Tuesday, July 2, 2013

PELAMPAU CINABENG MAKIN BESAR KEPALA DI MALAYSIA !



Byline / Author: Oleh Muhammad Mustakim Ramli; Siti Sofia Md Nasir

Kuala Lumpur: Sesetengah syarikat di ibu negara didakwa mengamalkan diskriminasi terhadap wanita Islam apabila mensyaratkan mereka yang ingin bekerja membuka tudung dan memakai skirt.

Hak individu
Dasar ditetapkan syarikat itu jelas bertentangan dengan Perlembagaan negara yang menetapkan bahawa setiap individu mempunyai hak menyatakan dan menjalankan agama masing-masing serta menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata pihaknya menerima aduan mengenai masalah itu setiap bulan dan lebih mengecewakan ada syarikat terus mengamalkan dasar berkenaan walaupun diberi teguran.

Beliau mendakwa sebuah rangkaian kedai foto cuba mengaburi pandangan orang ramai dengan membenarkan pekerja yang berurusan dengan pelanggan untuk berpakaian sopan dan memakai tudung, sebaliknya petugas di bahagian pentadbiran dipaksa membuka tudung.

"Kita menerima aduan daripada beberapa individu yang menghadiri temu duga di syarikat berkenaan. Jika mereka tidak mengadu, mungkin kita tidak mengetahui syarikat ini terus menindas pekerja Muslim di negara ini.

"Pengadu juga bagaikan tertipu dengan iklan jawatan kosong di luar premis yang ditawarkan pihak terbabit yang memaparkan pekerja wanita bertudung," katanya kepada BH, baru-baru ini.

Terima aduan
Nadzim berkata, pihaknya turut menerima aduan sama membabitkan sebuah gedung beli-belah di sini serta kolej swasta di Petaling Jaya yang tidak membenarkan pekerja memakai tudung pada satu majlis kolej berkenaan.

"Tindakan ini bertentangan dengan konsep 1Malaysia yang berteraskan kepentingan perpaduan tanpa mengira bangsa atau kepercayaan agama yang diusahakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak," katanya.

Nadzim berkata, lebih dikesalkan ada wanita Islam yang terdesak untuk memperoleh pekerjaan terpaksa menggadai akidah dan pegangan apabila bersetuju dengan syarat sebegitu dengan menanggalkan tudung sewaktu bekerja dan memakainya semula selepas habis bekerja.

Headline: Pengalaman wartawan BH

Kuala Lumpur: Wartawan BH melakukan penyamaran sebagai pencari kerja di salah satu rangkaian kedai foto di ibu negara, baru-baru ini.

Wartawan yang memohon jawatan sebagai kerani mendapati semua kakitangan wanita beragama Islam di kedai foto itu memakai skirt dan tidak bertudung.

Kehadiran wartawan yang lengkap bertudung juga tidak disenangi kakitangan di situ apabila mereka terus memberi amaran mengenai 'dasar' syarikat itu ketika menyerahkan borang permohonan kerja.

Apabila ditemuduga oleh Pengarah Sumber Manusianya syarikat itu, wartawan cuba untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai 'dasar' namun beliau enggan melayan pertanyaan berkenaan.

"Jika mahu bekerja di sini, awak perlu membuka tudung dan memakai skirt. Itu dasar syarikat. Tiada kompromi," katanya.

Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Noh Gadut menyeru Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan kementerian berkaitan untuk duduk semeja dan mencari penyelesaian isu berkenaan.

Wujud akta khusus
Beliau berkata, sudah tiba masanya undang-undang khusus diwujudkan untuk mengelakkan daripada ia terus berulang dan mencemarkan imej Islam.

"Undang-undang sedia ada hanya dilaksanakan kepada orang Islam tetapi tidak dikuatkuasakan kepada bukan Islam.

"Bertudung dan menutup aurat tidak akan mengurangkan produktiviti kerja. Justeru majikan tidak perlu takut dan menjadikannya sebagai alasan untuk menafikan hak mereka," katanya kepada BH.

Noh yang juga bekas Mufti Johor turut menasihati golongan terbabit dengan permasalahan itu agar mencari pekerjaan lain yang lebih sesuai dan berkat.

INFO

AKTA 559

- Bahagian III - Kesalahan yang berhubungan dengan kesucian agama Islam dan institusinya.

- Seksyen 7 - Menghina, atau menyebabkan dipandang hina.

- Mana-mana orang yang secara lisan atau secara bertulis atau dengan gambaran yang tampak atau dengan apa-apa cara lain:

- (a) menghina agama Islam atau menyebabkan Islam dipandang hina.

- (b) mempersendakan, mengajuk-ajuk atau mencemuh amalan atau upacara yang berhubungan dengan agama Islam; atau

- (c) mempersendakan atau menyebabkan dipandang hina mana-mana undang-undang yang sedang berkuat kuasa di Wilayah Persekutuan yang berhubungan dengan agama Islam.

- Jika disabitkan kesalahan, boleh didenda maksimum RM3,000 atau dipenjarakan dua tahun atau kedua-duanya.

Headline: Diarah buka tudung sebelum temu duga
Kuala Lumpur: Mangsa yang mahu dikenali sebagai Nora berkata, beliau dihubungi oleh kakitangan sebuah kedai rangkaian foto di Gombak, di sini untuk ditemuduga selepas memohon jawatan sebagai kerani pada pertengahan Jun lalu.

Katanya, sebelum melangkah masuk ke bilik temu duga berkenaan, dia dimaklumkan oleh seorang pekerja di situ supaya tidak terkejut sekiranya diminta menanggalkan tudung untuk bekerja.

"Dia perasan saya pelik dengan kenyataan itu dan menjelaskan sekiranya dia tidak memaklumkannya kepada saya, dia akan dimarahi pengurus kerana tidak memberitahu perkara berkenaan terlebih dulu.

"Saya juga dimaklumkan oleh pekerja itu seorang wanita bertudung yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja dan akan memakai semula selepas tamat waktu bekerja kerana desakan hidup untuk menyara keluarga," katanya kepada BH, baru-baru ini.

Minta tanggal tudung
Nora berkata, walaupun kecewa dia teruskan sesi temu duga itu untuk memastikan kata-kata pekerja itu benar dan ketika ditemuduga ternyata dia diminta untuk menanggalkan tudung serta memakai skirt hari tertentu.

Sementara itu, seorang lagi mangsa diskriminasi, mahu dikenali sebagai Aein ketika dihubungi BH, berkata dia menerima tawaran sebagai jurujual di salah satu gedung di Suria KLCC pada Februari lalu.

Kena ikut dasar

"Ketika ditemuduga kakitangan premis itu meminta saya membuka tudung atas alasan ia sebahagian dasar yang perlu dipatuhi pekerja.

"Saya tidak menunggu lama di situ dan menolak jawatan berkenaan yang jelas bertentangan dengan agama," katanya.

29 comments:

Anonymous said...

Dah agak dah cinabeng ni akan terus gasak ketahanan melayu-muslim. Oleh kerana tunjak kepimpinan tersangat lembut dan tidak tegas membanteras asakan demi asakan.

Kalau LGE buat der je permintaan ROS dan boleh keluar statement text Agung disediakan BN dan macam-macam lagi.

Tak tahu kesabaran melayu-muslim boleh bertahan sejauh mana ye?

Shaari said...

kedai gambar apa? nak boikot

Anonymous said...

blog berita edisi percuma tanpa perlu melanggan

Freemalaysiakini.blogspot

Anonymous said...

Mcm haram jadah sial cina ni

Anonymous said...

bg muslim,xpayah lh keje situ..
Biarkn org mereka je keje..
Jgn lh kata terdesak,sggup gadai islam..
Zaman rasul kita dulu,smpi d siksa,d bunuh,pn xmahu tgglkn ajaran islam..
Ujian zaman skrg,mcm tu lh..
Anggap je kerja tu xwujud,wujud pn utk jd ujian..
Trmasuklh ujian utk masyarakat kt mlysia,cina yg suka diskriminasi scara halus,kne d hapuskn..
Xpenah plak,syrkt mlayu suh cina pkai tdung..
Biarlh miskin kt dunia,jgn miskin jugak kt akhrat...
Boikot tetap boikot..

Anonymous said...

BANGSAT BETUL LA. INI JELAS DISKRIMINASI AGAMA. YANG BUAT BISNES KEBANYAKKAN CINABENG DAN KAFIR LAHANAT. MELAYU PULAK JADI PEKERJA. MELAYU PUN KENA LA RAJIN2 BUAT BISNES DAN CARI PEKERJA MELAYU. TAPI JANGAN BERSIKAP LIBERAL DAN KETEPIKAN AGAMA. KALAU TAK 2X5 JE....CILAKAK LU CINABENG!!! CILAKAK LU OMAR ONG!!! PTUUUIIIIHHHH!!!

Anonymous said...

Percuma tok mu yahudi haram jadah sial! Orang melayu yang baca malaysiakini memang bodoh tahap gaban!!

Anonymous said...

dalam memboikot perlu ada penjelasan..tulis saja rangkaian kedai foto mana untuk dijauhi sama sekali...pandangpun tak boleh lama2..haramkan sama sekali kaki kita menjejak disana..mereka adalah musuh islam..

ini baru `acuan' mereka yg kecil..itu baru segelintir umat islam yg perlu patuh atas kehendak mereka..`acuan' yg besar sikit tu mcm kes ustaz kazim dan yg paling besar `acuan' perlukan pemjelasan yg panjang sikit..tapi akhirnya tanah melayu menjadi sebuah negara republik dan kapitalis yg berkuasa...

ganyang terus ganyang bisnes cina..biar terduduk,tertiarap, menggelupur dan terus koma..rapatkan saf dan laungkan jihad ini saban saat,saban jam, saban hari, saban bulan dan saban tahun. dan seterusnya sehingga pejuangan kita diambil alih oleh anak2 kita..seterusnya kepada cucu2 kita hingga kiamat menjelang tiba.

kita jgn leka, jgn lalai dan jgn mengalah walau sedetik..inilah masa yg terbaekk...inilah peluang keemasan memartabatkan ekonomi kaum pribumi ...kita perlu pandang ke depan, kita perlu tetapkan sasaran, kita perlu mantapkan jaringan dan siap sedia membuat pengorbanan..

pengorbanan yg paling besar adalah setiap sen duit kita tidak masuk dalam aliran modal cina.. kita simpan di bank cinapun sebahagian dari aliran modal..

Anonymous said...

kedai ni nama ek kedai foto zzoom ni link dia https://www.facebook.com/photo.php?fbid=143280655869425&set=a.127033017494189.1073741828.127025924161565&type=1&theater

Anonymous said...

Ramai gadis-gadia melayu yang bekerja di kedai2 henpon milik cinabeng, pakai sendat2 dan seksi2. Kalo amoi toksah citerlah ngan suar pendek sampai nampak peha putih melepak. Lepastu pakai pulak baju sendat style ultraman sampai menonjolkan bukit-bukau. Adakah ia merupakan satu taktik atau strategi bisnes untuk menarik perhatian lelaki hidung belang supaya kerap mengunjungi premis mereka? Kalo setakat amoi jer, dah memang biasala tu. Ni, gadis2 melayu pun nak menyeksikan diri jugak, apekehel......

Anonymous said...


Aku harap Orang Melayu terus boikot Cinabeng ni. Jangan beli barangan dia orang lagi dan jangan ambil kakitangan Cinabeng lagi bekerja dalam kerajaan. Jangan ada Ali Baba dalam kerja2 kontrak lagi.

anti-CinaKiasu said...

Bagi list kedai cina yang kurang ajaq tu. Aku nak BOIKOT!!!!!!

Anonymous said...

Tak payah menyalak kat sini bro, kita saja nama negara islam tapi kerajaan masih ala ala dulu kalau kita orang melayu ada kuasa mengapa tak gunakan kuasa? Adakah orang atasan pak menteri semua masih disuap cina bro. Tengok saja yb nazri walau cina kutuk kita macam mana di masih nak hidupkan cina sial punya yb.

Anonymous said...

Betul tu bro,yb nazri tu xboleh ke senyap je,tp nk jgak bukak mulut bersuara,utk cina dia xsayang mulut,utk melayu mcm bisu pekak n tuli,nmpk nya mmg ada cinabeng belakng dia,mmg dasar penjilat cina.

Anonymous said...

jgn bagi muka!!! boikot brg cina dari sekarang!!! bulan puasa kita mulakan!!

Anonymous said...

Bkn stakat tu aje...cuba korang tgk pakaian salesgirl kat kedai rangkaian the body shop. Sume sendat2 melekat kat badan. Tak sorang pun bertudung... Seksa mata yg melihat

Anonymous said...

inilah akibatnya sebab bagi muka kan!!

Anonymous said...

Nazri kuat makan duit dan cipap cina.

Anonymous said...

Pak lebai pas kata mereka telah setuju untuk tak setuju dalam hal ni...asalkan 97% undi cina memihak kepada mereka..hampehh punya lebaiii

usin said...

jangan kerja dgn cina. itu je caranya. dh lama rasanya melayu Islam ni dijadikan abdi oleh cinabeng yg kononnya dianaktirikan di negara ini. beransur-ansur tinggalkan kerja dgn cina, bina perniagaan sendiri walaupun terpaksa bermula dgn level bangsat. melayu yg tak berniaga tetapi pengguna, bantulah peniaga melayu walaupun terpaksa membayar lebih sekupang dua sehari. ubah sikap malas dan hanya mengharapkan makan gaji dgn cinabeng.

Anonymous said...

betul ke org kata kedai foto zoom?????

Anonymous said...

sebab anwar dah jual bangsa melayu demi kemaruk kuasa

zakiah71 said...

Najib jangan lembut sangat.

Anonymous said...

Lepas PRU13, aku tak nampak apa2 pun Najib tolong Melayu....Cinabeng macam2 dia bagi bantuan.

BABI PUKI PUNYA NAJIB....

zakiah71 said...

PAS adalah pejuang politik yang menggunakan hudud sebagai asas perjuang. Tapi sekarang dah dah berubah. PAS hanya berjuang untuk menghancurkan UMNO.

Anonymous said...

Aku cadangkan supaya semua rangkaian kedai ini dibakar .

Anonymous said...

Iklan sebentar... Jangan minum spritzer... sebab ada bangkai cina mampus!!

pemilik spritzer:

Company : Chuan Sin Sdn. Bhd.
Address : Lot 898, Jalan Reservoir,
Off Jalan Air Kuning,
34000 Taiping,
Perak Darul Ridzuan, Malaysia.
Tel : +605 801 2663
Customer Service Hotline : 1800 88 3111
Working Hour : MON – FRI (9.00 am – 6.00 pm)
SAT (9.00 am – 1.00 pm)
SUN & Public Holiday (OFF)
Fax : +605 801 2118
Email : info@spritzer.com.my
Website : www.spritzer.com.my

Tolong Promo Muslim Brand said...

Iklan sebentar... Jangan lupa minum Air Mineral water jenama E’den... semasa Berbuka puasa dan bersahur... Air Mineral water jenama E’den Halal, Suci dan Bersih!.

E’den mineral water adalah salah satu air mineral yang kini berada dipasaran Malaysia, eden mineral water diusahakan oleh sebuah syarikat bumiputera sepenuhnya iaitu Daruk Khusus Venture Sdn Bhd, diasaskan seawal tahun 2004, eden mineral water mula dipasarkan pada tahun 2009.

Alamat (Kilang)
DarulKhusus Venture Sdn. Bhd.
Lot 517, Kampung Mungkal,
71350 Kota, Rembau,
Negeri Sembilan Darul Khusus

Telefon & Fax
Tel: 06-438 2571
Fax: 06-438 3571

Emel: dkvmineral@yahoo.com.my
Website : http://www.edenmineralwater.com.my/index.php

Pejabat Pemasaran (KL)
No.2-2A, Jalan Nirwana 37,
Taman Nirwana,
Ampang 68000
Selangor Darul Ehsan

Telefon & Fax
Tel: 03-9281 8787
Fax: 03-9281 4187

Anonymous said...

9/7/2013 satu lagi cina mati gantung diri , tak dapat bayar hutang
along ,
1x4 sebulan
12x4 setahun
5th. ribu beribu cina mati bunuh diri
ha ha ha hi hi hi ho ho hoo!
boikot ! terus boikot !
kasi bangkrap bisnes cinabeng .
bulan yang mulia ini , kita perhebatkan.
he ip hore ! he ip hore ! he ip hore !