Wednesday, July 31, 2013

DEBAT SUNAH-SYIAH : KERAJAAN WAJIB SIAR SECARA LANGSUNG.


beberapa pandangan telah dikumpulkan oleh pihak kami.

memandangkan isu pengaruh syiah semakin mempengaruhi pengikut parti pas dan segelintir masyarakat , adalah disarankan agar kerajaan memandang serius gesaan umat islam agar satu perdebatan sihat dilakukan secara langsung antara puak berfahaman syiah dan kumpulan kerajaan yang diwakili ahlul sunah wal jamaah.

secara langsung di kaca tv, rtm,tv3 dan astro awani.

SYIAH BOLEH JEMPUT 2 PENSYARAH ULTRA SYIAH DARI UNIVERSITI MALAYA, MANAKALA DARI PIHAK KERAJAAN BOLEH MENJEMPUT WAKIL DARI MUFTI,NGO DAN INDIVIDU BERPENGARUH SEPERTI USTAZ NASARUDIN MAT ISA,HASAN ALI,USTAZ FATHUL BARI ...

harus difahami, fahaman dan doktrinisasi syiah ini nampaknya semakin merebak di kalangan pengikut parti pas.

sekiranya debat ini berlangsung, maka kupasan dan kesimpulan perbezaan sunah dan syiah boleh dijelaskan dengan lebih terperinci dan difahami oleh masyarakat islam.

yang penting, kerosakan fahaman syiah ini boleh dapat diperjelaskan dengan lebih senang kepada umat islam di malaysia agar tidak terpesong dengan fahaman dan amalan syirik mereka.

aku mengharapkan AGAR USTAZ HARON TAIB, PESURUHJAYA PAS TRENGGANU DAPAT MEWAKILI PIHAK SUNAH UNTUK BERDEBAT DENGAN PUAK SYIAH INI.

haron taib pernah balun syiah ni kaw kaw dalam youtube.

28 comments:

Ghazali said...

Saya menyokong penuh cadangan debat ini kerana sekurang-kurangnya ia boleh menyedarkan masyarakat Islam dan Melayu tentang bahaya Syiah. Manakala para pensyarah dari mumgkin UM, UKM dan beberapa lagi universiti yang "menyokong" fahaman berkenaan mewakili pihak ini. Ini lebih baik bagi menjelaskan kepada masyarakat Melayu/Islam tentang bahayanya fahaman Syiah ini....

Anonymous said...

jangan jemput uai janggut profesor komik gila-gila dah.. rosaaakkkkk.. sebab tu bukan ustaz.. tu haramjadah mat rock mana lompat jadi ostad pasal boleh masyuk kaw2

Anonymous said...

gila gila pun bini sudah tiga orang lololo.

Melayu Perak said...

syiah sembahyang....kipas-kipaskan tangan kmudian diri tegak macam berkabung.....

Anonymous said...

sokong debat ini secara live macam forum perdana..

tapi bagi aku syiah bukanlah islam..hanya berpaut pada islam..pegangan mereka menyebabkan mereka murtad!

PAS telah menjadi sarang puak2 ini bertelur.. mengeram..lalu menetas..jikalau PAS tidak tangani isu ini dengan drastik, akhirnya PAS akan dirasuki oleh fahaman ini dan kekuatan PAS akan bergantung kepada puak2 ini utk kekal berkuasa!

apa yg menakutkan, perbalahan PAS/UMNO akan menjadi perbalahan agama islam dan agama syiah..ketika itu syiah sudah halalkan darah ASWJ tumpah dibumi malaysia..

Muslim said...

Mrk bnyk berhelah dan bertakiyah, kata kata mrk tak boleh dipercayai, mk perdebatan dgn mrk tak dtgkan bnyk faedah. Lbh setuju dgn pandangan Imam Malik rh.a. mrk adalah kaum yg tak usah diajak bicara. Mrk ni bnyk berdusta dan pemalsu hadis.
Lebih utama diadakan penerangan secara meluas dan berterusan ttg aqidah Ahli Sunnah, melalui media dan melalui sistem pendidikan. Skrg ni pegangan Ahli Sunnah pun ramai yg tak tahu, mk bgmn nak dibezakan dgn Syiah ?

Anonymous said...

haram jadah krajaan nk... krajaan skrng lg ske bdiam diri... da terantok bru laa krajaan ni nk sebok2 itu laa ini laa...

Anonymous said...

Cukup heran macam mana aliran syiah ni boleh diterima oleh umat islam malaysia yg aejak mula beratus tahun dulu bila parameswara peluk islam bawah mazhab sunnah. Tak cukup bila umat islam malaysia berpecah parti politik ni pulak timbul dimana di timur tengah jadi perang iran-iraq dan genoside kaum kudah. Kaum anti islam sama zionis tepuk tangan sebab perpecahan terus landa umat islam.

Anonymous said...

**kaum kudsh

Anonymous said...


Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130730/dn_02/Syiah-Malaysia-sumbang-RM24j, Syiah Malaysia sumbang RM24j?:

KUALA LUMPUR 29 Julai - Gerakan Syiah Malaysia dipercayai akan menggunakan dana sebesar RM24 juta untuk membina sebuah kompleks serba canggih di wilayah Satun, Thailand sebagai pusat gerakan bagi menyuburkan fahaman itu.
Utusan Malaysia difahamkan kompleks itu pada awalnya dirancang dibina di Gombak, Selangor yang dijangka siap pada September tahun lalu tetapi dibatalkan berikutan permohonan pembinaan ditolak selepas campur tangan pihak berkuasa agama dan keselamatan.

Satun yang bersempadan dengan Perlis dipilih bukan sahaja disebabkan lokasinya berdekatan dengan Malaysia, tetapi pengikut fahaman Syiah di situ semakin berkembang selain tiada halangan untuk menyuburkan fahaman tersebut daripada kerajaan Thailand......

Ulasan saya:

Mana mereka dapat duit sebanyak ini? Jadi, KDN kena bertindak atas perkara yang amat merbahaya ini ! Bayangkanlah anak-anak Thai Selatan Islam dipengaruh fahaman Syiah ini, jadi umat Islam di Malaysia dan Selatan Thailand akan sampai berbunuh antara Sunni-Syiah, dan MUSUH Islam pun terus ketawa macam Syaitan durjana! Apalagi mereka sedang merana kerana pemimpin/bijak pandai Islam mereka, terutamanya guru-guruThai Islam di selatan Thailand ini makin ramai dibunuh oleh PENGGANAS, yang disyaki dari kumpulan “Baju Merah“ dari parti pembangkang UDD yang pro-bekas PM Thailand, bangsa China Thai, Thaksin Shinawatra, yang sekutu kuat Barat-Israel - lihat di lihat di http://www.nst.com.my/latest/south-thailand-ngos-seek-malaysia-s-help-1.329705, South Thailand NGOs seek Malaysia's help, 30 July 2013.

Jadi sebagai negara Islam, kita harus bantu pelarian Islam selatan Thailand ini, dan mana-mana pelarian/imigran Islam termasuk kaum Rohingya. Tengok rejim Cina PAP S'pura, bawa jutaan imigran yang bukan pekerja/pelarian pun, dari bukan Islam Cina dan Kristian yang diberi kerakyatan dengan mudah untuk MENGECILKAN terus jumlah umat Islam/Melayu Singapura, ditiru dari PENAJAnya, Yahudi Zionis Israel, yang ambil jutaan imigran Yahudi dan Kristian Zionis, untuk MENGECILKAN jumlah umat Islam Palestin – jadi pedulikan hak asasi-demokrasi SAMPAH Barat-Zionis yang si DAPBIAWAK/PKR asyik MELALAK, kalau kita lebih MENGUTAMAKAN mana-mana pelarian/imigran Islam yang miskin dan tertindas!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Bini no 3 tu tah2 dan banyak orang pakai .. Barang terpakai lululu

Anonymous said...

SUNNI SYIAH WAJAR DI TANGANI SEGERA.
JANGAN TUNGGU SEPERTI DULU, SKRNG ORANG CINA DAH NAIK TOCANG. TAKDE RESPECT KAUM BUMI, ISLAM DANINSTITUSI RAJA.
DATUK ZAHID AND JAKIM, PLEASE TAKE QUICK ACTION !

Anonymous said...

Mengarut lah debat2 ni. Tak ada faedahnya. Tak akan ada siapa kalah atau menang. Pada aku dua2nya betul. Dua2nya islam tapi islam bodoh sebab tak tahu nak cari jalan macam mana nak berdamai. Yang mereka tahu nak berperang sama sendiri saja.

Kalau nak berdebat juga, tak apa lah. Tapi moderator debat biarlah orang yang betul2 tidak memihak kepada Sunni dan tidak juga memihak kepada Syiah.

Saya nampak yang paling sesuai sebagai Moderator Debat Sunni Syiah tak lain dan tak bukan hendaklah daripada kalangan orang agama yang Bukan Islam tapi Boleh Menggantikan Islam jika terdesak, iaitu ... Mana2 Paderi Kristian yang dipersetujui oleh kedua2 pihak Sunni Syiah.

Kalau moderator betul2 neutral, insyallah Debat Sunni Syiah akan membawa kesatuan kepada seluruh umat Islam.

Adakah anda BERSETUJU PADERI KRISTIAN SEBAGAI MODERATOR DEBAT SUNNI SYIAH ???????

Sunni wa Syiah

Anonymous said...

Antara Syiah dengan Sunni siapa yang paling di laknat oleh Allah swt ? Kalau nak pilih lah yang kurang laknatnya. Okay ?????

Mat Kedah

abdhakim said...

Tak ada faedahnya berdebat dengan syiah ni.isu syiah dah selesai 1000 tahun lepas,semak balik pandangan ulamak terdahulu seperti imam syafie,hanafi dan hambali,sepakat mereka kata sesat dan tidak ada kaum yang lebih pendusta dan kuat dalam pembohongan dan pemalsuan hadis melainkan syiah.baca balik sejarah bagaimana salahuddin al ayubi menghapuskan syiah sebelum menyerang tentera salib.salahuddin ajak berdebat ke?

Anonymous said...

Kalau Syiah sesat kenapa kerajaan Arab Saudi masih membenarkan para penganut Syiah pergi mengerjakan Haji bersama2 dengan para penganut Sunni yang tak sesat.

Kalau Syiah tak islam kenapa kerajaan Arab Saudi masih membenarkan panganut Syiah datang ke Makkah bertawaf mengelilingi Kaabah bersama2 dengan para penganut Sunni yang islam.

Aku bertambah pening, tak tahu mana satu yang betul2 Islam. Syiah kah ? Sunni kah ?

Aku cuma nak ingatkan para ulamak islam yang ghairah sangat nak menegakkan fahaman masing2. Jangan sampai masjid terpaksa ditutup kerana terlalu kurang pengunjung, sebaliknya gereja pula terpaksa ditambah dan dibesarkan untuk menampung bilangan pengunjung yang semakin hari semakin bertambah. Nak ingatkan saja ... bukan mustahil cek ooiiii.

Mat Kedah

Anonymous said...

Cik Mat Kedah

Aku juga macam hangpa. Duk takut benda ni jadi. Orang melayu kita duk berkelahi hang aku tak habis2. Umno dengan Pas dah bersumpah akan berkelahi sampai ke dalam syurga dan neraka. Tak cukup lagi Anwar pi tubuh PKR pulak. Tak cukup lagi Pas pi minta bantuan DAP untuk tegakkan negara islam dan Hudud. Masih tak cukup lagi, selepas PRU13 ni orang melayu duk sibuk pasal Sunni Syiah pulak. Aku dah pening dah ....

Senang2 kita kata dua2 depa tu kafir belaka. Sunni kafir, Syiah pun kafir. Kita cari hak lain yang tak kafir pula la kut. Karut betul puak Sunni dan Syiah ni. Aku dah tawar hati dengan kedua2nya.

Tokey Petai Bukit Jenun

Anonymous said...



Saya pernah terbaca ada pelawat blog bertanya ANTARA SUNNI DENGAN SYIAH, SIAPA ISLAM DAN SIAPA KAFIR ?

Tapi mendukacitakan kerana tak ada siapa yang berani menjawab.

Anonymous said...

Senang2 kita kata dua2 depa tu kafir belaka. Sunni kafir, Syiah pun kafir. Kita cari hak lain yang tak kafir pula la kut. Karut betul puak Sunni dan Syiah ni. Aku dah tawar hati dengan kedua2nya.

Tokey Petai Bukit Jenun

July 31, 2013 at 3:32 PM

Macam orang tak ada iman ajer cakap mcm tue... ker ikut dari kalangan syiah gaks... syiah yang duk ada kat tanah arab tue beza ka ngan syiah kat malysia nie...habak maii..

Anonymous said...

Senang2 kita kata dua2 depa tu kafir belaka. Sunni kafir, Syiah pun kafir. Kita cari hak lain yang tak kafir pula la kut. Karut betul puak Sunni dan Syiah ni. Aku dah tawar hati dengan kedua2nya.

Tokey Petai Bukit Jenun

July 31, 2013 at 3:32 PM


SIAPA ANDA SEBENARNYA ??? ANDA TELAH TAWAR HATI DGN KEDUA2NYA???

ANDA SENDIRI TELAH MEMBUKA TOPENG KEMUNAFIKAN ANDA ATAU MEMANG ANDA TELAH MURTAD DGN MENGANUT AGAMA SYIAH???

ATAU TIDAK TAHU APA YG ANDA TULIS HINGGA MENELANJANGKAN KEJAHILAN ANDA TTG ISLAM!!

ANDA WAJIB MENGUCAP 2 KHALIMAH SYAHADAH! ANDA SUDAH TERSESAT JAUH... KESESATAN ANDA AMAT NYATA!!

SYIAH TERNYATA SATU AGAMA..ISLAM ADALAH SATU AGAMA..HANYA ADA SATU AGAMA DISISI ALLAH...IAITU ISLAM...

SYIAH DLL ADALAH KAFIR.. YG SESAT LAGI MENYESATKAN !!!

Anonymous said...

Mat Kedah
July 31, 2013 at 3:03 PM

Tokey Petai Bukit Jenun
July 31, 2013 at 3:32 PM

Anon
July 31, 2013 at 3:38 PM

Ini adalah syiah yg sedang bertaqiyah disini demi untuk dapat pahala mengikut ajaran Syiah !!! dipercayai hanya seorang penulis saja!

kata2nya, agama tu seperti parti politik yg boleh ditukar ganti dgn undi..

"Senang2 kita kata dua2 depa tu kafir belaka. Sunni kafir, Syiah pun kafir. Kita cari hak lain yang tak kafir pula la kut. Karut betul puak Sunni dan Syiah ni. Aku dah tawar hati dengan kedua2nya".

dalam tulisannya semua bermula dgn sunni..."sunni kafir, syiah PUN kafir"..."karut betul puak sunni dan syiah ni"

Ini syiah jelapang padi...syiah bendang...makan belacan..kita kena berhati2 dgn anak dara kedah..takut2 makbapak dia buat nikah mutaah pulak..

syiah lebih bahaya dari yahudi!!! mereka musuh dlm selimut!! darah kita halal bagi syiah..berhati2 sebelum leher kita disembelih!!

Anonymous said...

Ko ni xde nabi ke? Xde al quran ke? Apesal bangang sangat smpai ko nk tolak smuanya klau x tahu pi la belajar BODO !. Jgn dh mati baru nk sedar.

Anonymous said...

PUAK SYIAH YG MASIH MEGHORMATI DAN TAK MENGKAFIRKAN SAHABAT2 NABI MAKA MEREKA MASIH ISLAM KECUALI SEBALIKNYA. JADI SECARA AM KITA TAK BOLEH MENGATA SESUATU PUAK SYIAH KAFIR SEHINGGA KENA SIASAT SECARA TERLITI. JANGAN MUDAH MENGKAFIR SESUATU PUAK KERANA JIKA MEREKA MASIH ISLAM MAKA PIHAK YANG MENUDUH AKAN JADI KAFIR PULA (DARI HADIS NABI)

Anonymous said...

Ko jgn nk jadi bodo jugak ko ikut je al quran ko ikut je RASULLAH SAW.tak payah cari yg lain tak payah nk pening2 percayalah ko akan selamat dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Knapa arab benarkan syiah tunaikan haji? Sebab syiah ade yg betul dn ade yg sesat. Yg sesat ni kita kena hati2. Bila pening kepala x tahu mane nk ikut ikut je RASULLAH SAW.

Anonymous said...

Paling mudah, ingat aje persamaan ni. Di mana ada syiah di situ ada huru-hara! Fahaman mana yang menghalalkan darah orang sunni? Ada ke fahaman/mazhab sunni yang menghalalkan darah syiah?

Ye, umpama orang cina boleh hidup senang-lenang dalam kampung Melayu tapi Melayu tak boleh hidup dalam kelompok cina. Begitulah, syiah boleh hidup dikalangan sunni (bertakiyyah lepas tu jadi batu api) tapi sunni susah nak hidup dikalangan syiah.

Anonymous said...

Mengikut Jakim terdapat lebih dari 50 ajaran sesat yang telah diwartakan. Syiah adalah yang terkini. Tapi aku pelik bila Jakim nak masukkan Pas sebagai ajaran sesat?

Aku nampak Pas lebih merbahaya dari yang lain kerana pengaruh dan pengikut2nya begitu totok sehingga apabila kafir harbi mempermainkan alquran dan kalimah Allah, pengikut2 Pas ni bertambah ghairah. Mengkafirkan orang umno, tak mahu solat jenazah orang umno, putuskan silaturrahim, solat 2 imam, malah mereka mengiktiraf anak babi borek lim kit siang sebagai khalifah mereka. Semua ciri2 munafiqqun terdapat dalam sifat pengikut2 dan pemimpin2 Pas.

Hipokrit ke Jakim? Atau takut kepada Pas dari Allah?

Anonymous said...

Kita ikutlah jalan Rasulullah saw. Mazhab yg ikut jalan Rasulullah saw tulah yg mesti kita ikut. Maksud jalan Rasulullah ialah cara ibadah yang dilakukan dan diamalkan oleh baginda Rasul saw........macam solat wajib, solat sunat, hukum halal-haram, hukum syariah termasuk nikah cerai dan sebagainya, amalan rukun iman, termasuk ibadah haji dan sebagainya.

Ikutlah mazhab yg paling mirip dgn jalan Rasulullah saw. Macam kita solat subuh ada doa qunut tapi di Arab Saudi tak ada. Tapi itu tak jadi masalah sebab tak langgar hukum. Kita pegang firman Allah swt dan hadis Rasulullah saw sbg panduan. Apa-apa amalan yg Rasulullah saw tak pernah buat tu jangan kita ikut. Jangan kita tokok tambah dgn yg pelik-pelik. Nak selamat ikut ajelah jalan Rasulullah saw.

Sabda Rasulullah saw:
صَلُّوْا كَمَا رَأَيْتُمُوْنِىْ اُصَلِّىْ

"Sembahyanglah oleh kamu sepertimana kamu lihat aku bersembahyang".

“Hendaklah kamu ambil dari aku ibadat haji kamu”.

Abu Hurairah r.a. berkata:
“Sembahyanglah kamu seperti Rasulullah saw sembahyang, takbirlah kamu seperti Rasulullah SAW takbir. Qiyamlah kamu seperti Rasulullah saw qiyam. Ruku’lah kamu seperti Rasulullah saw ruku’. Sujudlah kamu seperti Rasulullah saw sujud. Tahiyyatlah kamu seperti Rasulullah saw tahiyyat. Salamlah kamu seperti Rasulullah saw salam".

Wallahu'alam.