Thursday, July 11, 2013

CINABENG DAH NAIKKAN HARGA AYAM : KITA ADA SOLUSINYA..


cinabeng mula naikkan harga ayam.
takpe jangan risau.
kita ada sedikit solusinya..

KLIK SINI

36 comments:

Anonymous said...

Dalam website MukminBrands ada iklan Ayam Sufi oleh orang Melayu Islam. Penghantaran sekitar Nibong Tebal, Parit Buntar, Bagan Serai, Bandar Baharu, Jawi dan Sg Bakap.

Tapi harga saya tak tahu. Boleh tanya tuanpunya sendiri: http://www.mukminbrands.com/ads/ayam-sufi/

Anonymous said...

GAP NI BETUL BETUL BODOH. PRINSIP DEMAND AND SUPPLY TAHU TAK GAP BAHALOL?

AYAM BUKAN MAKAN TAHI UMNO.......HARGA BIJIRAN DI PASARAN SUDAH MENINGKAT AKIBAT BENCANA DAN CUACA BURUK, PASAL ITU HARGA AYAM PUN NAIK

MAKANAN AYAM BUKAN DITANAM BELAKANG RUMAH GAP, SEMUA KENA IMPORT. LAGIPUN PENINGKATAN DOLLAR AMERIKA MENYEBABKAN HARGA KOMODITI PUN NAIK.

ITULAH GENG GENG SPM LINGKUP MACAM GAP NAK BUKA BLOG, PASAL INTERNATIONAL TRADE KNOWLEDGE DIA MACAM TAHI KUCING.

HANG SPM LEPAS TAK, GAP BANGANG?

Anonymous said...

Anon 1052pm yg bangang. Sah penjilat cina. Sejak bila harga makanan ayam naik? Tahun lepas? Bulan lepas? Atau bila tiba musim raya?

Ada beberapa penternak, peraih dan pengimpot melayu boleh membekalkan ayam dengan harga yg berpatutan. Kerajaan hanya perlu usahakan melalui agensinya bagi mengkordinasikan kumpulan ini. Pegawai2 yang bertanggungjawab perlulah berkerja keras sikit untuk turun padang. Takkan nak semua disuap ke mulut.

Yang menteri melayu berkenaan pun kenalah tegas sikit. Gantung lesen pemborong cina itu dan serbu premis kilang sejukbeku mereka. Dakwa mereka kerana menyorok barangan keperluan bagi tujuan spekulasi.

Sambil tu kerajaan tak payah ugut2 nak impot daging ayam. TERUSKAN SAHAJA IMPOT SEKARANG. Yang akan mengelupur hanya cina2 pemborong yang bangsat tu aje.

Anonymous said...

Biarkan lah.... Tak da masalah tu... Cuba tanya sprtzer... Dia dah dapat tanah masa nizar bangang gila jadi mb selama 999 tahun dgn keluasan ratusan hektar...mungkin dalam tu ada banyak ayam hutan... Cuba tanya sprtzer sain air mineral dia jual tak ayam hutan kat tanah yg dia dpt...( maklimat boleh dilihat didlm annual report spritzer. 2012 ms 129) takbir.. Sprm patut siasat segera jika ada unsur rasuah semasa pemberian tanah pada sprtzer... Chuan sin

Anonymous said...

Pengawai pengawai penguatkuasa sudah kenyang. Tahu tahu sajalah.

Anonymous said...

anon10.52pm..kenapa biadap sangat ?anda faham betul2 ke dengan teori permintaan dan penawaran dalam ekonomi kapitalis tu ??hang pakar ekonomi ke ?

malaysia ekonomi campuran..banyak subsidi dah bagi kat penternak dan pengilang makanan...itu yg kerajaan boleh kawal dan tetapkan harga..

kalau kapitalis mcm hang cakap tu memang betul..mungkin hang pencinta kapitalis kut..

nak kata hang cerdik tak juga...bila dollar US naik mendadak??? nak kata hang bodoh mungkin jugak hang ni jenis bodoh sombong...

kalau hang berprinsip bagi la fakta2 yg boleh kami ikut untuk memakmurkan ekonomi umat islam..ini hang pi hentam GAP pasal ape..

jgn cerita harga raw material naik masa bulan puasa ni...itu taktik lama...

ini cerita pasal ketamakan peniaga2 cina ambil kesempatan semasa musim perayaan..hang kutuk pasal berlainan kefahaman politik tapi tak menyalur untuk pembangunan ekonomi umat islam...

krisis ayam bukan seberapa ...ini adalah kecil dibandingkan dgn kehilangan anda sebagai aset melayu islam...ini adalah kos melepas yg perlu ditanggung oleh semua yg bergelar melayu islam bila DAP memeluk erat PAS dan PKR dan menjadi penentu dan pemantau arahtuju politik mereka!

anda sebenarnya bukan sesiapa bagi DAP..anda sebenarnya perosak agama dan bangsa! mungkin anda tidak sedar hari ini, mungkin anak2 anda yg akan menyedarkan anda dibelakang hari...dimana anda menyambutnya dgn tangisan...

biar dikala ini anda bertegas dgn pendirian..tapi percayalah satu hari nanti akan timbul penyesalan..

jaringan kekuasaan cina telah nyata,terang dan benderang...jika kita buka mata dan neutralkan minda..ia menjadi lebih jelas...tindakan mereka tidak menguntungkan islam dan amat memudaratkan..

Anonymous said...

Anonymous said...

Dalam website MukminBrands ada iklan Ayam Sufi oleh orang Melayu Islam. Penghantaran sekitar Nibong Tebal, Parit Buntar, Bagan Serai, Bandar Baharu, Jawi dan Sg Bakap.

Tapi harga saya tak tahu. Boleh tanya tuanpunya sendiri: http://www.mukminbrands.com/ads/ayam-sufi/
July 11, 2013 at 10:12 PM

untuk makluman, sayalah yang mengiklankan produk Ayam Sufi di Mukminbrands (ayam organik tanpa suntikan hormon)

ayam diternak dan disembelih oleh Melayu Islam di Kedah

hubungi saya: 016 - 422 3782 (Azlan)
FB saya Azlan Adnan

pengedar diperlukan di seluruh Malaya!
oh ya, harga jual RM 18/pack (1.4kg)
(dealer price kena jadi dealer dulu baru tau! haha)

Anonymous said...

PERMINTAAN SECARA MENDADAK AKAN MENYEBABKAN HARGA MANA MANA BARANG BUKAN SAJA AYAM MENINGKAT.

SUBSIDI SUBSIDI INI, MEMANG PERANGAI KOMUNIS.DARIPADA SAYA SUPPORT KOMUNIS, BAIK SAYA SOKONG FREE MARKET KAPITALISM.

Anonymous said...

lu tu yg bangang nak mampus, buta hati,buta mata...cina buta

Anonymous said...

GAP Lancar kempen jgn makan ayam seminggu... boikot....biar pemborong rasa penjual ayam boikot jgn ambik ayam selama seminggu....kalau harga tinggi tiada siap yg beli.....

Anonymous said...

anon 12.04pm..anda mengesahkan anda memang kapitalis!

kapitalis adalah berasal dari yahudi! tiada campur tangan kerajaan dalam menentukan harga..kenaikan dan penurunan harga ditentukan oleh pasaran..

kesannya..peniaga2 yg tamak akan menentukan permintaan akan melebihi penawaran sebilang masa bila bagi menaikan harga bila berlaku monopoli pasaran...

jika anda nenyokong kapitalis..anda hanya layak menggunakan petrol 97 sahaja dan mengelak barang2 yg disubsidi oleh kerajaan. munafik kalau cakap lain buat lain ! anda tentu faham sebab anda pakar ekonomi !

kita lupakan bab tu...sekarang tanya diri kita...apakah peranan kita dalam memartabatkan ekonomi umat islam???

Anonymous said...

bulan puasa jangan makan ayam daging sebab banyak lemak, tak bagus untuk kesihatan. bulan puasa banyakan makan buah kurma untuk kecergasan dan buah-buahan.

boikot ayam daging sebab tak baik untuk kesihatan, mari kita makan ayam kampung sebab kurang lemak.

Anonymous said...

BANYAK PERKARA YANG LAIN BERASAL DARI YAHUDI.YAHUDI AND ZIONIS BUKAN SAMA.BUKAN SEMUA YAHUDI ITU ZIONIS.

KALAU NAK BOIKOT YAHUDI.....MULAKAN DENGAN E=mc2. BIAR UMNO CIPTA FORMULA YANG BERBEZA.

Anonymous said...

PADA PANDANGAN AKU,LANGKAH BOIKOT AYAM TIDAK AKAN BERKESAN SANGAT SEBAB IA MEMANG KEPERLUAN LEBIH2 LAGI PADA MUSIM PERAYAAN..

LANGKAH PENCEGAHAN YG PENTING! JANGKA MASA TERNAKAN AYAM IALAH 45 HARI..

SEBELUM 45 HARI RAMADHAN, PERLU ADA PENTERNAK2 MELAYU ISLAM MENGUSAHAKAN TERNAKAN AYAM SECARA BESAR2AN SELEPAS INI.

INI ADALAH SATU PENGAJARAN KEPADA KITA..KITA TIDAK PERLU JATUH LUBANG UTK KEDUA KALI..

BIAR PENGALAMAN INI AKAN MEMBUKA MATA AGENSI2 YG BERTANGGUNGJAWAB UTK MEMIKIR JLN PENYELESAIAN..ATAU AKAN ADA PENGUSAHA2 MELAYU YG BERKEMAMPUAN MEMBUKA LADANG AYAM BERSKALA BESAR...

AGENSI2 SEPERTI FELDA,SIME DARBY, TH DAN LAIN2 BOLEH MEMBUAT PELABURAN UTK MEMBUKA KILANG MAKANAN AYAM YG KINI DIMONOPOLI OLEH KAUM CINA.

TUGAS KITA MEMBOIKOT SEMUA PREMIS DAN PRODUK CINA BAGI MENINGKATKAN PERMINTAAN PRODUK MELAYU ISLAM DIPASARAN..BILA PENIAGA2 MELAYU ISLAM DAH KAYA..SEMUA BIDANG EKONOMI BOLEH DICEBURI...

INI ADALAH MASA SUSAH KITA..BIAR PERLAHAN TAPI BERTERUSAN..JGN DRASTIK TAPI TERHENTI DITENGAH JALAN..

SETIAP KEJAYAAN BERMULA DGN SATU LANGKAH...MENYOKONG GAP ADALAH SATU LANGKAH...MEMBOIKOT ADALAH LANGKAH KEDUA..MEMBUAT SERUAN KEPADA SAUDARA2 KITA ADALAH LANGKAH KETIGA..SETIAP LANGKAH KITA MENUJU KEMENANGAN..

AYUH! BANGKITLAH SAUDARA2KU MEMEGANG PANJI2 JIHAD EKONOMI ISLAM..PADAMU KUSANDARKAN HARAPAN,PADAMU JUALAH KUPASANGKAN IMPIAN...PADA ALLAH JUA KUSANDARKAN KUDRATKU.... AMIN..

Anonymous said...

Semua peniaga, pembekal ayam bumiputera eloklah iklankan perniagaan anda di blog ni terus secara langsung dgn contact no. dan harga ayam sekali supaya mereka yg nak membeli boleh buat pesanan atau pergi terus ke kedai anda. Dgn cara ni tidak akan melibatkan pihak ke3 yg boleh membuatkan harga bertambah naik. Terima kasih.

Anonymous said...

Langkah yg diambil oleh GAP harus dipuji. org2 melayu perlu menyahut sranan yg dibuat oleh GAP. salah satu inisiatif utk memartabatkan bangsa melayu dan islam. org2 melayu harus mengorak langkah utk mengukuhkan ekonomi islam dan bangsa melayu. kalau kita dpt tingkatkan ekonomi islam secara drastik itu suatu yg amat bagus namun kita kurang berkemampuan. kita buatlah perlahan2. Bukan shj penternakan ayam daging masih kurang diceburi oleh melayu malah penternakan ayam telur pun org melayu tak ada buat. telur ayam yg kita makan hari2 tu semuanya diusahakan oleh kaum cina. malah pemborong pun dimonopoli oleh depa.

Anonymous said...

sebenarnya ayam cukup dalam pasaran...ini semua permainan cina...
tiada kejujuran dalam perniagaan..

mungkin inikah raya terakhir untuk mereka rayakan??

tahun depan kita tengok macamana??

gerakan boikot wajib di kuatkan..rantaian mereka kita rentapkan..satu per satu..

dalam perhatian aku, kecenderungan melayu untuk berniaga amat tinggi..kelemahan utama adalah dalam memacu kaedah pemasaran yg licin..senang cakap..teknik pemasaran yang lemah...amat lemah..

peluang amat terbuka luas utk menjadi pemborong...ya.. pemborong produk2 melayu islam..pekedai2 runcit melayu amat menanti2kan pemborong melayu..

begitu banyak produk melayu yg berkualiti dipasaran tetapi bersifat tempatan..tidak menyeluruh kerana faktor pemasaran..

ABC SELAMANYA...

Anonymous said...

Aku dh ckp PAS adalah melayu yg brkepala BABI. Awal2 lagi topik di link tu akan menyeleweng dr perbincangan asal. Dr bab AYAM masuk ke bab LEMBU.. itulah LEMBU2 yg PAS ternak, tp akhirnya jd BABI yg bertbuh manusia. Hadi juga dlm bulan Puasa telah mulakan serangan pd UMNO di BESUT. SPR pun satu..kenapa buat PRK dlm bulan Ramadhan sedangkan tempoh 60 hari lepas Raya pun sempat.. akhirnay Islam bergaduh dlm bulan mulia.. jd mcm mesit jugak?

Hadi bangang telah lancarkan serangan. mengatakan Melayu2 di Kg tidak berpengetahuan=BODOH sbb masih undi UMNO??? Melayu2 si bandar spt Shah Alam dan Selangor dikira BIJAK oleh HAdi krn undi PAS? ya terlalu cerdik sampai jawatan MB pun xdpt.. wpun majoriti dan satu habuk EXCO pn xde di DUN Republik Penang.. itulah LEMBU nye PAS.. aku dh ckp dr awal2 GAP.. yg nk rosakkan kempen BCL ialah Melayu jugak..iaitu Melayo PAS!!

Skrg.. kita ada dua musuh.. yg mata sepet kencing xbasuh makan khinzir tu dan satu lagi yg pakai kopiah kuning karat, ade logo hijau putih..

Anonymous said...

kita boikot sampai lunyai....
azam saya dan azam saudara adalah sama...kita boikot sampai lunyai..

Anonymous said...

PAS dan PKR adalah aset melayu islam yg berguna dan tak guna mengikut masa...

kita tidak tahu bila saat gunanya nanti???

tapi tak guna sejarah telah membuktikan !!

Siam Lai said...

Felda boleh buka kilang makanan ayam dan ruminan. Buat apa bergantung sangat dengan Cina ni. Biar rugi untuk tahun pertama, tapi berkat pemasaran dan insentif yang praktikal melalui Rural Transformation Centre RTC dan UTC, aku yakin ramai Melayu yang akan mendapat faedah dari rancangan ini. Ramai Melayu yang nak pelihara ayam tapi selama ini disabotag oleh cina yang mengawal pasaran. Kita rampas pasaran dari mereka. Buah kelapa sawit boleh diproses jadi makanan binatang, buat kajianlah sedikit di UKM, UPM dan Mardi.

Lepas Raya Posa ni Raya Haji pulak. Timbul lagi masaalah bekalan lembu korban. Yang aku heran, tetiba timbul ramai pembekal lembu korban Cina dan India pulak serata negeri. Lebih menyedihkan, nazir2 masjid dah awal2 ikat kontrak dengan pembekal cina dan india untuk supply lembu, dan dapatlah komisen RM50 seekor. Sampai aku nak rekomen ladang lembu kawan pun frust dengan minda pegawai mesjid RM50 komisen ini.

Anonymous said...

Kekadang kecewa juga dgn kebodohan org Melayu ni.. Tapi aku yakinkan diri bahawa Allah akan selamatkan juga org Melayu kali ni..

Anonymous said...

@ Anon 10.52 punya idea dollar Amerika naik mendadak. Bijirin makanan ayam kurang akibat bencana alam = harga ayam naik mendadak.

Cow tu yang terlebih pandai. Faktor-faktor tahi ayam cow tu tambah demand & supply tak buat harga ayam naik sampai 30-40%! Ni semua mainan cinabeng sebab diorang monopoli pengedaran ayam. Cow tau tak cina-cina celaka ni ada Chamber of Commerce diorang yang samping anti kerajaan, benci orang Melayu. Diorang dah mula naikkan haga barangan consumer sejak kalah PRU-13 sebab nak balas dendam dan tunjuk kesilapan rakyat tetap pilih BN. Kali ni diorang tekan gear tahap maksima. Apa pun cina lahanat dan sekutunya Parti Kongkek Rakus dan Parti Angkatan Seks tak boleh buat apa sebab harga petrol masih terkawal dan BN ada duit untuk bagi subsidi. Cow tunggu bila harga ni dah tak terkawal BN akan masuk campur. Apa-apapun pada pengguna Islam pilihan masih ada. Cari pembekal Melayu atau alternatif dengan daging lembu, kerbau dan kambing sebagai menu protin utama di bulan Ramadan dan Sywal.

Anonymous said...

Bila tahun baru cina harga babi tak naik pulak walaupun babi makan apa yang ayam makan. Pasal apa? pasal cinabeng kontrol harga. Bila orang melayu mula nak berniaga limau diorang pun pakai buat projek boikot limau orang melayu jual. Apa punya turr anon 10.52 professor ekonomi tahap loji kumbahan.

Anonymous said...

anoy 545..pandai otak chek...sebarkan2..nk pasang aircond tp kedai muslim xdk...dok pk ni nk psg ke X..

Anonymous said...

kurangkan pembelian ayam!! aku cadangkan sapa2 yang tahu supplier melayu yang jual ayam kat tempat dorg bagi tahu kat sini...bagi nama syarikat dan tempatnya..

Anonymous said...

Ayam dari negeri cina jangan dilangan nanti kena aids ...

Anonymous said...

Kau ni anjing pengesan DAP yg minum susu babi ke?

Anonymous said...

KATANYA KERAJAAN TELAH MEMBENARKAN AYAM IMPORT? BILA AKAN BERLAKU??? ADAKAH SELEPAS HARI RAYA??? NANTI PERMIT IMPORT JUGA DIBERIKAN KEPADA CINABENG JUGAK, ATAU BARUA MELAYU YANG MENDAPATKAN PERMIT BAGI PIHAK CINABENG. KEMENTERIAN BUAT TIDAK KISAH JER. KALAU HENDAK AMBIL TINDAKAN DARI AWAL2 LAGI. INI MENUNJUKKAN MEREKA YANG BERTANGGUNGJAWAB TIDAK MEMPUNYAI FOKUS DAN JUGA DAYA ANALISA PASARAN YANG TERAMAT SINGKAT, SEHINGGA TIDAK MENJANGKAKAN CINABENG AKAN MENAIKKAN DAN BERUSAHA APA SAHAJA UNTUK MENAIKKAN HARGA DAN MEMBERI PENGAJARAN KEPADA KERAJAAN DAN KEPADA ORANG MELAYU. TETAPI MEREKA MASEH TIDUR, GAJI SAJA YANG HENDAK DINAIKKAN TETAPI TIDAK TAHU HENDAK BERFIKIR MASALAH RAKYAT. BAIK BERHENTI SECARA TERHORMAT.......

Anonymous said...

Salam imsyak semua muslimin d muslimat.
Susah2 sgt pasal ayam kita ni...aku baru beli 5 ekor kat mydin usj dgn harga rm7.50 sekor siap ada kepala d kaki... yg part 2 ini aku rebus utk kucing2 kesayanganku.

Produk2 IKS bnyk disini dgn frozen food dr karipap, pulut panggang made by penghuni wanita penjara Kajang. Semua barang yg dlm mukminbrand boleh dapat disini.

Mohon sykt Alif d Saji tolong proses minyak masak merah CAROTINO yg kaya dgn Co-Enzyme Q10. Cuma ada 1 saja jenis minyak jenis ini dipasaran d cinabangsat (CB) punya. Tolong bertindak @asap! Tk.

Berhati2 dgn jenama keluaran sykt CB. Biskut2 d biskut raya, jus buah kordial jenama MyRasa ia sah CB punya. Tolong semak nama2 sykt agar mrk cepat lingkup. Aku tengok minyak2 mrk masi penuhi rak2 d ini petanda yg amat baik.

Dgn cara perlahan2 kita juga boleh jd Batuapi/Baturansom kpd org2 kita. Org2 yg aku jumpa +-40% mrk dah tahu objektif kita.
SYABAS GAP BILLION TIMES.
Kasi lunyai CB d bumi Malaysia akan damai.


Anonymous said...

Gap tue fhm... tp ko tue cina babi @ anjing dap x fhm... bijirin naik pun cinabeng punya hal jgk..kira apahal cinabeng punya pasal..

Anonymous said...

Bro pengimportan ayam kena berhati-hati sebab gejala penyakit selsema burung yg boleh membawa maut terutama kanak-kanak.

Anonymous said...

Kita amik yg baik buang yg buruk.. Apsal ko ni bengap sangat. Tu pun x bole paham

Anonymous said...

Bodoh punya cina..lancau..cina bangsa paling low class..babi pun hentam..bodoh tahap baoaj gaban cina

Anonymous said...

Buy malay first..kalau harga ayam naik..cr alternative lain..tak mati la kalu tak makan ayam...

Anonymous said...

Sedara, dua cadangan

Dulu kalau import ayam masalahnya yg jual cina cina ni jugak so takde maknenya. Skarang sudah ada tesco jusco bagai, import dan hantar aje ke hypermarket ni bagi ap pada hypermarket ni. Audit trail clear memang nampak harga naik kat mana

Dua, cina cina kat pasar ni jual kena ada resit. Ini undang undang perniagaan malaysia yg susah mereka nak patuhi, untung juta juta jgn nak nipu mesing tesit tak bleh beli. Bila dah ada resit apa lagi lembaga hasil jalankan tugas, audit the whole supply chain dari penternak ke orang tengah ke cina di pasar, juga tokey tokey self proprietery busines ni lembaga hasil kasi mereka buat capital statement maknanya tengok bmw banglo percutian overaeas dia mana dia dapat duit, cukai dah bayar ke belum

Masalahnya menteri menteri reti buat keje ke tak