Thursday, March 14, 2013

PEMBOHONGAN SELANGOR KINI DIBONGKAR.


KENYATAAN MEDIA
SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA

Merujuk kepada kepada artikel "Projek Pendemokrasian Bongkar Pengundi Lebih Ramai Daripada Penduduk" yang di siarkan dalam Selangor Kini, edisi bertarikh 8-15 mac 2013, 
PenjelasanSuruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah seperti
yang berikut:

1. Urusan pendaftaran pemilih dibuat mengikut undang-undang. Nama-nama pemilih yang ada dalam daftar pemilih SPR adalah nama-nama pemilih yang sah dan telah melalui pelbagai tapisan sebagai proses verifikasi. Jika betul dan ikhlas YAB Menteri Besar Selangor prihatin dan hendak memastikan Daftar Pemilih SPR di
Selangor bersih, kemas dan tidak dicurigai, YAB Menteri Besar Selangor sepatutnya membawa senarai itu, atau maklumat yang jumpai itu kepada SPR dan bukannya menyebarkan perkara itu melalui akhbar organ parti. Tujuannya supaya SPR dapat
membuat semakan atau siasatan di lapangan dan seterus menyediakan fakta dan penjelasan untuk pengetahuan YAB Menteri Besar Selangor.

2. Berkaitan urusan pendaftaran pemilih, undang-undang telah memberi ruang kepada mana-mana pihak yang mencurigai tentang kemasukan nama-nama pemilih di sesuatu bahagian pilihan raya untuk membuat BANTAHAN semasa SPR mempamerkan Rang Daftar Pemilih Tambahan bagi setiap suku tahun. Setiap BANTAHAN yang diterima oleh SPR, akan dibuat Siasatan Awam di mana pembantah dan orang yang kena bantah akan dipanggil untuk memberikan bukti masing-masing.

3. Berhubung dakwaan pengundi lebih ramai daripada penduduk di Daerah Mengundi (DM) Bestari Jaya Utara dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok, DM Bestari Jaya Utara adalah luas tidak terhad di dalam kawasan pekan Bestari Jaya sahaja. DM ini bermula dari sempadan Ladang St. Andrew dan berakhir di
sempadan Kg. Sungai Darah. Ia dipisahkan dengan DM Bestari Jaya Selatan oleh Jalan Utama Batang Berjuntai-Kuala Selangor. DM Bestari Jaya Utara mengandungi 18 lokaliti, iaitu sembilan lokaliti adalah taman-taman perumahan dan sembilan lagi lokaliti terdiri daripada kampung tradisi, kuarters kerajaan dan penempatan di jalan utama.

4. Laporan akhbar Selangor Kini yang memetik kenyataan akhbar YAB Menteri Besar Selangor itu dipercayai merujuk kepada kawasan Bestari Jaya Utara yang dikatakan mempunyai penduduk sekitar 1,788 orang sahaja. Sedangkan jumlah pemilih dalam Daftar Pemilih SPR adalah merujuk kepada jumlah pemilih yang merangkumi 18 lokaliti dalam DM Bestari Jaya Utara seperti yang dijelaskan pada perenggan 3 dan 4.

5. Hasil semakan kepada Daftar Pemilih Induk (DPI) Tahun 2006 yang digunapakai sewaktu Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Ijok pada tahun 2007 telah menunjukkan bilangan pemilih berdaftar dalam DM Bestari Jaya Utara (dulunya dikenali sebagai DM Pekan Berjuntai Bestari Utara) berjumlah 2,241 orang pengundi. Semasa PRK DUN Ijok itu, isu mengenai jumlah pemilih ini tidak
berbangkit dan tidak pula dibantah oleh mana-mana pihak termasuk oleh YAB Menteri Besar Selangor yang bertanding ketika itu. Pada Pilihan Raya Umum ke-12, YAB Menteri Besar Selangor telah bertanding sekali lagi di DUN Ijok dan memenangi kerusi tersebut.

6. Berdasarkan kepada Daftar Pemilih terkini sehingga Disember 2012, jumlah pemilih bagi DM Bestari Jaya Utara ialah seramai 3,558 orang. Berlaku peningkatan jumlah pemilih sebanyak 1,317 orang pemilih berbanding semasa DPI Tahun 2006 disebabkan oleh pertambahan sembilan lokaliti baru. Sembilan lokaliti baru itu adalah taman-taman perumahan yang baru dan bagi SPR pertambahan pengundi adalah selari dengan pertambahan penduduk dalam lokaliti dan Daerah Mengundi itu . Ini kerana, wujudnya Daerah Mengundi itu adalah hasil gabungan beberapa lokaliti.

7. Berdasarkan fakta-fakta itu, laporan akhbar Selangor Kini yang memetik kenyataan oleh YAB Menteri Besar Selangor yang bertajuk "Projek Pendemokrasian Bongkar Pengundi Lebih Ramai Daripada Penduduk" yang diedar di seluruh negeri Selangor termasuk di masjid-masjid adalah tidak benar dan bertujuan mengelirukan orang ramai untuk tujuan kepentingan politik semata-mata.

SPR menyarankan, kepada semua pihak, sekiranya ada perkara yang tidak jelas ataupun mencurigakan berkenaan Daftar Pemilih, rujuklah perkara itu kepada SPR.

SPR sebagai badan bebas yang menguruskan pilihan raya dan bertanggungjawab mengendalikan urusan pendaftaran pemilih amat komited untuk membersihkan Daftar Pemilih berdasarkan prosedur dan undang-undang yang ditetapkan. Ia bagi memastikan Daftar Pemilih yang akan digunakan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13
adalah kemas dan teratur serta dibuat mengikut undang-undang.
Sekian dan terima kasih

(DATUK KAMARUDDIN MOHAMED BARIA)

23 comments:

Anonymous said...

Jangan jawab sahaja,ambil tindakan undang-undang.Kenyataan MB boleh di anggap menghasut rakyaat utk tidak mempercayai SPR yg mana Pengerusinya di lantik oleh Agung.Kasi ajar semua 'pemngkhianat' yg bersarang dalam PKR.

Anonymous said...

SPR patut ambil tindakan undang-undang kerana membuat kenyataan mengelirukan(MENIPU) marhaen.

Anonymous said...

akbar selangor kini, boleh dapat free kat sesetengah masjid setiap sebelum sembahyang jumaat... sesetengah jemaah bukannya dgr khutbah, tapi lebih membaca ahbar ini.. dh la tak dengar khutbah, baca cerita fitnah, sebar dlm masjid pulak tu, ..sungguh menghina masjid..

Anonymous said...

Setuju...MB Selangor perlu bertanggungjawab kerana menabur fitnah jahat kepada SPR... saman je sampai 1 billion ...

Anonymous said...

BERITA TERKINI:

LAKAS Christian Muslim Democrats (CMD) President and Leyte Rep. Ferdinand Martin “FM” Romualdez yesterday raised question on the independence of Malaysian government as a third party in the Bangsamoro deal following the deaths of more than 60 Filipinos as an offshoot of the Sabah bloodbath.

In a press conference, Romualdez, the chairman of the House committee on ethics, expressed fears that Malaysia’s role as facilitator in the preliminary peace agreement signed by the Aquino administration with the Moro Islamic Liberation Front (MILF) last year was now doubtful.

“Parang bantay salakay na ’yan... they (Malaysia) will be the third party, the Malaysian government has Filipino blood in their hands now. Paano naman ’yan magiging independent and objective as a third party,” Romualdez pointed out.

“There are other issues here, iyong framework agreement. Ano mangyayari ngayon? Sa tingin mo uubra pa rin ngayon, mukhang hindi na. Kasi ang Malaysia ay isa sa mga testigo diyan. Eh ngayon, kalaban na natin hindi ba? Paano magiging independent witness or party dito?” Romualdez asked.

Romualdez also asked “how would that look among our Muslim brothers in the south” if Malaysia will continue to assume its role as a third party.

“They are supposed to be independent party witness. Their role right now is affected because they have a conflicting interest now here. Events have overtaken us. The last time we spoke higit isang dosena lang ang namatay, ngayon sixty na,” Romualdez lamented.

Earlier, President Benigno “Noynoy” Aquino III and Malaysian Prime Minister Najib Razak, the powerful Organization of Islamic Cooperation, formerly Organization of Islamic Conference (OIC), witnessed the signing of the 13-page agreement approved in principle by the government and the MILF negotiating panels in Kuala Lumpur last year.

House Minority Leader and Quezon Rep. Danilo Suarez said it would be better if the country bring the Sabah’s claim to the United Nations (UN).

“Let’s go to the court, wala namang mawawala except we have to spend a little, but if you compare that to the number of human lives that have been sacrificed already because of this issue, wala namang tag price siguro ang buhay ng isang tao,” said Suarez.

Romualdez agreed. “That’s why this matter is up for arbitration already because there’s a difference of opinions with regards to the depreciation of the fact, historical and legal so this matter should already be taken up in arbitration like the United Nations or through the bilateral relations.”

Anonymous said...

Khalid Gagap
Khalid Gagap
Khalid Gagap

Anonymous said...

BERITA TERKINI:

“THE Bangsamoro Framework agreement is bigger than the Sabah standoff,” presidential spokesperson Edwin Lacierda said yesterday as he made it clear Malaysia will remain a facilitator and broker in the peace process between the Philippine government and the Moro Islamic Liberation Front (MILF), the biggest Muslim rebel group in the country.

Lacierda issued the statement yesterday amid the conflict in Sabah involving the Malaysian police and the followers of Sulu Sultan Jamalul Kiram III who sailed on Feb. 12 to Lahad Datu to assert their claim over the minerals- and oil-rich Malaysian state.

“There’s no reason for us to change the facilitator. They ( Malaysia) have been very helpful in coming up with a framework agreement for peace not only for MILF but for the entire Muslim Mindanao,” Lacierda told Palace reporters in his regular press briefing yesterday.

Lacierda said that through Malaysia’s facilitation, the Philippine government and the MILF forged in October last year the framework agreement on the Bangsamoro, a road map to settle the decades old armed conflict in southern Philippines.

He said that the incident in Sabah involves only the Royal Sultanate of Sulu and not the entire Muslim population in the Philippines.

“The framework agreement is bigger than the Sabah standoff,” he said.

Lacierda stressed that the Philippine government could not give up what it has been working on for so many years, which is “to bring a just and lasting peace in Mindanao.”

Lacierda assured that the peace process between the government panel and the MILF will not be derailed by the conflict in Sabah.

“Ang Malaysia is a facilitator. They provide us the place; they provide us the atmosphere for discussions. But the nitty-gritty of coming to an agreement, the nitty-gritty of going through the details are both discussed by the Philippine panel and the MILF panel. So huwag nating ialis sa kapwa Pilipino na itong framework agreement na ito ay resulta po ng pag-uusap ng mga Pilipino; na tinulungan lang tayo ng Malaysia. It’s not as if dahil sa gulo ng Sabah standoff, hindi na natin mare-resolba ang dalawang natitirang issues na. I think that should be made clear,” Lacierda said.

Lacierda stressed that Malaysia only acts as third party facilitator of the peace talks and hence has nothing to do with the outcome of the accord which is the work of Filipinos.

He said only two annexes of the Framework Agreement are now being threshed out by the government and the MILF panels before signing the final peace pact.

He said that there are no indications that the third party facilitator would be replaced and Malaysia has not hinted at abandoning its commitment for the talks.

Malaysia has been brokering the peace talks between the government and the MILF since 2001.

In a separate briefing, MILF spokesman Mohagher Iqbal assured that the peace talks will continue despite the Sabah standoff. He said both the Malaysian and Philippine officials “are trying to resolve the issue as soon as possible.”

In the next round of talks, Iqbal said the two parties will discuss power and wealth sharing and normalization, part of the annexes that are being drafted as part of the framework agreement signed last October.

The framework agreement will pave the way for the establishment of a new political entity that will replace the Autonomous Region in Muslim Mindanao. - www.journal.com.ph

Anonymous said...

cakap kat MB kau ulang aku saman

Fencesitter said...

Report POLIS .... Ini dikira penipuan .... biar POLIS siasat ....... report report ... jangan tak report .....

Anonymous said...

SPR satu badan bebas...huhuhu

Anonymous said...

Saya gunakan suratkabar tu utk bungkus taik kucing saya di rumah. So, bila sampai je..sk tu saya akan angkat banyak2. Dah la free..takde nilai pulak tu.

Anonymous said...

Kepada Semua Rakyat Malaysia dan Rakyat Selangor,
marilah kita,
bersama-sama


TOLAK PAS
TOLAK P GAY R
TOLAK DAP

KITA SOKONG BN!!!!!


Anonymous said...

ko memang bangang dan babi GAP dah beribu mintak SPR siasat tapi tak de tindakan.yg ko babi senang2 kata tak rujuk SPR.mmg ko babi hutan la

Tun Teja said...

Parti NGOs seperti
Bersih
Mafrel,
Pusat Komas
Pemantau

Ini semua adalah parti dikembangkan oleh Bershit, yang mahu menipu dan mengelirukan rakyat. Mereka adalah organisasi penipu besar yang mencemarkan kegigihan usaha pehak SPR dan menentang kejujuran parti pemerintah.

Siapa ini Arul Prakkash? Penipu bangsat memfitnahkan SPR.

1. Mamak hitam keling pariah ini sedang mengadakan latihan bagaimana hendak menjadi pemerhati pilihanraya.
2. Cari kesalahan seperti sogokan rasuah atau calun dalam daerah pusat undi mereka.
3. Pengarah esekutif Pusat Komas yang bangsat keparat memberitahu akhbar wartawan Singapura Straits Times Yong Yen Nie pada tarikh 12 March menguatkuasakan kegiatan sebagai mata dan telinga pemerhati pilihan raya adalah bersih dan adil.
4. Katanya segala bukti-bukti akan dikumpulkan untuk meluaskan pengetahuan penipuan SPR dalam PRU ke 13 dan menaikkan kesangsian ke tahap Negara dan global. Mereka juga mahu memeras penekanan kepada SPR.

Ini adalah tindakan jahat oleh Bershit dan segala NGO mereka.

Kerajaan BN sepatutnya mengadakan juga organisasi
• memantau pergerakan Bershit dan NGO mereka, ikut pergerakan jahat mereka dan cari jalan pintar untuk mematahkan niat jahat Bershit dan semua NGO berkaitan bersama ketua lembu hitam Arul Prakkash.
• Kumpulan ini boleh di tangani dengan mencari kesalahan undang-undang yang di mainkan oleh kumpulan jahat ini, pulas leher mereka sehingga mereka tumpas dan mengaku tak mahu terlibat menipu rakyat lagi.

Anonymous said...

iklan jawatan kosong pun tipu.
sy pun buat bungkus taik kucing

Anonymous said...

en khalid jgn bimbang....PRU ni kami dh ready nak undi BN...tak payah citer mcm2....sia2kan air liur basi je..

Anonymous said...

Aku benci pkr

Frynext Ds said...

ini semua poyo. bn lakhnat tgok le pe sudh jadi bn pon cukup makan je,korang cite bungkus taik mcm2. pas pkr sama bn mcm2 bunyi, DAP senyap2 poop tgok sudah majoriti dlm pakatan rakyat, apa sudah jadi. Aku sokong agung je. ini parti INI SUMUA POYO

Anonymous said...

Korang yg komen kt atas nie...klu rasa bnda tue 1 penipuan...repot lah polis/saman atau bawa pada pemimpin bn terdekat tuk buat repot polis...kompem akan masuk tv3,1 malaysia boleh tahu kerajaan selangor bohong...tp apakan daya....salahkn selangorkini tp asyik utusan jew yg kena saman...kikiki

bn said...

knpalah melayu skrg selalu tuduh menuduh dn sbgnya.fikirkan sejenak klur pkatan dpt memerintah adakah awk melayu msh berada di tmpat sekarang fikir-fikirkan

Anonymous said...

Jangan melalak dalam ni jerk..bawak pi mahkamah la..saman MB tu..masuk dalam tv3..setakat tau berkokok jer ape barang...ppuuuiiiii

Anonymous said...

inilah tempat utk puak BN melepaskan kemarahan pada NAJIB sebab gagal jatuhkan PR di SELANGOR..Takpe puak2 BN,kami paham perasaan ANDA semua !!

Anonymous said...

https://www.facebook.com/pages/Selangor-Tolak-MB-Wanita/933127830047782