Wednesday, July 18, 2012

PAKATAN PERANAPKAN WANG RAKYAT !


56 comments:

Anonymous said...

Kehebatan silap mata punaisihat terkenal dunia.... rakyat Selangor terima je...

Anonymous said...

Haaa dia beli tanah bawah air pasal bila selangor tak da air leh dia guna air atas tanah tu pas tu baru dia org gunakan tanah bawah air tu...amacam ok tak belit macam ni..

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

ekekeke....syarikat TALAM.... berurusan plak dgn MB talam DUA MUKA.... kene bebeno bebb...

Anonymous said...

Beli tanah di bawah air, tak lama lagi Kerajaan selangor beli air di bawah tanah pula..

Anonymous said...

Keh keh keh

Itu la nilainya PUNAHSIHAT RM 1 hengget....punah Selangorku dibwh pakatan HARAMjadah....

cantek ayat lu anon 2.34
syarikat TALAM.... berurusan plak dgn MB talam DUA MUKA.... kene bebeno bebb...kene la dgn PUNAHsial yg kaki TARAM.....

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iABT5_e2b3k

Allah Mahukan Pas Merampas Kuasa Ke Putrajaya - Nik Abduh

Anonymous said...

Jadi kera jaan Selangor bole menyelesaikn mslh kekurangan air di SElangor...air paya yg Fred Khalid beli kan bole gune.....

keh khe khe .......

zat said...

RM87.7 mil adalah harga berdasarkan Jurunilai kerajaan...malah independent valuer meletakan value tersebut pd harga RM93.3 juta..so apa masalah??

Anonymous said...

Zat saper juru nilai tu....punai sihat ekonomi negeri Selangor yng berharga 1 henggit tu ke.....?
Kahkahkahkahkah...bedekah...bedekah!

Anonymous said...

kah kah kah

kalau beli tanah paya adalah satu tanggung jawab sosial?

kah kah kah

tiada kaitan tanggungjawab perkeronian?

kah kah kah

sampai bilalah pembodohan ini akan berakhir...

kah kah kah

Anonymous said...

apakah procurement tanah berair satu hobi sebagaimana hobi mengumpul barangan antik?

dah tak ada hobi lain ke?

Hmmm,,,

Anonymous said...

nasib baik pembeli adalah pembangkang federasi ...kalau pembeli adalah pemerintah federasi...berita ini suka atau tidak akan jadi tajuk utama muka depan ST Singapura untuk satu tempoh yang panjang yakni hingga di beritahu kelak...

kik kik kik

Anonymous said...

Singapura tambak laut kerana kekurangan daratan

selangor tambak daratan kerana kekurangan tanah tinggi?

Bior Betoi Bruder

Anonymous said...

ZAT,

MENGAPA JURUNILAI BERBEZA?
MENGAPA JURUNILAI KERAJAAN MENGATAKAN HARGA LEBIH MURAH BERBANDING JURUNILAI LUAR?
NAMPAK MACAM ADA YANG TAK BETUL NIH...HMMMMM.. SAMA ADA JURUNILAI KERAJAAN SENGAJA MERENDAHKAN NILAI ATAU JURUNILAI LUAR SENGAJA MENINGGIKAN NILAI..SEPATUTNYA HARGA TAK JAUH SANGAT BEZA JIKA KEDUA2 BENAR2 PROFESIONAL..HMMMM

Anonymous said...

JIKA TAHUN DINILAI PULAK BERBEZA, MENGAPA SEBELUM ITU MENGGUNAKAN KHIDMAT JURUNILAI KERAJAAN, MENGAPA KINI PULAK MENGGUNAKAN JURUNILAI LUAR? BYK PERSOALAN NIH..

Anonymous said...

Allah Mahukan Pas Merampas Kuasa Ke Putrajaya - Nik Abduh
......

Allah arahkan PAS merampas Putrajaya ? kah kah kah Bagaimana PAS nak merampas putrajaya kalau bertanding setakat 70 kerusi sahaja dari jumlah 222. Kalau nak merampas putrajaya, bertanding lah paling kurang pun 112 kerusi, lagi baik full 222 kerusi. Mungkin yang bagi arahan itu syaitan peliharaan Nik Ajis sebab itu lah PAS hanya bertanding 70 kerusi sahaja, syaitan segaja nak bagi PAS kalah. Bertanding 70 kerusi, menang paling banyak 30 kerusi, kelakar lah Nik Abduh ni ada hati nak rampas putrajaya dengan 30 kerusi muahaaaaaaa....

Anonymous said...

bayangkan berapa banyak SAR dapat dibina dan dibiayai dengan wang sebanyak 90 juta...siapa ada brain, tolong tunjukkan perkiaraannya key!

Anonymous said...

wang sebanyak 90 juta kalau diberikan kepada peniaga bumiputera untuk dijadikan modal berniaga sudah tentu lebih berbaloi dari menolong syarikat kroni yang belum tentu status mukaannya sama ada talam satu muka atau talam dua muka atau mungkin talam bermuka-muka, he he

zat said...

Anon 3:41pm

perbezaan nilai diantara jurunilai kjaan & yg bertauliah adalah perkara biasa...anda biasa tak dgn urusan hartanah?

Anonymous said...

3;46,

mula-mula gunakan agama

lar nih gunakan nama tuhan

besok atau lusa...muncul pulak 'imam mahdi palsu' ii, iii dsrnya...he he

Anonymous said...

Akan wujud sebuah bandar di bawah air ala 'atlantis' di Negeri Selangor???!!!
Jangan jealous.......

Anonymous said...

Nik Bodoh, tanding 70 k nak rampas putrajaya,
He he héeeeeee

Servant of God said...

zat said...

Anon 3:41pm

perbezaan nilai diantara jurunilai kjaan & yg bertauliah adalah perkara biasa...anda biasa tak dgn urusan hartanah?

July 18, 2012 4:52 PM

-------------------------

Ooo.. jadi jurunilai kerajaan secara takrif memang tak reti buat keje ke? Jurunilai kerajaan takde tauliah ke? Yang swasta saja ke reti buat keje?

Hoi! Rekod jual beli tanah siapa pegang?

Pelan2 pembangunan, termasuk yang baru dirancang tapi belum diumum kepada orang ramai, siapa yang pegang?

Laporan2 EIA dan macam2 siapa yang pegang?

Kerajaan ke syarikat swasta?

Kau tanya orang biasa buat urusan hartanah ke tidak. Wei mangkuk, kau ingat kau sorang je ke yang biasa buat?

Kau ingat orang lain tak kenal pegawai2 pejabat tanah? Hoii, orang2 pejabat tanah turun padang laa woii.. jangan ingat dorang macam kau, main agak2 depan komputer.

Ini laa dasar orang PR. Dia saja pandai. Orang lain bodoh, jahil, tak reti buat keje.

Tapi, sendiri cakap benda2 bodoh, tak sedar.

Pigidah lu!

Anonymous said...

ZAT,

JANGAN NAK SPIN LAA..

SERVANT OF GOD DAH PUN JAWAB BAGI PIHAK AKU TADI. KIRA OK DAH TU KOMEN DIA..INGAT, JANGAN MEMANDANG RENDAH ORANG YANG BERTANYA SEBAB MUNGKIN ORANG YANG SENGAJA BERTANYA ITU MUNGKIN LEBIH TAHU..HMMMMM
SOMETHING SMELLS FISHY..

SEKIAN

Anonymous said...

masalahyer dua dua juru nilai ada harga serve perlu dibayar!...paling bangang harganya... patut kurang dari 30juta !...agak nilai kaki persegi berapa paling cun?

Anonymous said...

bilion juta orang nampak.....juta bilion puak sendiri buat buat buta.....shit shame on u ..zat!

Anonymous said...

MUNGKINKAH NILAINYA MEMANG 87.7 JUTA (SEPERTI KATA ZAT) CUMA DINAIKKAN NILAINYA SEDEMIKIAN RUPA SEHINGGA MELEBIHI 5.6JUTA SEBAGAI NILAI UPAH KEPADA JURUNILAI LUAR? ADAKAH ITU FI PENILAIAN? APAKAH KERANA KADAR PERBANDINGAN PENILAIAN YANNG DIGUNAPAKAI OLEH PARA JURUNILAI ITU BERBEZA? MENGAPA BOLEH BEGITU? SIAPAKAH JURUNILAI BEBAS ITU? ADAKAH PASTI BUKAN KRONI? DAN BANYAK LAGI PERSOALAN SEBENARNYA..

Anonymous said...

Jgn Hina Selangor Sebab Punahsihat dia tu Gaji rm1, pakar liwat lagi...

Anonymous said...

zat dh xleh nk spin...huahuahua..

zat said...

SoG

ini bukan isu swasta atau kjaan lagi pandai.. semua mereka bertauliah..bezanya sorang kerja dgn jabatan kjaan & sorang lg dgn firma swasta..

kau tau tak apa laporan penilaian tu? ia hanyalah satu 'opinion' mengenai nilai sesuatu harta..kau boleh cari 3 jurunilai utk menilai hartanah kau & silap2 dpt 3 nilai yg berbeza..nilai yg diberi itu hanya lah panduan kpd pembeli & penjual harta..

jurunilai kjaan diguna-pakai utk semua urusan hartanah kjaan..bukan sbb sapa pandai sapa tak pandai..point aku ialah kau & cai2 yg lain kena appreciate yg dlm urus niaga ini nilai yg lebih rendah telah digunapakai...maka beruntung lah rakyat sgor..alhamdullillah..

dugo said...

Zat,

Memang benar akan ada 3 penilaian berbeza bila ada 3 penilai berbeza. Namun apabila perbezaan nilai amat ketara, kemungkinan asas penilaian (basis and purpose of valuation) boleh jadi berbeza. Atau nilai2 perbandingan yang berbeza digunakan demi mencapai sesuatu pendapat nilaian.

Faktor status tanah sama ada leasehold atau freehold, baki leasehold term, rizab melayu atau open title, syarat guna tanah saa ada pertanian, bangunan atau sbgnya, saiz tanah, lokasi, accessibility, kemudahan asas yang ada, planning provision dan keadaan fizikal tanah aan diambil kira.

Berdasarkan maklumat perbandingan transaksi tanah di kawasan berkenaan mengambilkira tanah sekiranya adalah leasehold 99 tahun status kegunaan land use bangunan dengan zoning pembangunan, berpotensi dimajukan, tanah berkenaan boleh bernilai di antara rm6 hingga rm8 sekaki persegi.

Untuk harga rm15 skp saya anggap over-valued terlalu tinggi. Namun, oleh sebab tanah berkenaan merupakan bekas lombong yang mostly diselaputi air (tidak tahu kedalamannya), maka nilai rm5 skp saya rasa sudah maksimum. Nilai yang lebih berpatutan adalah sekitar rm3-rm4 skp sahaja.

Malah jika anda lihat dalam iklan-iklan seperti mudah.my ada tanah2 pembangunan yang besar beberapa ratus ekar di Selangor berstatus pertanian tapi boleh diconvert ke tanah bangunan, ditawarkan sekitar rm2-rm4 skp sahaja. Malah, tanah milik Unisel seluas 500 ekar pun khabarnya ditransaksi pada harga rm30 juta atau rm1.37 skp sahaja dan tanah ini tidak dibawah air.

Jadi, transaksi tanah2 milik Talam ini pada hemat saya amat mencurigakan.

RM15 skp adalah harga yang sangat tidak munasabah dan tidak masuk akal. Tak kiralah ditaksir oleh penilai swasta atau kerajaan. Buktinya, harga tanah menjunam kepada RM 5 skp tidak sampai beberapa bulan kemudian, malah pembeli parcel itu pun saya kira sudah over-paid malah tiada bidder lain dalam lelongan itu.

dugo said...

Jika Kerajaan negeri Selangor benar2 yakin dengan penilaian oleh swasta dan kerajaan dan jika ujud penilaian yang diperkatakan itu, apa salahnya butir2 lengkap penilaian dihebahkan untuk pengetahuan awam, lebih2 kagi isu ini membabitkan kepentingan awam.

Dari situ kita dapat tahu apakah asas-asas penilaian hingga mencapai rm15 skp.

Lainlah jika butir2 peniaian hendak disembunyikan. Sudah tentu menimbulkan banyak kecurigaan dan kesangsian di pihak orang awam.

Saya masih beranggaan bahawa penilaian oleh pihak swasta dan kerajaan itu sangat luar biasa.

Omputih kata "does not make sense". Nak bagi opinion of value pun, biarlah yang reasonable, acceptable, justifiable and fair.

Servant of God said...

Tuan dugo,

Terima kasih atas penjelasan anda yang sangat berharga itu. Hanya Allah SWT saja yang boleh membalas budi tuan untuk ilmu yang tuan beri.

zat,

amik ko.

zat said...

dugo

mungkin anda betul...sy setuju perbezaan berlaku bergantung kpd basis of valuation yg digunapakai..

tp sy skrang dh keliru...adakah kamu kata jurunilai kjaan tak betul? kalu tak betul nilai sapa yg nk kita pakai? jurunilai swasta lg tinggi..atau hanya jurunilai UMNU & MCA je yg boleh pakai?

Matt said...

moral of the story - pkr memang tk boleh pakai.. tak relevan..

pemimpin pkr buat isu supaya org ramai dan penyokongnya lupa kebejatan pkr dan pemimpinnya..

contohnya bila anuwar kena tuduh bedal ponggong org pemimpin pkr pun keluar isu kata najib bunuh altantuya.. ini sejenis diversion..

satu lagi pkr ni hidup dgn cara bongkar kesalahan orang lain, padahal pkr tkde apa yg bagus pun.. uruskan negeri selangor pun tunggang langgang..

satu lagi pkr ni makan duit yahudi.. disponsor oleh yahudi..

satu lagi pemimpin pkr banyak skandal seks, bila kantoi disalahkannya umno..

pkr parti busuk, parti tk relevan..

Servant of God said...

Semakin terserlah yang pembaca2 GAP ramai yang mempunyai ilmu yang amat berguna.

Saya bermohon agar saudara-saudari sekalian sudi bersuara dang berkongsi ilmu yang ada. Kalau tidak di sini, di blog sendiri pun dipersilakan.

Kenapa saya minta sebegini? Mudah.

Kalau saudara-saudari pergi ke blog2 yang membantai PR seperti stop the lies dll, dalam ruangan komen akan anda terjumpa "dinding teks" yang ditulis bagaikan oleh penulis profesional.

Tetapi, bila kita lihat, kandungannya menyerang UMNO dan BN, dan juga mantan-mantan pemimpin kita. Ungkapan2 baik seperti "While Malaysia is a most beautiful country" menjadi pelindung kepada ungkapan2 penyambung yang beracun seperti "it is only by the grace of God that it has escaped the clutches of greedy, corrupt claws of UMNO, which, for 55 years, have systematically stripped the country of its resources to line the pockets of its leaders. Most of the damage occurred during the 22-year reign of Mahathir, who is guilty of setting back race relations by decades with his unfair policies ... blah blah blah"

Ini hanya contoh. Saya dah baca terlalu banyak tulisan sebegini sehinggakan saya boleh menghasilkan karya yang lebih kurang tanpa nak rujuk kembali blog stopthelies. Kalau tak percaya, pegi lah tengok.

Tulisan2 ini jelas penipuan. Ianya dihasilkan oleh cyber trooper PR, kebanyakannya apek2 DAP di Komtar. Tak silap saya, ada kira2 20 apek DAP yang kerjanya sama ada menulis kandungan seperti di atas, ataupun untuk copy dan paste di blog2 yang anti-PR.

Ada sekurang-kurangnya dua sebab mereka berbuat begini. Yang pertama anda sudah tahu, untuk membuat semak di blog, supaya orang tak baca, dan pada masa yang sama cuba menyahkan kredibiliti blogger tersebut.

Anda mungkin bertanya, "Tapi, kalau setakat nak buat semak, kenapa guna ayat yang standard macam tgh exam SPM? Buat je laa ayat macam si bomo taik babi tuh kan dah cukup..."

Ini membawa kita kepada sebab kedua. Mereka membuat karangan bagaikan dari dada akhbar kerana Tuan Google.

Google ni sebenarnya semakin bijak. Dulu ia hanya search engine, tetapi semakin hari fungsi "artificial intelligence" (AI) nya semakin kuat.

AI ini digunakan untuk membolehkannya memberikan pulangan carian yang setepat boleh kepada anda. Jadi, semakin hari semakin jitu ia melakar "peta" internet ini, bukan sekadar webpage mana kena link pada webpage yang mana, tetapi isi kandungan juga dikenal pasti.

Perbezaan bahasa juga semakin lama semakin tidak penting, kerana google semakin hari semakin petah memahami bahasa2 seluruh dunia (lihat google translate).

Jadi, bila google melihat berkali2 kandungan2 dari penjilat2 telo anwar and geng nih, ia akan perlahan2 menganggapnya sebagai idea yang popular, kalaupun tidak fakta.

Tidak percaya? Tidak lama dulu, jika anda google "Beruk", jawapan yang pertama anda dapat ialah "Khairy Jamaluddin". Selepas muka dan artikel tentang KJ keluar, barulah gambar dan artikel tentang beruk di hutan keluar.

Kenapa boleh jadi seperti ini? Sebab blog2 di Malaysia rata2 menggelarkan KJ itu beruk. Semakin kerap sesuatu diulangi, dan semakin banyak halaman2 yang berpaut antara satu sama lain yang menyokong sesuatu pendapat, semakin kuat google percaya.

Sekarang ini sudah diperbetulkan (walaupun agak menyedihkan kerana you have to admit, it's bloody hillarious), tetapi ia menggambarkan bagaimana google boleh ditipu.

Jadi, apa gunanya mereka berbuat sebegini?

-= bersambung =-

Servant of God said...

-= sambungan =-

Tujuannya ialah untuk melukis satu gambaran yang cukup hodoh kepada dunia luar. Karangan2 racun ini kebanyakannya dalam bahasa Inggeris, dan akan menjadi rujukan wartawan2 dan orang awam asing.

Jadi, andaikan ada seorang pelajar sekolah menengah di UK yang ingin mempelajari tentang sejarah Malaysia, mereka akan disajikan dengan penipuan2 yang pelbagai. Akibatnya, mereka akan membenci kita, kononnya kita ni zalim laa, apa la.. walhal kita tak tau pun apa masalah dia.

Tetapi, ada satu lagi kesan yang lebih buruk.

Pihak PR sudah pukul canang awal2 yang kononnya PRU13 "akan menjadi pilihanraya paling kotor dalam sejarah".

Biasa laa, dorang tau dorang dah nak kalah kan, dia siap2 tuduh orang tipu laa.

Kalau mereka kalah (insya Allah dorang hancur habis) sudah banyak desas desus mereka akan cuba menghidupkan api pemberontakan ala Libya dan Mesir. Ada sumber2 yang mengatakan bahawa senjata api akan memainkan peranan.

Walau apa pun, puak PR akan mengharapkan sokongan pihak antarabangsa. Paling syok bagi mereka ialah jika ada serangan dari pihak luar bagaikan sebagaimana NATO menyerang puak2 pro Gaddafi.

Bagaimana mereka mahu mencari simpati? Dengan karya2 racun ni lah. Sudah itu yang dunia luar lihat. Orang luar tak reti cakap Melayu, jadi dorang tak mari GAP nih. Dorang tak tengok karangan daripada anonymous, ataupun dari Usin, Melayu Ultra, Zaeydee, Melayu Perak, dugo dan ramai lagi (minta maaf saya tak tersebut semua).

Oleh itu, mereka tidak akan tahu isi hati majoriti rakyat di Malaysia ini. Mereka hanya tahu penipuan yang telah disajikan oleh google. Google pun jadi mangsa di sini.

Saya harap, kekacauan tidak akan terjadi di tanah air kita ini. Tapi, tahu2 sajalah PR, mereka dahagakan anarki, itu sajalah cara mereka dapat menegakkan benang basah mereka, sebab kalau mereka cuba memberi penjelasan yang terang seperti dugo tadi, memang mereka akan gagal secara total.

Jadi, apa yang anda boleh buat?

Bersuaralah.

Tak kira dalam ruang komen GAP nih, atau blog lain, bersuaralah.

Sama ada anda menulis artikel yang panjang atau pendek, bersuaralah.

Tak kisah anda cerita tentang kepincangan PR yang mana, sama ada PAS, PKR atau DAP, bersuaralah.

Anda ada ilmu. Kongsilah ilmu anda. Begitu juga pendapat.

Bahasa Melayu boleh. Bahasa Inggeris boleh. Mandarin, Hokkien, Perancis, German, Swahili, semua boleh.

Bersuaralah.

Jika anda sayangkan Islam, bangsa dan negara, bersuaralah.

Ini jihad kita. Allah SWT akan memberi rahmat kepada kita, asalkan kita dan karya2 kita berlandaskan kepada kebenaran seperti yang diturunkan kepada kita dalam al-Quran dan Hadis.

Cukup2lah saudara mara kita, rakan taulan kita, dan dunia di luar sana ditipu oleh geng peliwat dan pemurtad tuh.

Inilah waktu untuk kita bangkit.

Demi Allah.

Demi bangsa.

Demi negara.

Bersuaralah.

Servant of God said...

zat said...

Anon 3:41pm

perbezaan nilai diantara jurunilai kjaan & yg bertauliah adalah perkara biasa...anda biasa tak dgn urusan hartanah?

July 18, 2012 4:52 PM

-------------------------

Kamu kata satu pihak sebagai "jurunilai kerajaan" dan satu lagi pihak "jurunilai bertauliah".

Konotasinya ialah jurunilai kerajaan tidak bertauliah.

Sendiri cakap, sendiri buat tatau ka?

Mak aih.. korang nyer serangan halus memang first class. Hebat.

Apa nak kata, dah anak didik dajjal al jubs.

So tak payah laa nak berpura2 lagi, zat oi.. loya laa orang tengok.

zat said...

SoG

ok sy ngaku itu sy silap yg tak disengajakan..tp dlm komen seterusnya sy juga ada katakan mereka semua bertauliah..jabatan kjaan beb tak kan la tak bertauliah...

zat said...

SoG

dh byk kali pembangkang kalah PRU kita ada berperang ka? yg aku tau PRU lepas BN kalah tipis kat Perak huru-hara jadi nya..jd tolong jgn la buat hasutan2 mcm tu...jd lah rakyat yg bertanggung-jawab sikit..

Servant of God said...

Hasutan?

Ooo.. ini bukan hasutan aku.

Ini Perdana Menteri sendiri yang kata.

Sila lihat http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0505&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_02.htm


Siapa yang aku nak percaya? DSN ke, anwar ibrahim yang terang2 suruh orang rempuh penghadang ke dataran merdeka tuh?

Sori, anwar tiada kredibiliti pada aku.

Aku percaya apa yang DSN kata, dan inti pati itu yang aku ulang di sini, berserta maklumat yang aku garap dari sumber2 lain.

Ko suruh aku bertanggungjawab, pada masa yang sama kau cuba menyemai confusion kat sini?

Haii...

zat said...

S o G

apa yg confuse nye...dh kepala otak kau yg confuse jgn salahkan org...

lg satu pesan seblum aku nk tido..jgn main ikut apa org politik ckp..baik DSN atau DSAI atau sapa2 lah...sendiri ada otak sendiri pikir...ooops sori otak kau confuse...

Salammm...

Servant of God said...

Laa.. sapa yang main percaya je?

Cuba cerita kat aku kenapa aku patut percaya anwar ibrahim dan pakatan.

Lepas 16 September, bapak segala penipuan, nak harap aku percaya lagi?

Terima kasih je la. Kau boleh simpan kencing dia dan kawan2 dia. Aku tak mau.

Memang laa ko tak confuse, dah kau yang sengaja cakap berbelit-belit, lepas tu tak mengaku.

Berapa kali orang kata kat kamu frasa "spin, jangan tak spin zat" dan yang sewaktu dengannya?

So, jangan laa buat2 tak tahu ye.

Anonymous said...

BELI TANAH NI BANYAK AIR MEMANG BOLEH DI PROSES UNTUK KEGUNAAN SELANGOR TETAPI ADAKAH BERBALOI ATAU BALIK MODAL. KATALAH AIR HABIS DIGUNA DAN RUANG KOSONG AKAN DITIMBUS DENGAN TANAH BARU KAWASAN INI STABILKAH/SESUAIKAH UNTUK PEMBANGUNAN/PERTANIAAN WHAT EVER? ATAU PUN KOT DIBAWAH TANAH NI ADA EMAS/MINYAK/GAS/HARTA KARUN KOT YG MENGUNTUNGKAN?

Anonymous said...

WELL SAID SAUDARA DUGO DAN SERVANT OF GOD..

SAYA SENGAJA MEMBANGKITKAN PERSOALAN KELMARIN DAN ANDA BERDUA TELAH MEMBERI JAWAPAN YANG BAIK UNTUK DIBACA OLEH ZAT DAN YANG SEKUFU DENGANNYA..

KEPADA ZAT DAN LAIN2..JANGAN PANDANG RENDAH COMMENTATOR DALAM BLOG INI.

TERIMA KASIH.

zat said...

SoG

bila org hujah dgn fakta kau kata org spin susah la..takpe lah..kau hidup lah bawah tempurung kau.k...

zat said...

Anon 9:35am

aku tak pernah pandang rendah hujah org..sbb tu aku tk pernah ckp org spin lah belit lah...dan jauh sekali nak maki orang..apa yg sy cuba buat ialah supaya anda nampak sesuatu isu dari kedua2 pihak dengan adil...there is always two sides of a coin...

Anonymous said...

isunya tanah bawah air yang dibeli dengan harga terlebih nilai.. dah tu ada bebanan pulak..
nak dibangunkan kena tambak lagi dengan kos 50juta..

nak mudah faham mcm ni lah:

Ko beli rumah kos rendah yang sepatutnya 25ribu dgn harga 100ribu, pastu nak duduk, kena renovate dgn kos 100ribu..
berbaloi ke?

Aliffnajmi said...

Sesuatu yg indah dlm ruang komentar GAP kali ni. Tahniah pada sipemberi2 idea sbb tiada lagi maki hamun, carut dan caci melampau.

Sy selalu jugak melawat blog2 pro-pembangkang mcm kedahlani, tukartuib, greenboc dll. Bagi sy, utk membuat pilihan yg adil, sy perlu mendengar dan melihat isu dari kedua2 belah pihak.

Dulu rajin jugak sy suarakan pertentangan pendapat dlm beberapa isu dlm blog2 mereka. Ada yg tersiar, dan byk jugak yg di-block. Sy cuba gunakan bahasa sebaiknya agar komen sy dpt sampai pd pembaca... namun selalunya sy disambut dgn cacian dan hinaan oleh pembaca2 lain. Kebanyakkannya mereka menghentam peribadi dan bukannya pada pendapat atau tulisan sy tu.

Natijahnya, ketika melayari blog pro-pembangkang, sy kini trauma utk memberikan sebarang komen.

Jadi, tahniah kpd Zat sbb mampu bertahan walau dikelilingi oleh mereka yg tidak bersependapat dgnnya. Kpd rakan2 pro-kerajaan sekalian, hrp kita tak membuat Zat ini trauma utk dtg ke sini lagi.

Anonymous said...

Kerajaan Selangor ni umpama 'bisnes potong kereta'. Bila Khalid dapat je jadi MB dia samakan seperti dapat sebiji kereta. Lepas tu dia potong2 kereta tu. Ada bahagian dia jual sebagai sparepart ada juga dia pakai sendiri. Mana2 bahagian lain dia jual sebagai besi buruk. Dah banyak harta Selangor kena potong dan dijualnya.

Tapi kali ini dia beli kereta baru
pulak. Camne nak potong2,gerenti rugi. Mungkin yg mahal nombor plet bukanya kereta. Cari makan bukan senang beb. Hutang pun dah banyak sampai nak kena muflis...

Anonymous said...

cuba korang kaji mcmana talam ni dpt byk tanah kerajaan negeri yg telah diberikan semasa pemerintahan BN di selangor dulu.dah la dapat tanah lepas tu premium pun tak dibayar.ader ker patut.sbb tu talam byk hutang dgn kerajaan negeri. walaupun aku penyokong BN tapi aku hargai MB selangor skrang ni yg berusaha untuk mendapatkan kembali hutang drpada talam ni.harapkan BN dulu mmg tak bole diharap.anyway siapa disebalik talam ni?

Anonymous said...

kte tunggu kertas putih dah audit selesai.jgn nak tuduh melulu.kalo betul ader penyelewengan kte akan saman.MCA pun skrang ni tak berani nak menuduh lg tp lebih byk menyatakan persoalan yg diajukan kpd PR selangor. ini bermakna MCA pun masih belum tau kebenarannya.

Anonymous said...

Kes talam ni hanya kekeliruan yang dibangkitkan utk memberi peluang kerajaan selangor membuat perjelasan.
Bukan budaya BN nak tuduh-menuduh dan salah-menyalah melulu.

Anonymous said...

Kita amek TALAM tu empok pat dahi Parti Kecewa Islam Sesat PAS dan Parti Maksiat Kaki Aiskrim PKR.

dugo said...

Kedua2 penilai swasta dan kerajaan adalah bertauliah dan profesional. Penilai swasta dilantik dan dibayar oleh Talam untuk membuat penilaian bagi tujuan jualan, justeru mereka mungkin dipengaruhi untuk memberi nilaian setinggi mungkin.

Apatah lagi rekod Talam sebagai pemaju sangat buruk, contoh Bukit Beruntung, Putra Perdana penuh masalah dan Pengerusinya pernah kerugian beratus2 juta dari pelaburan yang gagal di negara China. Akibatnya Talam hampir bengkrap dan banyak projek perumahan samada terbengkalai atau disiapkan dengan penuh kecacatan.

Penilai kerajaan sebaliknya mempunyai maklumat menyeluruh dan perbandingan luas untuk memberi opinion of value dengan lebih tepat. Mereka juga tertakluk kepada garis panduan yang telus dan rigid, jadi amat tidak mudah untuk penilai kerajaan manipulate (memutar-belit) nilaian. Pandangan saya, penilai kerajaan lebih berhemah.

Tetapi dalam kes Talam ini, kita tidak diberitahu apakah asas2 dan andaian2 yang digunapakai oleh kedua2 penilai sehingga mencecah rm15 skp!!! Mungkin diandaikan bahawa tanah tersebut berdaya maju dan sudah ditambun dengan berasaskan pengiraan investment method. Jika kaedah ini dipakai, ini merupakan penilaian "andaian" semata2 dan amatlah salah sama sekali.

Kaedah yang paling tepat ialah perbandingan nilai dengan tanah2 yang serupa di lokasi yang sama. Jika ini dipakai, maka nilaian rm15 skp ternyata amat luar biasa dan penuh persoalan.

Oleh itu sewajarnya pihak Talam atau Kerajaan Selangor memberi penjelasan dalam transaksi ini. Kegagalan berbuat demikian seolah2 mereka menyembunyikan sesuatu maklumat.