Monday, August 6, 2012

MENGURUS PUN GAGAL, APA LAGI NAK MEMBINA,.

1. Apabila terlalu banyak bercakap bohong akhirnya realiti akan menghukum kita. Inilah yang berlaku dalam kontroversi kerugian Universiti Selangor (Unisel). Isu ini sebenarnya bukanlah perkara baru kerana ia telah beberapa kali dibangkitkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor sejak setahun yang lalu. Namun setiap kali dibangkitkan isu ini, kerajaan negeri tampil menafikan.

2. Yang terbaru dalam sidang Dewan yang lalu, ADUN Permatang, YB Sulaiman Abdul Razak membangkitkan keadaan Unisel yang makin layu dan mengalami penyusutan pendapatan. Menurut Sulaiman, pendapatan Unisel menyusut daripada RM 94.4 juta pada 2008 kepada 93.51 juta (2009) dan RM 75.48 juta (2010). Amatlah menghairankan ketika kerajaan Negeri menafikan kemerosotan pelajar, pendapatan pula merosot. Bukankah kenyataan ini sangat kontradik?

 3. Masalah Unisel bertambah sukar apabila kos pengurusan meningkat begitu besar RM 93.97 juta pada 2008, 106.13 (2009) dan RM 113.11 juta pada 2010. Khalid perlu menjawab kepada umum mengapa kos pengurusan meningkat sedemikian rupa tanpa pengingkatan yang signifikan kepada pendapatan Unisel.

 4. Pelajar meningkat, pendapatan berkurangan, kos pengurusan meningkat! Apa sebenarnya yang berlaku kepada Unisel di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat? Unisel adalah institusi pendidikan tinggi swasta yang sewajarnya ditadbir secara efisyen dan mengikut logik ekonomi. Namun apa yang berlaku sekarang sangat huru-hara dan tidak mencerminkan pengurusan ekonomi yang efektif oleh kerajaan negeri dan pengurusan Unisel.

5. Kenyataan Menteri Besar bahawa masalah Unisel berpunca daripada isu Build–operate–transfer (BOT) hanya satu lagi jalan "mengkambinghitamkan" orang lain untuk mengelakkan masalah sendiri.

6. BOT merupakan satu inisiatif bagi membolehkan Unisel berkembang dengan lebih pantas tanpa menunggu mempunyai wang sendiri untuk membina asrama dan infrastruktur kemudahan pelajar. Dalam konsep BOT, pada akhir konsesi, bangunan dan infra yang dibina menjadi milik Unisel sepenuhnya.

7. Konsep ini diluluskan setelah pelbagai pihak termasuk bank yang memberi pinjaman kepada projek ini mempunyai keyakinan ia berdaya maju. Ini termasuk keupayaan asrama untuk menghuni jumlah tertentu pelajar untuk membolehkan ia menampung kos pembinaan bangunan.

8. Hari ini jika Unisel gagal menjelaskan hutang kepada konsesi maka jelas sekali mereka gagal menguruskan perkembangan Unisel seperti yang dirangka oleh kerajaan BN sebelum ini. Apabila Pakatan mengambil alih Kerajaan segala-galanya telah tersedia. Tidak perlu lagi memikirkan sebarang idea atau mencari jalan membinanya. Malangnya, untuk menguruskan pun mereka tidak mampu.

9. Lebih aneh, yuran penginapan pelajar dikutip tanpa sesen pun dikurangkan tetapi pihak yang menguruskan asrama tidak pula mendapat bayaran. Ke manakah perginya wang yang dibayar oleh penghuni asrama?

10. Agaknya pengurusan Unisel pun sudah pandai melakukan "round-tripping" seperti boss mereka.



BLOG DS KHIR TOYO

92 comments:

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Bomo Siam said...

Aku akan cuba sentuh isu ini tanpa melibatkan unsur2 perkauman.....!

Jika pengurusan dijadikan sebab, kenapa kita tak cuba serahkan UNISEL pd pertubuhan seperti Diong Jong utk dinilai kebersanannya!

Bomo Siam said...

Cuba jgn salahkan or betulkan mana2 pihak dlm menghadapi masaalah seperti ini....

Adalah lebih baik kita suma menghayati hujah2 bernas dari forumer2 pd forum...'"Cabaran 'Pendidikan Yang Liberalatif", yg telah diadakan baru2 ini di ILKAP, BANDAR BARU BANGI.

zat said...

buat asrama pun ada pakai konsesi..sistem feudal kegemaran UMNU...golongan bangsawan mengutip sewa dari golongan bawahan...

janji dicapati...

Bomo Siam said...

Sistem Pendidikan Negara yg terlalu mementingkan nilai A dlm subject serta 'mengawal sumber ilmu' melahirkan pelajar yg buta pd warna2 kehidupan...!!!

Bomo Siam said...

zat...!

Istilah baru nampaknya....Janji DiCapati..! Betapa lazat & berkrim!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

Mengurus pon gagal, apalagi nak membina, MENGHANCURKAN APA YG DI BINA MMG KEPANDAIAN PUAK PAKATAN...

Kalo nak negara hancor pilihla pakatan Haram...dari pemimpin sehingga ke penganot semuanya otak ZERO...

Bomo Siam said...

Untuk keampuhan UNISEL bagi masa panjang......

NAIKKAN YURAN...!!!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

nak serah pada dhong zhong????

nak naikkan yuran untuk survival unisel???

kejap nak bg pendidikan percuma....

kejap nak naikkan yuran!!!

cam iklan chipsmore je!!!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

belum mansuhkan PTPTN lagi....

unisel dah tenat....kalau dah mansuh PTPTN dan bg pendidikan percuma???

tercapailah hasrat pakatan untuk melihat 'kebankrapan' MALAYSIA!!!

Bomo Siam said...

5:52,

Aku tak pedulik sapa punya idea gila nak bagi pendidikan secara percuma...!

Penddidikan Percuma - idea paling bodo dlm dunia!!!

Anonymous said...

Bomo Sial
Untuk keampuhan UNISEL bagi masa panjang......

NAIKKAN YURAN...!!!

August 6, 2012 5:42 PM
-----------------------------
Aikk arituh smp dok brkampong kat Dataran Merdeka nak tuntut PTPTN dimansohkn...nak tuntut pendidikan pree..tup tup ko nak tuntut yuran di naikkn...

Ko dah makan ubat lom bomo???

Tapi itu mmg prangai penganot pakatan..xpenah tetap pendirian...Bohong wajib asalkn dpt sokongan..

Bomo Siam said...

Sapa yg nak ilmu yg berkualiti...Bayar yuran!

Nak yg free... belajaq lah dgn UMNU yg sumber ilmunya dikongkong rapi...!

MINDA BEKU..!!!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

kan mudah kerajaan negeri mengaku sahaja TIDAK CERDIK menguruskan UNISEL...

sekroni kroni umno pun.....sejahat sejahat bn pun...

selama unisel ditangan kerajaan bn elok je!!!


BUKANNYA cina je yg pandai menguruskan benda ni....

kalau bg kat org yg betul bijak dan ikhlas rasanya unisel boleh dok kat tangan org melayu je kot!!!

yg penting tolak ketepi POLITIK!!!

Anonymous said...

kaedah BOT ni nampak macam baik & untung.. Dimodalkan dulu oleh pemaju/ kontraktor... tapi untuk tempoh katakan 25 tahun.. kerajaan terpaksa bayar bulan2 dengan kadar tinggi termasuk segala kos bunga, susutnilai, inflasi, dllll .......................... kos berlipatkali ganda lagi jika kontraktor kroni umno ......

memang patut kerajaan selangor review & siasat semua kontrak2 kerajaan yg berat sebelah kpd syarikat2 konsesi kroni ..... seperti syabas .....

Bomo Siam said...

5:57 PM,

Mereka2 itu terdiri dari golongan2 separuh sesat...macam UMNU gak!!!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

bomo 5.58

memang kalau nak benda berkualiti kita kena bayar!!!

harap post ni di baca oleh solidariti mahasiswa tolol!!!

ikut aku nak lekuk kepala anwar ibrahim!!!

Anonymous said...

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

kan mudah kerajaan negeri mengaku sahaja TIDAK CERDIK menguruskan UNISEL...

sekroni kroni umno pun.....sejahat sejahat bn pun...

selama unisel ditangan kerajaan bn elok je!!!
-------------------------------------------

betul ke semua universiti bawah UBN tu elok je...... cuba AUDIT dan SIASAT tengok .... terbongkarkah segalanya

Anonymous said...

separuh sesat takpa lgi bumu.ngkau aku tngok dah sesat barat dah....

zat said...

Bomo Siam 5:58

aku setuju pendapat hang ni...nak belajar kena la kuar duit sikit...naik kan yuran bukan kata orang tak mampu nak bayar...cuma mentaliti orang semua nak free..

ibubapa cina sanggup bergolok-gadai utk menampung yuran universiti anak...bukan semua cina kay...dan bukan semua melayu yg susah..

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

anon 6.03

tak cakap semua kolej bawah umno tu ok pun!!

aku cakap UNISEL!!!

tapi rasanya dgn kekuatan pakatan skrg rasanya bukan susah untuk mendapatkan info ipt yg bawah umno yg tenat tu!! takyah suruh umno audit..mesti bohong!!suruh pakatan je yg siasat mesti telus!!! ada suruh declare!!

usin said...

bomo sial, kalau ada telur ko pegi ketuk kepala anwar dgn penukul besi sbb malaun ni yg bakar jiwa pelajar tuntut pendidikan percuma. kalau kau berani buat, aku rela hati jugak setuju apa2pun cadangan kau selepas ini...

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

zat said....

aku setuju pendapat hang ni...nak belajar kena la kuar duit sikit...naik kan yuran bukan kata orang tak mampu nak bayar...cuma mentaliti orang semua nak free..

ibubapa cina sanggup bergolok-gadai utk menampung yuran universiti anak...bukan semua cina kay...dan bukan semua melayu yg susah..

August 6, 2012 6:06 PM

.........................................................................................................................................

hmmmmmmmmmmmm!!!!tu hari masa gomen tolak pemansuhan PTPTN ayat hang cam ni ka?? mohon pencerahan bro..

aku ni amnesia....

Bomo Siam said...

usin 6:08,

Hg ingat aku ni gila ka? Anwar bebas berceramah...aku masuk jail!!!

Anonymous said...

Kerajaan Penipu Rakyat di Selangor nak buat Kampus UNISEL yang baru tu nak ikut model Nik Aziz buat lebuh raya ke, model mintak sedekah ke?

Penipu Rakyat sibuk nak sekat loji Langat 2, kononnya nak buat loji Mitigasi 2, entah kat mana entahlah diorang nak buat, sedangkan isu UNISEL ni pun diorang dah tak tau nak buat apa, sekarang janji lagi, loji Mitigasi 2 pulak dah, apa ni, tak puas lagi ke membohong?

Lihatlah model geng Penipu Rakyat Selangor iaitu Penipu Rakyat di Kedah, apa sudah jadi dengan KUIN, sekarang ni sampai naikkan yuran sedangkan dulu cakap nak buat pendidikan percuma, tak cukup lagi duit, kebas gaji kakitangan dan pensyarah pula, lepas ni tak taulah apa lagi akan jadi dengan KUIN yang makin tunggang langgang tu, Menteri Besarnya pula lembab, semua dia tak tau sedangkan dia pengerusi pengarah KUIN, kalau tak tak apa macam mana boleh jadi pengerusi, kalau macam tu, ambik kambing tepi jalan sajalah jadi pengerusi lembaga pengarah KUIN sebabnya pengerusi tak tau apa, makan gaji buta, dan sibuk dok menyalahkan orang, kerana paling kurang kalau letak kambing ganti tempat azizan, tak payah bayar gaji, suruh makan rumput saja, lagi satu, kambing tu tak buruk perangai macam Penipu Rakyat, sibuk kelentong sana sini, blah la Penipu Rakyat, korang cakap besar, tapi jenis auta, pusing sana, pusing sini, itulah kerja korang, penipu, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

WAHAI BOMO SIAM. KAMU TU BETUL2 BASTARD SANGGOP MENGINJAK2 BANGSA MELAYU DEMI KEPUASAN DIRI.

KALAU ENGKAU TU ORANG SIAM PERGI BALIK SIAM JANGAN MENYEBUK KAT MALAYSIA.

YOU ARE REAL BASTARD. OTAK MACAM PIG. KELAKUAN MACAM DOG.

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

zat mana hang!!!takkan setakat tu ja hang punya intelektual??atau pun hang rasa aku tak layak tanya soalan kat hang?????

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

Najib atau mahathir!!!

depa dua bukan maksum pun!!ada buat salah cuma bezanya depa ngan anwar ibrahim IALAH!!

najib dan mahathir sanggup buat keputusan yg TIDAK popular asal negara tak hancur!!!!

anwar ibrahim hanya suka membuat keputusan yg POPULAR walaupun negara mungkin tergadai!!asal impiannya menjadi PM termakbul!!!

Bomo Siam said...

6:16 PM,

Bukankah dah jadi budaya melayu, rela diri dipermain-mainkan, kerana kelemahan ilmu...!!!

Anonymous said...

Bumu Sial dan Zat Anak Haram Spesis Jyal Keluarga jadi Pelacur!!

Bomo Siam said...

6:41,

Alahai...takdak ka komen yg manis sikit...bulan posa nie!!!

Anonymous said...

Bumu Sial dan Zat

Lagi Skali......

Lagi skali 'hanya' skali aku tanya. Apa jasa ko pada Bangsa dan Negara??? Selain dari kegemaran ko Mengagong2 dan Mempertahan Ulamak2 PAS ko yang gemar mantat isteri orang dan Sakatil dgn Cina Kominis / Benggali yang anti Melayu dan Islam DAN Pemimpin2 PKR ko yang Gemar mantat depan belakang dan Aiskrim dalam jamban.

Anonymous said...

Bulan Puasa hentikan membuat fitnah dan asyik menyalahkan orang lain yang nyata lebih tak manis dan keji.

Anonymous said...

sbb ko mmg dilahirkan sial, bomo sial! tk paham lg?

Anonymous said...

sbb ko mmg dilahirkan sial, bomo sial! tk paham lg?

warisan tmk said...

Kerajaan Pakatan ni macam belum betul-betul faham konsep BOT, Privatisation dan lain-lain pendekatan canggih di dalam menyediakan prasarana untuk dinikmati oleh rakyat.

Tidak hairan bila PKR cuba mempromosikan pendidikan tinggi percuma....apa tak percumanya, universiti semuanya terpaksa ditutup...

Dalam menguruskan Lebuhraya pula, lihatlah bagaimana PAS menyelesaikan masalah tol....kutip derma nak bina lebuhraya. Lepas 100 tahun pun tak akan terbina apa-apa lebuhraya...jadi kalau dah tak bina lebuhraya, rakyat pun tak payah bayar tol!!!!

Baik Khalid Ibrahim, Nik Aziz, malah Anwar Ibrahim...semuanya 'bagaikan tikus membaiki labu...'.

Elok juga le rakyat beri mereka peluang selama 5 tahun...kalau tidak rakyat tidak akan dapat menyaksikan kebodohan mereka..

Bomo Siam said...

6:50 PM

Apa jasa aku pd bangsa & negara? Aku ni kan ka bomo...! Selalu tulong mengubati masyarakat secara spritual berlandaskan Islam!

Yg paling mujarap ialah penyakit....sakit hati, hasad dengki & lupa diri.

Yg ramai kunjungi gua Bkt Putus ni ialah....rombongan wanita UMNU!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

zat said...

Parti Artis Semalaysia (PAS)

sori bang aku masih waras..aku tak pernah sokong free education..walupun masa isu PTPTN...mesti kau tak pecaya kan? ada aku kisah?

aku syorkan semua dikenakan yuran education yang boleh mampu (sebab mmg pun tak perlu mahal2)...

Anonymous said...

Cina Kominis, Keling dan Benggali DAP tak sudah2 cari pasal dgn Melayu dan Islam. Ko dan parti haram jadah PAS DAN PKR pulak tak sudah2 mengutuk UMNO.

Bukan kah ada baik kalau kau buat jasa pada Bangsa dan Agama dgn bekerjasama dgn Bangsa dan Agama sejenis kau daripada kau tidur sakatil dgn Kominis bangsat tu??

BESAR PUNYA SIAL KO BUMU SIAL DAN ZAT!!

Bard Simson said...

to jib jak lah yg terbaik dlm mengurus.... mengurus perabih duit demi undi pandai lah! palingkurang kena ingat jasa2 beliau dia?

"antara sebab berlakunya peristiwa 13 Mei adalah disebabkan KELEMAHAN pemimipin masa itu...."

lepas ini, tgok anon tukang komem panjang2 pegi ulas...

Anonymous said...

Bumu Sial ko berlandaskan Islam???

ISLAM mana yang memuja2 orang yang melakukan Maksiat Besar??

Ko memang Bangsat sa Bangsat2 nya memperalatkan Islam demi kepentingan diri ko sendiri!!!

SATU KOMEN/FITNAH/MENGUTUK KO DAPAT 50 SEN DARI PR!!!

Anonymous said...

6:50 PM

Apa jasa aku pd bangsa & negara? Aku ni kan ka bomo...! Selalu tulong mengubati masyarakat secara spritual berlandaskan Islam!

Yg paling mujarap ialah penyakit....sakit hati, hasad dengki & lupa diri.

Yg ramai kunjungi gua Bkt Putus ni ialah....rombongan wanita UMNU!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

August 6, 2012 6:55 PM
__________________________________

Bualan puasa tak habis menghina dan mengutk orang padtu ckp dia orang Islam!!

Sial ko memperalat Agama!!

Anonymous said...

Bumu Sial dan Zat

Lagi Skali......

Lagi skali 'hanya' skali aku tanya. Apa jasa ko pada Bangsa dan Negara??? Selain dari kegemaran ko Mengagong2 dan Mempertahan Ulamak2 PAS ko yang gemar mantat isteri orang dan Sakatil dgn Cina Kominis / Benggali yang anti Melayu dan Islam DAN Pemimpin2 PKR ko yang Gemar mantat depan belakang dan Aiskrim dalam jamban.

August 6, 2012 6:50 PM

Anonymous said...

Cina Kominis, Keling dan Benggali DAP tak sudah2 cari pasal dgn Melayu dan Islam. Ko dan parti haram jadah PAS DAN PKR pulak tak sudah2 mengutuk UMNO.

Bukan kah ada baik kalau kau buat jasa pada Bangsa dan Agama dgn bekerjasama dgn Bangsa dan Agama sejenis kau daripada kau tidur sakatil dgn Kominis bangsat tu??

BESAR PUNYA SIAL KO BUMU SIAL DAN ZAT!!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

zat

isshhhh!!!aku nak pencerahan dari hang je..pasai aku ada amnesia...

bukan minta bg aku percaya...

kalau hang cakap benar ok la..kalau tak..ni bulan posa... sendiri mau ingat la bro...

Anonymous said...

apa? pendidikan percuma idea paling bodo dlm dunia?? .. so, kesimpulannya anwar dan rafizi dan penyokong2nya termasuklah mahasewel2 adalah manusia paling bodo dlm dunia! kah kah kah

zat said...

Parti Artis Se Msia

Ok...selamat berbuka

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

Cara paling senang PAS untuk bg tekanan pada najib untuk laksana hudud!!

pakatan rakyat kena bersatu anjur satu himpunan hudud!!!

kalau himpunan bersih,himpunan hijau,himpunan oren boleh bersatu!!

apa bezanya dgn himpunan hudud??

ayuh PAS mai kita turun kl... desak Najib!!atau kita lekuk kepala najib!!!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

selamat berbuka kengkawan!!!

Alhamdullilah dapat tamat puasa hari ni noo.....

Anonymous said...

Woi bomo babi dap laknatullah..unisel dulu bwh BN, ok je bongok..ni bwh PR haram jadah, abis telokop..bwh PR ada parti2 baghal yg x tau nk urus negeri..ko ni mmg pengkhianat bangsa!

Anonymous said...

Juak2 ko punya idea ler baghal!

Anonymous said...

Lu ni lg sorg pengkhianat bangsa..kalu aku dpt ko ni, mmg aku sesah kt situ jugak baruah!

Anonymous said...

slogan kemerdekaan pakatan haram
"Janji Manismu"

Anonymous said...

Cina Kominis, Keling dan Benggali DAP tak sudah2 cari pasal dgn Melayu dan Islam. Ko dan parti haram jadah PAS DAN PKR pulak tak sudah2 mengutuk UMNO.

Bukan kah ada baik kalau kau buat jasa pada Bangsa dan Agama dgn bekerjasama dgn Bangsa dan Agama sejenis kau daripada kau tidur sakatil dgn Kominis bangsat tu??

BESAR PUNYA SIAL KO BUMU SIAL DAN ZAT!!

Anonymous said...

Bumu Sial dan Zat

Lagi Skali......

Lagi skali 'hanya' skali aku tanya. Apa jasa ko pada Bangsa dan Negara??? Selain dari kegemaran ko Mengagong2 dan Mempertahan Ulamak2 PAS ko yang gemar mantat isteri orang dan Sakatil dgn Cina Kominis / Benggali yang anti Melayu dan Islam DAN Pemimpin2 PKR ko yang Gemar mantat depan belakang dan Aiskrim dalam jamban.

Anonymous said...

"Janji Manismu"

Di nyanyikan oleh Aishah Ustazah baru PAS PIS PUS MAMPUS!!

Kahhhhhkahkahkah...

Anonymous said...

Geram btol ekk.... Bodoh sombong.... Hati dan otak diorang ni dah dah tertutup lansung..... dah tak peduli hak dan bathil asal jangan sebulu... Sampai dah dihina kapal sing pon takpa....asal bukan umno... Buta dan tuli diorang ni...

Anonymous said...

Minda beku itulah bomo siam sebabnya sekolah rendah pun sekolah kerajaan sebab tu minda beku huhuhu

Anonymous said...

Sekurangnya mereka hidup jugak..xd komplain pon..sewa itu pun untuk dyowang jugak...'

Anonymous said...

Kan akauntan kesayangan kau jugak..termasuk idola kau,mr nuar

Betoi x jin?

Anonymous said...

Mcam da lurus sangat kau ni..jangan yakin sgt,takot makan diri..huhu

ambe said...

Last2 puak kau jugak nyalak kalau naikkan yuran...tak ada pendirian ka?kesian sehh!

Anonymous said...

Mcam pas la..pkr aku rase buang nepal pon owg tak pandang..hakhak!

Anonymous said...

berbual..masok air ka?

Servant of God said...

zat said...

Parti Artis Semalaysia (PAS)

sori bang aku masih waras..aku tak pernah sokong free education..walupun masa isu PTPTN...mesti kau tak pecaya kan? ada aku kisah?

aku syorkan semua dikenakan yuran education yang boleh mampu (sebab mmg pun tak perlu mahal2)...

August 6, 2012 6:56 PM

--------------------------

Kalau tak silap aku laa kan, si zat ni laa antara yang paling lantang support pemansuhan PTPTN dulu.

Sekarang dia kata dia tak pernah sokong free education. Nak percaya ke cakap dia ni? Dia memang laa tak kisah, sebab dia sama dengan bomo, cakap dia untuk pakai buang. Dia di sini hanya untuk buat havoc dan apa2 sajalah agenda2 tuan dia...

Tapi, saudara saudari saya harap tidak termakan racun zat yang dia sajikan sebagai "pandangan".

Pendidikan tinggi ni mahal. Kalau nak murah, universiti mmg tak dapat, tapi boleh dapat politeknik laa. Bukan nak kutuk politeknik, tetapi politeknik tujuannya untuk ajar kemahiran.

Universiti pula tujuannya bukan saja untuk mengajar, tetapi untuk menghasilkan ilmu baru. Untuk menghasilkan ilmu baru, apa ingat murah ke? Di seluruh dunia semua penyelidik2 bertungkus lumus untuk menghasilkan penemuan "the next big thing". Mereka mempunyai peralatan canggih yang dibiaya oleh kerajaan ataupun syarikat2 besar yang ingin mendapatkan pulangan besar.

Jadi kalau kita hanya mahukan pendidikan murah, macam mana? Kerajaan nak tanggung yuran pengajian pelajar lagi, nak bayar kos R&D lagi, nak push untuk commercialization lagi. Nak carik duit dari mana untuk tanggung semua nih? Petronas kaa zat? Aku harap bukan itu jawapan kau....

Kau nak kata bukan semua pusat pengajian menyediakan pendidikan murah ke?

Kalau itu jawapan kau, jangan buang masa, sebab itulah sebenarnya apa yang sudah ada di Malaysia sekarang ni.

Ada politeknik dan kolej kemahiran yang sangat mampu kita pergi, ada universiti yang disubsidi kerajaan, malah ada juga kolej yang lebih mahal tetapi memberi pulangan yang sangat baik bagi graduan2 mereka.

Sistem yang ada ni cuma diperbaiki dari semasa ke semasa. So buat apa nak bagi undi kat punaisihat supaya dia kononnya boleh "memberi yang lebih baik" kepada kita?

Buat apa?

Servant of God said...

Ralat:

"... disubsidi kerajaan, malah ada juga kolej dan universiti yang ..."

Otak geliga said...

To SOG:

Tepat sekali....nasib baik aku tak termuntah masa baca komen kak Zat ni petang td....hahahaha

Berpooosingh..poosingh kenyataan akak kita ni...heheheh

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Otak geliga said...

mana la budak2 Unisel ni nak duduk?...alamatnya

BERKHEMAH le....buat mcm masa sokong pemansuhan PTPTN....kata ramai kader2 yg hebat dihasilkan di Unisel???

budak2 baru yg mak bapak korang terhegeh2 pilih Pakatan Hantu Haram di Selangor aku cuma nak ucap....selamat berbahagia.....hehehe

Otak geliga said...

tak lama lagi terGADAI le tanah Unisel....bukan itu ke perancangan UTAMAnya???

sapa dapat komisen??....mintak skit...hahaha

Anonymous said...

zat said...

Parti Artis Semalaysia (PAS)

sori bang aku masih waras..aku tak pernah sokong free education..walupun masa isu PTPTN...mesti kau tak pecaya kan? ada aku kisah?

aku syorkan semua dikenakan yuran education yang boleh mampu (sebab mmg pun tak perlu mahal2)...

August 6, 2012 6:56 PM

-------------------------------------------------------------

zat ni adalah penyokong golongan-golongan pembelit dan penipu di dunia ni, sebab dia pun sama kaki pembelit, kaki penipu, kaki kelentonga, korang boleh buat persatuan kaki kelentong sedunia, presiden Bomo Siam, setiausaha agung zat, AJK pula adalah pimpinan Penipu Rakyat, kaki kelentong, bendahari ambik Nasruddin Tantawi. Blah la, kaki penipu, dulu lain cerita sekarang itu cerita sudak kasi tukarlah, blah la, dasar penipu, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Cina Kominis, Keling dan Benggali DAP tak sudah2 cari pasal dgn Melayu dan Islam. Ko dan parti haram jadah PAS DAN PKR pulak tak sudah2 mengutuk UMNO.

Bukan kah ada baik kalau kau buat jasa pada Bangsa dan Agama dgn bekerjasama dgn Bangsa dan Agama sejenis kau daripada kau tidur sakatil dgn Kominis bangsat tu??

BESAR PUNYA SIAL KO BUMU SIAL DAN ZAT!!

August 6, 2012 7:13 PM
Anonymous Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

zat

isshhhh!!!aku nak pencerahan dari hang je..pasai aku ada amnesia...

bukan minta bg aku percaya...

kalau hang cakap benar ok la..kalau tak..ni bulan posa... sendiri mau ingat la bro...

August 6, 2012 7:15 PM

---------------------------------------------------------------------

zat ni sama macam Bomo Siam, mana peduli dosa pahala sebab nanti diorang pangkah PAS masa hari undi, dioarang dah booking syurga, konon, kata tok guru (dalam nada pak belalang). Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Otak geliga said...

Tak lama lagi Rafizi dibawah NGO terbarunya NOW akan terima USD 3 Bilion dr Turki....bukan RM tuuuuu...WOWOWOWOW!!!!

tak ble ke songlap skit duit tu hulur2 kat Unisel??...hehehe

masa tgk skali mcm mana depa uruskan Unisel sampai BANKRUP.....hehehe

kalau susah sgt minta Bomo suruh Jin dia usha2 skit....heheheh

Anonymous said...

Bomo Siam said...

6:50 PM

Apa jasa aku pd bangsa & negara? Aku ni kan ka bomo...! Selalu tulong mengubati masyarakat secara spritual berlandaskan Islam!

Yg paling mujarap ialah penyakit....sakit hati, hasad dengki & lupa diri.

Yg ramai kunjungi gua Bkt Putus ni ialah....rombongan wanita UMNU!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

August 6, 2012 6:55 PM

---------------------------------------------------------

Wanita kunjungi hang kat Bukit Putus tu ke, hang yang kunjungi wanita-wanita ayam muda kat pusat maksiat di Selangor? Blah la Bomo Siam, hang ni jenis fantasi, satu grup dengan Jayanegara, mungkin hang ni adik ipar sebelah tok wan angkat sepupu Jayanegara tu kot, bau bau bacang, ada berjangkit kat hang jugaklah. Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Otak geliga said...

sampai hati Bomo kata kat ORANG2 tu BODO....kalau takat satu kelas tak pa la jugak.....ni BODO 1 DUNIA....heheheh

tapi nak buat mcm mana.....I Like...hahaha

Anonymous said...

Anonymous said...

Bumu Sial dan Zat

Lagi Skali......

Lagi skali 'hanya' skali aku tanya. Apa jasa ko pada Bangsa dan Negara??? Selain dari kegemaran ko Mengagong2 dan Mempertahan Ulamak2 PAS ko yang gemar mantat isteri orang dan Sakatil dgn Cina Kominis / Benggali yang anti Melayu dan Islam DAN Pemimpin2 PKR ko yang Gemar mantat depan belakang dan Aiskrim dalam jamban.

August 6, 2012 7:51 PM

-----------------------------------------------------------

Jangan ditanya apa jasa mangkuk hayun dua ekor tu, tak ada jasa apanya, yang sesuat apakah pengkhianatan mereka terhadap bangsa dan negara, berlambak-lambak, tak gitu Bomo Siam dan zat, anjing DAP? Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Otak geliga said...

ada ke Bomo kata suruh Diong Jong uruskan Unisel???

gilo ko gapo??...nak suruh ada Universiti Komunis kat Malaysia???...tu pertubuhan rasis tu....hahahah

baik bg pada PERKASA.....amacam ok tak??

tapi pleaseeee jgn bg org PAS....sbb AIR KOPI/TEH/NECAFE/MOCHA semua keluar terus dr paip....bangkrup la mak cik2 cafe...hehehe

Anonymous said...

Bomo Siam said...

6:16 PM,

Bukankah dah jadi budaya melayu, rela diri dipermain-mainkan, kerana kelemahan ilmu...!!!

August 6, 2012 6:38 PM

-------------------------------------------------------

Itu budaya datuk nenek keturunan hang Bomo, bukan setakat dipermainkan, keturunan datuk nenek hang dulu-dulu sampai ke hang dan anak cucu hang nanti dah lebih dari tu, jenis pengkhianat bangsa dan tanah air, korang adalah anjing-anjing DAP, anjing kepada perosak bangsa. Mungkin Bomo Siam ni keturunan Raja Mendeliar, sebab tu mengkhianat tak sudah-sudah, zat pula keturunan si kitol, sebab tu jadi pengkhianat selamanya, hoi mangkuk, hangpa pi ajar anak cucu dan keturunan hangpa dua ekog jadi pengkhianat macam hangpa jugalah, ajar anak cucu hangpa dua ekor jadi anjing-anjing DAP, biar keturunan ko dikenali sebagai keturunan anjing DAP selamanya, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Otak geliga said...

Bomo....Janji dicapati tu slogan Samy Vellu utk org rumah dia....hahahahah

jgn dipuji2 sgt kak zat tu, karang kembang, susah nak kempis balik...hehehe

jgn marah kak....gurau2

Otak geliga said...

sejak bila Bomo suka main kaler2 ni??...heheheh

yg buta kaler kehidupan tu kaum Cina....depa masa belajar yg PENTING A..A...A...A..A..nak ikut xtiviti BERAT sgt kecuali dgn bangsa depa je...tu pun sekali sekala

yg Melayu tak buta kaler KEHIDUPAN....sbb kerjanya shopping...jln sana sini, berpolitik etc....yg ...A.A.AA.AA.A.A....nnt dulu...sbb tu HANCURRRrrrrr....lepas tu nak free PTPTN....kahkahkahkah

tp utk dua2 SITUASI TAK SEMUA....cuma MAJORITI

kalau ikutcara hang la BOMO mmg hancur lebur anak2 Melayu...hang ni dr Diong Jong ke???...hehehe

Otak geliga said...

ada ke Bomo suruh naikkan yuran Unisel utk selamatkan Unisel...patutnya Bomo kata gini

Serahkan Selangor pada BN....bukan takat Unisel....Selangorpun akan bangkit semula....tak gitu??...hehehe

Otak geliga said...

To Anon 5.59PM

.......................... kos berlipatkali ganda lagi jika kontraktor kroni umno ......
------------------------------------------------
hahahahahahaha....hahahahahahaha...ko ni ada masalah HATI & OTAK...pi duduk baik2, minum madu, makan kurma/kismis byk....beli JUS TOK GURU je la senangkan....paham tak??...hahahaha...hahahaha..kelakar la dia punya komen....hahahahaha

zat said...

Servant of God

kalu u nak put words into my mouth suka hati kau lah..i don't have to answer to u..

zat said...

Servant of God

just for yr info pendidikan murah bukan satu perkara ganjil...dah dipraktikkan di merata dunia...

Otak geliga said...

kak Zat:

Pendidikan murah ka pendidikan PERCUMA???.....ekekeke

Otak geliga said...

Kak Zat:

jgn la terasa hati dgn SOG...dia gurau je tu....hehehe

kalau terasa mesti ada apa2 ni...nape kak???...tergigit cili ke??...hahaha

Anonymous said...

Saya cadangkan SPRM masuk ke Unisel, siasatan pertama, kemana perginya yuran asrama pelajar yang telah dibayar penuh telah pihak pengurusan larikan, siapakan pihak yang terbabit, kenapa yuran tersebut dibayar kepada kontraktor yang memang berhak menerimanya, dimanakah sikap amanah pihak pengurusan ini srta tanggungjawabnya kepada para pelajar, ibubapa, agama, bangsa dan negara, orang yang tidak amanah perlu dihukum dan diberi pengajaran yang sewajarnya. Orang yang baik berniat untuk menimba ilmu jangan ditindas sesuka hati tanpa pembelaan di sebuah negara demokrasi ini.

Anonymous said...

Cakap dan ceramah memang senang. Bila dah dapat kuasa baru sedar takde kemampuan nak urus tadbir negeri. TALAM Corp. boleh tebus sebab pakat2 dalam pakatan.

Anonymous said...

Mari kita tengok rayuan BUMUH SIAL yang FLIP FLOP.....


Walaupun aku sokong PAS atas dasar perjuangan Islam, jgn benarkan samasekali mereka ini memerintah Msia! Tolong sekat puak2 ni dari berkuasa dgn apacara sekalipun, demi masa depan Melayu Islam & seluruh rakyat yg sedang berbahagia kini.

Namun aku sokong jika PAS berkuasa di 3 negeri melayu ini...Kelantan, Kedah & Terengganu! Cukup sekadar itu! Jgn nak lebih2 nafsu tamak haloba!

P.Pinang mungkin sukar dpt semula pd BN. Tetapi, tidak bagi Selangor & Perak. 2 negeri ini, BN kena pastikan dpt tawan semula! Walaupun Perak la ni bawah BN, namun cara dpt balik dulu dilihat kurang gentleman! Jadik, hati2 dlm bab 2 negeri ini. Lagi satu, tulong tgk Sabah & Sarawak sungguh2. Kedua-duanya wajib dlm tgn BN. Takleh kalah satu dpdnya!

Dan....jgn lalai & leka pd negeri2 traditional UMNO yg lain. Kena alert selalu!
Ingat! GE13 ni nyawa UMNO! Jika kalah....payah nak bangun semula! Silap haribulan, kojol terus! Yg penting suma peringkat grassroot or pimpinan kawasan, bersatu bawah Najib! Dia ketua, kena dengaq suma arahan dia! Klu kalah jugak nanti.....kita londeh seluaq dia!!!

Aku sokong PAS! Tapi, aku tak rela depa perintah Msia secara berkongsi dgn musuh Islam....DAP! Jika PAS dah kemaruk juga nak rasa dok kat Putrajaya, join UMNO! Bentuk Pakatan Ummah! Baru betui...!!!

Servant of God said...

zat said...

Servant of God

kalu u nak put words into my mouth suka hati kau lah..i don't have to answer to u..

August 7, 2012 12:44 AM

---------------------------

Oh, itu bukan kata2 yang kau nak sebut ke?

Minta maaflah, sebab aku dah teranticipate kau punya spin.

Al maklumlah, bukan baru sekali dua aku tengok posting kamu.

Servant of God said...

zat said...

Servant of God

just for yr info pendidikan murah bukan satu perkara ganjil...dah dipraktikkan di merata dunia...

August 7, 2012 12:47 AM

---------------------------

Memang pendidikan murah ada di serata dunia.

Tetapi pendidikan jenis apa?

Pendidikan vokasional? Itu memang murah. Setelah tolak kos untuk membeli mesin2, pendidikan vokasional lebih menitik beratkan kemahiran berasaskan fizikal, jadi memang tak mahal.

Pendidikan tahap sijil dan diploma? Ini juga murah, sekarang hanya perlukan komputer, projektor dan buku. Aku lihat ada kolej yang janji kau baca buku teks, dah boleh lulus dengan gred baik.

Tapi, pendidikan tahap universiti cemerlang boleh murah ke?

Pendidikan universiti yang berkualiti bukan saja melibatkan pengajaran teori, tetapi juga membina sahsiah pelajar. Siswazah perlu diajar bagaimana membuat pembentangan, bagaimana untuk mentadbir operasi biarpun dalam acara sukan ataupun kelab, bagaimana untuk merancang dan melaksanakan pelan kerja, dan banyak lagi.

Ini semua adalah "soft skill", benda2 yang susah diajar dalam kelas tetapi perlu juga kita cari jalan untuk disemat dalam diri siswazah kita. Kalau tidak, jadilah mereka graduan yang tak reti buat keje.

Ingat semua pensyarah dapat ajar benda2 ni dengan sama baik ke? Tak bayar gaji bagus, dorang lari pulak.

Ingat semua projek boleh buat on campus ke? Ada yang perlu buat lawatan ke sana sini. Itu tidak makan duit?

Ingat semua ilmu ada dalam buku? Ada masa perlu kerjasama dengan pihak luar untuk berikan pengalaman kepada pelajar kita. Itu free ka?

Benda2 macam gini laa yang tambah kos. Memang laa kalau student sorang je, kos kecik. Tapi kalau dah beribu orang pelajar, camne? Tak buat kang, grad tak berkualiti pulak.

Jadi kau maksudkan pendidikan yang macam mana zat?

Kalau kau maksudkan pendidikan universiti yang berkualiti, itu memang mahal. Mungkin ada tempat seperti di universiti awam di Malaysia ni pelajar hanya perlu membayar sedikit sahaja daripada kos pengajian, tetapi bakinya PERLU DISUBSIDI oleh kerajaan. Kosnya tetap tinggi, hanya kos yang ditanggung pelajar rendah.

So sistem pendidikan mana yang kau maksudkan?

Blackpaw Black said...

Menang sorak...kampung tergadai...so sapa yg rugi sekarang...ANAK MALAYSIA..ANAK BANGSA SENDIRI...