Saturday, May 24, 2014

ROPANYA DYANA BUKAN PEGUAM YOP ! ABISTU NATANG MENDE NYEEEE..?



AIDC: Ekoran pendedahan yang dilakukan oleh Suara.TV berhubung kelayakan calon DAP, Dyana Sofea sebagai seorang peguam, pihak kami menerima pelbagai maklum balas berhubung isu tersebut.

Terbaru, Ahli Jawatankuasa Hak Asasi Manusia, Majlis Peguam Haezreena Begum Abdul Hamid tampil membuat kenyataan menyelar tindakan Dyana itu.

Menurut Haezreena seseorang yang hanya memperolehi ijazah undang-undang dan tidak melaksanakan tugas hariannya sebagai peguam atau dalam bahasa mudah tidak berdaftar dengan Majlis Peguam tidak boleh dikategorikan sebagai Peguam.

“Dia tidak harus mempromosikan dirinya sebagai seorang peguam, (tambahan pula) dia tidak mempunyai Sijil Annual dan Sijil Amalam Peguam” katanya kepada wartawan Suara.TV sebentar tadi.

Beliau yang juga merupakan seorang pengamal undang-undang dan berdaftar dengan Majlis Peguam menyifatkan tindakan Dyana itu sebagai alpa dan bodoh.

“Pada saya sekiranya wakil calon yang tidak berterus terang berkenaan dengan professionnya secara jelas menunjukkan kealpaan dan kebodohannnya dan tidak boleh diberikan kepercayaan sepenuhnya.

“Dia hanyalah seorang graduan undang-undang dan bukannya menjalankan amalan sebagai seorang yang berprofesion guaman maka dia harus membetulkan kenyataan bahawa beliau merupakan seorang peguam” katanya lagi.

Dyana sebelum ini mendakwa dirinya masih seorang peguam, namun menurutnya sijil peguamnya telah tamat tempoh dan tidak diperbaharui kerana ingin memberikan fokus di dalam bidang politik.

“Saya adalah peguam yang dilatih (lawyer by trining) atau dalam bahasa mudah di panggil non-practicing lawyer (dan) saya (seorang) peguam” ujarnya lagi.

Paling menarik pihak kami turut menerima maklumbalas dari seorang yang mendakwa sebagai rakan sekelas Dyana.

Menurutnya yang hanya memperkenalkan dirinya sebagai Ira berkata, Dyana adalah seorang peguam sejak tahun 2010.

“Saya seorang peguam dan saya merupakan ex-class mate Dyana masa di UiTM dahulu.

“Dyana called to the bar pada tahun 2010 and i was there during her the ceremony” jelas Ira di ruangan komen.

Namun Dyana sebelum ini mengatakan dirinya menjadi Peguam pada tahun 2011.

Berikut adalah rakaman kenyataan Dyana ketika sidang media semalam.

25 comments:

Anonymous said...

Degree x cukup makan kutt....

Anonymous said...

Dgn keadaan calun DAP, Dyana yg nampaknya tidak boleh menang dlm PRK di Teluk Intan sebab orang Melayu Teluk Intan tidak akan menyokong DAP yg menolak Hudud. Orang Cina Teluk Intan yg lebih bijak dpd orang Cina di Penang akan menyokong Mah kerana beliau adalah orang tempatan dan sangat faham akan keperluan Teluk Intan. Lagi pun Mah akan diberi jawatan Menteri yg sudah tentu akan dapat menolong kaum Cina di Teluk Intan. Lihat saja apa Lim Kit Siang boleh buat utk orang Cina di Gelang Patah? Mematahkan gelang bolehlah. Kawasan terbiar.
Cuma orang India di Teluk Intan yg perlukan perhatian DAP utk mendapatkan sokongan mereka dlm PRK ini. Spt yg kita semua maklum, DAP adalah sangat terkenal sebagai sebuah parti yg suka “melempar batu dan menyorok tangan”. Oleh itu RSN Rayer, seorang ADUN India dari DAP telah ditugaskan utk “mencelaka” UMNO supaya orang Melayu akan bertindak spt yg dijangkakan oleh DAP. DAP mahu menaikkan kemarahan orang India yg akan terasa marah apabila Rayer dikutuk oleh UMNO. Dgn itu, orang India akan diharapkan utk mengundi DAP. Tetapi orang India di Teluk Intan tidaklah bodoh spt yg disangkakan oleh DAP. Macam mana orang India boleh lupa kes Kg Buah Pala? Macam mana orang India boleh lupa apabila rata2 ahli DAP yg terdiri dari kaum India telah dinafikan hak utk mengundi di Pemilihan Parti DAP? Orang Melayu mungkin mudah lupa! Tetapi orang India tidak mudah lupa.
Kerana DAP dah banyak kali mengulangi trick ini, maka rakyat yg bijak sudah Nampak muslihat DAP. Nampaknya niat jahat DAP tidak akan menjadi kali ini. Sorrylah Guan Eng.

usin said...

Kantoi sudah...hahaha.

Anonymous said...

kalau ikut pengalaman aku kerja dekat opis peguam (johor) , budak dyana ini , cuma bertaraf eksekutif legal shj dlm opis itu. kerjanya bukan mcm peguam. tetapi lebih kepada eksekutif marketing untuk bisnes opis peguam itu . (deal , nego dgn pihak bank , pejabat2 kerajaan untuk urusan guaman) .taraf dia cuma atas sedikit dari kerani guaman di dalam pejabat. untuk mengiktiraf dia adalah peguam , itu hanya terpakai kpd org yang tak tahu langsung cara dan gaya seorang peguam bertauliah .(jangan keliru , ramai juga peguam haram di dalam negara ini. lesen dah luput , masih lagi beraksi sebagai peguam , tanpa pengetahuan pihak anak guaman yg diwakilinya) . so org teluk intan , pilihan di tangan anda. pandai2lah memangkah calon yang boleh membangunkan kawasan anda. kecantikan calon tak membantu teluk intan menjadi bandaraya pun 1 hari nanti.

nok said...

Menupulasi olih dap pada org melayu....satu ketika dulu... lee kuan yu spore siap pakai songkok bagi menarik sokongan org melayu...skrg org melayu spore hidup segan mati tak mau.....

Anonymous said...

kalau ikut pengalaman aku kerja dekat opis peguam (johor) , budak dyana ini , cuma bertaraf eksekutif legal shj dlm opis itu. kerjanya bukan mcm peguam. tetapi lebih kepada eksekutif marketing untuk bisnes opis peguam itu . (deal , nego dgn pihak bank , pejabat2 kerajaan untuk urusan guaman) .taraf dia cuma atas sedikit dari kerani guaman di dalam pejabat. untuk mengiktiraf dia adalah peguam , itu hanya terpakai kpd org yang tak tahu langsung cara dan gaya seorang peguam bertauliah .(jangan keliru , ramai juga peguam haram di dalam negara ini. lesen dah luput , masih lagi beraksi sebagai peguam , tanpa pengetahuan pihak anak guaman yg diwakilinya) . so org teluk intan , pilihan di tangan anda. pandai2lah memangkah calon yang boleh membangunkan kawasan anda. kecantikan calon tak membantu teluk intan menjadi bandaraya pun 1 hari nanti.

Anonymous said...

kalau ikut pengalaman aku kerja dekat opis peguam (johor) , budak dyana ini , cuma bertaraf eksekutif legal shj dlm opis itu. kerjanya bukan mcm peguam. tetapi lebih kepada eksekutif marketing untuk bisnes opis peguam itu . (deal , nego dgn pihak bank , pejabat2 kerajaan untuk urusan guaman) .taraf dia cuma atas sedikit dari kerani guaman di dalam pejabat. untuk mengiktiraf dia adalah peguam , itu hanya terpakai kpd org yang tak tahu langsung cara dan gaya seorang peguam bertauliah .(jangan keliru , ramai juga peguam haram di dalam negara ini. lesen dah luput , masih lagi beraksi sebagai peguam , tanpa pengetahuan pihak anak guaman yg diwakilinya) . so org teluk intan , pilihan di tangan anda. pandai2lah memangkah calon yang boleh membangunkan kawasan anda. kecantikan calon tak membantu teluk intan menjadi bandaraya pun 1 hari nanti.

Anonymous said...

Cisss....loyar buruk rupa nya..tetibe aku teringat cikgu mala...abis manis sepah dibuang !!

Anonymous said...

Cisss....loyar buruk rupa nya..tetibe aku teringat cikgu mala...abis manis sepah dibuang !!

Anonymous said...

Dia peguam ke, tak peguam ke, sijil tak diperbaharui ke , benda kecik biasa kebanyakkan peguam, doktor, akauntan, akitek dll.

UMNO , bila nak diperbaharui?

Anonymous said...

INI ORANG LOYAR MA.....LOYAR BUROK MA......

Anonymous said...

Sama ada Dyana ni lawyer ka magistrate ka pada aku tak penting. Malah calon BN pada aku juga tak penting. Kedua2 calon ini tak memberi apa2 faedah pun kepada melayu/bumiputera/islam.

Anonymous said...

Apalah nak jadi dengan gundik LK Sial ni.....belum apa2 dah nak belitkan rakyat....belajaq dari Bang Non Al Juburi kut ilmu membelit ni.....Dyana, bang Non Al Juburi, Babi, LK Sial dan DAPpigs berpisah tiada....

kah kah kah said...

Baru jadi calon pilihanraya dah berbohong.. kalau jadi MP nanti lagi teruk betina ni berbohong!

Anonymous said...

Umno x dpbaharui ttp Pas telah pun dpbaharui dgn mngamalkn prinsip bsekutu dgn cinadap dan mlaksanakn strategi putar belit demi undi

Anonymous said...

Betul juga ye... Tapi yang aku nampak PAS memang sudah memperbaharui kitabnya. PAS sudah jumpa kitab baharu. Kalau dulu Al Imran 28 adalah ayat wajib yang mesti dibaca separuh sahaja dalam setiap ceramah PAS. Tapi sekarang ayat itu tidak pernah dibaca lagi. PAS sudah jumpa kitab baharu yang bernama "AL BAHALUL SIYASI" karangan ularmak mereka dan disemak oleh Al Jub. Sekarang sudah boleh berkawan dengan orang kafir. PAS sudah memperbaharui kitab mereka. Tahniah.

Mak Bedah said...

Humbankan betina Dyana ini dalam longkang, jauhkan diri dari pembelut betina Melayu ini!!

DAP parti penipu sentiasa menipu rakyat untuk mengaut undi.

DAP
DALANG ANGKATAN PENIPU !!!

Anonymous said...

Anon 8.32pm , nampak sangat kau bodoh . untuk jadi ahli parlimen yang mana rakyat bergantung harap untuk diri ,keluarga dan kawasan , kelulusan seseorang ahli parlimen itu penting . sebab mereka2 ini bakal penggubal undang2 dan hala tuju negara di dalam parlimen malaysia .kalau ikut kepala otak kau , org tak sekolah , mat gian pun layak jadi ahli parlimen ! nampak sangat kau jenis pencacai otak kosong .kau bercakap benda yang kau sendiri tak tahu nak mengulas pun !

Anonymous said...

Saudara GAP,

Dia ada LLB, Licensed Loyar Buruk.

Thanks

Jimmy Hillhead

Anonymous said...

Jangan sokong sundal ,talam 2 muka ,sanggup jual bangsa untuk kepentingan diri yang pandai menipu ni..

hangkedee said...

Pas barua Dapig

Anonymous said...

Future Malaysian leader konon ....educated,nice looking...bla..blaa... graduated pun dari UiTM (kuota bumiputera)..
Yang aku Nampak Dyana nie dah sama fungsi macam 'keldai dadah'.....tapi untuk politik boleh tukar ke 'keldai DAP'....

Mak Bedah said...

Kesilapan besar yang mesti dihapuskan.

1. Majoriti rakyat Malaysia tertaksub sangat dengan kecantikan wanita kerana mereka terlalu taksub juga dengan kecanitikan actress dan singers. Jadi kalau nak pilih pemimpin politik mesti juga pilih yang muka cantik.

2. Inilah sebenarnya persepsi orang Melayu. Mereka tidak berfikir dalam-dalam bahwa dalam memilih charisma kepemimpinan politik, intelektual dan kelulusan tinggi, kebolehan, kejayaan mencapai hasrat dan nadi rakyat adalah keperluan karakter seorang pemimpin.

3. Bukan kecantikan, bukan kerana kekayaan wang yang jadi ukuran pengundian tetapi kebolehan kepemimpinan seseorang individu.

4. Tetapi jikalau orang Melayu, India dan cina Teluk Intan masih menghuni kebawahan taraf akal, mereka tentu sekali memilih DAPigs.

Anonymous said...


Yuna = Lawyer / Singer
Lisa Surihani = Lawyer / Actress
Dyana = Lawyer / Politician

Renew lesen , all good. jadi apa masalahnya ? Ke korang tak paham macam mana aliran profession ni ?

Whatever it is yeaayyyy Panda dah sampai....RM 20 juta tu duit korang..next year GST lak yeaaayyy..I LOVE BN !!

Anonymous said...

Itulah mangkuk PR.. kalau mereka yang tidak betul, takpe.. perkara kecil.. BN lagi banyak tak betul.

Dah tu korang jugak yg konok nye mempromosikan ketelusan la.. kebenaran yg tiada tolok tanding la dan ntah apa kejadah lagi kata kata suci yg korang laungkan macam korang tuh malaikat... nah sekarang ambik korang dan penyokong korang boleh pergi mamp.... cakap tidak serupa bikin (p/s: aku bukan pro BN pun.. just loya dengan dakyah n auta PR je)