Friday, April 13, 2012

PUAK PELAMPAU DAP NI NAK APA LAGI ?


Dong Zong Masih Belum Puas

Belum puas menghalau guru bukan Melayu dari sekolah Cina, kini Dong Zong membuat tuntutan lagi iaitu inginkan agar kemasukan pra-universiti dibuka atau dilonggarkan kepada semua kaum.  


Alasan Dong Zong ialah kemasukan pra-universiti di negara ini adalah tidak begitu telus kerana ia disusun agar memberi kelebihan atau memudahkan bumiputera mendapat tempat di universiti, sekali gus mengurangkan ruang kepada kaum lain. 

Kita tidak pasti bagaimana Dong Zong menilai perkara ini tetapi kita yakin ia ada kena mengena dengan syarat wajib lulus Bahasa Malaysia.  


Sedangkan syarat ini patut dianggap sebagai syarat semulajadi kerana sudah menjadi keharusan bagi semua warganegara untuk fasih berbahasa Malaysia.  

 Dengan pemberian taraf warganegara percuma kepada kaum pendatang suatu ketika dahulu, kewajipan untuk anak cucu mereka fasih berbahasa kebangsaan adalah bayaran yang terlalu kecil dan tidak perlu dipersoalkan langsung kerana ia merupakan perkara semulajadi bagi semua negara di dunia. 

Kita percaya, tuntutan ini bukan tuntutan terakhir Dong Zong.  Mereka akan terus menuntut dan menuntut sehingga budaya dan bahasa Cina diiktiraf sebagai setaraf atau lebih tinggi dari budaya dan bahasa rasmi Malaysia. 


 Tidak keterlaluan rasanya dikatakan bahawa inilah ikrar Dong Zong yang akan dipegang mereka selama-lamanya atas alasan memperjuangkan nasib kaum Cina di Malaysia. 

Dan inilah masalahnya dengan manusia hipokrit seperti Dong Zong.  Apabila UMNO bercakap mengenai memperjuangkan nasib Melayu yang masih ketinggalan dari segi pendidikan dan ekonomi, UMNO dituduh rasis.


  Tetapi apabila Dong Zong memperjuangkan bangsa Cina yang sedia mendahului kaum lain dari segala segi, Dong Zong dikatakan memperjuangkan keadilan. 

Sejarah telah membuktikan bahawa UMNO telah banyak bertolak ansur dengan kaum lain dengan membenarkan kewujudan sekolah jenis kebangsaan, mengamalkan budaya serta agama masing-masing secara meluas dan bebas.   


UMNO juga tidak mengehadkan kek ekonomi kepada kaum lain dan hasilnya mereka telah mengaut kekayaan yang bukan sedikit di Malaysia ini.   Pendek kata, UMNO banyak mengalah dengan kaum pendatang demi kemerdekaan dan keamanan negara ini. 

Malangnya, sikap yang sama tidak dapat dilihat dalam diri Dong Jiao Zong – atau kubu pertahanan Cina, yang tegar membawa bersama mereka polisi yang dimulakan oleh penjajah yang memisahkan kaum-kaum di Malaysia melalui sekolah.  


Polisi ‘pecah dan perintah’ ini diperkenalkan oleh penjajah British bertujuan menyukarkan perpaduan di kalangan kaum di negara ini dengan harapan Malaysia tidak akan mampu mempertahankan kemerdekaan. 

Untuk sekian lama, Malaysia berjaya mengatasi segala cabaran yang timbul dari polisi pecah dan perintah tersebut.  


Walaubagaimanapun, risiko yang wujud dari polisi ini kekal dan terus meningkat selaras dengan meningkatnya semangat perkauman yang diterapkan secara langsung dan tidak langsung akibat pemisahan kaum di sekolah-sekolah serta semangat keCinaan yang tebal yang diperjuangkan Dong Zong. 

Kata-kata bekas Presiden Dong Zong, Lim Lian Geok suatu ketika dahulu dengan sendirinya membuktikan sifat rasis tegar pertubuhan ini, iaitu “Budaya adalah jiwa bagi sesuatu kaum, dan nilainya adalah sama seperti nyawa sendiri.  Dan jika bangsa Cina ingin mewarisi warisan budaya dan menjadi seorang Cina yang tulen, maka anak mereka wajib dihantar ke sekolah Cina”.

Kata-kata tersebut seharusnya diambil sebagai satu amaran dalam konteks perkauman.  Walaupun begitu, UMNO tidak pernah menghalang kaum Cina mempertahan atau memperjuangkan budaya nenek moyang mereka dengan harapan mereka tahu menghargai kepercayaan dan pengorbanan UMNO terhadap mereka. 

Namun, seperti yang dijangka dan khuatiri, perjuangan Dong Zong bukan hanya terbatas terhadap budaya sahaja tetapi mereka secara beransur-ansur cuba merombak malah menentang keseluruhan sistem yang bertujuan memantapkan perpaduan. 

Apabila kaum lain bangun membela kaum sendiri, mereka akan berteriak ‘Malaysia first, Race Second’ atau Malaysia Dahulu, Bangsa Kemudian.  Tetapi, apabila mereka menolak perpaduan, menafikan identiti Malaysia, meremehkan Bahasa Kebangsaan, mempertikaikan budaya Malaysia yang berteraskan budaya Melayu Islam dan sebagainya, tidak pula mereka mengambil kira slogan yang sama.  Malah, Dong Zong terus tegar membawa sikap ‘Cina Dahulu, Malaysia Kemudian’. 

Sesungguhnya tuntutan Dong Zong agar kemasukan pra-universiti dibuka atau dilonggarkan kepada semua kaum adalah tidak lebih dari usaha membangkitkan sifat prejudis terhadap kerajaan.  


Hakikatnya, Dong Zong wajib menerima bahawa jika anak-anak mereka ingin menikmati segala kemudahan pendidikan yang ditawarkan oleh kerajaan, maka mereka wajib mengamal sikap Malaysia Dahulu, Kaum Kemudian dengan sebenar-benarnya.  Apalah sangat syarat kecil untuk lulus Bahasa Malaysia, sedangkan mereka telahpun mendominasi ekonomi negara ini. 

Mungkin Dong Zong perlu terlebih dahulu belajar tatasusila dan tamadun kemanusiaan iaitu mengenai cara menghormati, menghargai dan toleransi dalam bermasyarakat.  Jika tidak, negara ini akan suatu hari nanti menjadi kacau bilau juga akibat sikap rasis, tamak dan biadab Dong Zong. 

Sikap Dong Zong juga membuatkan kita tertanya-tanya, apakah sekolah-sekolah Cina sememangnya tidak mengajar sifat-sifat murni ini di dalam diri anak-anak Cina?  Apakah kerana itu mereka hanya pentingkan diri dan wang semata-mata?


28 comments:

Anonymous said...

DONG ZONG KITA TAK PERNAH KACAU NEGARA CHINE

LU ADA DENGAR ORG MELAYU KACAU MAHARAJA CHINA, RAKYAT CHINA ADA??

KITA JUGA TAK PERNAH KACAU NEGARA INDIA..TAMIL KA HINDUSTAN KA..
ADA..LU ADA DENGAR

APA PASAT ORANG CHINA SUKA KACAU NEGARA MELAYU. APA PASAT??? LU MAU MACAM2 MACAM NEGELI CHINA KENAPA LU TAKMAU PERGI BALIK LU PUNYA NEGALA..

MELAYU BANYAK BAIK KA? BANYAK SENANG BUSINESS SINI KA? BANYAK AMAN KA INI NEGALA..?

LU SUKA DUDUK ..LU DUDUK LIAM2 SUDAH..MANYAK SUIEEWW LA LU BABI SINI LATANG..

Anonymous said...

Kes altantuya kembali hangat. Najib sudah tak boleh tidur malam. Malaysia kata pergi , Perancis kata mari. hehehe

Anonymous said...

Atas alasan ianya dibina olih duit rakyat, jadik depa nak guna & tadbir sama......Mesjid!

Tak caya? Bagi la Putrajaya kat DAP!

Anonymous said...

INI KAPIR HARBI!!!! BUKANNYA KAPIR ZIMMI! PUCUK DICITA ULAM MENDATANG kalau begini ceritanya. Dia tak kenal siapa Melayu itu!! nak sangat sekolah cina dan serba serbi cina ertinya mereka nak balik jadi rakyat inggeris rupanya. Mereka tak nak jadi rakyat Raja2 Melayu! Ini kenyataan! Mintak Raja2 kita lucutkan kerakyatan mereka!!!

Mas Merah

Anonymous said...

aku tak tau nak kata apa lagi kat depa ni cuma tau kata HARAMJADAH DAN BANGSAT. Tak kasaq kut gap nooo.

akubekaspkr said...

Kesimpulannya mudah saja iaitu "PADAN MUKA ORANG MELAYU"

fairuzkhan said...

dah puak sial ni dari zaman kanak2 hingga la ke alam sekolah asyik ngan bangsa dia..mcm mana dia nak tau apa itu semangat muhibah..setiakawan dalam konteks puak sial ni ialah bangsa lain harus mengangguk saja pd kata2 mereka...puak sial ni hanya akan memandang bangsa lain kiranya ada kepentingan..cthnya dalam perniagaan.. lihat juga la mcm mana puak sial ni bila berurusan ngan penjawat awam..incik incik...tp dah siap..cilaka punya milayu!bodoh tahap maksimum puak sial ni..patutnya gomen jgn layan dah..klu ada mesyuarat pun jgn dijemput dah si anjing dhong zhong ni!!!buat la baik mana pun...undi mereka tetap pada DAP SIALANNNNNNN!!

Alhamdulillah said...

dah nama pun orang kafir, mestilah wang dan kuasa matlamat diorang....

kenalah tegas

Anonymous said...

Seharusnya ada lah hendak nya pejuang Bangsa dan Bahasa dan Budaya Melayu dotubuhkan yang mirip kumpulqaan ini dan kta perjuangkan sehabis-habisan.

Paling tidak kita buat mirror image. Kita tuntut apa yang mereka tuntut dan pemimpin-pemimpin sudah semestinya berjiwa MELAYU KENTAL DAN TULIN.

Pertubuhan ini adalah sebagai saudara PERKASA dan seiringan.. Ayuh Bangsaku, kita harus bangkit dari kemelut ini dengan berdiri megah kerana ini adalah bumi kita, diwariskan dari datuk nenek dan moyang kita.

Anonymous said...

DIA OLANG MAU INI NEGALA LA BEB... HABIS TU, KALAU DAH ORANG NAK BENDA YANG KO PUNYA, APA PERLU KO BUAT? SENDIRI MAU INGAT LA!!

usin said...

jangan layan. buat pekak je. lgpun kerajaan bukan mintak makan kt geng bengong tu. layanpun, undi mampos tak dpt kt bn. alah...peduliklah!!!

Anonymous said...

Dong Zhong ni dah keterlaluan, perlu dikenakan tindakan keras terhadap puak pelampau seperti Dong Zhong ini supaya api perkauman dapat dipadam sebelum merebak 'membakar' keharmonian dan perpaduan di negara ini.

Menteri Amaran Hisham Si Lembik hanya akan beri amaran sampai ke mampus sajalah, minta PM ambil tindakan tegas demi kepentingan umum negara ini.

Ini bukannya soal perkauman semata-mata, tapi ini soal kelangsungan perpaduan di negara ini, kita tidak mahu ada ada 'parasit' dan 'virus' yang 'menjangkiti' masyrakat melalui kempen perkauman buruk mereka itu.

Kepada Dong Zhong, kalau tidak mahu ada guru selain orang Cina di SRJK C, sila pindahkan semua SRJK C ke negara China atau Taiwan kerana itu negara asal nenek moyang anda semua. Isu ini amat sensitif, malahan keterbukaan dan toleransi bumiputera menerima sekolah vernakular Cina dan Tamil tidak sepatutnya dijadikan sebagai alat untuk mengambil kesempatan untuk membiakkan api perkauman. Dalam soal ini, saya memuji orang bangsa India di Malaysia yang tidak bersikap ekstrem seperti Dong Zhong, kaum India di Malaysia tahu mengenang budi bahawa keterbukaan dan toleransi bumiputera dalam membenarkan sekolah vernakular Tamil hendaklah dihargai dan janganlah mengambil kesempatan di atas toleransi berkenaan.

Kepada Perdana Menteri, Presiden MCA, Presiden Gerakan, Presiden Liberal Democratic Party, dan lain-lain parti berteraskan kaum Cina hendaklah membendung api perkauman oleh Dong Zhong ini supaya ianya tidak 'merebak hingga menghanguskan perpaduan dan keharmonian' yang telah dibina dengan susah payah dan gigih oleh pimpinan terdahulu.

Kepada Dong Zhong, kalau anda tidak dapat menerima teras kebudayaan Malaysia dan nak bersikap perkauman melampau, sila berambus keluar dari Malaysia kerana keberadaan anda di negara ini hanyalah mengundang masalah dan menjadi 'barah' yang boleh memusnahkan negara ini saja.

Apa yang saya tulis ini bukanlah untuk bersikap perkauman, saya boleh menerima orang Cina sebagai rakyat Malaysia, tapi orang itu hendaklah menunjukkan taat setia kepada negara ini, kalau nak tunjuk 'besar kepala' hingga mencetuskan api perkauman, orang berkenaan tidak layak jadi rakyat negara ini kerana orang sebegitu adalah pengkhianat negara.

Sekali lagi saya ingin tegaskan bahawa pihak kerajaan perlu mengambil serius akan perkara ini kerana bibit-bibit perpecahan sedang dibentu dengan rapi oleh pihak yang mahu menjahanamkan perpaduan dan keharmonian kaum dan agama di negara ini, puak seperti Dong Zhong ini adalah pengkhianat yang perlu ditangkap dan dilucutkan kerakyatan mereka, terutama pimpinan atasan mereka yang nak tunjuk 'besar kepala' itu. Kegagalan pihak kerajaan menangani masalah ini, kegagalan pimpinan masyarakat kaum Cina dalam kerajaan menghentikan sikap pelampau Dong Zhong ini boleh menjerumuskan pertelingkahan kaum yang sangat dahsyat hingga boleh menjahanamkan negara ini. Kita telah lihat di beberapa negara di mana api perkauman yang dicetuskan telah menyebabkan perang saudara, pertumpahan darah di sana sini, perkelahian yang tidak berkesudahan selama berdekad-dekad, apakah ini yang kita kehendaki?

Oleh itu, saya menyeru pihak kerajaan mengenakan tindakan tegas sebagai pengajaran terhadap puak pelampau tak kiralah dari Dong Zhong ke, atau dari mana-manak pihak sekali pun samada dari orang bumiputera atau orang India sendiri pun perlu dikenakan tindakan keras kalau sentiasa mengapikan sentimen perkauman melampau hingga boleh menjahanamkan perpaduan di negara ini.

Adalah sangat memalukan kalau tiada tindakan diambil terhadap petualang ini kerana apa yang penting adalah perpaduan dan keharmonian kaum perlu dipertahankan untuk membolehkan negara ini terus membangun dengan sejahtera. Oleh itu, pihak kerajaan perlu bertindak segera demi kepentingan negara dan generasi akan datang supaya tidak 'diracuni' oleh pemikiran jahat golongan boleh dianggap sebagai pengkhianat ini. Hidup Malaysia! Hidup Malaysia! Hidup Malaysia!

Anonymous said...

Anonymous said...

Kes altantuya kembali hangat. Najib sudah tak boleh tidur malam. Malaysia kata pergi , Perancis kata mari. hehehe

April 13, 2012 6:44 PM

---------------------------------------

Ada saksi lelaki beriman 4 orang? Ada bukti CCTV? Ada bukti video? Ada bukti DNA? Ada bukti perbualan telefon?

Kalau tak ada tak payahlah jadi tukang fitnah kerana kalau anda orang Islam, kalau anda sendiri pun tak tahu hakikat sebenar tuduhan anda itu samada benar-benar betul atau tidak, maka anda menempah musibah di akhirat kelak.

Kes Ketua Umum PKR macam mana pula? Ada CCTV, ada bukti DNA, ada bukti video, ada bukti perbualan telefon dan macam-macam lagi, tak nak komen ke?

Berani kerana benar, takut kerana salah, jangan jadi macam PAS yang sanggup jadi pecacai DAP demi asobiyah kedengkian terhadap UMNO, jadilah seperti Dr. Hasan Ali yang sanggup dipecat demi kepentingan agama, bangsa dan tanah air.

Anonymous said...

PETALING JAYA – Keluarga Azmin Ali mahu beliau segera meninggalkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ibunya, Che Tom Yahaya berkata, Azmin akan menjadi individu yang lebih baik jika semua pengaruh buruk ini dapat dijauhi.

“Setiap kali selepas solat, saya akan berdoa dengan Allah agar membebaskan anak lelaki saya daripada Anwar dan beliau kembali ke jalan yang benar,” katanya.

Che Tom, 78, berkata, berbanding enam anaknya, dia melalui pengalaman yang sangat sukar ketika melahirkan Azmin.
“Namun ia lebih menyakitkan apabila melihat anak saya meninggalkan kami,” katanya sambil menambah kali terakhir Azmin melawatnya, Ogos lalu.

Sementara itu, adik Azmin, Ummi Hafilda berkata dia akan menghentikan semua bentuk serangan peribadi terhadap abangnya sekiranya beliau meninggalkan Anwar demi kebaikannya.


“Saya sedang mengumpul bukti untuk mendedahkan semua keburukan abang saya, isterinya, Shamsidar Tahrin dan Anwar.“Ibu juga telah bersetuju untuk bercakap mengenai Azmin pada satu sidang media. Namun jika Azmin menjauhkan diri daripada Anwar, saya akan berhenti berkempen.

“Apa yang saya mahu adalah abang saya kembali kepada dirinya yang dulu,” katanya sambil menambah Azmin yang Timbalan Presiden PKR merupakan sekutu Anwar yang paling kuat.

Ummi kata apabila ibunya sakit teruk baru-baru ini, dia memberitahu dia dan dua kakaknya untuk tidak memaklumkan Azmin jika dia akan mati.

Ketika ibunya sakit baru-baru ini, Ummi berkata ibunya telah memberitahu dia dan dua adiknya supaya tidak memberitahu Azmin sekiranya dia meninggal dunia.

“Ini jelas menunjukkan betapa kecewanya hati dia,” kata Ummi.

Awal tahun ini, Ummi yang merupakan individu yang mendedahkan mengenai kes liwat Anwar yang pertama kembali berkata dia akan kembali menyerang Azmin dan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sekiranya mereka tidak mahu bertaubat.

Ummi berkata dia akan mendedahkan ‘rahsia’ serta salah guna kuasa yang dilakukan oleh pemimpin Parti Keadilan Rakyat sebelum pilihan raya umum ke-13.

SUMBER DR. MIM
mim

WALLLUALAM...INGAT AZMIN DOA IBU MAKBUL KAT ANAK DIA..

FIRASAT IBU TU ....

Anonymous said...

Anonymous said...
Kes altantuya kembali hangat. Najib sudah tak boleh tidur malam. Malaysia kata pergi , Perancis kata mari. hehehe

April 13, 2012 6:44 PM

....................
mat terus terang aku cakap aku pung xtahu..berserah pada Allah

begitu juga anwar ni geng nala kulapan ka ..wallalhualam ...berserah pada Allah

.....
TAPI YG MEMATANGKAN AKU DLM POLITIK NI.,.JIKA DITAKDIRKAN SEJAK AZALI ALLAH TAK NAK MENCIPTA PAS..

YAKNI PAS TAK WUJUD PUN...

MAKA PERSATUAN MELAYU-ISLAM TERBAIK UTK KITA TAKAN DAP KOTTTT...IA ADALAH UMNO JUGA..
(MAKNANYA ADA RANKING LA)

SAAT ITU HANG LA MUNGGKIN PALING MENYOKONG UMNO..(AKU TAK TAHU HUKUM HARUS SAJA)

SO OLEH KERANA MASA DEPAN PAS SGT2 MERBAHAYA SAAAT INI..MAKA PARTI KEDUA TERBAIK KINI JADI YG TERBAIK

JIKA U INI MUSLIM SEJATI HIDUP KERANA ALLAH MOHON PERKUAT KAN PAS DARI DALAM (JGN MENYEMAK DLM BLOG NI ..MEMBUANG MASA)..KUATKAN SEHINGGA MEREKA TAK TERKILAN UNTUK BERTANDING ATLEAST 70& KERUSI. YG LEBIH BERBAGI LAH KAT DAP DAN PKR..

70% BERBANDING 60% KERUSI UMNO..MAKA 70% KINI 'TURN'...PAS KINI JADI NO.1 PILIHAN TERBAIK..
UTK ORG2 MELAYU ISLAM DI SINI..

KAEDAH ISLAM SENTIASA MEMILIH TERBAIK ..SEANDAI DUA2 BURUK PILIH LAH PALING MUDARATNYA..

WASALAM

Anonymous said...

usin 9.40

Tak layan amendenye....usin! Tok Mudin udah meniarap sembah, pasai isu guru sek cina tuu!

Dah bagi tumit, nak betis,
Bagi betis, nak pulak paha,

Dah bagi paha....takkan nak skip ke dada yg mulus! Lembah yg lembab, bila nak teroka?

Uhuk uhuk!

Anonymous said...

mintalah pada yang sudi

anwar ..berjanjilah ko pada dong zong ni

akan MERMERTABATKAN SEKOLAH CINA..SEBAGAI SEKOLAH KEBANGSAAN (A) BUKAN LAGI JENIS KEB(C)

KALAU DONG ZONG TAK PERCAYA SAHLAH CINA PUNG TAK PERCAYA NGAN BROTHER CEK KOSONG NI..

Anonymous said...

Saya setuju kalau kemasukan pra universiti dibuka kepada semua kaum, tapi Dong Zhong boleh setuju ke kalau diadakan sekolah satu aliran iaitu Sekolah Kebangsaan untuk membentuk jati diri bangsa Malaysia dan tidak terperuk dalam kepompong sesuatu bangsa saja?

Dong Zhong perlu sedar bahawa mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir sanggup membuka kuota untuk bukan bumiputera di MRSM mengikut kuota tertentu, tapi apakah Dong Zhong sanggup berkorban sebagaimana yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir itu? Malahan kerelaan orang bumiputera di negara ini mengiktiraf 90 bukan bumiputera yang diberikan kerakyatan semasa negara ini mencapai kemerdekaan, apakah Dong Zhong dapat berbuat demikian dengan memperkasakan bahasa Melayu di kalangan orang Cina yang ramai tak reti berbahasa Melayu dengan betul, malahan ada yang langsung tak reti berbahasa Melayu kerana dari kecik sampai besar hanya dalam kepompong perkauman yang dipromosikan oleh Dong Zhong sendiri.

Dalam segi penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi Malaysia, saya mencadangkan agar Dong Zhong pergi mengambil seorang buruh asing dari Myanmar, Nepal, Bangladesh yang baru tiga tahun di negara ini dan ambillah 10 orang Cina tempatan yang solid belajar di sekolah Cina dari sekolah rendah sampai ke kolej, dan nilailah tahap penguasaan buruh asing yang baru tiga tahun di Malaysia dengan orang Cina yang dari kecil hingga besar dalam kepompong puak sendiri saja akan penguasaan bahasa Melayu mereka, saya yakin dan pasti bahawa penguasaan buruh asing itu jauh lebih baik dari lepasan kolej yang dari kecil hingga besar hanya bersekolah dan bergaul dalam kepompong orang Cina saja. Ini telah terbukti, tak payahlah nak pertikaikan lagi kerana jelas, tak percaya boleh buat eksperimen, terutama orang Cina di bandar atau di penempatan majoriti orang Cina.

Saya bukannya nak bersikap perkauman, tapi ingin mendedahkan hakikat bahawa dalam keghairahan puak-puak tertentu untuk mempromosikan api perkauman, keadaan perpaduan di negara ini akan bertambah buruk dan mungkin boleh menghancurkan negara ini pada masa hadapan bila tiada lagi jati diri sebagai bangsa Malaysia tapi masih dengan sikap perkauman yang dimomokkan oleh pihak yang tak bertanggungjawab yang salah satunya adalah Dong Zhong ini sendiri.

Saya berkawan dengan orang Cina dan India, saya boleh bekerjasama dengan orang India dan Cina, saya tiada masalah untuk menerima warga negara Malaysia yang berbangsa Cina dan India, tapi saya tidak dapat menerima puak pelampau yang suka mencetuskan api perkauman dan tidak tahu malu mempertikaikan persetujuan yang dipersetujui oleh pimpinan terdahulu semasa negara ini mencapai kemerdekaan iaitu berkenaan peruntukkan tertentu dalam Perlembagaan Malaysia. Kalau hendakkan orang hormatkan kita, kita kena hormat orang lain, kalau nak tunjuk besar kepala, nak berlagak tak tentu arah, jangan harap orang akan hormat kepada kita dan jangan salahkan orang yang tak hormat kepada kita kerana kita sendiri yang tak reti hormat orang lain.

Servant of God said...

Dong Zong,

Kau jangan nak cabar orang Melayu.

Kami sudah makin hilang sabar dengan kamu.

Anonymous said...

"Kata-kata bekas Presiden Dong Zong, Lim Lian Geok suatu ketika dahulu dengan sendirinya membuktikan sifat rasis tegar pertubuhan ini, iaitu “Budaya adalah jiwa bagi sesuatu kaum, dan nilainya adalah sama seperti nyawa sendiri. Dan jika bangsa Cina ingin mewarisi warisan budaya dan menjadi seorang Cina yang tulen, maka anak mereka wajib dihantar ke sekolah Cina”."

====================================

Kalau nak lebih tulen lagi, pergi berambus pulang ke negara China, itu tempat asal nenek moyang orang Cina.

Saya bukan nak bersikap perkauman, tapi kenyataan bekas Presiden Dong Zhong yang sangat melampau itu adalah sungguh memalukan dan kenyataan seperti itu mencerminkan ketidaksetiaan kepada konsep negara Malaysia.

Sepatutnya sebagai warganegara Malaysia yang sejati, pengamalan budaya negara ini adalah penting, bukannya hendak dihapuskan kebudayaan atau kepercayaan beragama sesuatu kaum yang bukan bumiputera di negara ini, tetapi beramallah dengan kebudayaan Malaysia dan tidak terlalu taksub dengan sikap perkauman yang melampau. Di Malaysia, terlalu bertoleransi, tidak ada sekatan beragama, tidak ada sekatan untuk amalkan kebudayaan kaum, kalau lihat di negara lain, di Thailand misalnya, orang Melayu di sebelah Kantang, Songkhla dan ke atas sudah tidak reti berbahasa Melayu kerana asimilasi, tapi di Malaysia tidak sebegitu, orang Cina dan orang India masih ramai yang berkebudayaan dan berbahasa Cina, tak ada masalah.

Bekas Presiden Dong Zhong perlu sedar dan cermin diri sendiri, lihat di Perancis, Amerika, Jerman, Australia, New Zealand, dan banyak lagi negara lain di mana orang Cina di sana boleh menerima kebudayaan tempatan negara-negara berkenaan, boleh fasih berbahasa Perancis, Inggeris dan Jerman, tapi apa yang terjadi di Malaysia, masih ramai lagi orang Cina yang tak reti berbahasa Melayu dengan betul, malahan ramai juga orang Cina yang warga negara Malaysia tidak reti langsung bangsa Melayu, sebabnya mereka ini hanya dalam kepompong perkauman yang dipromosikan oleh Dong Zhong yang penuh dengan api perkauman ini. Malahan sungguh memalukan prestasi pendatang haram dari Myanmar, Bangladesh, Nepal, Vietnam, malahan dari Afrika pun yang hanya dua tiga tahun di negara ini, boleh berbahasa Melayu jauh lebih baik dari orang Cina yang lahir di Malaysia, membesar di Malaysia, tapi tidak mahir malahan tidak reti berbahasa Melayu dengan betul. Tidakkan Dong Zhong malu dengan keadaan ini? Di manakah nilai keMalaysiaan orang-orang yang tak reti berbahasa Melayu di mana Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara? Ini berpunca dari sikap ekstrimis, sikap chauvinist, sikap kiasu, sikap pelampau, sikap taksub yang membuta tuli hingga akhirnya menyebabkan semangat kenegaraan menjadi pudar dan sikap api perkauman menjadi makin membara dan menyala-nyala kerana ada pihak yang tidak bertanggungjawab seperti Dong Zhong yang sentiasa memastikan api perkauman membara dan menyala-nyala dengan maraknya demi ketaksuban sempit mereka terhadap bangsa mereka. Tak dilarang orang Cina nak berkebudayaan Cina, tak dilarang orang Cina nak berbahasa dialek Cina, malahan orang lain pun macam itu juga, termasuk bumiputera, ada bahasa Iban, bahasa Kadazan, dialek Melayu Johor, Utara, Negeri Sembilan dan sebagainya, tak dilarang pun, ikut sukalah, tapi jangan sampai tak reti berbahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi negara ini sudahlah, janganlah juga sampai terperuk bersama kaum sendiri saja dan tidak mahu bercampur gaul dengan kaum lain kerana terlalu perkauman sudahlah.

Kesimpulannya sikap dan ideologi Dong Zhong adalah sangat berbahaya dalam negara berbilang kaum dan agama, sikap perkauman melampau hanya akan merosakkan negara dan generasi akan datang, kerajaan perlu bertegas dalam perkara ini untuk kelangsungan negara ini pada masa akan datang.

Melayu Perak said...

Breaking News! Malaysiakini Digodam.
Posted on Jumaat, 13 April 2012by MymassaVoice in
Terima kasih kepada penggodam portal fitnah no.1, Malaysiakini.

Anonymous said...

SEBENARNYA CINA TAK SEDAR DIRI. DAH LAH SESAT KAT ALAM MELAYU HIDUP LEBIH SENANG DARI ORANG2 MELAYU SIKALANG MAU MINTA MACAM2. CELAKA LU CINA P BALIK NEGARA CINALAH. PATUTLAH KAT INDONESIA CINA TAK DIBERI MUKA KERANA BILA SUDAH ADA POWER MEREKA LUPA DIRI KAUM PRIBUMI DAH TAK DIKENAL LAGI MINTA MACAM2 MENIPU/MENINDAS/MERASUAH DLL JENAYAH LAGI DIBUAT TAPI KAUM PRIBUMI JUGA YANG DITUDUH PADA HAL MEREKALAH YANG PENYANGAK. CINA P BERAMBUS BALIK LU PUNYA NEGELI CINALAH.

Anonymous said...

Kat Malaysia ni sbb puak Cibai nih berani menuntut yg bukan2 sbb ada sialan trdiri dari Melayu PASberg n PookiiRrr yg BENGONG n BANGANG mnyokong sgl tuntutan mrk...

BANGANG2 ini sgp kehilangan negara agaknya hny krn dendam kesumat thdp UMNO...budus ... macam prangai SI KITOL yg sgp mngkhianati negara pada zaman dulu hingga terjajah Melaka sehingga beratus2 tahun...

Budus, krn nak puaskn nafsu dendam sgp ke nak biar kite n keturunan kite merempat n mngemis dinegara sendiri?

kalo Anuwar pulak krn kemarok nak jadi PM sgp gadai semua hingga Agama pon di gadai..itu mmg pengkhianat tersohor..dasar Yahudi...

Kahak kahak haktuiii....

Anonymous said...

apakata kita reverse perlembagaan.

mansuhkan semua keistemewaan melayu.

tarik balik kerakyataan yang telah diberi kepada pendatang.

kemudian kita adakan pilihanraya hanya rakyat negara tanah melayu sahaja boleh mengundi..
cam mana.

Anonymous said...

Bagi Din yg tu jaga KDN, hancur. Bagi Din yg ni jaga KPM, pun hancur.
Melayu sendiri yg hancurkan org Melayu.

Mat13 said...

Andai kata sejarah berulang kita akan pastikan mereka tiada di bumi melayu.....petikan dari hikayat jeng kali jeng...huhuhu

Tun Teja said...

1. Factor perjuangan Dong Zong selari dengan Singapura. Mahu mengutamakan bahasa Mandarin di sekolah supaya semua orang Cina bertutur bahasa Mandarin. Semasa aku baru menjadi guru Inggeris di sekolah national pada tahun lapan puluhan di Singapura dahulu, guru-guru bahasa Mandarin yang menuntut kementerian pelajaran Singapura meluaskan masa pengajaran bahasa Mandarin. Penuntutan mereka berjaya.
2. Kemudian PM Lee KY menganjurkan kempen gunakan Bahasa Mandarin pada tahun 1982. Tujuanya ialah untuk menyatukan semua kaum Cina yang bertutur berbagai bahasa dialects.
3. Inilah yang di tangkapkan udang disebalik batu oleh kaum Tionghua di Malaysia. Mahu mengikut jejak kemajuan Cina di pulau selatan ini.
4. Mereka sentiasa tidak puas dengan semua kekayaan yang mereka resapi di Malaysia pada zaman ini. Mereka mahu melebarkan satu demi satu kekuasaan mereka.
5. Dalam detik kerajaan Malaysia sekarang, khususnya UMNO yang sedang di landa ancaman dan tohmahan oleh pengkhianat parti-parti pembangkang kafir dan Islam Melayu yang mahu menjatuhkan kerajaan BN, Dong Zong mengambil kesempatan yang aggressive untuk mencapai matlamat mereka.

Anonymous said...

Anonymous said...

Bagi Din yg tu jaga KDN, hancur. Bagi Din yg ni jaga KPM, pun hancur.
Melayu sendiri yg hancurkan org Melayu.
April 14, 2012 12:07 PM

---------------------------------------

Memang jenis Melayu pengkhianat akan hancurkan Melayu sendiri, lihatlah bukan saja Melayu dihancurkan tapi Islam juga dibiarkan diperkotak katikkan, sebab itulah kalimah Allah yang dipertahankan oleh Kerajaan Barisan Nasional supaya hanya boleh digunakan oleh orang Islam saja, tapi sanggup digadaikan oleh PAS semata-mata nak raih undi, begitu juga dulu bila kerajaan nak robohkan surau atau masjid untuk dibuat surau yang baru, puak PAS kata haram buat macam tu, berdosa robohkan surau dan masjid, sanggup berguling-guling di jalanan menentangnya, sekarang surau pun sanggup dirobohkan untuk dijadikan shopping complex oleh PAS, apa dah jadi, memang betullah, Melayu yang punahkan Melayu, memang orang Islam yang mencemarkan Islam bila surau nak dirobohkan untuk dibuat shopping complex, mengajarkan ajaran sesat kononnya pangkah parti PAS atau Pakatan Rakyat masa pilihanraya dapat masuk syurga, syabas nanti undi Lim Kit Siang dapat masuk syurga, 'fatwa' songsang oleh Tuan Guru PAS PIS PUS ulamak putar alam kaki kelentong.