Saturday, August 11, 2012

APARTHEID DI MALAYSIA :DONG ZHONG MAKAHAI.



Dong Zhong Ingin Sisihkan Kaum China

Tujuh pertubuhan utama Cina dengan diketuai Dong Zhong telah memuktamadkan ‘Chinese Education Memorandum’ yang menyenaraikan 49 tuntutan dan akan diserahkan kepada Perdana Menteri pada bila-bila masa.  

Antara tuntutan mereka ialah agar kerajaan menghapuskan syarat-syarat yang dikenakan bagi pembinaan sekolah, menuntut agar kerajaan menanggung kos pembinaan dan tanah untuk sekolah Cina serta melaksanakan polisi pendidikan berbagai berbanding satu sistem yang diamalkan sekarang.  

Apa yang dituntut oleh pertubuhan-pertubuhan Cina ini membuktikan bahawa mereka benar-benar ingin menyisihkan terus kaum Cina dari arus sosial dan pembangunan negara ini.  

Melihat dari keangkuhan kaum Cina yang sering bermegah dengan penguasaan ekonomi mereka di negara ini, maka mereka mungkin ingin mewujudkan ‘Chinese Supremacy’ di mana mereka berada di atas dan oleh itu tidak perlu bergaul dengan kaum lain.  Tindakan mereka seolah-olah ingin mewujudkan sistem apartheid yang mengasingkan kaum-kaum di Malaysia.  

Apartheid dilaksanakan secara rasmi di Afrika selepas pilihanraya pada tahun 1948 yang memisahkan penduduk kepada 4 kumpulan iaitu orang asli, kulit putih, Asia dan lain-lain kaum.  Kesemua kumpulan ini dipisahkan dalam pendidikan, perubatan, kawasan peranginan di pantai, kemudahan awam,malah kawasan perumahan juga dipisahkan, adakalanya dengan cara kekerasan.  Tentu sekali, kumpulan yang lemah dari segi ekonomi iaitu penduduk asal kulit hitam, mendapat bahagian yang lebih buruk dari pemisahan ini.  

Sebenarnya, sudah terlalu lama Dong Zhong memperjuangkan ‘apartheid’ di Malaysia ini dan mereka nampaknya tidak akan berganjak lagi.  Malah, mereka terus mara dan terus mengasak dengan tuntutan yang bukan-bukan bagi memastikan matlamat mereka berjaya.  

Namun, apa yang membuatkan kita menggeleng-gelengkan kepala dengan keangkuhan ektremis Cina ini ialah mereka sanggup meminta kerajaan menanggung kos untuk melaksanakan agenda gelap mereka.  

Adalah tidak wajar sama sekali bagi kerajaan untuk menggunakan wang negara dan wang rakyat untuk membantu puak ektremis mengubah struktur sosial negara ini demi kepentingan sempit komuniti mereka.  

Jika Dong Zhong ingin membina sekolah Cina yang berkiblatkan budaya, sejarah dan bahasa ibunda mereka, adalah tidak wajar mereka meminta bantuan kerajaan Malaysia.  Ini kerana ianya amat bertentangan dengan aspirasi kerajaan untuk membentuk 1Malaysia dengan satu bangsa, bahasa dan budaya.  

Pendek kata, jika Dong Zhong ingin membina sebuah negara China baru di dalam Malaysia, maka mereka perlu ditentang, bukannya dibantu.  

Apa yang dituntut oleh Dong Zhong sebenarnya amatlah merbahaya.  Percayalah agenda mereka adalah jauh lebih dalam dan luas dari sekadar ‘pendidikan Cina’.   Ini bukan soal pendidikan lagi kerana jika ia hanya soal pendidikan bahasa Cina, ia boleh diselesaikan dengan sekadar mengadakan kelas tambahan.   

Dong Zhong mengimpikan sesuatu yang melangkaui soal bahasa atau budaya Cina.  Mereka inginkan penguasaan kaum Cina secara mutlak tanpa perlu bergantung kepada kaum lain, selain dari menjadi penyumbang kepada daya-beli produk mereka.  

Sudah menjadi undang-undang tidak bertulis di dunia bahawa sesiapa yang mengawal ekonomi, adalah berkuasa.  Maka, dengan ekonomi sedia berada di tangan kaum Cina, pengasingan kaum Cina dari kaum lain akan memaksa kaum lain tunduk kepada mereka.  Lama kelamaan, kuasa politik yang ada pada kerajaan juga tidak akan membawa makna lagi kerana terpaksa tunduk kepada kuasa ekonomi kaum Cina. 

Sudah sampai masa kerajaan bertegas dengan puak ektremis Cina ini.  Bahaya yang dibawa mereka tiada bezanya dengan puak ektremis agama yang mampu menjejaskan keamanan negara.   Dengan dasar apartheid yang ingin diwujudkan mereka, tidak mustahil negara bakal mengalami nasib seperti Afrika suatu ketika dahulu, dalam masa 10 – 20 tahun dari sekarang jika segala tuntutan mereka diterima.

47 comments:

Anonymous said...

.
pertama...
ada baiknya kalau 13569 berulang.
.

Anonymous said...

hello pr, tema dan logo hari kebangsaan pun berbeza.apa kata hari untuk sambut aidilfitri BERBEZA jugak.

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

Selagi PAS menyokong kuat DAP maka selagi itulah mereka angkuh. Kalau PAS ingat mereka adalah Melayu maka DAP akan terus akur dengan perlembagaan Malaysia.

PAShit said...

if we REALLY want to be called 1race 1Malaysia then shouldn’t we ideally…
1. abolish all types of National Schools and ban the use of mother tongue languages other than Bahasa Malaysia and English?
2. all Malaysians should have Malaysian sounding names only as practised in Indonesia?
3. all races should discard their cultures and wholly embrace the mainstream culture which is uniquely Malay?
Then only can we claim to be truly Malaysian! Political parties based on races would be a thing of the past, Malaysians will all speak in one language and everybody would fathom the National Anthem and Rukunegara.
Of course this scenario is unlikely ever to happen because there are many extremists who only want to take and not give.
The native Malays on the other hand have given up so much to accommodate other races, which is unheard of throughout history, as aptly described by Tun Tan Siew Sin and Tun VT Sambanthan;
In the words of the late Tun Tan Siew Sin (1916-1988), “The Malays, through UMNO, were generous enough to relax the citizenship laws of this country to such extent that within 12 months of independence, 90 percent were still non-citizens after nearly 100 years of colonial rule in the Malay States. In return for this major concession. the MCA and the MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of the Malays while at the same time upholding the legitimate interest of other communities.”
( “Tun Tan answers critics on special previleges”, 3oth April 1969)
More so, in the words of Tun VT Sambathan, “Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do – since we are speaking on racial lines – what did the Malay leadership do? The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship? If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indians have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, “We shall take them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens.” And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinese, Ceylonese and others became citizens…As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here.”
(State Assembly Debate, 1st of June 1965)
THE HUMANITY OF THE MALAYS ARE UNPARALLELED IN THE HISTORY OF MANKIND!
Let us never ever forget this fact.
As it is, if Malaysians really crave for a society not based on race, then you should be willing to give up your name, race and cultural identity. Don’t be a hypocrite and demand all sorts of privileges but never wanting to give up anything on your part.
If you don’t agree with the above issues, then just shut up and try to integrate and assimilate into our profoundly unique Malaysian way of life which like it or not, is based on race.
And please uphold our Rukunegara, understand and fathom the lyrics of Negaraku.

PAShit

Anonymous said...

kalau kerajaan ikut je , memang aku tak percaya langsung dah dedua.

patutnya kena bertegas toksah peduli sangat pasal undi ke sokongan ke apa ke.kalau tak,sampai bila malaysia tahap lama jer sebab haramjadah macam ni.

patutnya paksakan je semua orang sekolah satu sistem iaitu skolah wawasan.memula memang sakit sikit tapi kesan jangka panjang akan dapat dilihat.sapa yang bangkang buang je kerakyatan.singapork boleh buat takkan malaysia takleh buat.bab ni anjing pr takmau plak ambik model dari singapork.

ubat tu memang pahit tapi itu la yang menyembuhkan..

Anonymous said...

Bagi pengajaran sket...

Anonymous said...

KERUSI PARLIMEN MALAYSIA=222 BUAH
KERUSI MAJORITI BUMI/MELAYU=176 BUAH
KERUSI MAJORITI CINA=46 BUAH
MAJORITI MUDAH=112 BUAH
MENGAPA KITA MASIH NAK UNDI CINA?
FIKIRKANLAH BANGSA MELAYU
SEPATUTNYA MINORITI YANG MELUTUT KAT MAJORITI TETAPI SEKARANG MAJORITI YANG MELUTUT KAT MINORITI

Bomo Siam said...

Suma ni dosa UMNU belaka...!

Sapa yg benarkan sistem sekolah cina & hindu bertapak dibumi melayu ni sejak dulu lagi?

Sapa...???

Spore yg hangpa dengki tu pun...takdak sistem cacamerba camni...!

Bomo Siam said...

Bila dah kalut lagu ni...baru nak lompat!

Salahkan pembangkang pulak tu...!

Akai jamban...!!!

Anonymous said...

semua nih boleh jadi SEBAB ??? melayu berpecah ! melayu berpecah SEBAB ?? PAS yg mmpergunakan ISLAM. tp yg betul2 salah ialah org2 melayu PAS sndr yg x bermaruah dan bodoh krn sanggup mnjadi hamba mnjilat tapak kaki kafir harbi. fungsi PAS ialah mnyesatkan dan memecahkn perpaduan umat ISLAM. sebijik mcm fahaman sesat SYIAH. hakikatnya org2 melayu yg bodoh sng sgt tertipu. jadi amat wajar ISA dihidupkan semula KHAS untuk penjahanam pgkianat negara sperti dong zong, dapig dan Parti Ajaran Syiah !! ISA wajar dikekalkan selagi wujud golongan melayu bangang seperti PAS.

Bomo Siam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Orang-orang BOMO Siamlah yang buatkan cina naik tocang sekarang. Dia pecahkan orang Melayu dengan Islam PAS kononnya dia aje yang islam habis satu dunia islam tak diiktiraf. Itu pun ramai yang percaya kononya nak tegakkan negara islam PAS tetapi sekarang dah tukar negara kebajikan bila ditegur oleh DAP. itu pun salah UNMO Barisan. Tak ada akal ke.

Anonymous said...

selepas PRU 13 UMNO harus ambil tindakan tegas dengan membubarkan semua sekolah (jenis) dan gabungkan di bwh sekolah kebangsaan. contohi INDONESIA dan lihat bgaimana org2 cina disana. kembalikan era KETEGASAN TUN !!!!!! UMNO telah mmbuat 1 kesilapan bila mmbenarkan org2 cina dan india mnjadi warganegara selepas merdeka. skrg nak halau dah x mgkin. jd KETEGASAN seperti era TUN sahaja yg boleh mngawal kebiadapan xtremis2 kaum di Malaysia.

Bomo Siam said...

APARTHEID - a social policy or racial segregation involving political and economic and legal discrimination against people who are not Whites...!

In Malaysia, Whites means...Bumi!

Jin! Correct or not...?

"Boss! Aku punya advise...BAIK HG LARI menyuruk boss! NOW!!!"

Kuah kuaah kuaaah...!

Anonymous said...

Btol3...

Anonymous said...

org melayu mmg mudah lupa dan BODOH ! tp org PAS je la sb org PAS je sanggup mnjadi anjing setia belaan DAP. itu la hakikatnya. walaupun org UMNO pun bnyk kelemahan tp xde la sampai sanggup mngadai maruah sebagai org ISLAM demi kerana kafir harbi. org melayu harus mngundi ISLAM dan menolak MURTAD, LGBT, SYIAH, PERPECAHAN etc.

UMNO itu ISLAM

PAS itu KESESATAN yg NYATA

Anonymous said...

PAS mmg sesat dari dulu lg. skrg pengaruh SYIAH makin kuat jd makin sesatla PAS nih.

Anonymous said...

tak sangka masih ada golongan melayu yg suka mnjadi hamba pd org2 kafir. mungkin dah memang keturunan org PAS kot ish ish kesian

Anonymous said...

tok bomo
adalah lebih baik kita
lebih banyak mendengar
daripada banyak bercakap
hee..hee...hee...

Bomo Siam said...

DAP national chairperson Karpal Singh has taken former premier Mahathir to task for being ‘mischievous' in saying he is not ‘haram' (illegal in the eyes of Islam) as he has declared Malaysia an Islamic state.

Kata Karpal lagi, ia melanggar lima pengisytiharan oleh oleh Mahkamah Persekutuan pada 1998 bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular...!

...cabang2 apartheid dlm UMNU!!!

Anonymous said...

mahathir berani declare malaysia negara Islam.

anjing pas dan pkr berani ker?
harap serban berjubah jer tapi teloq tinggal kat bini

Bomo Siam said...

11:14 PM

Itu bukan berani sebenarnya. Tapi MENGHINA ISLAM!

Bomo Siam said...

Lagi mengenai cabang2 apartheid di Msia....Felda!

Peneroka yg tak jelas apa sebenarnya penyenaraian, gagal memahami risiko terlibat, seterusnya tidak terjangka apa erti saham 800 unit?

Laporan terkini, sekarang hampir semua tepuk dahi bila jual semula saham 800 unit (utk elak dari hutang bank atas modal asas), dgn keuntungan bersih sekitar RM400 sahaja...

Tak caye...cuba jual skrg!!!

Anonymous said...

Tanya Pak Lah apa da jadi? Ini kebebasan bersuara dan Hak yg dia mahukan, tanya sama dia,,kita jgn mudah lupa jasa pak lah dalam politik atnah air yg berlaku sekarang, menghantu hantu jgn pulak kita lupakan ...

Anonymous said...

GAP,

carilah dlm dunia ni mana ada negara yg benarkan sekolah vernakular ikut bangsa ni & dibantu kerajaan jgak w/pun tak sepenuhnya? melampau betul pembangang2 ni!! hak mrk sj mrk nak juangkan? hak kerajaan memerintah menguatkuasakan undang2 ikut perlembagaan macam mana plak?

kalu pembangang dap jd kerajaan & pihak lain menjadi pembangkang menuntut itu ini termasuk perkara mustahil mcm ni, pembangang dap nak bagi ka?
itupun bomo sial ngn puak2 pas masih nak sokong dap?

Anonymous said...

Kat malaysia ade apartheid... ape punye turr nye bumuh siye ni? Ko masuk tandas ade beza warna kulit ke? Aduh, buduhnye bumuh siye ni...

Anonymous said...

Sebangsa, senegara, sejiwa, seIsrael... logo kemerdekaan pembangkang pun dah ade ciri-ciri israel. No wonder...

Anonymous said...

Kesian aku dgn bomo yg kurang didikan mak bapak dia ni.... Tiap2 hari nak menyibuk kat sini... Buat blog tak laku takde orang nak bukak terpaksalah menyibuk kat sini.... Kuang kuang kuang

Anonymous said...

Apa kata orang Melayu persoalkan JUS SOLI pulak..

mempersoalkan kedudukan Raja-Raja Melayu, hak istimewa orang Melayu/Bumiputera, kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan agama Islam sebagai agama Persekutuan, adalah suatu kesalahan di bawah Akta Hasutan 1948 mengikut perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Sebagai mengenang budi pemberian orang Melayu, mereka perlu akur dengan apa yang telah dipersetujui oleh nenek moyang mereka dengan para pemimpin Melayu sewaktu negara mencapai kemerdekaan. Mereka perlu menerima hakikat bahawa kedudukan hak istimewa orang Melayu adalah sesuatu yang sudah selesai dan tidak harus mempertikaikan lagi.

Read more: http://www.zilhan.com/apakah-itu-prinsip-jus-soli/#ixzz23Fy2UGLD

Anonymous said...

Anon 7:07

Setuju..

Anonymous said...

HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN TU DIKIRA SEBAGAI APARTHEID KE BOMOH SIAL?

Anonymous said...

Ekelehhhh,

Bingai punya bomoh, menghasut suruh jual pd harga rendah.Kata bisnes man.Ari tu masa naik tak pulak ko menyalak mcm. ...............

Relax la bro takn tak biasa dengan index komposit BSKL..dia mcm orng lelaki ada turun ada naik itu normal...klu naik tak turun2 maknanya berpenyakit...dan klu turun tak naik2 maknanya mati pucuk kena suspended muahahahaha.



Aku anak felda anti MazlanAliman.

Anonymous said...

Sebab tu peneroka yng mempunyai anak belajar tinggi mcm kami tak belot dgn felda.Yng mcm anak wak Aliman hanya ekelehhh kira dgn jari tangan jer...
Tak caya felda mana ada wakil rakyatnya dari parti pembangkang?

Muahahahahahaha.....
Ok jumpa lagi dah nak masuk waktu solat subuh.


Aku anak felda anti MazlanAliman.

Anonymous said...

SE BANGSAL , SE REBAN , SE KANDANG

amat sesuai utk pembangang...ada vavi, keldai, anjeng ...

Anonymous said...

Bengong..umno dulu bergerak under perikatan....kerjasama dengan parti non malay..ini syarat orang putih letak to see whether we will not kill each other...tu pasai la negara ni aman sebab semua pakai akal..takde orang nak huru hara dan dijajah lagi...walaupon umno majoriti tapi kerajaan is formed from coalition of parties, kalo kerajaan ni umno je..memang cina ngan india jadik 2nd class citizen la, umno dulu memang patriotik, sekarang pon ok...tapi masih ada rooms for improvement...aku bukan ahli umno..tapi hasil usaha umno perjuangkan hak melayu dapat la aku merasa mengaji oversea, belajar kat boarding school...

Anonymous said...

Elok Perkasa tuntut Negara Malaysia ditukar kepada NEGARA MELAYU.... Nak katalah saya rasis, kata lah. Memang saya rasis.

warisan tmk said...

Dulu Portugis dan Belanda menjajah Melaka. Lepas tu Inggeris pula menjajah Singapura dan Pulau Pinang.

Kemudian seluruh Tanah Melayu menjadi 'protectorate' Kerajaan Inggeris. 'Protectorate' adalah satu bentuk penjajahan yang dibuat secara halus, tanpa menggunakan kuasa tentera untuk mengambil alih sesuatu negara.

1942-1945, Tanah Melayu telah dijajah oleh negara matahari terbit, Jepun.

Sekarang, kaum Cina pula menanam cita-cita untuk MENJAJAH MALAYsia, the lands of the Malays.

mohamed said...

"APARTHEID - a social policy or racial segregation involving political and economic and legal discrimination against people who are not Whites...!
In Malaysia, Whites means...Bumi!

Pendapat Bomo Siam....

Bomo Siam Wei,rang putih diAfrica selatan adalah kaum minority. Mereka berkuasa penoh, kaya raya.
Semua industry kepunyaan mereka. Ladang mereka besar, tanah amat subur. Mereka menjaga kebajikan haiwan mereka lebih dari kaum bumi disana.

Bumi disana terbiar, tidak dibela, merempat, miskin. Macam kita disini. Kekyaan dikuasa oleh bangsa lain..

Nak samakan Bumi disini macam orang putih diAfrika dulu, salah tu. Yang nak jadi orang putih di sini adalah kaum pendatang.

Sedarlah wahai Bomo Siam..atau pun kau memang orang cina...

Anonymous said...

Melayu bodoh dah dipijak kepala pun masih tak perasan?

Anonymous said...

Majoriti bebal.

Anonymous said...

Hey ur jin speking english?

Anonymous said...

Sepatutnya Haramkan SEkolah aliran Cina macam Singapore buat. Itu baru betul. Kemudian bunuh aje semua pemimpin tegar yang bencikan Malaysia tak kira Melayu ke, Cina ke India ke macam Indonesia buat di zaman Suharto dan Gen Benny Murdani. Baru selamat negara

Anonymous said...

Dulu bapak aku ada mohon masuk FELDA dah dapat tahun 70 tapi surat kena sabotaj ,dulu2 surat diletakkan kat pondok di rumah dihujung jalan, ada orang dengki buang surat panggilan FELDA tu, bapak aku tahu perkara itu bila semak nama abang aku yang masuk FELDA pada tahun 83, syukurlah dua orang abang aku dapat masuk FELDA senang lenang diaorang be, kalau tak aku pun dapatlah tempias durian runtuh,takpalah dah bukan rezeki. Pada pandangan aku Penduduk FELDA yang masih miskin contohnya masi diam rumah papan lamatu PEMALAS.

Anonymous said...

DAP PENYOKONG KUAT DONG ZHONG KERANA EXTERIMIS CINA.
CARA TAK LANGSUNU PAS DAN PKR PUN SOKONG DONG ZHONG.

ITULAH ORANG ISLAM PAS MAU.
RAMPAS KUASA MELAYU SERAH KAT DAP CINA.

BODOH MELAYU PAS NI.
MELAYU DAP MEMANG DAH GOBLOG PUNYA.

MELAYU TAK SEDAR DIRI......

Anonymous said...

PERKASA MESTI LAWAN DONG ZHONG TIT FOR TAT.
DONG ZHONG IS TOO MUCH.
TEACH THEM A LESSON ON THE POWER OF THE MALAYS, YANG MEREKA BELUM TAHU.

Anonymous said...

What is Malay power? Seriously. The land does not belong to people. It belongs to god. How dare little stupid humans declare it thier land.

Another note, whose culture should we follow ? The modern American and Jewish culture of Internet ? The african American culture of rock and most sorts of pop? The British culture of governance ?The Chinese culture of food ? The Arabic culture of religion ? The Indian and Persian culture of language?

If you really read and study and be hardworking, you will never fail Malaysia.

1 Malaysia? End racial tension? End bumiputra status just like Indonesia ended prabumi. All use Indonesian name rite? Don't forget, you have to be a republic to do that. Because if not you will not be 1 Malaysia but just follow what agong wants.

Malays very gracious and kind to let other races come? If don't let other races come I wonder how Malaya will be. If it haven't been invaded as well.

Good evening.