, kalau PAS benar-benar ada maruah lagi, kalau Nik Aziz, Hadi Awang dan Nasruddin Tantawi takut nak berdebat atau berforum dengan Karpal berkenaan isu hudud dalam Penipu Rakyat, adakah PAS berani buat sidang media melalui Nik Aziz, Hadi Awang, dan Nasruddin Tantawi buat kenyataan media berhubung isu hudud dan negara Islam dalam pendirian PAS, ajak sekali karpal anak beranak dan lim anak beranak dan segala suku sakat DAP untuk dengar pendirian PAS, sila bawak semua media dalam negara ini dan angkut sekali media luar negara untuk buat liputan sidang media itu, ada berani ke? Mana dia Nik Aziz? Menyorok belakang tong beras ke? Mana dia Hadi Awang? Menyorok belakang mesin basuh ke? Mana dia Nasruddin Tantawi? Menyorok bawah singki ke? Nanti tak pasai-pasai karpal sink hempuk dengan singki baru tau, blah la, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Bomo Siam said...

Samada UMNU or PAS yg menang, umat Islam TETAP KALAH!!!

Anonymous said...

zat said...

Nakkan akhirat pilih Pas.

Pas dah jadi bodo krn ikut karpal...

Ikut Perlembagaan pulak jd ikut Lord Reid...!

...dua kali bodoh!

Ikan pelaling dah kena jala Ayoh Chik.

August 1, 2012 11:34 PM

-------------------------------------------

Anjing DAP dah mai menyalak dah, tadi pak sedara dia, la ni anak sedara pula, blah la zat, undi PAS masuk syurga hang petik dari mana? Dari ustat google ke? dari tok guru penyeleweng ke? Blah la, penipu, dasar komunis, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis.

Blah la zat, hang nak kutuk aku kalau hang tak dapat nak balas hujah, blah la, hang punya mentaliti lowest class, blah la, berlagak bukan main, tapi bodo piang, kerbau kat sawah pun lebih cerdik kalau nak dibanding dengan hang yang bodo piang, beri hujah bodo piang, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Bomo Siam said...

PAS jatuhkan UMNU ! Islam tetap dihina!

UMNU jatuhkan PAS! Islam tetap terkebelakang!

Sapa yg RUGI...???

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Samada UMNU or PAS yg menang, umat Islam TETAP KALAH!!!

August 1, 2012 11:37 PM

-----------------------------------------------------

Bomo Siam dah tak ada modal nak pusing sana sini lagi, macam aku bagitau tadilah, dasar PAS ni adalah anjing belaan DAP sajalah, bila DAP berak tengah jalan, PAS akan pi jilat sampai licin, lepas tu PAS akan tuduh UMNO, tengok bomo siam ni, dia jilat semua taik DAP, lepas tu dia tuduh UMNO macam macam. Blah la Bomo Siam, bodo piang, UMNO konsisten mempertahankan Islam, sebab itulah UMNO bermatian mempertahankan kalimah Allah untuk digunakan oleh umat Islam saja di negara ini demi menjaga kesucian kalimah Allah dan kesucian Islam serta untuk mengelakkan penyalahgunaan kalimah Allah oleh golongan yang tidak bertanggungjawab untuk menyelewengkan akidah umat Islam. UMNO konsisten dalam perjuangan Islam, tapi PAS belakang DAP ceramah pasal Islam macam nak runtuh pentas ceramah, tapi depan DAP semua menikus, DAP halang peraturan larangan arak dan judi pun PAS sokong hingga PAS pecat mantan Pesuruhjaya PAS Selangor yang tidak mahu bersekongkol dengan DAP, lepas tu PAS boleh buat bodo bila DAP buat tugu botol arak yang penuh dengan boto-botol ark dalam tugu tu, lihatlah, PAS lembab, bodo piang, sekadar anjing suruhan sajlah PAS dalam Penipu Rakyat, PAS mana ada tempat dalam Penipu Rakyat, lowest class dalam Penipu Rakyat, blah la, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Orang islam kena faham hudud itu sejenis hukuman, hudud takkan berlaku tanpa 4 saksi. Apapun islam juga menerima perbicaraan mengikut budi bicara pemerintah jika tak cukup saksi dan syaratnya. PAS kena faham asas hudud dan keperluannya bukannya keterangan kabur. Jika hudud dijalan dah tentu Mat Sabu dan Badrol Amin dihukum rejam sampai mati kerana berzina dengan isteri orang dan cukup saksi...!!!!

Anonymous said...

siapa yg paling bodo?

Hukum hudud yg merangkumi o.ooo1 peratus drp hukum islam tak dapat dijalankan, maka islam tak terlaksana???

Buto ke apo???

nampak gayenye... tinggi bibir dr hidung!

Bomo Siam said...

UMNU dgn PAS ni, klu mana2 satu pihak itu benar sekalipun, pihak yg satu lagi takkan mengaku!

Klu tak caya, cuba suruh Karpal keluar kenyataan....

'Berpuasa itu kerja org bodo...!'

Kemudian kita tgk apa ulasan PAS or UMNU!!!

Aku gerenti! Kedua-dua pihak akan salahkan satu sama lain! Maka....Karpal tak salah!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

PAS jatuhkan UMNU ! Islam tetap dihina!

UMNU jatuhkan PAS! Islam tetap terkebelakang!

Sapa yg RUGI...???

August 1, 2012 11:41 pm

-----------------------------------------------------

Habis semua taik DAP Bomo Siam pi jilat sampai licin, kegagalan PAS hingga PAS jadi anjing suruhan DAP pun Bomo Siam salahkan pada UMNO, biasalah PAS bila dah tak dapat nak berhujah, mereka akan salahkan UMNO sajalah, itu sajalah yang PAS tau buat, sebabnya PAS bodo piang, pikiaq guna kepala butoh, ikut nafsu serakah, sebab tu bodo piang macam ni, Bomo Siam pun sama, bodo piang sebab pikiaq guna kepala butoh, ikut nafsu serakah. Blah la PAS, korang anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

PAS berani ke buat sidang media dan buat pendirian berhubung isu hudud dan negara Islam? sila ada sekali Lim anak beranak dan Karpal anak beranak dan ajak semua pimpinan DAP, sila panggil semua media dalam negara ini dan luar negara, ada berani ke Nik Aziz, Hadi Awang, dan Nasruddin Tantawi buat kenyataan rasmi PAS melalui sidang media itu berhubung isu hudud dan negara Islam? Biarkan Lim anak beranak dan Karpal anak beranak jadi saksi, ada berani ke? Blah la PAS, cakap berdegar-degar, belakang DAP ceramah macam nak runtuh pentas, tapi depan DAP, PAS menikus pengecut nak mampus, blah la, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

UMNU dgn PAS ni, klu mana2 satu pihak itu benar sekalipun, pihak yg satu lagi takkan mengaku!

Klu tak caya, cuba suruh Karpal keluar kenyataan....

'Berpuasa itu kerja org bodo...!'

Kemudian kita tgk apa ulasan PAS or UMNU!!!

Aku gerenti! Kedua-dua pihak akan salahkan satu sama lain! Maka....Karpal tak salah!!!

August 1, 2012 11:48 PM


----------------------------------------------------

Hang tak payah nak pusing sana pusing sinilah, ada berani ke Nik Aziz, Hadi Awang, dan Nasruddin Tantawi buat kenyataan rasmi PAS di hadapan Lim anak beranak, Karpal anak beranak dan seluruh pimpinan DAP, sila ajak semua media dalam negara ini untuk buat liputan, ajak sekali media luar negara, ada berani ke? Tak payah pusing lah, PAS pengecut, PAS bacul, PAS penakut, PAS tak akan berani buat sidang media sebegitu kerana PAS adalah anjing suruhan DAP, PAS kecut perut dengan DAP, PAS tak ada maruah, teloq PAS sudah kena picit dengan DAP, memalukan, sungguh memalukan, mana Nik Aziz, menyorok belakang tong beras ke? Hadi Awang dah pi mana? Menyorok belakang mesin basuh ke? Nasruddin dah lesap mana? Sorok bawah singki ke? Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

UMNU dgn PAS ni, klu mana2 satu pihak itu benar sekalipun, pihak yg satu lagi takkan mengaku!

Klu tak caya, cuba suruh Karpal keluar kenyataan....

'Berpuasa itu kerja org bodo...!'

Kemudian kita tgk apa ulasan PAS or UMNU!!!

Aku gerenti! Kedua-dua pihak akan salahkan satu sama lain! Maka....Karpal tak salah!!!

August 1, 2012 11:48 PM


----------------------------------------------------

Hang tak payah nak pusing sana pusing sinilah, ada berani ke Nik Aziz, Hadi Awang, dan Nasruddin Tantawi buat kenyataan rasmi PAS berhubung hudud dan negara Islam di hadapan Lim anak beranak, Karpal anak beranak dan seluruh pimpinan DAP, sila ajak semua media dalam negara ini untuk buat liputan, ajak sekali media luar negara, ada berani ke? Tak payah pusing lah, PAS pengecut, PAS bacul, PAS penakut, PAS tak akan berani buat sidang media sebegitu kerana PAS adalah anjing suruhan DAP, PAS kecut perut dengan DAP, PAS tak ada maruah, teloq PAS sudah kena picit dengan DAP, memalukan, sungguh memalukan, mana Nik Aziz, menyorok belakang tong beras ke? Hadi Awang dah pi mana? Menyorok belakang mesin basuh ke? Nasruddin dah lesap mana? Sorok bawah singki ke? Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Bomo Siam said...

Kita wajib sedar, kenapa AllahSWT turunkan Nabi & Rasul dikalangan Arab & sampaikan hidayahnya pd umat Melayu yg kesemuanya menerima cahaya Islam!

Kenapa AllahSWT tak pilih Karpal Singh?

Kerana ada sesuatu 'keistimewaan' pd umat Melayu!

Kenapa kini, masing2 ketepikan 'keistimewaan' yg AllahSWT kurniakan ini...???

Anonymous said...

macamnana nak kata Karpal salah... depa pi ambik promoter Maggi Instant mee yg takda bulu kening jadi jurucakap hal2 ugama!

Anonymous said...

Aik... Anugerah yg mana satu nih???

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Kita wajib sedar, kenapa AllahSWT turunkan Nabi & Rasul dikalangan Arab & sampaikan hidayahnya pd umat Melayu yg kesemuanya menerima cahaya Islam!

Kenapa AllahSWT tak pilih Karpal Singh?

Kerana ada sesuatu 'keistimewaan' pd umat Melayu!

Kenapa kini, masing2 ketepikan 'keistimewaan' yg AllahSWT kurniakan ini...???

August 1, 2012 11:58 PM

---------------------------------------------------

Siapa yang ketepikan keistimewaan orang Melayu? PAS sanggup anjing suruhan DAP tu membela orang Melayu ke? Mana dia pendirian PAS bila Ronnie Liu dengan angkuhnya memaksa arak yang dirampas dipulangkan kembali? Malahan mantan Pesuruhjaya PAS dipecat kerana mempertahankan Islam dan tak mahu bersekongkol dengan DAP, apa cerita? Lihat dalam isu buka puasa dan amalan ibadat agama asing di sebuah gereja melibatkan beberapa umat Islam yang hendak dipesongkan akidahnya, apahal PAS mempertikaikan tindakan Jabatan Agama Islam yang hendak selamatkan akidah orang Islam?

PAS tak payah nak berlagaklah kerana memaki serban dan jubah kerana penyamun, pencuri, perompak, perogol, peliwat, penzina, penjahat pun boleh pakai serban dan jubah, malahan lembu dan kerbau pun boleh dipakaikan serban dan jubah, jangan berlagak sangatlah. Sedarlah PAS adalah anjing suruhan DAP dalam Penipu Rakyat sajalah, hang tak payah nak pusinglah Bomo Siam, habis semua taik DAP yang berak tengah jalan hang jilat sampai licin, lepas tu hang sibuk nak tuduh UMNO pula, memalukan betul sikap hang ni, dasar muka mangkuk jamban macam hang ni mana tau apa, bodo piang, dasar anjing DAP. Blah la, dasar pengkhianat, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Anugay bukan nya keistimewaan lol!

Ada keitemwaan ke pd dia tuh?

Anonymous said...

bumu bodoh bumu bodoh bumu bodoh.....dulu kini dan selamanya

Anonymous said...

hidup umnu hidup umnu hidup umnu....dulu kini dan selamanya

Anonymous said...

Nik Aziz, Hadi Awang, Nasruddin Tantawi, ada berani ke buat kenyataan rasmi PAS berhubung isu hudud dan negara Islam melalui sidang media dengan disaksikan oleh Lim anak beranak, Karpal anak beranak dan pimpinan-pimpinan DAP? Ajak semua media buat liputan temasuk di luar negara, ada berani ke?

PAS mana berani buat sidang media sebegitu, kerana PAS pengecut! PAS bacul! PAS penakut! PAS anjing suruhan DAP! PAS sudah kena picit teloq dengan DAP, PAS mana berani lawan cakap DAP, PAS lowest class dalam Penipu Rakyat, blah la, Penipu Rakyat komunis!

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Sahutlah cabaran ini kalau PAS benar-benar ada tempat dalam Penipu Rakyat kerana selama ini PAS ini adalah anjing suruhan DAP saja alam Penipu Rakyat, PAS tiada tempat, tiada suara dalam Penipu Rakyat, blah la PAS, dasar anjing suruhan, Penipu Rakyat komunis, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

bumu rugi bumu rugi bumu rugi...dulu kini dan selamanya

Anonymous said...

Istimewa ke kalu...

... "Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah
berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidakmendirikan negara Islam."
- Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999.

Anonymous said...

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Nik Aziz, Hadi Awang, Nasruddin Tantawi, ada berani ke buat sidang media untuk menyatakan pendirian rasmi PAS berhubung isu hudud dan negara Islam disaksikan oleh Lim anak beranak dan Karpal anak beranak dan lain-lain pimpinan DAP?

PAS anjing suruhan DAP tak akan berani buat sidang media sedemikian kerana PAS dah kena picit teloq dengan DAP, PAS dah jadi anjing suruhan DAP, blah la PAS, apa yang jelas adalah:

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Bomo Siam said...

Sebagai contoh......

Jika UMNU kata PAS gagal laksanakan hudud di Ktan kerana hanya guna ugama utk berpolitik & ianya hanya palsu belaka.....

Buleh tak UMNU terangkan 'yg original'nya tu macamana, mengikut perlembagaan...???

Anonymous said...

betul ke kesemua umat melayu menerima cahaya islam ni bumu? kau ni bodoh ke bebal?

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Sebagai contoh......

Jika UMNU kata PAS gagal laksanakan hudud di Ktan kerana hanya guna ugama utk berpolitik & ianya hanya palsu belaka.....

Buleh tak UMNU terangkan 'yg original'nya tu macamana, mengikut perlembagaan...???

August 2, 2012 12:14 AM

--------------------------------------------------

Jangan nak pusing lagi la Bomo Siam, apa yang jelas PAS tak berani menyatakan pendirian rasmi mereka berhubung hudud dan negara Islam di hadapan lim anak beranak dan karpal anak beranak serta pimpinan DAP, itu adalah jelas.

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Adakah Nik Aziz, Hadi Awang dan Nasruddin Tantawi berani membuat sidang media menyatakan pendirian PAS berhubung isu hudud dan negara Islam di hadapan Lim anak beranak dan Karpal anak beranak serta pimpinan DAP? PAS tak berani buat sebab PAS penakut, bacul dan pengecut, PAS dah kena picit teloq dengan DAP, PAS dah jadi anjing suruhan DAP, mana berani PAS lawan cakap DAP, blah la PAS, dasar anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

hidup umnu hidup umnu hidup umnu dulu kini dan selamanya oriiiiiii..
.

Bomo Siam said...

12:04,
'Siapa yang ketepikan keistimewaan orang Melayu?'

Hg cuba nak jadi bijak, alhamdulillah!

Apa makna 'keitimewaan' Melayu mengikut ayat aku yg hg paham...?

Takde kena mengenapun dgn UMNU, PAS or DAP...! Apa yg hg melalut ni???

matt said...

Setuju dgn bomo.. Pas menang ke, umno menangke, islam akan kalah...

Islam hanya akan menang bila pas n umno bersekutu...

Org islam pas n umno kita bersaudara..

Anonymous said...

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

PAS tak berani buat pendirian rasmi berhubung hudud di depan DAP sebab PAS adalah anjing suruhan DAP yang dah kena picit teloq dengan DAP.

PAS mana berani lawan cakap DAP, semua DAP cakap semuanya betul bagi PAS, PAS tak berani lawan apa saja tindak tanduk dan pecakapan DAP.

PAS dah teruk, PAS pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Blah la PAS, tak malu ke, korang mana berani lawan DAP, sekali DAP jeling habis terkencing terberak dalam jubah, PAS lowest class sampai tak ada tempat dalam Penipu Rakyat, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Hukum Hudud, apa hukum taklifinya dan apa hukum wad'inya?

Yg taklifinya, wajib....bagaimana dgn wad'inya?

Pada TGHA wad'inya pd syaratnya, membasmi kemiskinan...lagi???

Anonymous said...

Bomo Siam said...

12:04,
'Siapa yang ketepikan keistimewaan orang Melayu?'

Hg cuba nak jadi bijak, alhamdulillah!

Apa makna 'keitimewaan' Melayu mengikut ayat aku yg hg paham...?

Takde kena mengenapun dgn UMNU, PAS or DAP...! Apa yg hg melalut ni???

August 2, 2012 12:20 AM

-----------------------------------------------------

Siapa yang melalut Bomo Siam? Hang dah pening sebab PAS Pengecut! PAS Bacul! PAS Penakut sebab PAS dah jadi anjing suruhan DAP, PAS dah kena picit teloq dengan DAP.

Lihat sajalah PAS menjahanamkan masyrarakat bumiputera dengan hasutan untuk memecah belahkan masyarakat seperti membuat hukum hakam sesat demi kepentingan politik, itu PAS membela orang Melayu ke? Lagi satu dalam isu rampasan arak di Shah Alam, apahal PAS boleh satu geng dengan Ronnie Liu menentang rampasan arak itu? Malahan mantan Pesuruhjaya PAS Selangor dipecat dari jawatannnya kerana dia menentang DAP, PAS sanggup memecat mantan Pesuruhjaya PAS selangor yang hendak pertahankan kesucian Islam demi memuaskan hati DAP, memalukan, sungguh keji!

Kemudian ,isu buka puasa dan acara keagamaan bukan Islam yang dipercayai untuk merosakkan akidah umat Islam di sebuah pusat ibadat bukan Islam, bila Jabatan Agama Islam buat pemeriksaan dan mendapati terdapat unsur-unsur untuk merosakkan akidah umat Islam dalam program buka puasa itu dan acara keagamaan bukan Islam itu, apahal PAS mempertikaian tugasan Jabatan Agama Islam Selangor, hinggakan PAS sanggup memecat mantan Pesuruhjaya PAS Selangor dari PAS, dulu pecat dari jawatan Pesuruhjaya kerana nak pertahankan Islam dari arak dan judi, lepas tu kena pecat dari PAS kerana nak pertahankan akidah umat Islam, jadi di manakah PAS mempertahankan keistimewaan orang Melayu? Blah la, PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Cabaran kepada Nik Aziz, Hadi Awang dan Nasruddin Tantawi, adakah anda berani membuat pendiran kenyataan rasmi PAS berhubung hudud dan negara Islam di hadapan Lim anak beranak dan Karpal anak beranak dan pimpinan DAP dalam sidang media dalam dan luar negara?

Ada berani ke? Blah la PAS anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Blah la PAS, dasar anjing suruhan DAP, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

bumu melalut bumu melalut bumu melalut....dulu kini dan selamanya bumu melalut..... kih kih kih....

Anonymous said...

Dalam memperkatakan tentang perlaksanaan hudud, satu perkara asas mesti dimaklumi semua pihak. Iaitu, Syariat Islam telah meletakkan beberapa syarat yang perlu ada sebelum sesebuah negara melaksanakan hudud.

Justeru, apabila dikatakan ‘suasana semasa tidak kondusif bagi perlaksanaan hudud’, ia bermakna syarat-syarat perlaksanaan hudud itu belum mengcukupi.

Kenyataan ini sama sekali tidak bermaksud hukum hudud itu sendiri ada kelemahan atau kecacatan, sehingga ia tidak boleh dilaksanakan dalam suasana semasa.

Saksi yang adil didefinisikan sebagai, antaranya ‘seorang Islam yang menjauhi dosa-dosa besar, tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil, bersikap baik dan bersopan santun (chivalry), dan boleh dipercayai ketika marah. Dengan makna tidak melampau batas dalam tindak tanduknya ketika marahHukum hudud adalah sempurna dan lengkap. Cuma suasana semasa tidak memiliki syarat yang ditetapkan yang membolehkan ia dilaksanakan.

Ringkasnya, kenyataan ‘suasana semasa tidak kondusif bagi perlaksanaan hudud’, bukan mempertikaikan kesempurnaannya dan kewajipan melaksanakannya.

Ia sebaliknya berkenaan ‘ketidaksempurnaan’ suasana semasa. Iaitu tidak memiliki syarat yang ditetapkan bagi membolehkan hukum itu dilaksanakan.

Anonymous said...

Hukum hudud adalah sempurna dan lengkap. Cuma suasana semasa tidak memiliki syarat yang ditetapkan yang membolehkan ia dilaksanakan.

Ringkasnya, kenyataan ‘suasana semasa tidak kondusif bagi perlaksanaan hudud’, bukan mempertikaikan kesempurnaannya dan kewajipan melaksanakannya.

Ia sebaliknya berkenaan ‘ketidaksempurnaan’ suasana semasa. Iaitu tidak memiliki syarat yang ditetapkan bagi membolehkan hukum itu dilaksanakan.

Antara syarat tersebut ialah kewujudan saksi-saksi yang berwibawa.

Bagi mensabitkan jenayah hudud (zina, qazaf, minum arak, mencuri, hirabah dan kesalahan murtad), saksi yang bersifat adil (‘adalah) diperlukan.

Saksi yang adil didefinisikan sebagai, antaranya ‘seorang Islam yang menjauhi dosa-dosa besar, tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil, bersikap baik dan bersopan santun (chivalry), dan boleh dipercayai ketika marah. Dengan makna tidak melampau batas dalam tindak tanduknya ketika marah (Rujuk Feqh al-Manhaji, jld. 3, ms.569)

Ketiadaan saksi yang memenuhi piawaian yang dinyatakan, akan mengakibatkan hukuman hudud tidak boleh dilaksanakan.

Anonymous said...

Zaman ketiadaan saksi

Persoalannya di sini, wujudkan saksi-saksi seperti yang dinyatakan, pada masa sekarang?

Jika diambil kira kenyataan sesetengah ulama dahulu kala, boleh dikatakan kita mempunyai jawapan yang hampir pasti bagi persoalan ini.

Dalam karyanya, Nisywarul Muhadharah, al-Qadhi al-Tanukhi (356-446 Hijrah) ada memperkatakan tentang realiti manusia di zaman beliau dan zaman sebelumnya.

Beliau mencatatkan dalam karyanya itu, “sesungguhnya hakim [pada zaman sebelum ini], ketika memasuki sesuatu tempat atau kampung, dia [boleh] menemui 40 orang saksi yang kita perakui [kewibawaan mereka] dari segi ‘adalah (sifat adil) dan ketepatan (accuracy). [Tapi] sekarang, [iaitu pada zaman beliau] seseorang hakim, apabila memasuki sesebuah negeri, dia tidak [dapat] menemui melainkan seorang atau dua orang [yang layak menjadi] saksi”.

Demikian realiti manusia pada zaman al-Tanukhi, iaitu sekitar 980 tahun yang lampau. Jika pada zaman beliau tidak boleh ditemui melainkan 1 atau 2 orang yang layak menjadi saksi bagi mensabitkan kes-kes hudud, maka apakah pada zaman kini-yang disifatkan sebagai akhir zaman yang penuh dengan kerosakan-saksi yang memenuhi piawaian yang ditetapkan syarak itu, mudah didapati?

Jawapannya ada pada Mufti Mesir yang diperakui kemantapan ilmu dan kewarakannya, al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah (juga ditulis sebagai Ali Gomaa).

Setelah menukilkan kata-kata al-Tanukhi diatas, Syaikh Ali Jum’ah dengan jelas menyatakan bahawa, “zaman kita secara umumnya, boleh disifatkan sebagai [zaman] yang kehilangan kesaksian [saksi-saksi yang berwibawa]”.

(Rujuk : http://www.onislam.net/arabic/madarik/culture-ideas/90481-alsharea.html)

Anonymous said...

Pandangan beliau ini secara tidak langsung memberi ‘signal’ amaran kepada semua pihak, agar tidak tergesa-gesa menjatuhkan hukuman ke atas mana-mana pihak yang tidak sependapat dengan mereka dalam soal perlaksanaan hudud.

Bomo Siam said...

Buleh tak kasik aku satu kenyataan yg pernah dibuat, dari kedua-dua parti yg ngaku Islam, yakni PAS & UMNU.....

Yg butui2 KUTUK Karpal pasai mempersoalkan kewajaran hukum Islam ni...!!!

Klu ada, tahniah! Klu takde....kenapa?

Anonymous said...

pis & umnu tu parti politik yg islam tu ugama

Anonymous said...

Pernah tak kita cuba berfikir di luar kotak.... BUAT APA DAP NAK SUSAH SUSAH HALANG HUDUD DILAKSANAKAN.... KALAU DILAKSANA PUN.... KAT OARANG ISLAM AJE.... BUKAN KAT PUAK PUAK KAFIR macam dia ? ........? Ada maksud tersirat...? Atau pihak PAS dan Dap saje saje main tarik tali untuk mengelirukan penyokong sendiri dan lawan.......

Servant of God said...

Anon August 2, 2012 12:50 AM,

Bagus sekali kupasan saudara. Terima kasih kerana berkongsi ilmu.

Servant of God said...

Hai.. kesian sorang tuh. Nak putar2, asyik kena bambu kiri kanan..

Tu laa, cakap lagi sesuka mulut, kan orang dah marah. Yang dulu diam2 jek baca GAP nih pun dah start balun.

Anonymous said...

terbaik dari anon yang menyanggah bomo sial dan zat gampang! mati kutu dua ekor dibuat anon tu...hehehe...

Anonymous said...

apa kau merapu ni labi....

Anonymous said...

apa kau citer ni ..hudup untuk orang Islam sahaja..zaman rasulullah hudud ni macam undang2 kanun jenayah sekarang meliputi semua ..islam dan bukan islam..dah orang islam kat negara ni masih mundur, jumud , bengong macam bomo siam..ramailak kena kerat tangan lak..
kesian

Servant of God said...

Anon August 2, 2012 5:27 PM,

Betul tuh.

Macam mana ada dua set undang2 untuk satu kesalahan? Dua orang merompak, yang perompak Islam kena potong tangan, yang perompak bukan Islam penjara jek. Giler ke apa?

Ini laa kebijaksanaan yang tidak terperi PAS nih. Wahai rakyat Malaysia, masih nak percaya dan ikut ke manusia sesat macam PAS DAP dan PKR nih?

Anonymous said...

August 1, 2012 9:58 PM
August 1, 2012 10:00 PM
SORRYLAH AKU COPY PASTE AJA KOMEN DIATAS TU GASAK KAU ORANGLAH BERDEBAT KAHHHHHH

Anonymous said...

Anonymous said...

August 1, 2012 9:58 PM
August 1, 2012 10:00 PM
SORRYLAH AKU COPY PASTE AJA KOMEN DIATAS TU GASAK KAU ORANGLAH BERDEBAT KAHHHHHH
August 2, 2012 11:23 PM

------------------------------------------------------------------

Penipu Rakyat bila dah kalah macam-macam alasan diberikan, tapi apa yang pastinya adalah:

PAS Pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

PAS tak berani buat pendirian rasmi berhubung hudud di depan DAP sebab PAS adalah anjing suruhan DAP yang dah kena picit teloq dengan DAP.

PAS mana berani lawan cakap DAP, semua DAP cakap semuanya betul bagi PAS, PAS tak berani lawan apa saja tindak tanduk dan pecakapan DAP.

PAS dah teruk, PAS pengecut!

PAS Bacul!

PAS Penakut!

Blah la PAS, tak malu ke, korang mana berani lawan DAP, sekali DAP jeling habis terkencing terberak dalam jubah, PAS lowest class sampai tak ada tempat dalam Penipu Rakyat, blah la, Penipu Rakyat komunis!