IKLAN BERBAYAR

Monday, October 29, 2012

STRAITS TIMES SINGAPURA MAKIN SAKIT HATI DENGAN UMNO !



Singapore Straits Times continues to ridicule Malaysian politics prior to general election.   
Senior writer Salim Osman attributed the blames on BN far outweighs Opposition.


    He repeated the opinions brought up by former PM Mahathir Mohamad against American Jews George Soros who toppled 1997 financial crisis in Malaysia. George Soros contributed his funding pro-opposition with the goal of overthrowing the government and fixing a figurehead prime minister.


      He blamed Umno’s media Utusan Malaysia and New Straits Times for sensitizing the people that the government would be destabilized.

        Two foreign institutions, the National Endowment for Democracy and Mr Soros’ Open Society Institution were alleged to have provided funds to Suaram and  Malaysiakini.

          • Utusan Malaysia published an editorial warning that the last Bersih demonstration would invite Jews and Israel to intervene in the country’s political situation.
          • Umno weaved a new conspiracy theory over an alleged plot to transform Malaysia into a Christian state.
          • Recently, PAS former deputy-president Mr Nasharudin Mat Isa accused its party coalition DAP for holding a prayer meeting in Sarawak to become a Christian state.
        1. Salim Osman really mocked at the sensational news crafted by the government and their media. He agreed with Zaid Ibrahim's opinion, a former dissident of Umno that Malays are not as naive as Umno think of.
        2. On Opposition side, Anwar Ibrahim twisted a theory that PM Najib had good ties with Ehud Barak, for copying Israel’s slogan One Israel. Malaysiakini reported that both Tun Mahathir met Soros in KL in 2006, whereas PM Najib met Mr Soros inNew York in 2010. 
        5.  Salim warned that tension between conservative Malays and Christians over the use of “Allah” had already caused a racist barrier and in the long run the Christians might form an ultimate group of voters against BN in Sabah and Sarawak.
            6.   He interpreted Umno’s theories about Jewish and Christians were absurd. Some racist politicians raised too much suspicious fantasies.
            7.   He further accused Umno for creating such theories through media merely to distract the public from their money-laundering and corruption scandals.

          1. It seems that the points created in Salim Osman’s skills of conspiracy theories reflect his unjust and insensitive out of wisdom. He puts the blames more on Umno than on Opposition.
          2. He is a one track mindset kind of journalist. He sets his biased judgement and prejudiced against Umno.
          3. Salim Osman is a typical stereotype Malays who has lost his roots in connection with Malays, though he represents the typical kind of Malay origins.
                H.S.

          14 comments:

          Servant of God said...

          Ni keh dah jadi balaci bangsa lain habis2 laa nih...

          Anonymous said...

          Salam Bro,tolong bagitahu kat Salim Osman,dia tak perlu jaga Melayu Malaysia.Suruh dia tolong Melayu Singapura tu dulu.Janganlah cuba nak jadi hero!

          Anonymous said...

          muka pun cam khalid ibrahim..tu nk dpt sesuap nasi dr cina spork nst..

          Anonymous said...

          Salam rakan2 GAP

          Setuju2 mcm muka 10sen. pkr kan sangap cuma 1 nk bg tahu, klu boleh GAP nak terbitkan artikel berbahasa inggeris tolong translet kan sebab gang2 GAP yg suka maki hamun & guna bahasa2 kesat ni tak reti ckp org putih gamaknya. pasal tu lah tak byk komen, klu ade pun komen muka org bukan isi artikel, tp tkpe lepas ni ade yg komen punya, bukan pasal paper tu tp pasal org2 yg komen kat sini.

          Apepun terbaik, cuba bg gang2 GAP ni byk kelas bhs ingeris, klu pas tak tahu ckp org putih mungkin juga sebab org united malayan nasional organ' ni parti yg d restui british bg tahu pas ni parti kg.

          selamat maju jaya, undi BN :-p

          Anonymous said...

          Orang Kristian kat Malaysia Timur nak ambil alih Putrajaya ke?

          Bernard Dompok, Idris Jala, Peter Chin dll nak jadi PM ke?

          Kenapa tak boleh?

          Anonymous said...

          Berikut adalah laporan dari Straits Times Singapura pada (10/29/2012, Isnin) ucapan dari PM Lee H L kepada kerajaan kesultanan Brunei semasa lawatannya di sana selama tiga hari.
          • Hubungan erat diantara kerajaan Singapura dengan Brunei di asaskan oleh mantan PM Lee K Y dengan arwah Sultan di Seri Bengawan.
          • Kedua pemimpin bertemu pertama kali pada tahun 1960 apabila Yang di Pertuan Negara Singapura Yusof Ishak melawat Brunei. Kata PM Lee H L lagi kedua Negara ini bersama berdiri teguh sebab mereka menghadapi cabaran politik yang selaras. “Kami berdua adalah Negara kecil di Asia Tenggara. Zaman Penjajahan sudah berakhir. Kedua Negara kita menumpukan perhatian untuk keselamatan Negara untuk kemudian nanti dari ancaman Negara yang merbahaya dan bergolak.”

          Cuba fikirkan sedalam-dalamnya, rakyat Malaysia yang mahukan kedamaian kemudian hari kelak.

          • Apakah akan jadi jika Pulau Pinang, Kelantan, Sabah dan Sarawak dijajah oleh parti pembangkang?
          • Apakah akan jadi jika pehak pembangkang ini bertindak dengan keras menghasut rakyat memberontak untuk melepaskan diri dari penjajahan Malaysia? Apakah ini yang Ambabiga, Lim Kit Siang, Karpal Singh, Nik Aziz dan Anwar bertekad mahu bertindak begitu rupa pada masa kemudian hari?

          1. PM Lee H L dari Singapura sudah memberi ucapan yang agak menyindir :” ..negara yang merbahaya dan bergolak …” kenyataan ini menunjukkan beliau mengarahkan keadaan politik kerajaan jiran sekitar kedua Negara ini termasuklah Malaysia dengan lain jiran.
          2. Singapura pada masa itu (zaman PM Lee K Y) cuma memilih sekali sahaja Presiden Singapura orang Melayu, lepas itu, mereka cuci tangan untuk memberi ruang kepada bangsa lain memegang jawatan itu sehingga sekarang. Ibarat “melepaskan batuk di tangga”, lepas itu mereka ragut semua jawatan kepemimpinan yang mustahak untuk meneraju Singapura sehingga sekarang.
          3. Bertambah lagi dengan ramai penduduk sekarang berjumlah 5.3 juta orang, yang mengandungi lebih hampir 78 % bangsa ca ya nun alif, akibat mengikut petunjuk seorang menteri dalam negeri wanita Grace Fu bahwa penduduk Singapura mesti berkembang sehingga 6.5 juta kemudian hari kelak. Apakah anda orang Melayu Malaysia tidak menimbulkan kesedaran dari keadaan ini?

          Fikirkan suatu pengajaran kepada rakyat Malaysia.
          Jangan lah mengundi Pakatan Rakyat pada PRU ke 13 nanti.

          Kerajaan Malaysia akan dirosakkan, dijahanamkan dan di biarkan dengan porak peranda oleh pembangkang pemberontak rasis, ada yang bodoh, ada yang tamakkan harta dan kekayaan, ada yang kroni, buta hati dan mata yang tidak rela mahu berasaskan pemerintahan yang kuat untuk kemajuan orang Melayu, berbangsa Islam dan berpaksikan kesultanan.

          Anonymous said...

          adake lagi melayu kat spork tu ?

          Anonymous said...

          bodoh py salim osman! tp apa nak heran. asal negara dia pun israel yg tolong terutama dr segi pertahanan. dah tentu la bg dia apa je berkaitan yahudi adalah konspirasi teori. agaknya dia ni x penah baca quran seumur hidup dia. kalau betul dia baca, dah tentu dia xkan ckp benda2 mcm ni.

          Melayu Perak said...

          Kenapa Kelantan Tidak Layak Mendapat Royalti Minyak ???


          Article 3 UNCLOS 1982 Breadth of territorial sea (Keluasan wilayah laut) Every State has the right to establish the breadth of its territorial sea up to a limit not exceeding 12 nautical miles, measured from baselines determined in accordance with this Convention. (Tiap-tiap Negeri mempunyai hak untuk menubuhkan lebar laut wilayah sehingga had tidak melebihi 12 batu nautika yang diukur dari garis dasar yang ditentukan mengikut Konvensyen ini.)

          Sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan, UNCLOS 1982 dan Akta Pelantar Benua 1966 (Akta 83), semua hak ekplorasi dan eksploitasi sumber asli (termasuk petroleum) di pelantar benua (continental shelf) adalah terletak hak kepada Kerajaan Persekutuan dan bukan Kerajaan Negeri. Tiada apa-apa keterangan yang menunjukkan Kerajaan Persekutuan ada menyerahkan hak eksplorasi dan eksploitasi sumber asli di pelantar benua kepada mana-mana Kerajaan Negeri sama ada menerusi mana-mana udang-undang atau perjanjian. Hak tersebut sentiasa berada di tangan Kerajaan Persekutuan dari dulu sampai sekarang.

          Kerajaan Persekutuan hanya menyerahkan hak ekplorasi dan eksploitasi sumber asli di pelantar benua kepada PETRONAS menerusi Akta Kemajuan Petroleum 1974 (Akta 144) di mana PETRONAS telah diberi kuasa sepenuhnya untuk menjalankan kerja-kerja berkenaan ekplorasi dan ekspoitasi petroleum di pelantar benua yang berada di dalam kedaulatan wilayah Malaysia.

          Begitu juga dengan Kerajaan Kelantan telah menyerahkan sepenuh haknya tanpa boleh batal (irrevocable) kepada PETRONAS untuk menjalankan kerja-kerja berkenaan eksplorasi dan eksploitasi petroleum sama ada di daratan atau laut dalam kawasan perairan wilayahnya menerusi Suratcara Peletakhakkan yang dibuat menurut peruntukan subseksyen 2(2) Akta Kemajuan Petroleum 1974 (Akta144) pada 9 Mei 1975. #Pada 9 Mei 1975, Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohamad Nasir dan Pengerusi PETRONAS, Tengku Razaleigh Hamzah telah menandatangani satu Surat cara Peletakhakkan (Vesting Deed/Instrument) yang dibuat menurut peruntukkan subseksyen 2(2) Akta Kemajuan Petroleum 1974 (Akta 144)#


          Dalam isu tuntutan Kerajaan Negeri Kelantan ini, keterangan menunjukan bahawa kedudukan medan / telaga minyak yang terlibat iaitu PM301 dan PM302 berada di kawasan yang melebihi dari 100 batu nautika dari tikas air surut Negeri Kelantan.

          Oleh itu, adalah jelas bahawa Kerajaan Negeri Kelantan tidak layak mendapat bayaran tunai (royalti) di bawah Perjanjian 1975 bagi mana-mana medan atau telaga minyak yang dijumpai oleh PETRONAS yang tidak berada dalam sempadan tanah negeri atau perairan wilayahnya sendiri iaitu tidak melebihi 3 batu nautika yang diukur dari tikas (paras) air surut.

          Anonymous said...

          This idiotic idiot Salim Osman of Straits Times dare not write about his own country's political destiny when their last general election the ruling PAP lost heavily. If he had written bad or criticise the PAP , he would be immediately axed by the powerful mentor minister Lee Kuan Yew and Salim would lose his senior job ending up selling satay at Pasar Geylang or become Amad! So in order to survive he had to please and bodek his Chinese bosses. Being a Malay Salim cannot be easily labelled as racist compared to a non Malay writer. So his position fit the bill in ST cannon balling Malaysia's current political issues especially involving UMNO and the BN. Why then did he not write about PAS and DAP and PKR internal bickering as well as Nik Aziz still wanting to cling power at 81 years old and constantly sick and Anwar with his personal bad record the great bluffer of the century and the CAT Guan Eng - tokong arrogant CM

          Anonymous said...

          suruh dia mai Malaysia and cakap macam tu, aku pelekoh lehiaq dia macam lembu korban., hahahaha, kurang ajar punya melayu. why comment about others when your backyard is full of shit. I don't think you dare to comment about your own country because you will disappear in thin air.

          Tun Teja said...

          Sepatutnya Jabatan Imigesen Malaysia di Johor Bahru dan di mana-mana stesyen tahan wartawan ini, atau jangan beri kebenaran dia masuk ke Malaysia.
          Banyak lagi tindakan yang boleh diambil. Terpulang kepada kepandaian kerajaan Menteri Dalam dan Luar Negeri.

          1. Semua tulisan nya di akhbar Straits Times berbaukan kebencian dan permusuhan terhadap BN, menuduh skandal dan kerajaan korup oleh BN, seolah-olah kerajaan Pakatan Rakyat itu bersih dari skandal dan korup.
          • Wartawan Salim Osman tidak pernah mendedahkan kejahilam dan kekejaman kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, Kelantan, P Pinang, dan Kedah.
          • Wartawan Salim Osman tidak pernah mendedahkan ketidak efisyen kerajaan Pakata Rakyat, serta rekod-rekod buruk oleh Anwar, yang penuh dengan gelumang kuman kekotoran, homoseksual, pelacuran dengan china doll, pelacuran dengan isteri sahabatnya, kesah kes liwatnya dengan ramai pondan dan kes korup Anwar yang terlalu banyak, kes mahkamah yang dihadapi oleh Anwar terhadap rusuhan Bersih 3 dan 4.

          2. Suatu pengajaran kepada pehak SPR atau Suruhanjaya Pilhanraya R Malaysia.
          • Pehak ini mesti mengambil tindakan yang terperinci, menegah pehak Straits Times Singapura supaya tidak membuat tomahan-tomahan palsu dan menghina, memburuk-burukkan kerajaan BN, supaya pengundi orang Malaysia di Singapura terus mengundi kerajaan DAP, PAS atau PKR. Maklumlah, di Singapura terlalu ramai rakyat yang berbangsa c**. Orang yang makan vavi, pergi kekuil dan gereja-gereja.
          • SPR mesti mengambil tindakan dari sekarang, jangan terlambat kerana hari mengundi akan berlanjutan tetapi akhbar ST akan terus menuduh kerajaan BN, menambahkan kebencian dan permusuhan terhadap kerajaan pemimpinan DS Najib, walaupun kerajaan Singapura itu berpura-pura ramah-mesra dengan kerajaan yang sedia ada ini, tetapi jentera media mereka, seperti Channelnewsasia, Straits Times dan lain-lain akhbar dicyber yang menjalankan perang saikoloji menyerang kerajaan BN.

          3. Termasuk Jabatan Kementerian Luar Negara, Hanifah Aman supaya tidak terlalu lemah dan taksub dengan kenikmatan kedudukan masing-masing. Tindakan terhadap Straits Times Singapura mesti dimulakan dari sekarang, supaya tidak terlambat.
          4. Jika PRU ke 13 sudah lepas, pengundi rakyat Malaysia diSingapura majority mengundi Pakatan Rakyat, media di Singapura tentu sekali akan meraikan parti kemenangan Pakatan Rakyat, dan media diSingapura sudah tentu akan memuji-muji kemegahan mereka terhadap peranan penting media diSingapura yang menyokong kemenangan Anwar dan konco-konconya, terutama orang c***.

          Tetapi kerajaan pemimpinan DS Najib tidak akan dapat berbuat apa-apa, kerana ‘nasi sudah menjadi bubur.’

          Ramai lagi wartawan yang bersikap seperti Salim Osman yang mempunyai rekod yang sama: Lester Kong, Carolyn Hong, Teo Cheng Wee, Yong Yen Nie.

          Tun Teja said...

          1. Salim Osman merely created his own theory based on his illusion within the scope of his idea in political conundrum. He evolutionally insert Malayisan political games like quizzes with the intention to beautify the headlines in Singapore Straits Times.

          2. It cannot be denied that former PM Tun Mahathir clarified his arguments by alleging George Soros, who had committed a black history in the mid 1990s when Malaysia was exploited in economic turbulence that linked to Anwar Ibrahim as the Finance Minister at that time. So Salim should not dismiss former PM Tun Mahathir’s arguments as irrelevant.

          3. However, Salim should not confine his scope of weakening BN only from the surface point of view.
          • He must widen his scope of conspiracy theories by exploring more facts like observing the day-to-day events in Malaysia in order to support his arguments.
          • But his refusal to bring up the successful governance of BN in terms of economy, social, political, education restrict his tendency becomes worse till he is blurred to sharpen is judgement.
          • He at least should acknowledge or highlight the strives of BN for improvement in many ways.

          Tun Teja said...

          1. Salim Osman merely created his own theory based on his illusion within the scope of his idea in political conundrum. He evolutionally insert Malayisan political games like quizzes with the intention to beautify the headlines in Singapore Straits Times.

          2. It cannot be denied that former PM Tun Mahathir clarified his arguments by alleging George Soros, who had committed a black history in the mid 1990s when Malaysia was exploited in economic turbulence that linked to Anwar Ibrahim as the Finance Minister at that time. So Salim should not dismiss former PM Tun Mahathir’s arguments as irrelevant.

          3. However, Salim should not confine his scope of weakening BN only from the surface point of view.
          • He must widen his scope of conspiracy theories by exploring more facts like observing the day-to-day events in Malaysia in order to support his arguments.
          • But his refusal to bring up the successful governance of BN in terms of economy, social, political, education restrict his tendency becomes worse till he is blurred to sharpen is judgement.
          • He at least should acknowledge or highlight the strives of BN for improvement in many ways.