Saturday, June 1, 2013

SIAPA YANG PATUT BACA ARTIKEL INI ? JAWAPANNYA NAJIB TUN RAZAK..


Bila hati Melayu mati
Prof Madya dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Mingguan Malaysia 26 Mei 2013


Ketegasan Menteri Pendidikan mengenai kedudukan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), beberapa hari lalu menarik perhatian saya. Kerajaan berpendirian, jika UEC mahu diiktiraf, mereka mesti melakukan pengubahsuaian dan perubahan selaras dengan dasar pendidikan negara dan berpandukan kepada undang-undang dalam Akta Pendidikan negara. Ini keputusan yang tepat, adil dan sangat bertoleransi. Jika ada tidak bersetuju, carilah negara lain yang boleh bersetuju.

Beginilah sepatutnya cara seseorang negarawan bertindak. Tanpa rasa takut. Cukuplah kita menjadi ahli politik hebat menjelang dan ketika pilihan raya. Apabila telah menang, tibalah masanya bertindak sebagai negarawan. Melihat kepada kepentingan semua, berbanding bangsa, dengan berpaksikan kepada perlembagaan.

Isu pendidikan Cina acapkali dan telah lama dibangkitkan oleh Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong) dan sekutunya yang lain seperti seperti Jiao Zong, Dong Jiao Zong, Hua Zong dan berbagai Zong lagi. Nasihat saya, tidak perlu layan permintaan mereka lagi. Sudahlah. Kita sudah beri lebih daripada mencukupi. Apa balasannya?


Tidak keterlaluan saya katakan, selagi kita tidak penuhi permintaan mereka, sehingga kucing bertandukpun mereka akan terus desak dan tuntut. Segelintir Cina tidak akan berpuas hati selagi mana kita tidak memenuhi segala tuntutan kecinaannya. Mungkin tulisan ini terlalu ekstrem, tetapi inilah hakikatnya untuk  memahami budaya politik Cina.

Kita selalu mengajak orang lain keluar daripada kepompong rasis. Persoalannya, adakah orang Melayu sahaja yang perlu keluar dari sikap rasis? Kalau Melayu tidak fikir untuk Melayu, adakah orang lain yang diharapkan berfikir untuk masa depan Melayu. Adakah kita mengharapkan orang Cina berfikir untuk Melayu? Jika ada Alhamdulillah. Ia baik untuk pembinaan negara bangsa.

Realiti yang ada, pantang ada sedikit dikaitkan dengan Melayu, akan ditentang habis. Jika diasimilasikan atau diassociatekan dengan orang putih, tidak mengapa? Dengan Melayu pantang sekali. Inilah sikap rasis ultra kiasu.

Sebab itulah, ketika majlis angkat sumpah exco, pembukaan sidang parlimen atau DUN, atau apa jua majlis rasmi yang melibatkan raja, tidak ada seorangpun yang memakai pakaian kebangsaan (baju Melayu). Rata-ratanya memakaikan blazer dan tali leher. Sehingga pakai songkokpun mereka tidak mahu.

Seolah-olah memakai pakaian kebangsaan ini satu penghinaan. Wal hal, apa salah, ‘berkorban’ seketika, bukannya tiap-tiap hari, lima tahun sekali atau mungkin setiap kali penggal persidangan parlimen atau DUN.  Hina sangatkah memakai pakaian ini? Sudah sampainya kita wajibkan pemakaian tersebut. Jangan terlalu memberi kebebasan atas nama demokrasi, kita juga yang akan rugi nanti.

Bayangkan jika pakaian etnik masing-masing dibenarkan dalam majlis-majlis sebegini, maka meriahlah, berwarna-warnilah majlis rasmi tersebut seolah-olah pesta pakaian, bukan majlis rasmi. Tidak ada seorangpun kalangan mereka yang akan memakai pakaian kebangsaan. Sedangkan pakaian kebangsaan adalah untuk semua, bukan untuk orang Melayu. Samalah juga pemahaman sekolah kebangsaan untuk semua, bukan untuk orang Melayu.

Saya yakin selepas ini, untuk meraikan orang lain atau memastikan lebih ramai bukan Melayu menyertai, sekolah kebangsaan akan menjadi lebih liberal dan terbuka. Tidak mustahil, ada identiti penting Melayu akan tercabut.

Ini tidak termasuk menunaikan janji-janji PRU13 baru-baru ini untuk menambah sekolah, memberikan tanah dan banyak lagi tawaran sebagai alasan untuk memancing undi mereka kononnya.

Apakah akan berlaku suatu hari ini, demi untuk meraikan semua, kita yang berubah menjadi mereka, bukannya mereka yang sepatutnya berubah menjadi kita. Semua dasar mesti disesuaikan untuk mereka, bukan mereka menyesuaikan dengan sesuatu dasar kebangsaan.

Kita mempunyai dasar yang baik, seperti Dasar Kebudayaan Kebangsaan, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan sebagainya. Bila tiba kepada perlaksanaan, selagi sesuatu bangsa itu tidak diraikan, selagi itulah dasar tersebut tidak diterima.

Ultra kiasu selalu berhujah, UEC telah diiktiraf di seluruh dunia, kenapa tidak di Malaysia? Jawapannya, kerana diiktiraf dunialah, menjadikan perangai mereka sanggup menterbalikkan jalur gemilang sebagai protes kepada kemenangan UMNO BN dalam PRU13 baru-baru ini. Kebanyakan mereka adalah lulusan UEC. Apakah jenis manusia sebegini yang ingin kita lahirkan.

Banyak negara lain yang tidak tahu berbahasa Cina, negara tersebut tetap maju dan urusan dengan negara China berjalan seperti biasa. Pendek kata, isu bahasa bukan isu hidup mati kemajuan sesebuah negara. Iran begitu aktif berhubung dengan negara China, tidak pula kedengaran, kerajaan Iran mewajibkan rakyat belajar bahasa Cina.

Sebelum PRU13, Perdana Menteri buat pertama kalinya dalam sejarah telah menjemput Dong Zong untuk berbincang tentang pengiktirafan UEC. PM menyarankan keperluan pelajar dari sekolah aliran Cina untuk mempunyai sekurang-kurangnya satu kredit kertas Bahasa Malaysia dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berserta dengan UEC, sebagai satu syarat untuk memohon memasuki IPTA. Tawaran sebeginipun sukar diterima? Apa lagi yang Cina mahu? Saya fikir persoalan ini tidak keterlaluan. Ketika kerajaan mula berlembut, adakah budi dibalas?

Permintaan PM ini terlampau kecil jika dilihat kelulusan membenarkan sekolah vernacular beroperasi secina-cinanya. Kenapa tidak dihargai toleransi ini? Mereka tetap bersangka buruk. Pada mereka, jika diberikan penekanan kepada BM, ia akan meninggalkan kesan kepada Pengajaran dan Pembelajaran bahsa Cina. Pendek kata, mereka mahu penguasaan mandarin secina-cinanya.

Kehendak mereka tidak mengapa gagal BM, asalnya lulus mata pelajaran lain yang semua diajar dalam mandarin sebagai kelayakan untuk memasuki IPTA.

Sekarang inipun, kesan daripada sekolah vernakular, berlaku polarisasi di kampus yang amat ketara. Pergilah ke IPTA. Jangan banding dengan IPTS, kerana majoriti mereka begitu ramai. Pergilah melihat Kolej New Era Kajang yang dipunyai sendiri oleh Dong Jiao Zong dan lulusan UEC mereka. Itupun kerajaan dalam kempen baru-baru ini mahu memberikan pengiktirafan sebagai Universiti penuh beberapa kolej Cina di Pulau Pinang. Dengan tawaran ini, adakah mereka simpati dengan kerajaan?

Saya mohon kepada kerajaan sebelum memberikan apa jua kelulusan kepada sekolah atau universiti perkauman ini, buatlah kajian terlebih dahulu. Beri kami geran untuk membuat kajian seperti ini. Ini tidak, sudah kajian tidak dibuat, asyik menyerang orang lain.

Misalnya, kontroversi kenyataan Datuk Mohd Noor Abdullah dan Tan Sri Abdul Rahman Arshad, menyeru kerajaan agar menghapuskan sekolah vernakular atas alasan ia menggugat perpaduan dan punca sokongan kepada pembangkang meningkat, harus dilihat secara positif. Kedua tokoh ini bersependapat sekolah vernakular menjadi punca perkauman semakin meluas di kalangan masyarakat pelbagai kaum dalam negara. Mereka turut mencadangkan kerajaan mengikut langkah negara jiran seperti Indonesia, Thailand dan Filipina yang menerima pakai penggunaan bahasa tunggal dalam dasar pendidikan mereka.

Sehingga kini, parti pembangkang dan ultra kiasu tidak habis-habis mengecam kenyataan yang dikatakan tidak bertanggungjawab kedua-dua tokoh tersebut dan menegaskan Perlembagaan Persekutuan melindungi sekolah vernakular dan pendidikan dalam bahasa ibunda, memetik Perkara 152 (1) (a) dan (b) dalam undang-undang tertinggi negara.

Kenapa harus mangsakan tokoh ini? Buatlah penyelidikan terlebih dahulu untuk melihat kebenarannya. Fikirkan agenda nasional, daripada agenda bangsa. Ultra kiasu menyuruh kita berhenti bercakap soal rasis. Tindak-tanduk mereka lebih rasis daripada orang rasis.

Tidakkah kita sedar kerajaan telah membantu SJKC sehingga menenggelamkan sekolah agama. Persoalannya, adakah guru-guru Sekolah Jenis Kebangsaan ini mengundi UMNO BN? SJKC sebenarnya menjadi lubuk melahirkan lebih ramai ultra kiasu, jika tidak dipantau daripada sekarang.

Ingatan saya kepada orang Melayu, jangan menjadi terlalu liberal dan bersekongkol dengan ultra kiasu. Misalnya, pendirian Ketua Pegawai Eksekutif Melayu yang telah digula-gula dengan jawatan tinggi di syarikat penerbangan murah. Beliau dengan lantang berkata "I am Malaysian. I am anti-racism. I am disgusted by Utusan's editorial stance. Nasihat saya, jaga baik-baik syarikat tambang murah ini. Tidak perlu campur perkara di luar bidang. Kalau tak tahu lebih baik diam. Fikirkan bagaimana cara untuk memanjangkan skirt dan menutup dada paramugari Melayu di syarikat penerbangan murah ini.

Baru-baru ini saya naik muak melihat layanan mereka terhadap Sir Richard Branson, pengasas/pengerusi Virgin Group), yang terpaksa berpakaian paramugari perempuan, anjuran syarikat penerbangan tersebut. Paramugari Melayu dipaksa melayan beliau termasuk mencukur bulu kakinya. Tertanya tanya saya ke mana hala tuju anak-anak Melayu yang bekerja di sini. Apakah mereka akan menjadi Melayu atau apa..? Sebahagian paramugari Melayu disuruh berlakon seperti kartun mencalup rambut dengan warna putih dan berpakaian seksi semata-mata meraikan orang putih tersebut. Nasihat saya kepada Melayu celup ini, selamatkanlah Melayu-melayu di sini daripada hancur dan hilang identiti. Majlis tersebut diakhiri dengan mandi arak. Cuba lihat you tube mereka.

Saya menyeru agar orang PAS menonton sama, kerana dalam harakah online, saya terbaca PAS begitu memuji Melayu celup ini hanya kerana bermusuh dengan Utusan dan UMNO BN. Nasihat saya kepada PAS, berhati-hati, nanti makan diri. Sokong seseorang bukan kerana marah kepada UMNO. Sokongan hendaklah berasaskan kepada apa yang benar, apa yang salah. Itu baru nama perjuangan Islam. Jika tidak, PAS ini sama sahaja dengan yang lain.

Ingatlah! tatkala orang lain semakin kuat Cina (Indianya), adakah orang Melayu perlu menjadi semakin menjadi liberal atau cair bagi menunjukkan bahawa kita tidak rasis.  Jika ini berlaku, Melayu tidak berlaku adil kepada bangsanya sendiri. Melayu telah menjadi pengkhianat kepada bangsanya sendiri. Jangan biarkan hati Melayu mati kerana terlalu meraikan orang lain.  

51 comments:

Anonymous said...

dari pihak yg berada diatas sehingga yg paling bawah asalkan melayu sepatutnya baca dan ambil iktibar dari apa yg dedahkan dan saranan dari saudara kita ini..

melayu pasti bersatu kerana satu akidah

Anonymous said...

Hanya najib dan penasihat2nya yg tidak berlaku adil kpd melayu kerana kuasa ditangan mereka.

Anonymous said...

Gua kurang yakin najib faham artikel ini.

Politik UMNO tidak perlu lagi pemimpin dinasti atau legasi, tetapi BERANI.

Anonymous said...

yg akan ludah muka orang yg jumpa beliau utk membincangkan perpaduan melayu/islam.. cuba teka siapakah melayu itu

yg malu jadi melayu dan hina bangsa sendiri dan mengatakan bangsa tidak penting tetapi mengagong2kan bangsa kafir cina... cuba teka siapakah beliau itu dan parti mana yg memegang kuat patua songsang itu..

tolong jawap dgn tepat dan betul bukan belit mcm ular dalam semak

Anonymous said...

Anonymous said...
yg akan ludah muka orang yg jumpa beliau utk membincangkan perpaduan melayu/islam.. cuba teka siapakah melayu itu

yg malu jadi melayu dan hina bangsa sendiri dan mengatakan bangsa tidak penting tetapi mengagong2kan bangsa kafir cina... cuba teka siapakah beliau itu dan parti mana yg memegang kuat patua songsang itu..

tolong jawap dgn tepat dan betul bukan belit mcm ular dalam semak
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

dia PM Malaysia bangsa melayu ke yg ko nak kecoh sangat pasal org tua tu?...sekarang kita dah kasi najib menang, so najib kena layan melayu.

Anonymous said...

Kalaulah Hang Tuah masih hidup..takkan Melayu di hina di bumi sendiri...



Anonymous said...

Jangan sesiapa mengutuk orang cina kerana Ah Jib Gor sayangkan mereka saperti orang cina yang pegang sepandok 'I love PM'. Bagi Ah Jib Gor mereka ini puak yang terbiar sebelum Ah Jib jadi PM. Sekolah mereka tak cukup wang,Dasar NEP menindas mereka dll.

Walau pun PRU sudah habis Ah Jib Gor akan meneruskan kempen dia dengan cogan kata 'Ah Jib Gor pun sayang sama lu ma. Ah Jit Gor sudah nekad dia mahu jadi PM yang paling di sayangi oleh orang cina selepas Tunku Abdul Rahman.

Anonymous said...

Teringin sangat aku nak dengar alasan dari najib mengapa berlakunya begini. Tak kan diam aje.

Anonymous said...

nik aziz org arab bukan melayu.sbb tu dia tak nak perpaduan melayu islam.

Esperalzi said...

Tumbangkan Najib Rosmah dalam UMNO!

Selagi Najib Rosmah menjadi Presiden UMNO dan PM Malaysia, selagi itulah kepentingan UMNO, Melayu, Muslim dan Malaysia akan digadainya kepada Cina dan Pembangkang.

Najib Rosmah adalah pro-Cina totok dan pengecut bila berdepan dengan Pembangkang. Najib Rosmah akan gadai lebih banyak lagi hak2 negara kepada Pembangkang laknatullah kerana Najib Rosmah tak ada telor dan takut pada Pembangkang..

Najib Rosmah hapuskan hak Menteri Pelajaran Malaysia tutup sekolah Cina pada 1997. Di PRU 13, Najib Rosmah berkempen pada orang2 Cina bahawa dia telah menjadi "wira" untuk org2 Cina kerana hanya dia saja berani tarik kuasa Menteri Pelajaran untuk tutup sekolah Cina.

Disebabkan tindakan pro-Cina dan TAK BERTANNGUNGJAWAB Najib Rosmah menghapuskan kuasa Mneteri Pelajaran sewaktu dia jadi Menteri Pelajarn pd 1997, hari ini kita tak boleh tutup sekolah Cina..

Tumbangkan Najib Rosmah dari Presiden UMNO! Saya mahu lihat Muhyiddin Yassin jadi PM Malaysia dan Presiden UMNO! Najib Rosmah tak boleh diharap mengekang Pembangkang dan Cinabeng!

Anonymous said...

Teringin juga aku nak tahu apa kesudahanya kes2 rasuah berprofil tinggi anwar dan azmin. Nampaknya akan senyap aje walaupun hebat dibincang dengan fakta2 yang meyakinkan.

Anonymous said...

Saya sokong gerakan anugerah bapak(GAP)---:
Najib Bapak sekolah Cina.
Sempena Ari SPBYDPA anugerah pingat kebesesaran, maka anugerah Najib Bapak sekolah Cina di isttihar kan.
arjuna waspada
changkat lobak.

Anonymous said...

apa alamat youtube yang ada mandi arak air asia tu??

Anonymous said...

Walau pun Ah Jit Gor tak dapat SATU undi pun dari Dong Zong tetapi Ah Jit bangga dia mendapat SATU piring dari mereka,yang di bawak khas dari negeri Cina.(Lihat gambar di atas).

Tahukah anda berapa tokoh2 orang melayu yang bertuah yang pernah mendapat SATU piring dari Dong Zong!!! Tahu kah anda??? ZERO....jawapan nya ZERO belum ada dalam sejarah orang melayu mendapat SATU piring dari Dong Zong kecuali si Ah Jib ni!!!!!

Anonymous said...

apa alamat youtube yang ada mandi arak air asia tu??

June 2, 2013 at 12:23 AM

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Part1
http://www.youtube.com/watch?v=7ik0yqbVibU

Part2
http://www.youtube.com/watch?v=Uqm2TTRmNpw

Anonymous said...

piring cabuk pun dah rasa bangga ker?

Anonymous said...

Setakat baca dan paham syok sendiri takde guna. Kerajaan UMNO/BN yang telah dipilih oleh melayu-bumiputera perlu bertegas terhadap cina babi kafir harbi dan mengambil langkah2 yang lebih menyebelahi nasib melayu-bumiputera dan sebilangan kelompok india. Rakyat yang memilih kerajaan UMNO/BN bukan mahukan kerajaan yang lembik dan menjadi hamba pada cina babi kafir harbi.

Anonymous said...

Sentiasa kagum dengan tulisan Prof Madya Dr Ridhuan Tee. Inilah Malaysian sebenarnya. Begitu pun, melalui tafsiran Perlembagaan, individu seperti Prof adalah seorang Melayu.

Anonymous said...

Ds najib dah berterima kasih ka dgn pengundi melayu yg menangkan dia juga pemimpin umni yg lain

Ini dah berapa pemimpin yg aku jumpa, semua buat muka jamban cam aku nak mintak duit diaorang.

Senyum pun tak mau

Anonymous said...

Kenapala Najib xmo berpikiran spt DRT ....ini x asik nak menyembah cina DAP saje...dah kena kencing pon masih nak tadah lagi mulut..cukupla sepupu dia mempondankan kementerian dlm negeri ms dia jadi menteri kdn...Najib berubahla sblm orng Melayu naik muak ....

Anonymous said...

UMNO sila tingkatkan biasiswa melayu untuk ke IPT luar negeri dan pastikan bukan melayu liberal yg dapat sebagai hadiah pengundi melayu dan jadikan immediate action item

GLC aku malas nak cakap, panel pemilih pun di bagi pada bukan melayu, sila pantau la

Anonymous said...

Salam....sesia najib belajar tinggi kat urop lg....tun m lebih bijaksana walo hanya belajar di s'pore...kurang jati diri...sinior bg tunjuk ajar ego xnak ikot...betoi la kata sesetengah pengomen llki takot/xjaga/keletong/tibai bini.. xlayak jd pm...maaf..geram ni..geram ni...

Anonymous said...

Najib masih percaya 5 may 2013, org cina tersilap undi kerana mereka "di tipu". Sbnrnya org cina nakkk sgt undi bn. Tunggu PRU 14, Najib dah ada instinct 97% cina akan undi bn.... Jadi kempen utk undi cina ni berlangsung mulai 6 may 2013 sampai hari pru 14. Melayu takper, dah biasa makan hati dan bertolak ansur. Hakkkktuiiih!!!!

Anonymous said...

Aku lg suka tgk ucapan datuk johari yg kata tak perlu menyembah cina utk dpt undi. Dia dah tau, cina TAKKAN sokong kerajaan. Tolonglah berpijak dibumi nyata...

Anonymous said...

Banyak complain Ah Jit Gor nanti kena makan C4. RT dapat bayaran lumayan sehingga bangsa dan agama dia pun boleh khianat. Ada duit semua boleh...

Anonymous said...

ORANG MELAYU MASUK ISLAM KERANA IBU BAPANYA ISLAM TETAPI RT ISLAMNYA KERANA BETUL2 MEMBACA KITAB DAN TERPANCAR ASLI DPD NALURI DIRINYA BAHAWA ALQURAN ITU DPD ALLAH YANG MAHA KUASA. OLEH ITU RT MENYOKONG MELAYU BUKAN KERANA BANGSA TETAPI KERANA AGAMA.

SIPUT

Anonymous said...

Ya betul.... Prof mmg seorg yg bukan rasis. Inilah perjusngan utk melayu sebenarnya.

Anonymous said...

7:28

Fuck you moron!

Rahmat Alim said...

Melayu layu kalau ada pemimpin yang kayu, boleh buat rumah, lantai, tiang seri dsbg. Dah lama lindungi semua, tapi sekarang orang kurang pakai kayu sebab dah bina rumah guna konkrit, dah ada rumah merpati, dah buat rumah berderet dan satu buah. Orang melayu dikampung masih pakai kayu, walaupun mudah reput mereka masih percaya pada tiang seri. Orang kampung masih setia, tidak akan bakar rumah kayu mereka, tapi percayalah sebelum ada kayu yang reput dan rapuh, jagalah orang kampung ini kerana anai-anai dah mula menyerang rumah tua mereka. Fikirkanlah

Anonymous said...

Pemilhan Umno kita singkirkan dia..kita naik orang lain..pecahkan monopoli puak dan kroni tertentu..

Anonymous said...

Hoi..... Kayu rumah kampung ada racun anai-anai. Kayu rumah tak panas, tak takut banjir, tak takut binatang.. Kampung bagus itu sebab sokong BN

Mat13 said...

CINAKOI ni buatlah camne pun dia tetap akan tikam belakang....jangan percayalah dengan spesis ini........aku dah ajar anak2 aku supaya jangan bagi muka pada bangsa ini sebagaimana CINAKOI ini mengajar anak2mereka membenci Melayu.

Tun Teja said...

SJKC sentiasa mementingkan bahasa Mandarin, bukan bahasa kebangsaan. Dalam pendidikan SJKC, semua penghantaran pelajaran berdasarkan kebudayaan, kepercayaan, ketatasusilaan, kepentingan permintaan Cina dari apa sedut pun tidak di belah bagi.

Pendidikan secara begini mengakibatkan pelajar terpengaruh dengan unsur-unsur kecinaan menyerap di sanubari dan minda mereka. Sama seperti pelajar yang mendapat pendidikan dari sekolah ugama Arab, Tamil dan sekolah Inggeris.

Sebab itu pelajar di sekolah Inggeris terpengaruh dengan budaya termasuk kesusasteraan Inggeris, penggunaan bahasa Inggeris dan pendidikan ugama Kristian. Hanya iman seorang Ummah mesti kuat dan keazaman memupuk ugama Allah di pentingkan dari ugama lain.

Memang tepat dan bijak jika SJKC dihapuskan, gantikan dengan Sekolah Perpaduan di seluruh Malaysia. Dengan ini rakyat dapat di assimilasikan secara telus dan tidak terus terjebak dalam puak atau kaum terasing.

Anonymous said...

Ingatlah wahai Najib.., yang memberikan kamu majoriti yang tinggi di Pekan adalah pengundi MELAYU bukan puak Cina yang memberi gelaran Ah Jib Gor kepada kamu kemudian tikam kamu dari belakang. Perlu diinsafi juga wahai Najib yang boleh menjatuhkan dan menghumbankan kamu pada pemilihan adalah orang MELAYU juga. Fikir-fikirkanlah. Jangan dilukai hati orang MELAYU!!!!!!. Juga kurangkan atau hapuskan publisiti isteri kamu itu supay Rosmah dapat mencontohi Tun Dr. Siti Hasmah semasa Tun M jadi PM. Jangan gila 'glamour'. Ramai orang menyampah dah!!!

Anonymous said...

Dear PM, please dont give face to Dong Zong as they are not sincere to d government.

Chong Abd

Anonymous said...

hentikanlah bagi mcm2 kat mereka ni..bukankah mereka tak menyokong dlm pru 12 dan 13?..kenapa dah kena patuk dua kali masih tak sedar?..sampai tahap dah kena hati2 dgn kaum ni..

yg patut di bantu adalah melayu/islam..sabah n srwk..bantu kami utk seimbangkan kembali ekonomi..itu rahsia kekuatan kita..pengguna ramai muslim, jd wujudkan pasaran muslim/melayu wahai pihak kerajaan..

Anonymous said...

Sokong artikel kt atas..
Harap2 smpai lh mesej tu utk pm...
Ckup lh berlembut,pru dah buktikn dah...
Sekarang,tunjukkn siapa org melayu sbenar...

Sokong barang bumiputera!

Anonymous said...

MASALAHNYA ADAKAH DATUK NAJIB MEMAHAMI DAN MENGETAHUI APA YANG SEBENARNYA BERLAKU DIPERINGKAT BAWAHAN DAN DILUAR KOTAK KUASA DIA? ADAKAH PERKARA2 INI SENTIASA DIMASUKAN DIBAWAH CARPET OLEH PENASIHAT2 DATUK NAJIB? KALAU DATUK NAJIB MASEH TIDAK BERUBAH DAN TIDAK MENYEDARI HAKIKAT INI, TIDAK MUSTAHIL PRU KE 14 DATUK NAJIB AKAN KECUNDANG. BUKANLAH KITA MENDOAKANKAN BEGITU, TETAPI ITULAH HAKIKAT YANG SEPATUTNYA DATUK NAJIB MENYEDARINYA. KALAU DATUK NAJIB MASEH TIDAK MENGENDAHKAN PANDANGAN-PANDANGAN PENYOKONG-PENYOKONG BELIAU, DAN MENGUTAMAKAN PANDANGAN PENASIHAT2 BELIAU, YAKINLAH DATUK NAJIB TIDAK AKAN BERTAHAN LAMA.

Anonymous said...

NAJIB IS TRYING TO PLAY A CATCHING GAME WITH NIZAR (CIMB and a govt adviser)

LOVE CHINESE FIRST LOVE MALAY LAST.

JUST LOOK AT THE INSIDE OF CIMB (right from the TOP brass).

ARE ALL THE MALAYS INCOMPETENT TO RUN A BANK.

UNLIKE THE BANK GOVT IS NOT MONEY MAKING MACHINE. NAJIB KNOWS THIS VERY WELL.

ANYBODY CARES.

Anonymous said...

dah naik muak la dgn PM, tiap kali keluar kempen dgn msykt tgk dia dah mcm badut. di dpn sorak pm, belakang najib depa gelakkan pm. tgk najib dimalukan pun dah rasa muak. dato najib ni tak ada perasaan malu ke?

Anonymous said...

Ingat jadi PM senangkah ! Perlu jaga semua kaum dan agama. Kamu sini sebok complain PM. Kalau kamu jadi PM mungkin lagi teruk terjadi....

Anonymous said...

sgt2 menyampah, tp lg menyampah dgn yg mengampu rosmah. org kuat UMNO bingai sgt ke nak ingatkan Najib yg mrk ni liabiliti pd UMNO. dah tak sabar ke UMNO nak jadi pembangkang lps PRU14 ke?

Anonymous said...

kecewa jika PM terus bersikap melebihkan kaum yg dah terang2 tolak BN. dato lupa ke peristiwa di penang? terang2 mrk tak mahu BN, kita spt tersorong2 pd mereka. kenapa? kenapa?

Anonymous said...

senang saja PM jgn pakai lagi sadik sigaraga tu. asyik dgn percent dia saja, takkan nak tunggu bos dia 'terjual'

Anonymous said...

Aku sokong 300% dgn kenyataan Dr Riduan Tee ini. Tuan najib mmg WAJIB BACA NI. SEBENARNYA MAJORITINYA KAUM MELAYU MENJADI TAWAR HATI DENGAN PENDEKATAN PM SELEPAS PRU 13. MEREKA UNDI BN DENGAN HARAPAN TUAN NAJIB AKAN MENDEKATI MEREKA DAN AKAN MENYANGJUNG MEREKA. TAPI APA YANG BERLAKU TUAN NAJIB LEBIH KECEWA KENAPA CINA TAK SOKONGNYA? DI HATI ORANG MELAYU BERBISIK. AKU NI TAK BERGUNA KE SEHINGGA TUAN NAJIB TAK AMBIL KISAH PUN? ASYIK TERKENANG KAN CINA JE......=( =( HAKIKATNYA ORANG MELAYU KECEWA KERANA DIPERLAKUKAN SEBEGITU.... ORG MELAYU MMG KECEWA....KECEWA....KECEWA.....!!!

Anonymous said...

Najib, pls wake up. Stop licking those chinese shit holes!!!!

Othaman Ahmad said...

Saya khuatir ketuanan Melayu akan hanya jadi satu sejarah silam yang akan dikaburi masa dan arus liberalisme, jika pemimpin UMNO masih alpa walaupun telah dikejutkan dengan ombak politik perkauman cina & fitnah anwar yang turut dibantu hartawan Cina, pihak gereja/evangelist dan Parti Sesat Pas.

Barisan pemimpin UMNO dalam kabinet sekarang adalah antara yang paling lemah pernah ditemukan. Sebagai contoh, Hishamudin sepatutnya ditendang keluar kerana gagal berfungsi sewaktu jadi Menteri KDN, di mana imej dan maruah pasukan Polis telah dilanyak hingga lunyai oleh pembangkang tanpa apa-apa pembelaan yang munasabah dari Hishamudin. Malah 8 anggota keselamatan kita gugur kerana 'bad decisionnya'. Kini beliau berada pula di Kementerian Pertahanan – saya tak tahu apa yang si lembut ni dapat pertahankan sekiranya negara diserang.

Bangkit dan sedarlah Najib. Semoga Tun Mahathir dapat membantu memperkasakan semula UMNO.

Anonymous said...

Takde maknanya cina kena tipu. Kalau dilihat senario pada hari pengundian bagaimana bersungguh cina babi nak menjatuhkan kerajaan melayu.
Dah nampak nyata cina babi memang menolak kerajaan yang ada. Tak perlu lagi terhegeh2 merayu undi cina. Sepatutnya Najib berikan lebih tumpuan pada bangsa melayu terutama yang diluar bandar. Kerana mereka ini màsih sayangkan bangsa dan negara .
Kita ada matà dan hati untuk menilai bagaimana cina khianat kita. Bagaimana kita mengharapkan mereka jika berlaku peperangangàn? Ini sebagai
contoh..Mereka akan berduyun duyun lari meninggalkan kita. Tiada lagi setia
kawan. Sebab telah ķita ketahui bangsa ini memang mementingkan tembolok sendiri saje.
Kami melayu memang terasa hati spt dikhianati. Tak kan Najib tak tau bagaimana mereka bermain wayang? Najib perlu berubah sebelum ahli ahli umno mengubah.

SAKIT HATI
ABC+BCL
Najib perlu ingat kami melayu

Anonymous said...

BAGAIMANA NAK BUAT DS NAJIB BACA LUAHAN HATI RAKYAT SPT KITA NI???

SEBENARNYA APA SAJA YG TERJADI DLM NEGARA NI YG MULA-MULA TAHU IALAH RAKYAT YG DI BAWAH DULU. SEBAB KITA BERADA DI TAPAK DASAR, KITA DULULAH YG NAMPAK DAN RASA. CONTOH:- LAHAD DATU...YG MULA-MULA TAHU & NAMPAK PENCEROBOH IALAH RAKYAT DULU, LEPAS DILAPORKAN BARU PIHAK ATAS TAHU.

APA-APA BENDA PUN SUME MULA DARI BAWAH BARU NAIK KE ATAS. TENGOK LUMRAH KEJADIAN MANUSIA YG ALLAH JADIKAN.....MULA-MULA KECIK, PENDEK LEPAS TU BARU MEMBERSAR DAN TINGGI.

SOALANNYA.....MACAM MANA NAK BUAT DS NAJIB TAHU AKAN LUAHAN HATI KITA???

Anonymous said...

Kebanyakan komen dan urutan diatas bernas serta bermakna untuk dijadikan panduan olih pihak kerajaan khususnya UMNO.

Semuanya adalah tindak balas dari akar umbi yang mengikuti perkembangan kerajaan/UMNO semasa.

Persoalannya

Adakah rintihan/komen diatas sampai/dibaca/dihalusi olih pihak atasan.

Atau ianya hanya untuk perbincangan sesama kita sahaja.

Secara ikhlasnya PM Najib tak mungkin membaca kerana jadual kerja yg ketat. Menteri/Timb Ment JPM juga kerana sebab yg sama. Political Sect/PAs/Special Asst mungkin baca tapi dibakulsampahkan.

Kesudahannya WAL HASIL BALIK ASAL.

Kesimpulannya

Wahai Kalian - komen dan ulas lah berpada2. Jangan keluarkan kata2 kesat hina mencarut mengaibkan perhal sesama kita kerana itu semua akan menambahkan dosa kering kalian semua sedangkan nawaitu dan tujuan asalnya hanya untuk membantu kerajaan/UMNO khasnya.

Lebeh dukacita dan kecewa sejak kebelakang ini Najib beria2 mendekati puak2 yg menjadi dalang di PRU13 sedang kalian terheggeh merayu pada Najib untuk menerima hakikat sebenarnya.

NAJIB BERMAIN DENGAN PERSEPSI DENGAN MENIDAKKAN REALITI

Waallahhualam.

Anonymous said...

Bergantung kpd para perwakilan semasa persidangan UMNO nanti. Apakah para perwakilan senada dgn hasrat akar umbi. Atau pun mereka terlalu taat dan senada dgn Najib.

Masa menentukan segala