Tuesday, October 23, 2012

POK NIK.. 4 EVER AND EVER.


SUDAH pastilah ramai pemimpin dan penyokong Pas tidak selesa apabila ada pihak yang cuba mendesak Datuk Abdul Aziz Nik Mat berundur daripada jawatan Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am Pas.

Walaupun mereka memahami keterbatasan yang ada kepada tok guru yang sudah 45 tahun berkecimpung dalam dunia politik namun mereka tidak mahu meminta beliau berehat.

Bagi sesetengah pemimpin dan penyokong Pas, Nik Abdul Aziz adalah tonggak kekuatan parti itu sama ada di Kelantan atau seluruh negara.

Sebut sahaja siapa sahaja dalam Pas sama ada Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Harun Taib, Datuk Haron Din atau Datuk Seri Azizan Abdul Razak, kesemua mereka dianggap tidak mampu menandingi populariti Nik Abdul Aziz.

Malahan ada yang menilai kekuatan Pas banyak bergantung kepada Nik Abdul Aziz terutamanya di Kelantan. Tanpa beliau belum pasti Pas akan mampu berdiri megah sejak 1990 di negeri Cik Wan Kembang itu.

Selain Pas yang dilihat begitu bergantung kepada Nik Abdul Aziz, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP juga mahu Menteri Besar Kelantan itu terus berada dalam kepimpinan Pas.

Mereka tidak mahu Nik Abdul Aziz berundur kerana pengaruh beliau amat penting dalam usaha untuk memastikan penyokong-penyokong Pas terus memberi sokongan kepada pakatan pembangkang.

Tambahan pula Nik Abdul Aziz sering dilihat pembela paling utama pemimpin-pemimpin pembangkang yang berhadapan dengan masalah.

Bagaimanapun sama ada penyokong Pas mahupun pakatan pembangkang, mereka terlupa bahawa populariti Nik Abdul Aziz bukanlah seperti dahulu lagi.

Penulis masih ingat bagaimana satu ketika dahulu, pemimpin-pemimpin UMNO di Kelantan cukup berhati-hati kalau diminta mengulas kenyataan Nik Abdul Aziz, mereka bimbang kenyataan yang dibuat boleh mengurangkan sokongan.

Mereka takut kalau-kalau kenyataan membidas Nik Abdul Aziz akan memberi kesan kepada sokongan politik mereka kerana kononnya  Nik Abdul Aziz cukup dihormati seluruh lapisan rakyat Kelantan.

Penulis tidak menafikan fakta berkenaan kerana Nik Abdul Aziz adalah pemimpin paling popular dalam kalangan penyokong pembangkang bukan sahaja di negeri tersebut tetapi juga di seluruh negara.

Mungkin faktor-faktor inilah yang menyebabkan Nik Abdul Aziz sukar untuk bersara. Sebab itulah beliau menyatakan pada 3 Februari lalu bahawa beliau pernah menyatakan hasrat untuk berundur tetapi ditolak oleh Pas Kelantan.

"Saya nak sebut satu rahsiauntuk tidak bertanding, tapi disergah oleh Pas Kelantan, inilah yang menyebabkan saya terus dalam politik sehingga ke hari ini," kata Nik Abdul Aziz ketika itu.

Jesteru timbul persoalan bilakah Nik Abdul Aziz akan bersara dan menyerahkan kedudukannya kepada pemimpin lain dalam Pas?

Sebenarnya, apa yang perlu diakui oleh pemimpin dan penyokong Pas ialah Nik Abdul Aziz tidak begitu berpengaruh seperti suatu masa dahulu.

Penulis diberitahu bagaimana di warong-warong kopi di Kelantan, sudah ada keberanian di kalangan rakyat negeri itu untuk mengkritik Nik Abdul Aziz secara terbuka. Mereka tidak segan silu atau takut-takut lagi seperti mana sikap pemimpin-pemimpin Umno Kelantan suatu ketika dahulu.

Walaupun keputusan pilihanraya umum 2008 menyaksikan Pas terus berkuasa di Kelantan namun populariti Nik Abdul Aziz semakin merudum.

Selain tindak tanduk beliau mengenai kenyataan-kenyataannya yang acap kali mencetuskan polemik, corak pentadbiran Pas Kelantan juga turut menunjukkan pelbagai kelemahan.

Keputusan pilihanraya kecil Dewan Undagan Negeri (DUN) Manek Urai tidak berapa lama dulu menyaksikan Pas menang dengan majoriti tipis 56 undi diikuti dengan kekalahan di DUN Galas sudah menjadi bukti bahawa Pas tidak boleh bergantung kepada Nik Abdul Aziz selama-lamanya.

Tambahan pula ketika ini, pelbagai kelemahan pentadbiran kerajaan Pas Kelantan semakin terdedah dan menyaksikan bagaimana sudah ada dalam fikiran rakyat negeri itu mahu mengubah haluan politik mereka.

Keadaan ini berlaku kerana dalam Pas, mereka terlalu takut untuk meminta Nik Abdul Aziz berundur biarpun mereka tahu sejauh manakah kudrat Mursyidul Am berusia 81 tahun tersebut.

Mungkin kerana keadaan itulah, Nik Abdul Aziz pernah berkata, beliau tidak akan menetapkan sebarang tempoh masa untuk berundurserta tidak akan tunduk kepada tekanan dan gesaan daripada luar parti itu.

"Saya sendiri lebih tahu mengenai kesihatan saya dan parti (Pas) lebih tahu keadaan dan kedudukan saya.Kalau saya rasa kesihatan saya semakin teruk atau parti minta saya berundur, saya berundur.

"Selagi tubuh saya sihat dan parti tidak minta saya berundur, saya tidak akan berundur," kata Nik Abdul Aziz dalam satu majlis baru-baru ini.

Persoalannya siapakah di dalam PAs yang berani meminta Nik Abdul Aziz untuk berundur? Apatah lagi pemimpin-pemimpin Pas amat bergantung kepada populariti tok guru itu seolah-olah 'Nik Abdul Aziz itu Pas dan Pas adalah Nik Abdul Aziz.

Tafsiran ini berlaku kerana biar pun Pas mempunyai Presiden dan barisan kepimpinan politiknya, namun populariti dan pengaruh mereka tidaklah sehebat Nik Abdul Aziz.

Mereka tidak mahu jika Nik Abdul Aziz benar-benar bersara,ia akan menyebabkan pengaruh Pas juga merosot dan paling ditakuti ialah krisis politik di Kelantan berikutan persaingan untuk mengantikan Nik Abdul Aziz.

Oleh itu tidak perlulah mana-mana pihak menaruh harapan bahawa Nik Abdul Aziz tidak akan bertanding dalam pilihan raya akan datang atau bersara daripada politik.

Apatah lagi sudah ada ura-ura Menteri Besar yang sudah 22 tahun memimpin Kelantan itu akan bertanding di kerusi parlimen dan DUN dalam pilihan raya Umum ke-13.

"Boleh jadi ya dan boleh jadi tidak. Semuanya ada kemungkinan. Setiap orang mempunyai pendapat masing-masing berhubung desas-desus ini. Mungkin kalau dilihat dari segi kesihatan akan ada yang kata tahap kesihatan membataskan beliau(Nik Abdul Aziz) untuk bertanding dua kerusi. Namun harus diingat, beliau mempunyai aura tersendiri yang mungkin diperlukan oleh pakatan pembangkang.

"langkah meletakkan Mursyidul Am Pas di kedua-dua kerusi berkenaan dilihat akan memberi kelebihan kepada pakatan pembangkang terutamanya Pas kerana ia akan memberi keyakinan kepada rakyat untuk menyokong parti itu memandangkan beliau dilihat tokoh yang mampu memimpin Kelantan dan Malaysia amnya," Kata bekas Pengarah Plihan Raya Pas Kelantan, Abdul Fatah Haroon kepada sebuah portal berita baru-baru ini.

Begitu hebatnya sandaran pakatan pembangkang kepada terutamanya Pas kepada Nik Abdul Aziz.

Bagaimanapun satu perkara yang sering dilupakan oleh pemimpin-pemimpin dan penyokong tentang Nik Abdul Aziz ialah rakyat tahu menilai sejauh manakah kemampuan Menteri Besar Kelantan itu untuk terus berpolitik.

Mungkin Pas boleh terus bergantung kepada Nik Abdul Aziz namun semua itu tidak akan mendatangkan kebaikan kepada parti itu di masa depan.

Bak kata ADUN Gaal, Dr. Nik MAzian Mohamed, pemimpin Pas tidak wajar 'melepaskan baton' hanya selepas mereka 'lenguh di tengah jalan.'

30 comments:

Servant of God said...

Ohhh, tidak!

Nik aziz teruslah kamu bertanding lagi!

Rakyat kelantan pangkahlah PAS lagi, dan dapatkan pemimpin yang "berkualiti" lagi...

usin said...

aku ada sedikit pandangan berkaitan politik nik abdul aziz (tok guru aka mb kelantan)
1. pengundi2 kelantan akan membuat undi protes sekiranya nik abdul aziz masih lagi bertanding utk pru13 nanti. hasilnya, kalaupun pas masih menguasai dun, banyak kerusi akan dimenangi semula oleh umno/bn.
2. jika benar nik abdul aziz akan bertanding dun dan parlimen dlm pru13 nanti, ia ibarat proses membunuh diri. dgn dun yg ada sekarangpun tunggang langgang, rakyat dalam dun sendiri ramai yg masih daif, selalu masuk hospital kerana uzur, nak tambah beban lagi. faktor2 ini yg akan membunuh nik aziz. sama ada karier politik atau kesihatan nik abdul aziz sendiri.
3. untuk menjaga nama baik, wajar nik abdul aziz memikirkan tarikh persaraan. baik untuk diri sendiri dan untuk parti. jika suara2 akar umbi yg dh mula protes tidak diambil berat, kudis yg sedikit akan menjadi nanah dan bertukar menjadi barah. akhirnya akan membunuh pas seluruhnya. jgn nanti nama nik abdul aziz nik mat terpahat sebagai pemimpin pas yg membunuh pas. tanpa pas, tiada saingan untuk umno. umno perlu saingan untuk kekal relevan. sekadar pandangan.

Anonymous said...

Nik Aziz teruskan jawatan sebagai ADUN anda... jawatan MB takpe pegang sampai mampus pun, boleh makan gaji buta sampai ke liang lahad....

Anonymous said...

Tok guru tiada tandingannya...jgn lah brhenti. Teruskan brtanding sehingga ke akhirnya. Prjuangan hanya untuk pegang jawatan samapi mati. Jgn cemburu, tanpa tok guru, tiada siapa dpt menandingi tok guru ini. Kerana apa? Ingat selipar, ingat tok guru. Betapa hebatnya tok guru. Jgn ada sesiapa yg mencabar tok guru. Tok guru tidak mahu demokrasi mati. Ingat selipar, ingat tok guru!

Anonymous said...

apa cite SoiLek "porn"... takde sape nak ngamuk kat dia ke?. dah hina Islam tu bro.

Anonymous said...

jika dilihat dengan hanya sebelah mata..itulah kehebatan n ajis. sterioskopiknya ia menyebabkan pas telah dibawa menjauhi kaedah politik untuk memurtabatkan perkara2 yg dianjur oleh islam. label islam menjadi inspirac menidakkan segala apa yg mereka amal kerana ego walau sedar sentiasa terkebelakang. Ini budaya pas yg n ajis olah dan mmbaygi pas.

Pekong Pondan said...

Anwar did it in the shitta hole..., shitta hole..., shitta hole...
Anwar did it in the shitta hole..., in Saifuls pretty buttock.
(Song: The three little pigs)

Pig 1: Anwar Ibrahim
Pig 2: Lim Guan Eng
Pig 3: Hadi Awang

Anonymous said...

Mursyidul Am Kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI), Muhammad Zahid Md. Arip secara sinis meminta Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak mempedulikan gesaan beberapa pihak termasuk ahli peringkat akar umbi Pas supaya beliau berundur daripada jawatan Mursyidul Am parti itu. Beliau mengharapkan Nik Aziz memegang jawatan keramat itu sampai mati.

Menurut Muhammad Zahid, ini kerana Nik Aziz
mempunyai lima kriteria istimewa yang tidak ada pada pemimpin Pas lain bagi mengetuai parti tersebut.

Pertama katanya, Nik Abdul Aziz merupakan seorang yang mengutamakan perasaan sendiri dengan berdendam serta menentang UMNO sehingga sanggup membelakangkan Islam dan parti Melayu terbesar itu.

"Kedua, orang yang mahu menggantikan Nik Aziz mesti sanggup menjadi hamba Datuk Seri Anwar Ibrahim walaupun dalam proses itu Pas akan hancur. Ketiga, Nik Aziz sanggup meneruskan ukhuwah dengan DAP dan mempertahankan DAP sekalipun parti itu menentang hudud.

Keempat Nik Aziz mampu menjadi tukang salak kepada pemimpin DAP jika mendapat arahan.

Kelima Nik Aziz sanggup menggadaikan apa sahaja walaupun Agama Islam demi untuk bersama parti pakatan luar tabie ke Putrajaya.

Mengambilkira kriteria itu adalah wajar Nik Aziz pegang jawatan Musyidul Am Pas sampai mati
---------------------
SY PON SETUJU DGN ARTIKEL INI...
HIDUP HIDUP HIDUP PORK NIK

muahahhahhahahhahah

Anonymous said...

Akan tetap sokong TGNA..

Wala kepada pemimpin..

Insyallah. Islam akan menyinar di bumi Malaysia satu hari nanti..

Anonymous said...

bagi pendapat aku...

wajar sangat lah nik aziz berundur secara terhormat, sbb ini lah peluang keemasan yg terakhir utknya...

sebagai simbolik mohon maaf dari nik aziz pada rakyat msia, haruslah nik aziz berundur..

sbb nik aziz telah tolak peluang keemasan utk berdamai dgn umno hasil dari cadangan UG oleh hj hadi, satu peluang keemasan yg tidak dtg pada mana2 peminpin2 pas yg terdahulu atau mana2 pemimpin2 islam yg lainnya ...

peluang utk satukan ummat islam yg bukan sedikit pahala dan ganjarannya disini Allah swt...

tapi nik aziz telah melepaskan peluang tersebut dan mensia2kan seruan dan nasihat dari Allah swt dan nabi muhammad saw supaya ummat islam bersatu dan berkasih sayang...

nik aziz sanggup pelok anwar dgn idea 916. nik aziz lupakan nasihat Allah swt supaya jgn pilih pemimpin yg mungkar seperti anwar yg jelas munafik kaki zina dan liwat tersohor di tanah melayu...

falsafah islam bawaan nik aziz jelas tersasar jauh dan tidak berpijak di bumi nyata..

hasilnya ummat islam yg dididik 45thn dgn falsafah islam nik aziz menjadi umat islam yg korrup serta pemikiran dan jumud. menjadi blient follower dan buta ilmu....

bob

Anonymous said...

Pemimpin Yang Bijak dan sentiasa tahu akan kelemahan dirinya, lagi-lagi sedar akan 'waktu' yang hanya sementara sahaja di muka bumi ini, akan lepaskan apa sahaja jawatan yang dipegangnya tanpa disuruh - kerana jawatan etc etc itu tergolong dalam perkara yang berkaitan dengan DUNIAWI.

Bagaimanalah mungkin seorang yang dikatakan zuhud, dan digelar tokguru cuai dan tidak peka akan hal sebegini.


Tapi dalam hal ini - seorang yang dikatakan anti Islam, kurang berpegetahuan dalam hal berkaitan islam sendiri telah melakukannya, yakni seorang Insan bernama Mahathir Mohammad.

Buat Tokguru Nik aziz - Anda berpolitik ke tidak, keadaan tetap sama, jadi teruskan lah berpolitik dan bertandinglah dalam Pilihanraya hingga sampai
bila-bila.

Anonymous said...

Akan tetap sokong TGNA..

Wala kepada pemimpin..

Insyallah. Islam akan menyinar di bumi Malaysia satu hari nanti..

October 23, 2012 10:44 AM
-----------------------
ABIS SKRG NEH AGAMA APA YG MENYINARI BUMI MALAYSIA?...

APAKAH DGN MMBINA TOKONG YG BYK MDM YG ADA KAT KELANTAN TUH BARU NAK DI KATAKAN NEGARA ISLAM ALA PAS KE?

APAKAH SELAMA INI AZAN xBOLE BRKUMANDANG DI BUMI MALAYSIA?

PAS hny parti yg mnggunakn nama ISLAM tapi betolke yg PAS mmprjuangkn Islam?

Kalimah Allah pon bole di gadai demi nak meraih undi bkn Islam?

Arak yg di rampas sgp di pulangkn krn takutkn DAP..

Hasan Ali prjuangkn murtad sgp di pecat krn DAP murka..

Org Islam/Melayu traniaya di PP ..nape PAS senyap xbrsuara...dah JADI SYAITAN BISU?

Anonymous said...

sampai mati pun pok nik takkan berhenti...hakikatnya pok nik pemimpin bagi org2 yg mati sepertinya, mati akal, mati nafsu, mati jiwa, mati semangat, mati rasa dan mati pucuk...semua penyakit ada ubatnya kecuali MATI.

Anonymous said...

UMNO akan terus menghentam TGNA selagi TGNA memimpin rakyat kelantan..

Fobia betul dengan tok guru yang hampir mencecah se abad umurnya,,

selagi kudrat dan akal yang sihat dianugerahkan kepadanya, biarlah dia terus memimpin rakyat kelantan..

Anonymous said...

Kenyataan beliau bahawa tiada org. lain yang layak menggantikan beliau adalah satu kenyataan yang sangat angkuh dan sombong....!

Anonymous said...

belajar di India , perangai macam india...

nizbzam said...

berbagai gelaran buruk diberi kpd pemimpin umno seagama tp tk valid(tk boleh diterima pakai kerana kluar dri mulut seorang munafik yg kata katanya boleh dibuang kedalam tong sampah).

Anonymous said...

kalau dah rasa pak nik x relevan, tak payah lah terus menghentam..

perbuatan menunjukkan sebaliknya...

Anonymous said...

"Ingat lagi krisis ekonomi pada 1997? Siapa Menteri Kewangan pada masa itu? Siapa yang naikkan kadar faedah sehingga 24 peratus? Siapa ambil jalan mudah nak serah negara ini kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) walaupun bererti menyerah kedaulatan negara.

"Siapa pula yang selamatkan negara ini jika bukan BN di bawah pimpinan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Sebab itu rakyat mesti pilih kerajaan yang mempunyai pengalaman dan rekod perkhidmatan cemerlang selain telah banyak berjasa," katanya.




Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20121022/po_01/Siap-siaga-sebelum-berperang#ixzz2A9aqfSwz
© Utusan Melayu (M) Bhd

kingnek said...

Nik Aziz kalau dipanggil ustaz aku sangat setuju, ulama ? jauh sekali!

kingnek said...

Nik Aziz kalau dipanggil ustaz aku sangat setuju, ulama ? jauh sekali!

Anonymous said...

kpd ANON 9.51am..sama ada kau terlupa atau saja buat lupa munafik. Soilek telah meminta maaf drp keluarga dan rKYAT Malaysia daN AKUI PERBUATAN ITU. Tetapi AnwaR VIDEONYA KELUAR MERATA KONGKEK SUNDAL CINA SAMPAI HARI INI TAK MENGAKU..DIA INGAT SEMUA RAKYAT MALAYSIA mata rabun ka. tak heran lah pasal ko penjilat jubor anwar asebelum dia sontot jubor ko.

Anonymous said...

Kah kah kah jgn nak wat cerita lain la sengalll..........kapal singki tu pun menghina islam jgk.....gah gok gek pengerusi DAPig Perak pun menghina islam jgk.....lin guan end pun menghina islam jgk.....ada ko berani nak menentang ke? ????

Anonymous said...

N.ajis dah lama perintah kelantan......apa kemajuan yg dia buat......apa sinar yg dia bagi.....akbah sinar ada laaaaa

Anonymous said...

tu la..kata kat Tun lagi..rasainn..

Anonymous said...



KALAULAH NIK AZIZ TU ULAMAK BESAR..TUAN GURU BESAR.. ZUHUD BESAR.. UMARAK BESAR.. TETAPI KENAPA DOA DIA TAK DIMAKBULKAN ALLAH SWT YE.. DOANYA UNTUK PECAH PERUT DAN KESUSAHAN UNTUK TUN M DAN DS NAJIB TAK JADI.. MALAHAN TUN M YG JAUH LEBIH BERUSIA DARIPADANYA KELIHATAN LEBIH SIHAT TAK PAKAI TONGKAT PUN DAN CERIA SERTA MASIH BOLEH MEMBERI IDEA2 YG BERNAS UNTUK KEBAIKAN NEGARA.. LIHATLAH NIK AZIZ.. RIAK MUKANYA MAKIN BERSERABUT..

RENUNG-RENUNGKANLAH..

.OEJ.



Anonymous said...

ANON 9:51 AM,

kamu jgn jd buta perutla. ustaz fathul bahri dah pun memberi peringatan kpd csl supaya jgn mencampuri urusan agama Islam.

pemimpin2 pas, pgayr ada bagi amaran kpd karpal yg terang2 suh langkah mayat dia kalu nak dirikan negar isle?

anti bohmau said...

anon 10:44 AM,

Insyaallah, Islam lebih menyinar nanti suatu hari nanti tanpa kehadiran nik azis yg hanya tahu memecahbelahkan org islam di negara ni dgn fatwa2 karut dia...

Anonymous said...

dulu depa kata mahathir mahafiraun tak turun2 takhta!samy vellu dan ex president gerakan giler kuasa.la nie kita dah nampak sapa tak mau turun2 jawatan rasa diri sendiri jer hebat!wakaka.pas itu nik aziz, nik aziz itu pas!bila lagi nak kena guling cam hosni mubarak!

Anonymous said...

TUMPANG SEKAKI BOLEH BANG
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Kufur jika sokong bukan Islam guna kalimah ALLAH -Haron Din
Sinar Harian : 5.1.2010

Pemimpin bukan Islam Termasuk DAP tetap boleh guna kalimah ALLAH-Nik Aziz
Bernama: 15 Mei 2010 :9.23 pm

PAS dah lari dari perjuangan asal....
Prof Shahnon Ahmad mantan ahli parlimen PAS!
Mingguan Malaysia: 14.10.2012

ANWAR Ibrahim peliwat-Kata Karpal Singh di Parlimen
22 Oktober 1997-
Anwar Aljuburi_Kata Mat Sabu
Taman Melawati