Saturday, July 20, 2013

CERITA PENDEK : LESEN TELEVISYEN LAMA DAN PEMBEWAK HIDUP PUSAT ZAKAT DAN BAITULMAL.


korang ingat lagi foto kat atas ?

foto televisyen lama bagi yang pernah zaman kecilnya hidup sekitar tahun 70an dan 80 an.

dulu nak memiliki televisyen ini DIWAJIBKAN MEMBAYAR LESEN TAHUNAN, sama konsepnya macam lesen memandu.

zaman dulu siapa ada televisyen, rumah dia akan penuh dengan jiran.

lebih hebat lagi pada zaman dulu siapa ada video , rumah dia dianggap lengkaplah.

televisyen kena ada lesen. video tak perlu bayar lesen. tu pasal kalau ada inspenction oleh pegawai kerajaan, orang kampung yang tak bayar lesen televisyen akan SOROKKAN TV nya dalam lemari..

senang cerita, lesen dikenakan kerana mahu menyediakan kemudahan. dari situ kerajaan zaman 70 dan 80 an dapat menjana sedikit pendapatan.

hari ini sistem balas ekonomi ini tidak diaplikasikan dengan baik oleh pusat zakat dan baitulmal.

kerana apa ?

kerana pembewak hidup di dalamnya adalah ramai ( sebut makro).

umat islam membayar zakat. zakat dibayar kerana memenuhi kehendak rukun islam. ini kewajipan. tak buat kira berdosa.

mudah cerita umat islam bayar zakat pasal nak memenuhi tuntutan wajib dalam islam. 

kalau sembahyang fardhu tapi tak amik wuduk, hukum solatnya adalah tak sah.

cerita solat dan zakat yang wajib.
kerana pemahaman ini pusat zakat banyak kumpul wang.

2 minggu lepas aku dengar dalam televisyen pengumuman pusat zakat negeri ( aku lupa )  untuk setengah tahun pertama tahun ini mencecah RM 160 juta lebih.

maknanya, kalau dikirakan purata pendapatan zakat untuk setiap negeri lebih kurang begitulah amount nya.

tapi di kala pembewak ini syok istihar pendapatan zakat, masih kedapatan umat islam yang merempat.

sistem sosial masyarakat umat islam dah nampak terbalik.

DULU KERAJAAN BAGI SERVIS, DAN RAKYAT BAYAR.

TAPI KINI UMAT ISLAM BAYAR, PEMBEWAK PULAK TAK BAGI SERVIS.



67 comments:

Servant of God said...

Pembewak2 nih perasan, dia ingat dia dapat duit sebab dia bagus! Dia lupa yang dia dapat amanah dari Allah SWT dan juga manusia.

Macam mana nak sedarkan pembewak2 yang perasan bagus dan pandai nih haa?

Anonymous said...

Kalau d trg, zAkat d uruskan oleh MAIDAM, sbhg zakat buat bngunan, tp yg bodohnya, nk sewa bnvunan kna brurusan dgn cina, hrp PRU 14 mat said akAn jd ketua pmbAngkang pulak dlm DUN trg.

Anonymous said...

Anom 11.57 camna dgn pengurusan Tabung Memali.Adakah ia satu contoh yang baik

Anonymous said...

Saya bayar zakat direct kat penerima zakat yg layak, seperti rumah anak yatim...senang hati....

Anonymous said...

kutip zakat tiap2 tahun, tapi pembewak ni takut sangat le duit dalam tabung zakat tu habis tinggal kosong. Ingat tabung zakat tu reta mak bapak diorang kot....!!!!!

Ade sape2 kat sini leh beri pencerahan nape PETRONAS tak wajib bayar zakat eh? Untung dengar sampai RM80 billion, keluar 2.5% dah boleh dapat sekitar RM2 billion, banyak tu untuk kegunaan asnaf yang memerlukan...

Kg Oren said...

Salam,

Masalah skrg adalah bila pusat zakat rasa bangga dengan pencapaian kutipan zakat dan jumlah zakat yg mereka kumpul dlm FD di bank2. Sepatutnya zakat mesti diagihkan kpd yg berkelayakan. Tolong la turun padang dan cari dan bantu mrk yg memerlukan. Kurangkan birokrasi dokumen dan surat menyurat.

Sedih melihat mrk yg susah semakin ramai ttp pejabat pungutan zakat nampak bertambah selesa dan mewah.

Wallahualam...

usin said...

cuba korang fikir apa yg aku nk bagi contoh ni. kalau di pahang, nama bahagian yg berkaitan dengan zakat ni ialah PUSAT KUTIPAN ZAKAT PAHANG atau ringkasnya PKZ Pahang. apa yg selalu aku terfikir ialah, entiti ini hanya berfungsi untuk MENGUTIP ZAKAT semata-mata. sebab? sebab namanya ialah pusat kutipan zakat! kutip, kutip, kutip. mana ada kerja lain, kutip zakat sahaja. so, kalau membebel tanpa memberi jalan penyelesaian tak guna jugak. so, kepada pihak yg berkaitan, termasuk juga campurtangan tuanku sultan, ubah nama. ubah nama untuk menggambarkan fungsi sebenar institusi tersebut. aku cadangkan PUSAT KUTIPAN DAN AGIHAN ZAKAT PAHANG atau ringkatnya PUKAZ pahang. biar zakat berjuta ringgit yang berjaya dikutip itu diagihkan kepada mereka yg berhak.

Anonymous said...

Aku betul-betul tak faham kenapa pasangan ni sampai tinggal bawah jambatan. Tengok gambar masih muda sihat dan kuat. Ada sesuatu yang tak kena ni. Malaysia bukan Indonesia, Bangladesh atau negara-negara dunia ke 3.

Ghazali said...

Dalam hal inilah integriti dan keikhlasan, kejujuran dan hati yang tulus ikhlas, jernih laksana air sejuk... perlulah dipupuk dan disokong dalam semua peringkat umur generasi kita. Kalau dalam generasi lama, ciri-ciri telah ada atau masih ada sedikit-sedikit, kenapakah dalam ianya semakin mengecil? Bagaimana dalam kalangan generasi muda... Pemerhatian saya...maaf bercakap... ianya lebih dahsyat kerana keadaannya lebih teruk....

Anonymous said...

Ceh..ntah2 ko la org ptama yg mtk duit zakat, dana raya,dana remaja. Ntah2 br1m pun baham jgk.

Anonymous said...

masalahnya pembayar zakat hendak juga faedahnya atas zakat yang dikeluarkan, salah satu mestilah diberikan kepada asnaf yang berkelayakan dan ini perlu dilakukan dengan berhati2 supaya zakat yang dikeluarkan tidak sia2, inilah cabaran kepada lembaga zakat, ingat amanah yang kami berikan perlu dipikul.

Anonymous said...

betul tu anon 1.14pm...nampak kemas lagi pasangan ni...bukan nampak mcm org hilang akal..

bagi aku balik la kg dulu...duduk la rumah mak bapak dulu..kesian kat anak kecik tu...kat kg pun byk kerja lagi yg boleh menjana pendapatan..malaysia bumi emas...kata org indonesia..rezeki ada dimana2..

kita kena baca hukuman yg Allah bagi ada yg cash kat dunia dan selebihnya diakhirat kelak..

aku tak kata hukuman..tapi buat pedoman..

pihak baitumal kena pantau kes2 begini kerana `kefakiran boleh membawa kepada kekufuran'..




Orang Sebarangan said...

Mungkin salah satu alasan yang akan diberikan oleh Pusat Zakat adalah kekurangan kakitangan..

OK, salah satu penyelesaiannya adalah menambah kakitangan Pusat Zakat di mana tugas mereka adalah mencari penerima zakat yang layak sehingga ke ceruk kampung dan bandar.. oppss.. dan kurangkan birokrasi dan kurangkan PTD..

Anonymous said...

160 juta..
160 org jadi jutawan kalo bg sorg sjuta..
160 org bleh aplikasikn dlm pniagaan tnpa bankrap kalo stgh tu plaburan utk tggung kos dan gaji..ckup sgt gaji n kos per tahun smbil trus jalankn pniagaan..
Tu bru 1 cawangan..
Baru setengah tahun prtama..
Kalau dlm masa 10tahun dan brape byk cwangan kutipan bjuta2?
Brapa ramai umat islam yg jd jutawan..dan saling bantu membantu utk naikn tgkat hidup semua umat sama rata tgkat kekayaan nya..
Alangkah baiknye ada prasaan malu jika kita brkereta besa,sdang ada sdara kita,cuma jalan kaki bwh panas..
Tp skrg,yg bkete besa,tolak yg jalan kaki bwh panas kalo cuba nk lintas..
Pkir kn jika kita d tanya kelak di sana nnti..

Anonymous said...

Aku harap ada orang dari pusat zakat yng boleh bagi kesedaran pada bos mereka sebenarnya masyarakat meluat cara pentadbiran mereka.

SEDARLAH SIKIT KAMU SEMUA HANYA PEMEGANG AMANAH KE ATAS RUKUN ISLAM YNG KE 4.

Kalau tak pandai mentadbir amanah berhenti je lahhhh..

Pembayar zakat said...

Zakat bukan hak pembayar zakat, bukan juga hak penguasa zakat, semata mata hak asnaf yg 8, tak seharusnya ada baki yg dibawa ke hadapan dlm akaun, setiap tahun seharusnya dihabiskan, tak perlu risau kehabisan akan sentiasa diisi oleh Allah swt insyaAllah. Bila diurus dgn sebaiknya dan beramanah InsyaAllah akan terbuka hati semua yg wajib berzakat utk berzakat spt sewajibnya. Bayangkan jika semua Muslims earning and business bayar zakat, belion belion tu !

Anonymous said...

elok2 tu...sapa2 yg rasa gagal mentadbir elok pelan2 undur diri cara terhormat...la ni tahun 2013...bukan 20 thn dulu..rakyat dah buka mata...asal silap kena bantai..bukan nak bantai tapi menegur...kalau tegurpun tak makan mau nak kena terajang baru nak sedar...

Anonymous said...

Saudara Ghazali 1.44pm. BM anda cacamarba. tiada wacana, ayat tiada subjek tiada predikat, topik pun jadi kabur. Nasihat jujur saya, tak perlu la saudara menulis lagi. HALIM.

Anonymous said...

Inilah yg Nabi Muhammad S.A.W sebut dlm hadith "Akhir zaman nanti wang zakat diniagakan" maka untungnya pun pasti HARAM. 8 asnab yg wajib terima hidup merempat.TUNGGU JE LAH BALA WAHAI BEWAK2..

Anonymous said...

Anon 11.47, jgn salahkan krjn lah, yg run Jabatan Zakat/ PUZ ialah ostad2 bewak yg balik dr Timur Tengah/ Mengaji Agama ni lah.. Krjn hanya sbg pembuat dasar utama, pelaksana ialah BEWAK2 pakai kopiah serban ni.

Setau aku yg beruruzan di Pejabat Zakat Kedah sblm2 ni (wpun zaman Krjn BN), 98% dlm Jabatan Zakat itu ialah PENCACAI PAS!!

Jadi fahamlah bila puak MUNAFIK di beria jawatan berkaitan DUIT, agama pun mereka seleweng inikan pula wang BERJUTA2.. berniaga konon, ISTIBDAL (bedal yg sbnrya) konon sampai rebah madrasha dan tanah wakaq, betapa jahatnya ostad2 yg dilahirkan oleh PAS...

pergila kemana2 jbtn berkaitan Agama, core mereka ialah org PAS. Krn org UMNO xminat belajar Agama. jd mudah lah PAS seleweng dan jual Agama krn mereka shj yg berad adlm ruang itu.

Anonymous said...

bestnya keje pusat zakat....banyak duit..tak payah pening2, main kutip aje

Anonymous said...

Walaupun jabatan zakat berjaya kutip wang zakat berbillion ringgit setiap setahun,namun kita tetap miskin.Kenapa?sebab kita telah lama bergelumang dgn sistem ekonomi kapitalis yg menerapkan instrument hutang dan riba berpanjangan.Ibarat sebongkah ais besar(zakat) akan cair sekelip mata di lautan ekonomi kapitalis.Cara terbaik adlah, kita kena keluar dari sistem kapitalis dan masuk kpd sistem islam.Atau membina sistem ekonomi islam 100% tanpa riba dan kita patut tekun utk membayar hutang serta di kenakan caj sekiranya lewat membyr hutang.Paling penting konglemerat muslim mesti kuat di persada antarabangsa dan menguasai pasaran bahan binaan,kewangan,kemahiran,teknologi dll.

Anonymous said...

Pasal apa hendak di salahkan Pusat Zakat dan Baitulmal semata mata.Apa peranan anda sebagai "manusia yang sempurna" dan tahu segala pemasaalahan yang di hadapi manusia tersebut untuk membantu mereka.Saya rasa pintu pejabat Pusat Zakat dan Baitulmal sentiasa terbuka kalau permasaalahan tersebut di rujukan kepadanya.

Anonymous said...

Memang pusat zakat dan Baitumal salah sebab tidak peka sistem perekonomian umat islam,biar shj umat islam malaysia terjerumus dlm sistem ekonomi kapitalis.Sepatutnya pusat baitumal wajib sensitif atas perkara tersebut.Mesti ada kerangka ekonomi islam yg lebih holistik atau mengambil kesempatan atas kegagalan sistem ekonomi kapitalis.Sistem agihan zakat hanya sesuai utk membantu golongan asnaf dlm sistem ekonomi islam bukan sistem kapitalis.Cuba bayangankan,sekiranya umat islam skrang nie mengalami krisis hutang dan riba seperti di zone eropah.Persoalannya,adakah pehak Baitulmal mampu mengangkat golongan asnaf yg terus meningkat ke landasan asalnya.Bantuan kewangan bulanan dr baitumal hanya dapat mengurangkan beban atas sistem manipulasi harga barang di pasaran.Ini amalan sistem ekonomi kapitalis bkn sistem ekonomi islam."Buat kerja cara islam",kata kaki kudung...

Anonymous said...

baitulmal ok la jugak sekarang ni...kena tubuh team pemantau yg berkesan...jgn harap org dtg buat rayuan je..kdg2 org susah ni sapa2pun tak ambik tau makan ke, minum ke...masa ni la team2 ni kena menyusup menyiasat..kefakiran boleh menyebabkan kekufuran..itu yg kita nak elak..

Anonymous said...

Terbukti pejabat zakat dan baitulmal makan gaji buta tapi belajar sampai ke mesir.Duduk dan bekerja di malaysian tpi masih tunduk pada sistem kapitalis.Itu pasal kerajaan hantar belajar sampai ke negara arab, berlajar jiwa bagsa arab,sejarah kegemilamgan kerajaan islam,perundangan islam dll bukan bawa balik minyak dap...

Anonymous said...

Kena set minimum limit yg perlu ada dlm tabung zakat..sebab fungsinya hanya sekadar pusat agihan bukan financer...

Anonymous said...

swastakan shj institut baitulmal dan zakat ru...

Anonymous said...

Di Brunei Sultan agihkan wang zakat ditayang dalam TV. Kalau masih ada lebih ia diagihkan lagi pusingan kedua - hingga habis duit zakat untuk tahun itu.

Anonymous said...

Melayu bagi Lesen Perdana Menteri kpd Datuk Najib malangnya Cinabeng juga yg diutamakan.

Anonymous said...

Nk cari sendiri penerima zakat yg layak, tapi xleh tolak dpd income tax..., sbb takde receit pusat zakat. Ada jalan tak...sesape yg tahu?

Anonymous said...

Sistem ekonomi barat bertunjangkan kpd sikap tamak,untung berlipat kali ganda(riba),memerah hasil titik peluh orang lain,manipulasi,perjudian,merampas hak orang tanpa belas kasihan mengikut perundangan kewangan dll.Kesimpulannya di atas akan mengakibatkan manusia menghadapi penyakit gila seperti merompak,jual maruah diri,membunuh diri,sayang harta dunia,pentingkan diri dll sehingga memusnahkan tamadun manusia itu sendiri.Tabung zakat tidak berupaya menyembuh semua masaalah di atas, kerana kegagalan sistem ekonomi barat yg banyak memanipulasi kehidupan manusia.Maka marilah kita bersama2 memikirkan instrumen ekonomi islam yg menjaminkan kesejahteraan manusia sepanjang masa.Tabung zakat adalah sebagai alat kpd penyembuh kpd sistem ekonomi islam,sebagai contoh.Tetapi, ekonomi islam amat sensitif kpd unsul riba,hutang yg tertunggak,manipulasi,sikap buruk manusia,pengurusan yg lemah,rasuah,salah catur dll..

Anonymous said...

boleh panjang kan isu ni kat fb dato seri najib..

Anonymous said...

Ada PTD ke kat PUZ?

Anonymous said...

PM berminat pelaburan hartanah di luar negara,percaya akan keuntungan besar utk di manfaat pencarum kwsp.Sedangkan negara jepun yg padat dgn pembangunan hartanah sehingga tiada tempat,barulah mereka terfikir utk melabur di luar negara.

Anonymous said...

Sistem ekonomi islam hanya sesuai di dlm kitarannya shj.Mungkin ada sedikit persamaan dgn sistem ekonomi kapitalis, yg boleh di istilahkan sebagai kawasan yg bertindih, tetapi tidak kpd keseluruhan sistem ekonomi kapitalis.Andaikata, di ambil semua instrumen sistem ekonomi kapitalis terdakap kpd sistem ekonomi islam,maka hancuslah, seluruh sistem ekonomi islam itu sendiri, utk terus berfungsi dgn baik.

Anonymous said...

anon 8.56pm tepat dan smart.

Anonymous said...

sudah-sudahla tuh ...jgn berbalah pasal UmNO atau Pas kee...adakah dari pakaian ,dah tahu mereka sokong mana??? dangkal punya akal....kalau rasa duit anda2 semua disalahguna oleh mereka2 nie .a.k.a Bewak(bak kata GAP)... anda2 boleh cari sendiri anak2 yatim, ibu2 tunggal atau asnaf yg memerlukan bantuan di sekitar tempat tinggal memasing, niatkan bantuan yg anda2 dihulurkan tuh dizakat atas nama ALLAH Ta'ala.....tak perlu ke Baitulmal atau seangkatannya...

tak guna salah menyalah org lain...kan kita nak semua melayu Islam bersatu.....buang yg keruh, ambil yg jernih..ketepikan fahaman politik sempit memasing....setuju???

Anonymous said...

Langkah2 utama mewujudkan dasar ekonomi islam:-
1)Mengistiharkan Petronas wajib mengeluarkan zakat setiap tahun
2)Mewujudkan badan penyelarasan dan jaminan bon oleh Lembaga zakat antarabangsa dan Baitumal.
3)Mencairkan dana Tabung Haji untuk pembinaan hartanah dan membantu umat islam..
4)Penglibatan konglemerat muslim di beri sebagai status pemaju utama.
5)Kerajaan negeri, harus memberi rizab tanah yang berpontensi dan mempunyai tema atau berhampiran dgn kawasan koridor.Berkonsep lot tanah kediaman,kerangka rumah utk 2 tingkat dan rumah pasang siap serta bandar di bawah program rumah mampu milik.
6)Mengalakan penyertaan orang muslim dlm program pemilikan rumah kedua dgn penyertaan kwsp.
7)Mewujudkan Bank syariah(pembiayaan pinjaman tanpa riba) dan syarikat perbidaan hartanah di bawah pengurusan kos oleh Baitulmal.
8)Mewartakan hak milik hartanah hanya di kalangan orang islam.
9)Menggalakkan orang islam dan golongan koperat muslim menyimpan wang di dlm hartanah yg berpontensi.
10)Nilai hartanah semasa akan di tentukan oleh persaingan pembida bermula dgn harga asal.
11)Pengurangan cukai tanah oleh kerajaan negeri akan dpt di manafaatkan oleh orang islam
12)Mewujudkan persaingan di dlm sektor pembinaan hartanah dan pemilikan hartanah di masa hadapan.
13)Penswastaan jabatan zakat dan baitulmal amatlah di galakan.
14)Memacu aktiviti ekonomi islam.
15)Meningkatkan syiar islam.
16)Bersiap sedia atas kegagalan konsep ekonomi kapitalis seperti nilai hartanah di sepanyol dgn konsep hutang yg di tambah dgn nilai berganda oleh riba, sehingga menghalang keupayaan memiliki harga hartanah yg jatuh menjunam.
17)Menyiapkan orang islam utk meningkatkan keupayaan kewangan dgn hidup tanpa riba.
18)Agensi kerajaan juga di galakkan utk melabur dan menyimpan nilai hartanah utk mengangkat martabat orang islam di masa hadapan.
19)Merancang pertumbuhan ekonomi islam dgn perbagai aktiviti ekonomi.
20)Menggalakan konsep sebegini kpd non-muslim,sekiranya berjaya dgn di kenakan konsultan fee dan goverment fee.
21)Mengalakkan penghijrahan secara besar2an dari penghuni bandar2 maju ke kawasan pertumbuhan ekonomi baru.

Anonymous said...

Bila time nak mintak pembayar zakat buat pemberian zakat ramai staf2 dikerah kan utk turun padang...siap ada part time staff lagi...atau org2 masjid di pilih. Tapi bab nak cari asnaf atau org yg memerlukan zakat tu taknak pulak all out kerah kan staf. Lagi satu tak puas hati diaorang ni sampai dapat bonus 4 bulan...dan asik ada jamuan setiap minggu....apa hal?

Anonymous said...

Sebaiknya institusi Islam sebegini mp agenda utama dgn KPI yg jelas utk memajukan umat Islam. Pusat zakat spt juga institusi lain lbh fokus dan tjerat serta tjumud dalam agenda pembangunan fizikal dan fiskal sj. Perancangan hny bsifat jangka pendek dan copy paste tanpa kreativiti dan inovatif. Kreativiti dan inovatif memerlukan para pegawai memikirkan masalah dan menyelamai akar umbi bukan bertindak sbg pengurus saja yg nk org hormat krn jawatan bukan sumbangan bermakna. Saranan spy institusi bfikir dan btindak di luar kotak dgn sasaran kpd mperkasa pembangunan insaniah. GUnakan wang zakat itu mengikut keutamaan spt spatutnya. Knp perancangan dan tindakan tidak fokus kpd mningkatkan kapasiti umah utk meningkat dalam ekonomi dan mjuarai ekonomi di negara sdr. Pusat zakat bukan sj perlu umum jumlah kutipan tp jumlah perbelanjaan secara telus sbb pemberi zakat perlu tahu ke mana hala wang zakat mereka. Jgn la hipokrit.

Anonymous said...

Zakat tak ada penyata audit tahunan .
kita wajib berhak tahu kemana di salurkan , untuk apa ? ....
tak tumbuh tak melata , tak sungguh sungguh orang tak kata ....
jangan jadikan produk terbaru 1 Malaysia ......o k le .

Anonymous said...

Mohon GAP sampaikan mesej kpd kerjaan agar mengutamakan pembangunan insaniah yg juga mrangkumi keupayaan mjana ekonomi oleh individu umah bukan hanya pembangunan fizikal sj. Jk hny pbangunan fizikal sj ini yg mnyebabkan blakunya projek gajah putih, masjid besar tp x ramai jemaah, projek tbengkalai, duit habis projek x jalan, ekonomi masih dkuasai kaum lain, kemiskinan bterusan, vendalisme dll. Zaman awal Islam, nabi mbina kekuatan diri individu Islam tlebih dahulu. X guna pembangunan fizikal hebat ttp jiwa umat lemah dan tiada kekuatan dlm semua aspek hny jadi pekerja bawahan dan klu jadi bos pun tiada kreativiti dan inovasi, hanya ikut arus sj.

Anonymous said...

sokong anon 1.12am 100%! mantap!

Anonymous said...

Dah terlanjur kerajaan melaksanakan transformasi, mohon kerjaan memikirkan transformasi yg lebih berani dan mberi kesan jangka pjg tbaik kpd kerajaan. Contohnya, bonus kpd kakitangan tidak diberi secara lump sum sama rasa dan sama rata kpd semua. Pahala pun x dberi lump sum ttp bdasarkan pkiraan niat, jumlah dan kualiti ibadah yg dilaksanakan seseorang. Pemberian bonus boleh diberi mngikut perkiraan pencapaian dalam masyarakat yg menerima khidmat. Fikirlah secara bijaksana mekanismenya.

Anonymous said...


Tajuk Baitul Mal tidak ada siapa yang radar screen dan pantau dan jarang benar keluar berita melainkan berita Brigadier Jeneral ucap dan nyata ,berapa banyak pungutan dah kutip tetapi tak pernah lapur berapa banyak di agin kan.
Juga ada satu berita yang aneh dan mencerminkan lapisan ilmu agama: yaani,Mesjid Putra jaya adakan :-
DRIVE IN macam panggung wayang dan makan segera untuk umat BAYAR zakat ,kerana
a} mudah
b) sibuk
c) susah parkir
d) senang dapat rESit
Masjid dah lupa bayar zakat bukan macam beli tiket atau bayar toll.

Membayar zakat itu ibadat yang iringgi dengan DOA dan rasa reNDAH DIRI dan aminkan DOA dan lafaz.
apa kah ini sekular islam melayu Putrajaya ?

Kalau mohon bantuan dan kalau lambat dapat jawapam dan bila di tanya:
Alasan standard berkala dan untuk wartawan:

1. Boss taada/mesyuarat/kursus/cuti/KL/luar negeri/cuti darurat
2. Peruntukkan tuntuntan perjalanan taada/dah abis.
3.Pemandu Jabatan cuti balik kampung/sakit/bersalin.
4.Kenderaan resmi jabatan kami rosak, peruntukkan baik pulih dah habis.
5.Isi borang dulu dan buat salinan FotoKopi 7 salinan dan ada cop YB/ketua kampung/Guru besar/penghulu.
6.sila datang esok untuk temu duga bawak bil letrik air talipon
jumpa kerani di depan,amBiL nombor giliran.
7.Duit ada , dah tapi masuk akaun simpanan tetap,matang 12 bulan, bank islam/muamalat
CIMB Islamik bolih dapat bonus 3.75% % setahun.Boss kita dapat keraiian selalu dari bank manager.
Duit dah guna buat untuk ASSET sendiri bangunan besar cantik,ada parkir untuk 49 biji kenderaan.
8.Mesyuarat bulanan untuk kes anda baruuuu aje lepas, tunggu bulan depan,lepas raya puasa,sebab banyak open house nak pergi 9.Tiada terima lapuran pun.
10.Lapuran ada tapi belum di masuk fail,sebab kena tapisan saringan penyelia.
11.Kena bayar sewa dan gaji kakitangan dulu,
12.Komputer punya mesin pencetak rosak,LO dah buka bulan sudah, tapi bahagian kebendaharaan belum lulus repair itu.
13.Pegawai dapat biasiswa UIAM, 3 tahun, kekosongan belum di isi kerana ,tiada peruntukkan dalam bajet.
14.Anda ada akaun internet banking ? senang sikit kita nak masuk.
15.Kalau taada ,lambat sikit, oh emel ada tak ? twitter Pun boLIH ?FASBUK ada tak<kita ada fasbuk UNtuK tukar gambar rESEPI BUka puasa.

16. Kita ada KPI juga , dimana nisbah bayaran untuk bantuan mesti kurang dari 25% dari pada duit zakat pungutan, nanti kerajaan negeri marah kita.
Di kata tak pandai simpan duit.

17.Tak jumpa lah rumah anda,betul ke alamat ni ? Bawah Jambatan ? Oh iyu JKM punya hal.

18.Reporter Stesen TV dan astro nak datang tak, kasi tau ,kita pakai baju korporate ,nampak smart nanti blih masuk berita jam 8.

19. Boss besar baru dapat pingat hari keputeraan resmi, jadi dia ada mesyuarat demi mesyuarat dengan YB EMBE,YB Menteri, kerana nak rancang hari bersama pengguna,lepas raya, dan hadzir kursus Haji sebab datuk dapat tawaran dari UTH kerana kawan baik dengan pengerusi tolong rekomen atas banyak simpan duit pungutan zakat dengan Tabung UTH.

20.Kes anda susah, baik kita bagi one off kapada orang lain, dan di dalam bandar, banyak kedai,bolih singgah sebelum zuhr.,masuk pejabat sebelum asr, dan lawat bazaar rammadhan ikan bakar beb.

arjuna waspada
changkat LobaK

Anonymous said...

Habis pecah rahsia semua,bonus 4 bulan adalah dari keuntungan FD.Di situ,sudah ada kemungkinan.Matlamat sebenar tak sampai.Kos pengendalian jabatan zakat amat tinggi.Tetapi tidak ke arah pembangunan insaniah.Terutamanya bagi golongan utama 8 asnaf.Sepatutnya, kita sudah membina satu produk sistem ekonomi islam yg terjamin di dunia dan akhirat.Berada di pinggiran atau lingkaran ekonomi utamapun,sudah memadai dah patut pada syariah.Banyak sistem yg di bina,sangat berjaya.Tetapi tidak di integrasi dgn baik bagi mengukuhkan kedudukan ekonomi umat islam.Contoh2 terbaik yg dapat kita lihat seperti pengurusan jabatan zakat,Baitumal dan UTH dll.Perihal cukai sememangnya sudah lama, tertakluk di bawah badan percukaian negara.Sekiranya sistem integrasi tersebut amat berjaya membantu golongan asnaf dan meningkatkan ekonomi umat islam,maka wajarlah malaysia yg mempunyai kepakaran mengurus sistem tersebut,di iktiraf sebagai hab IZO di peringkat negara2 OIC dan antarabangsa.Pungutan zakatpun akan terus meningkat,akibat dari sistem yg subur.Sistem yg cekap,penjaminan bon islam yg terbesar dan selamat,tidak tertakluk kpd keuntungan semata2,akan menarik minat penyimpan nilai dlm bentuk hartanah di kalangan konglemerat muslim dunia dan tidak akan merugikan mereka selain drpd menyimpan wang mereka dlm bentuk emas yg juga ada pasang surut harganya.

Anonymous said...

dh mmg betul mereka tu penganut PAS.. aku ckp sbb aku ada INFO.. bkn soal pakaian. Tp uruf adat pakaian org PAS mmg kita boleh kenal pn kalo tk check latar belakang.. Jabatan Zakat Kedah dikuasai ostad2 PAS bewak.. dn merekalah yg kuasai sistem agihan.. Jawatan Kuasa Zakat dibawah Sultan.. tp Sultan DINASIHAT oleh Setiausaha Zakat, yg mana ianya data dan maklumat disediakan oelh PEGAWAI2 Zakat (ostad2 BEWAK PAS)... mereka susahkan org yg perlukan zakat dr asnaf2 tu.. mereka bg dgn jumlah yg xmasuk akal..terllau rendah.. ostad2 bewak PAS ni xbuat kerja.. mereka tk proaktif fan mereka tak ikhlas!!

So, pehal ko nk melenting anon.??. mmenag itu realiti! ko sorng je yg terhegeh2 nk bersatu.. ko ingt Yahudi PAS ni nk bersatu ke??? Nik Najis dh beri jaminan dia akan LUDAH sesiapa yg ckp pasla perpaduan..

Anonymous said...

Lantaklah,korang la nak bergaduh.Tapi malaysia mmg best.Terbitan sukuk adlah terbesar di dunia,UTH entiti perniagaan terbesar juga di dunia,pengurusan zakat dan Baitumal, lebih baik kasi swasta la.Gue rayu la.Tenaga kerja mereka lebih di gunakan utk fokus kpd matlamat bgi membantu golongan asnaf dan ekonomi umat islam.Langkah fizkal dan fizikal yg bijak akan merancakan aktiviti ekonomi. Konglemerat muslim pun dah ada.Terbaru penubuhan Lembaga Zakat Antarabangsa.Di tokok dgn wujudnya TRX.Kasi gabunglah semua tu, utk menarik pendana dari negara islam yg kaya ke malaysia dan lebih terjamin serta kalis dari krisis kewangan dan lebih konsisten dari pelaburan emas yg banyak di manipulasi dan tak syarie. Kewangan islam pula ada pula, instrumen unsul2 back door riba.Patut di ganti instrumen yg lain,bagi menjamin manafaat oleh umat islam kecuali pembiayaan pinjaman ada dasar perkongsian keuntungan.

Anonymous said...

Betul tu ! , bertimbang rasa sesama manusia Islam tak maju perniagaan , dah kena saman musfulis tak bayar hutang bank di rekodkan bangkrapsi .
tak kan baitulmal tak buleh bantu kot ! , kan zakat orang Islam juga untuk membantu sesama Islam .
permulaan perniagaan mermerlukan modal pusingan , baru dapat menimba
pengelaman. bila maju ,wajib orang Islam bayar zakat perniagaan.
begitu lah yang patut dibuat , wang
Islam , untuk Islam saja , bukan untuk 1 Malaysia .

Anonymous said...

Pembewak ni tunggu arahan DAP baru dia akan start keje bantu asnaf tp asnaf dr kalangan kapir harbi aje. Keturunan babi ni mmg terliur tgk duit pusat zakat. Pembewak mmg setuju sgt duit tsb d salurkan kpd peniaga2 kapir harbi dgn harapan dpt imbuhan paling koman pon hamper hari raya sampai kt rumah.

Anonymous said...

Kita bising sesama sendiri pasal Baitulmal pusat zakat , lembab lidah biawak serta berbagai kata nista , apa kita dapat ?.......
kuasa mutlak ditangan kerajaan malaysia , itu yang patut kita hentam
pehak pengurusan hanya menjalankan tugas , lebeh tepat makan gaji aja .
cuba kita fikir sendiri , dari mana datang produk 1 malaysia ?.........
BRIM itu Brim ini , dari pembayar cukai ? ..... tak cukup pun wang nya ?...... ini bab sentisif , kita
paham sendiri sudah la .

Anonymous said...

Ditelan mati emak , diluah Guua senditi mati.... ada telinga tak kan kita dengar aja .....
ada mulut tak kan kita tutup aja ...
amaran GAP pun , lu sendiri tanggong.
ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !

Anonymous said...

Salam keagamaan !

Wang zakat kalau di satukan daripada semua negeri dalam Malaysia jumlahnya dah berbilion.Barang kali dia orang tak tahu nak guna dut yang banyak itu. Kalau aku senang aje nak guna duit tu.
Caranyae :
1. Patuhi huklum syarak.Agihkan wang itu kepada asnaf yang telah di tentukan dalan syarak.
1.1: Fakir miskin
1.2: Fisabilulloh
1.3: Orang yang berhutang
1.4: Orang yang hilang upaya
1.5; Orang dalam kecemasan dan banyak lagi

2. Bantu melunaskan semua / sebahagian pinjaman PTPTN pelajar2 islam.

3. Bantu semua / sebahagian bayaran rumah kepada mereka yang benar2 tidak mampu memiliki rumah.(Sekedar rumah murah pun jadilah)

4.Bantu orang islam yang ingin melanjutkan pelajaran

5.Masuki bidang ekonomi,bina kilang, usahakan perladangan, hartanah , perkapalan , penerbangan dan banyak lagi. Beri anak2 islam pekerjaan.

Pendik kata banyak boleh buat. Itu sebab islam masukkan zakat dalam rukun islam.
Yang teruk pengurusannya.
Hai entahlah, ada kemudahan di sediakan islam ,tak tahu nak guna palak. Waullah waklam

By:Cikgu"S"

Anonymous said...

pada aku, buang karan jer kalau cakap pasal pusat zakat ni....1001 mcm kerenah birokrasi perlu di tempuh kalau nak mohon bantuan......dulu aku pernah tegur pasal keberkesanan agihan zakat yg mereka lakukkan...kenapa masih lagi ramai umat islam yg hidup daif???..secara live dlm ceramah, pembewak pusat zakat ni MELENTING ...MARAH ......so, moral of the story lepas kejadian itu ialah....lets these pembewak sleeps...do not disturb...

Anonymous said...

gambar kat aatas tu mcm kat rumah nenek aku dulu jeee

Anonymous said...

Kurang tepat jk mengatakan semua masalah bpunca dari kerajaan sj. Sebenarnya jk pegawai yg berkaitan bfikir dan btindak secara proaktif bnyak masalah boleh dimajukan kpd peringkat atasan dan ddesak utk diterima. Kita lihat skrg adakah mana2 institusi yg mbuat desakan kpd kerjaan demi kpentingan bumiputera bbanding desakan yg bnyk dibuat oleh institusi cina dan india? Bolehkan masalah rakyat diselesaikan jk pegawai lbh bnyk duduk dalam pejabat air cond tanpa turun padang? Berapa bnyak bisnes bumiputera tpaksa mjadi ali baba kerana amat diketahui setiap bisnes perlukan modal, makin besar bisnes makin besar modal. Bagi bisnes yg besar mmg bumiputera x cukup modal. Cina dap menangguk di air keruh dan sanggup masuk Islam utk jd rakan kongsi ali baba ini. Modal bisnes tmasuklah duit kopi / pelincir yg wajib diberi kpd pegawai2 kerajaan. Cina dap x pernah kurang modal kerana bnyk rangkaian bisnes urut, internet cafe dan sewaktu dgnnya yg mberi untung besar bterusan. Bumiputera xde bisnes camtu, jd sntiasa x cukup modal. Jadi apa peranan institusi keagamaan yg berasaskan ekonomi mbantu usahawan bumiputera begini? X perlu la tgu arahan atasan, cadangkan, desak dan ambik tindakan, baru dikatakan pegawai yg btanggunjawab dan bkerja dgn ikhlas dan jujur.

Anonymous said...

Bnyk kes yg diwar2kan dalam media ttg pemuda bumiputera yg ditangkap dan dpenjarakan kerana kes2 kecil cari makan sesuap nasi mcm curi motorsikal, curi kabel dll. Tak boleh ker ada program guna duit zakat kenal pasti, kumpulkan kumpulan pemuda sebegini diberi bimbingan utk bjaya dalam perniagaan kecil2an di peringkat awal. Kumpulan begini rasanya kumpulan miskin, xde kerja. Amat sayang umur masih muda tp sedikit kesilapan tpaksa mbuang masa dan usia di penjara. Sedangkan pesalah2 yg lebih mega dpt meloloskan diri dgn plbagai cara.

Anonymous said...

Kerja sekadar utk dapat gaji bulanan tanpa ada sifat amanah dan tanggungjawab... Contoh yg nyata ialah pusat urus zakat.. Harta zakat menjadi hak kepada yg menguruskan..xda kabel xdapat bantuan..xkenal org dalam nama asnaf akan di pinggirkan.. Anak Pulau Pinang..

Anonymous said...

Pintu sentiasa terbuka tetapi pegawai sibuk baca paper,pilih bulu dan tengok org.. Kalau xkenal kena tunggu macam jadi jaga pulak.. Datanglah ke pusat urus zakat Penang..

Anonymous said...

Macam mana pegawai nak merasai keperitan hidup org susah,pegawai cukup bulan dapat gaji,cukup tahun dapat bonus..

mamaadam said...

Saya dan sahabat2 di ofis membayar zakat pendapatan setiap tahun dengan mencari sendiri pelajar2 miskin di fakulti kami dan serahkan sendiri agihan wang zakat tersebut. Ada yang sgt miskin hingga tak pernah pulang ke kampung even pada hari raya atau cuti semester sebab nak jimat belanja..ada yg hanya survive dgn makan nasi lauk fishball @ telur goreng je sepanjang semester..duit ptptn sara adik2 di kg..ada yg parents uzur dan beliau perlukan bantuan perubatan untuk diri sendiri tp dinafikan hak bila memohon di pusat bantuan zakat...

DAZIA said...

staf pusat zakat patut turun jumpa masyarakat. cari golongan miskin dan merempat. bantu mereka. ini tidak, jenuh la tv3 duk tayang bersamamu la utk mintak bantuan bagi golongan susah. pusat zakat buat apa? TURUN PADANG LA, CARI DAN BANTU ORANG SUSAH. TINGGAL LA KERUSI EMPUK DAN AIRCOND TU. KERJA TU BIAR SETIMPAL DENGAN GAJI. (PERINGATAN UTK AKU JUGAK).

antipenyelewengan said...

wahai staf pusat zakat se-Tanah Melayu... semoga anda semua dpt jawab di depan Allah nnt.

Anonymous said...

kutip zakat juta-juta tapi ada rakyat kita yang tidur bawah jambatan. Kenapa jadi begini. Kerajaan tak bantu? Orang asing datang Malaysia susah mulanya tapi kini ramai yang hidup senang....fikir-fikirkanlah..

Anonymous said...

AKU TAK BOLEH BAYANG AMOUN ZAKAT KALAU DIKUMPUL SELURUH MSIA MUNGKIN CECAH BILLION RINGGIT SATU JUMLAH YG BOLEH RUNTUHKAN BISNES CINA

Anonymous said...

MELAYU HANYA SELAMAT SETELAH CINA DILUMPUHKAN, KELING PON JGN BAGI MUKA