Tuesday, September 21, 2010

NASIB 2 BUDAK MELAYU & 3 BUDAK CINA ?

gambar di atas adalah 2 budak melayu yang telah dijatuhkan hukuman 5 tahun penjara atas insiden gereja di gombak beberapa bulan lepas.

ESOK 3 BUDAK CINA YANG SIMBAH CAT AKAN DIHADAP KE MAHKAMAH. MACAM2 AKU DENGAR PASAL BAKAL KEPUTUSANNYA..

Besok Mahkamah Kanak-Kanak Seremban akan mengumumkan hukuman ke atas tiga anak muda berbangsa Cina berumur 16, 17 dan 18 tahun yang telah membaling botol arak berisi cat merah ke arah sebuah surau di Sikamat, Seremban. Kesalahan yang mereka hadapi adalah dibawah Section 34 dan 427 Penal Code.

Amat bersyukur, masyarakat Islam Melayu setempat menunjukkan kematangan dengan tidak beremosi dan membesar-besarkan perbuatan biadap dan kurang ajar ini.

Mereka bersedia menerima jalan aman yang diusahakan oleh MCA. Ibu bapa anak-anak yang terlibat telah meminta maaf dan MCA telah membantu masyarakat setempat memperbaiki surau mereka. Satu jamuan berbuka pusa antara kaum telah diadakan.


Walaupun usaha rakan Barisan Nasional itu dihargai berbanding dengan sikap yang ditunjukkan oleh pihak pembangkang yang suka membesar-besarkan dan menaikkan emosi sebarang insiden yang melibatkan kaum bukan Melayu dan bukan Islam, pihak Mahkamah tidak boleh bersikap tolak ansur. Sudah ada khabar-khabar angin, kes ini digugurkan atau dibuang.

Kerosakkan terhadap surau tersebut tidaklah seteruk kerosakkan yang dihadapi oleh gereja Metro Tabernacle, Taman melawati Kualsa Lumpur hingga kerajaan perlu menderma RM500,000. Namun begitu, akibat dari kerosakkan itu, kaum Muslimin setempat yang sedang menjalankan ibadat puasa sebulan bulan Ramadhan terganggu amalan ugama dan penggunaaan surau tersebut.

Kesalahan merosakkan rumah ibadat adalah kesalahan jenayah dan tidak boleh diambil mudah. Keamanan dan hubungan baik antara kaum dan agama adalah sesuatu yang perlu dipelihara dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia.

Ini juga peluang untuk pihak Mahkamah Seremban menyokong ketegasan Hakim SM Komathy Suppiah, Mahkamah Rendah Kuala Lumpur yang telah mengenakan hukuman tegas penjara 5 tahun di bawah Seksyen 436 Penal Code kepada dua adik beradik, Raja Muhammad Faizal Raja Ibrahim and Raja Muhammad Idzham Raja Ibrahim, yang didapati salah membakar gereja Metro Tabernacle.

Nampaknya hukuman Mahkamah Rendah Kuala Lumpur yang baru dijatuhkan pada Ogos 13hb tidak menjadi sempadan dan pedoman kepada ketiga-tiga anak muda Cina untuk merosakkan surau orang Islam.

Tidak berapa hari hukuman dijatuhkan ke atas dua pemuda Melayu yang membakar gereja tersebut, ketiga-tiga anak muda telah menyimbah botol-botol arak berisi cat merah dan seterusnya merosakkan surau penduduk Sikamat Seremban.

Perbuatan ini bukan perbuatan tidak disengajakan tetapi disengajakan, dirancang dan diatur. Mereka memilih botol-botol arak, yang mana minuman ini haram kepada orang Islam. Botol itu diisikan dengan cat merah dan dibaling supaya tebaran cat merah itu tersebar dan merosakkan dengan teruk surau tersebut.

Walaupun ketiga-tiga mereka telah mengaku salah, dan penyelesaian masyarakat setempat adalah baik, ketiga-tiga mereka tidak harus dilindung disebalik Mahkamah Kanak-Kanak.

Jika dua pemuda Melayu itu tidak mengaku salah dan memilih untuk dibicara berbanding dengan tiga anak muda Cina itu yang mengaku di mahakamah, ketiga-tiga anak muda itu tidak meminta maaf kepada masyarakat Islam setempat dengan terbuka.

Undang-undang perlu dihormati dan sifat sejagat menghormati ugama lain perlu jadi amalan. Dalam keadaan negara bergolak dengan tindakan kurang sensitif pihak pembangkang dan aktivis haluan kiri, Mahkamah Seremban perlu menghantar mesej yang jelas kepada semua bahawa keharmonian dan sensitiviti antara kaum dan ugama bukan perkara mainan.

SUmber: MyKMU

8 comments:

Anonymous said...

Kena mintak tolong PERKASA ni!!!!
Asyik MELAYU je yang kena!

Melayu Pasir Gudang said...

lagi episod hunus keris kemudian mengigil lutut minta maaf. Jangan sampai sabar melayu hilang......

Anonymous said...

hukuman harus dikenakan lebih keras,kerana sangat jelas mereka menghina dalam perbuatan dan maaf mereka tu.....

ISAC said...

Salam GAP,

Blog kawan mcm dah ok.

akupedulikhape said...

'saya memberi AMARAN KERAS kepada semua rakyat Malaysia agar tidak mempolitikkan hal ini, dan juga tidak melibatkannya dengan hal2 perkauman...di ulang...AMARAN KERAS peringkat petala langit kelapan'..ujar si menteri amaran..

parang terbang said...

dah lama sabo ni....harap pemimpin melayu pun cam haram!

parang terbang said...

benci cina

Anonymous said...

BINAWEE 2 AKAN MUNCUL. KEDAJALAN MEREKA AKAN NAIK TANDUK. MELAYU MEMANG DAYUS. LEPAS NI MEREKA NI BAKAR PULAK MASJID LAGI BESAR !! . SEBIJIK MACAM BINAWEE BUAT KALI KE2. DARAH KOMUNIS MERONTA SELEPAS ANWAR DEMI POLITIK MENIPU KAUM KOMUNIS