Saturday, October 26, 2013

CINABENG PANAS DENGAN KIAS TUN M...



Akhbar China Press bertarikh 20 Oktober 2013 menyiarkan artikel bagi mengulas kenyataan Dr. Mahathir baru-baru ini bahawa kaum Cina tidak tahu berterima kasih.

Artikel yang ditulis oleh penulis yang menggunakan nama samaran Liang Yuan bertajuk ‘Konsep model berterima kasih kepada UMNO adakah adil?’ disiarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai halaman C15.

Baru-baru ini, Dr. Mahathir yang mahu menarik sokongan puak konservatif kepada anaknya yang bertanding jawatan naib presiden UMNO telah mengeluarkan kenyataan bahawa orang Cina telah lupa daratan dan tidak tahu berterima kasih.

Bekas Perdana Menteri itu memberikan contoh bagi membuktikan kenyataannya itu dengan menyatakan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), Najib cuba berbuat baik terhadap orang Cina dengan memberikan mereka pelbagai insentif tetapi kaum itu tidak menyokong BN.

Adakah orang Cina lupa daratan? Diharap Dr. Mahathir janganlah lupa pada satu ketika dahulu pernah berlaku apabila orang Melayu sendiri tidak menyokongnya dan beliau hanya mengharapkan sokongan orang Cina sepenuhnya.

Ketika itu dengan sokongan kaum Cina, Dr. Mahathir dengan mudah dapat meneruskan pemerintahan dan kekal menjadi Perdana Menteri.

Jika beliau yakin apa yang disebutnya itu benar, diharap Dr. Mahathir dapat memperjelaskan satu persatu dengan terang mengenai bab mana yang dikatakannya orang Cina telah lupa daratan?

Jika dibandingkan dengan orang Melayu, sila sebutkan dengan jelas di mana yang dikatakan pemimpin Melayu telah berjasa kepada orang Cina?

Bukankah orang Cina hidup dalam suasana dan keadaan tidak adil? Bukankah orang Cina sentiasa meronta-ronta, mengharungi kepahitan dan bertungkus lumus untuk hidup? Segala hasil usaha sendiri telah dianugerahkan kepada kaum lain.

Begitu tebal muka Dr. Mahathir. Walaupun menyedari akan hakikat itu, beliau masih boleh bertahan lama sebagai Perdana Menteri dan mendakwa melayan semua kaum dengan adil.

Sebenarnya bukan Dr. Mahathir seorang sahaja yang bersikap sedemikian. Ramai pemimpin UMNO lain yang mempunyai sikap dan pemikiran seperti bekas Perdana Menteri itu.

Tidak semena-mena mereka memaksa dan mahu orang bukan Melayu mengucapkan terima kasih dan mendengar cakap mereka. Jika tidak, mereka akan hambat.

Anak Dr. Mahathir sendiri iaitu Mukhriz pernah menyatakan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Kedah jangan mengharapkan akan mendapat bantuan dari kerajaan negeri.

Mohd. Ali yang pernah menerajui Melaka juga marahkan orang Cina kerana tidak tahu mengenang budi sehingga menyebabkan beliau tewas dalam PRU-13. Sebenarnya semua orang tahu di kawasan beliau bertanding itu, majoriti pengundi adalah orang Melayu.

Pemimpin Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) juga sering mengeluarkan kenyataan yang lantang dan bersifat menghasut.

Pengetua Melayu di sekolah menengah pula lantang menyuruh anak-anak Cina balik ke China dan anak orang India berambus balik ke India.

Yang paling menyedihkan adalah politikus yang memegang belantan ini tidak pernah dihadapkan ke muka pengadilan. Sebaliknya mereka ini mendapat jawatan tinggi.

Adakah orang bukan Melayu mahu berterima kasih kepada pemimpin seperti ini dan mengikut model konsep berterima kasih cara UMNO yang dikatakan adil?

Suara Politik
Belantan

25 comments:

Anonymous said...

ramai orang terkaya negara adalah cina
pembeli rumah mewah dan condo adalah cina
management staff di 99% syarikat swasta adalah majoriti cina
pewmilik kereta mewah juga majoriti cina
pembeli secara borong tanah2 orang melayu adalah cina

kini mereka mempertikaikan kenapa perlu berterimakasih kepada yg.menyediakan peluang mereka menjadi kaya ? Adakah bila sudah kaya adalah satu perkara biasa untuk jadi tamak ,bongkak dan dengki?

Tolong ingat...nikmat itu datang dari tanah melayu di mana sultan2 melayu yg.membuat keputusan untuk beri kamu kerakyatan. Jika tidak, kamu adalah bertaraf penduduk tetap yg.tidak boleh mengundi seperti di Brunei.

gen2felda

Anonymous said...

Ketika itu org cina sangat takut kpd PAS kerana PAS cukup anti Cinabeng.Org cina tidak mahu PAS memerintah.Dan ketika itu juga org cina berfikiran yg org Melayu akan beralih sokongan kpd Pas. Jadi utk survival mereka, mereka menyokong BN. Politik org cina hanyalah utk survival mereka sahaja, tidak lebih dari itu.

Anonymous said...

Habistu datuk LIM yang menguasai Pembangunan di Iskandar Mereka nie yang tak panalaysia adalah orang melayu keer.... Vincent Tan, Robert Kuok dan danramai lagi tu siapa... kaum Mereka ini yang tidak pandai terima kasih,,,, TELUNJUK LURUS KELINGKING BERKAIT ... Halau sahaja golongan ini dari malaysia.... Jangan sampai segala bukti dikeluakan baru nak buat tindakan...

Anonymous said...

hakikat bahwa org cina dpt menjadi rakyat msia menjawab segala persoalan yg ditimbulkn...inilah contoh benar apa yg dinyatakan Dr Mahathir...malangnya ramai melayu yg masih tidur lena...

Anonymous said...

Gunakan kuasa raja2 utk tidak membenarkan bangsa2 lain selain dari melayu dan pribumi kelayakkn mengundi. Nanti baru tahu Cinabeng dan Pak Nana ni menyesal dan hilang asa nikmatnya jadi rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Pi BERAMBOIS dan MAMPOSlah Cina-Cina PENDATANG-tak-sedaq-diri ni!

Bah. pertama:

Tak habis-habis MUSUH Islam/Melayu nak HANCURKAN Bumi ISLAM kita ini serta umatnya; nak buat ibadah Korban pun kena jaga hati si KAPIR! Bagusnya kalau kita buat mcm. kat Arab Saudi dan Brunei, laksana hukum Hudud, tapi dah terlambat nampaknya sebab si KAPIR MUSUH ISLAM/MELAYU makin naik muka, termasuk gunakan PBB (UN) dan "demokrasi-hak asasi" LIBERAL SAMPAH Barat-Zionis; utk. PIJAK K'jaan Islam kita. Baik tak usah jadi negara maju kalau Islam dan hak umat Islam/Melayu TERGADAI – kerana ini adalah PERANGKAP MUSUH Islam/Melayu!

Dan puak KAPIR Kristian Zionis yg. menguasai birokrasi UN, juga sdg. MEMERANGKAP K'jaan dgn. asyik skrg. memberi anugerah bermcm-mcm - yg herannya waktu Comango-JAHANAM sdg. menuntut segala mcm. hak KAPIR kat PBB buat masa ini. Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131024/dn_26/Malaysia-dapat-pengiktiran-PBB, Malaysia dapat pengiktiran PBB:

KUALA LUMPUR 24 Okt. - Malaysia mendapat pengiktirafan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) hasil sumbangan besar negara ke arah Matlamat Pembangunan Milenium....
Turut mendapat penghormatan PBB ialah Unit Perancangan Ekonomi (EPU), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Program Kerjasama Teknikal Malaysia serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antaranya Kumpulan Tindakan Bersama Bagi Kesaksamaan Gender (JAG), Perikatan Tindakan Penyusuan Ibu Sedunia (WABA) dan individu perseorangan yang juga pencinta alam, Gurmit Singh. - UTUSAN

Sedangkan JAG adalah di bawah naungan WAO, dan WAO juga terlibat dlm. Comango, lihat di
http://www.wao.org.my/Universal+Periodic+Review+%28UPR%29_96_5_1.htm:

WAO is a member of the coordinating committee of the Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process (COMANGO). For the upcoming UPR Working Group Session, COMANGO submitted reports on the human rights situation....and…will be meeting diplomats in Geneva before the 2013 UPR Working Group session begins.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Bah. Kedua:
Sebenarnya, UN, Mahkamah Antarabangsa UN/ICC, hadiah-hadiah Nobel/UN, pertubuhan Commonwealth, TPPA, NGO-NGO yg. ditaja Barat-Zionis dsbnya, adalah SENJATA si KAPIR DAJAL Barat-Zionis utk. MENJATUHkan Islam/umatnya dan MENJAJAH kita, apalagi bila kaya minyak-gas, limpahan kurnia ALLAH SWT. Maka, K'jaan/UMNO/JAKIM/JAWI mesti lawan HABIS-HABISAN, tuntutan Comango/UN! Barat-Israel (dan sekutu mereka dari DAPBANGKAI/PKR di Malaysia), hanya tahu hendak memaksa Dunia Islam/ “Dunia Ketiga“ mengamalkan "demokrasi- hak asasi" LIBERAL SAMPAH yang termasuk kesamaan hak semua bangsa-jantina-agama, serta hak asasi kebebasan-mutlak penagih seks-pornografi (termasuk merogol haiwan dan melancap/bertelanjang di tempat awam)-homoseksual (termasuk Mak Nyah)/pengguguran anak-kehamilan luar nikah (terutamanya dr. remaja)/penagih dadah-steroid-judi, dan segala macam lagi perangai BUAS-KEJI-mcm-pengikut-SYAITAN!

Patutnya pemimipin Islam/Melayu kita kena bertindak dgn amat TEGAS tanpa sebarang kompromi, spt. Sultan Brunei dan negara Liga Arab (dan siapa-siapa Bukan Islam buat aniaya kat umat Islam juga, mesti kena bawah Hukum Hudud spt. di Arab Saudi - bukan hanya yg. Islam dihukum)! Pedulikan kecaman KEJI si KAPIR-KAPIR Barat-Zionis (lihat akhbar anti-Islam di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2471776/Sultan-Brunei-introduce-new-sharia-laws.html). Atau buat mcm. African Union, yg, sekarg. gertak keluar ICC dan Gambia, negara ISLAM, yg. baru keluar Commonwealth (Commonwealth sebenarnya adalah dipengerusikan Queen Elizabeth yg. sebenarnya dipuja Kristian Zionis sbg. "Ratu Israel"!).

Dan si Kapir-BUAS Barat-Zionis ini juga asyik nak kutuk undg-undg Syariah Islam kita, yg. termasuk Hukum Hudud, yg. menghukum aqidah dan akhlak SONSANG! Tetapi di bawah "demokrasi/hak asasi" LIBERAL SAMPAH Barat-Zionis, boleh pula dihalalkan rejim-rejim Barat-Israel untuk membunuh umat Islam dgn. amat BUAS, sesuka hati secara beramai (GENOCIDE) spt di Palestin, Iraq, Libya, Syria, Somalia, Afghanistan, Mali, Yemen, Sudan, Nigeria, Lebanon dan selatan Thailand/Filipina, dan kemudian akan ke Iran dll, termasuk Malaysia ini contohnya bermula dengan Sabah baru-baru ini. Bahkan pengganas TALEBAN, BOKO HARAM, Al SHABAAB, AL-QAEDA dsbnya adalah diCIPTA oleh Barat-Israel sendiri, untuk tujuan MENJATUHKAN Islam dan MENJAJAH umatnya, di negara-negara Islam yg. kaya minyak gas; lihat di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013 (lepas itu si Barat-Israel BERPURA kononnya asyik diserang al-Qaeda/Taleban dsbnya)!

Jadi kenapa si PENGGANAS-PENGANAS Barat-Israel sendiri tidak pula di hukum “Mahkamah Antarabangsa UN/ICC“ (ICC: bukan bawah UN - lihat http://www.icc-cpi.int/en_menus/icc/about%20the%20court/Pages/about%20the%20court.aspx). Barat-Zionis juga cuba memutar-belit dengan sering membangkitkan isu kononnya ada rejim Barat, Serbia yang dihukum di bawah Tribunal UN, tetapi sebenarnya sebab rejim Serbia yang dulu walaupun memang dihukum sebab membunuh umat Islam Bosnia, tapi matlamat utama Serbia dihukum ialah kerana ia pro-Komunis dan amat anti-EU/US (maka Serbia sahaja satu-satunya rejim Barat yang dihukum di Tribunal UN; sedgkan Croatia pula terlepas).

Dan lagi, Ban ki Moon dari UN dan birokrasi atasannya, rata-ratanya dikuasai pro-Barat-Zionis! Ki Moon adalah bekas Menteri Luar Korea Selatan yang amat pro-US/Barat-Zionis; begitu juga Presiden ICC dan Bank Asia, keduanya juga dari Korea Selatan - tidakkah ganjilnya ini (Pres. Bank Asia juga mahu paksa K'jaan kita tandatangani TPPA)?!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Tulisan yang tidak bertunjangkan cita cita dan semangat perlembagaan.

Kaum China sudah lupa bahawa untuk memberikan kerakyatan beramai ramai kepada kaum lain mesti di seimbang secara adil dengan menjamin hak rakyat Sultan sultan dan kaum peribumi didalam perlembgagaan. Ini di persetujui dalam kontrak sosial.

PRU13 jelas menunjukkan orang China tiada kuasa mengubah apa apa. Amat jelas.

Bagaimana pula penulis kata orang China ada membantu kejayaan Mahathir?

Lain lain dari itu dalam tulisan di atas jelas orang China tidak mengenang budi. Tidak memahami perlembagaan dan tidak menghormati kontrak sosial.

Selama kita berkuasa. Seperti Lee Kuan Yew kita mestikan berbuat sepertinya keatas kaum China.

Musuh yang tidak ada saingan adalah musuh yang mati.

ERtinya jangan beri apa ruang lagi untuk kaum China mengubah apa apa kecuali kalau mahu berkongsi kuasa dengan Melayu melalui MCA atau Gerakan atau mana mana parti komponen BN yang boleh tahan faham perlembagaan walau tak sepenuhnya.

MELAYUJATI said...

Hidup dengan bangsa yang tamak haloba yang tidak pernah puas, mengamalkan enau dalam belukar memang sukar. Buatlah macam mana pun mereka tetap akan berdolak dalik, itu ini tidak kena, tidak bersyukur langsung. Kalau tidak takkanlah bangsa mereka sendiri dari negara lain melondehkan akan sikap buruk mereka ini.

MELAYUJATI said...

Hidup dengan bangsa yang tamak haloba yang tidak pernah puas, mengamalkan enau dalam belukar memang sukar. Buatlah macam mana pun mereka tetap akan berdolak dalik, itu ini tidak kena, tidak bersyukur langsung. Kalau tidak takkanlah bangsa mereka sendiri dari negara lain melondehkan akan sikap buruk mereka ini.

MELAYUJATI said...

Hidup dengan bangsa yang tamak haloba yang tidak pernah puas, mengamalkan enau dalam belukar memang sukar. Buatlah macam mana pun mereka tetap akan berdolak dalik, itu ini tidak kena, tidak bersyukur langsung. Kalau tidak takkanlah bangsa mereka sendiri dari negara lain melondehkan akan sikap buruk mereka ini.

Anonymous said...

cina kafir tidak akan pernah faham apa itu makna bersyukur kerana itu tidak ada dalam kamus hidup pendatang bangsat ini.Mereka rasa segala hasil adalah usaha sendiri yang terpaksa diberi kepada si pemeras.Apa kata si pemeras tarik balik lesen balak,lesen gula,lesen bank,lesen mengorek bukit bukau (di Tanah Melayu ini) dan pelbagai lagi, kerana malu dan insaf dituduh sebagai pemeras hasil keringat bintang 3,sebaliknya kita bangsa pemeras melakukannya sendiri.Jangan beri lesen mengimpot dan expot kepada cinabeng kerana untuk mengelakkan mereka diperas.Kita lakukan sendiri kerana kita sudah mampu dan boleh melakukan semuanya.Pulanglah ke Tanah Besar,kerana di sana semua hasil usaha anda tidak akan diperas.

Anonymous said...

Terang-terang jenis yang tak mengaku yang Melayu banyak tolong kaum ni. Hakikat yang mereka cuba nafikan adalah Melayu telah beri kerakyatan percuma dengan banyak subsidi; tak perlu fasih BM, SJKC diteruskan, tak perlu diuji - cukup dengan mengaku mulut akan menghormati perlembangaan dan banyak lagi. Merekalah sebenarnya penerima subsidi yang paling banyak sampai ada hati nak mengaku sebagai penduduk asal Tanah Melayu.

Anonymous said...

Seriously, orang Cina yang meneruskan kelangsungan politik Dr M?berapa peratus melayu tolak Dr M? Adakah peratusan Melayu sokong Dr M lebih sedikit dari Cina yang sokong Dr M? Mereka naik lemak sebab Najib manjakan Cina, so they tested the water and get their Chinese tsunami..and of course with the backing of the idiots in PR...now they know more than before that they must somehow sway the votes of the bumis to PR..or they will never get hold of this country and remained as a footnote in some forgotten magazine..

Anonymous said...

Cina ni memang jenis kasi betis nak peha.

Pendatang Sial ni tahu Melayuporak peranda musibat ni amek kesempatan.

Sekarang Melayu/Bumi/UMNO da makin mantap kaum pendatang ni da takot.

Semoga Melayu/Bumi terus bersatu dan semakin kukuh untuk mengajar puak pendatang Cina/India yang semakin kurang ajar dan biadap.

Anonymous said...

INI TANAH MELAYU. JADI BIAR KAMI ORANG2 MELAYU MENENTUKAN CORAK PEMERINTAHANNYA. BANGSA PENDATANG DUDUK DIAM2. IKUT CARA KAMI ATAU BERAMBUS.
BILA ORANG PUTIH YANG CAKAP MENGAPA CINABABI SIAL NI TAK BERSUARA?

Anonymous said...

Kenapa tak siar komen-komen yang dihantar?Kalau begitu jangan siarkan topik yang menyakiti bangsa Melayu.

Anonymous said...

Kenapa tak siar komen-komen yang dihantar?Kalau begitu jangan siarkan topik yang menyakiti bangsa Melayu.

Anonymous said...

Org cina mmg bukan citizen yg baik....

Kalau madu yg diberi dibalas racun....

Org melayu mmg ditikam dari belakang....

Mereka lupa anasir komunis dihapuskan memberi satu rahmat pd org cina utk terus berjaya.....

Krisis mca thn 80an....siapa yg selesaikan....

Krisis ekonomi thn 97 siapa yg tolong.....kalau bukan umno yg tolong dah beribu org cina bunuh diri....

Dah sampai masanya org melayu melupakan org cina dlm merangka masa depan....

Bangsa cina mmg x boleh dipercayai sama sekali....

Cukuplah trajedi pru 13......

Spatial analyst
Klia

Anonymous said...

Caya la tun walau dah lama pencen tp kata2 masih menyengat. Melayu perlu pemimpin yg berani n bijak mcm tu... Yg ada telo n pandai

Anonymous said...

Sedara semua.

Sedar tak kita ada kuasa membeli? Tapi orang kita ni tak sedar-sedarkan diri, masih juga nak beli barang bukan Islam. Apa salah beli barang bumiputera? Kitarkan duit kita dalam kalangan org kita juga.

Macam mana kaduk tak naik junjung sebab kita juga yg bagi muka dan sokong ekonomi dia orang. Bila kita dah kayakan mereka, mereka mendabik dada kata itu adalah usaha mereka tapi dia orang lupa sebenarnya semua tu atas "kerjasama" kita juga.

Kawan semua, janganlah kita lupa kempen "Sokong Ekonomi Bumiputera" kita. Beli barang bumiputera/Islam.

To Live Again said...

anon October 27, 2013 at 8:46 AM

Kau setuju sgt dengan ko bro!

Apakah besar sangat peratus Melayu yag tolak Tun M ketika krisis Reformasi pd PRU 99? Apakah hanya kerana sokongan Cina ketika menyebabkan Tun M kekal kuasa?

Hallo cinabeng,PENOLAKAN MELAYU yg kononnye berlaku pada ketika itu hanya gembar gembur media sahaja.Kalau benar Melayu ketika itu secara total menolak Tun M,maka ketika itu negeri2 yg majoritinya Melayu spt Kedah,Perlis,Pahang,Melaka dan Selangor sudah dirampas oleh pembangkang.Sebaliknya ini tidak pun berlaku.

Mereka bercakap soal JASA mereka mengekalkan kelangsungan kuasa Tun M.Bagaimana pula JASA Tun M pada mereka ketika beliau memulihkan krisis ekonomi negara 97-98 yg mengakibatkan ramai Cina nyaris gulung tikar dan ramai yg bunuh diri?

Inilah namanya konsep KONGSI KUASA maaa.Lu cinabeng anjing yg org BERJASA PADA LU ORANG atas nama RAKYAT perlu dibela,tapi apa lu olang lupa lu pon mesti MEMBALAS JASA org sudah bagi lu macam2 maa.

Anonymous said...

boikot kedai cina kita teruskan !

Anonymous said...

Setuju tapi ada telor ke pemimpin melayu nak buat?

Anonymous said...

tunjukkan sebuah Negara di dunia yang china terokai, bangunkan dan majukan. tak ada. tapi china yang pentingkan perut sendiri ni akan berlumba lumba ke negara yang diasaskan oleh orang lain. mereka akan melapok di situ atas dasar cari makan, bawa semua tok nenek dia, jadi kaya kemudian bila jumlah semakin ramai, mula minta itu ini. dasar mereka ialah cari tempat senang cari duit. china ini adalah yakjud makjud, kaum perosak Negara orang. mereka dibenci bukan saja di Malaysia tetapi juga dinegara barat dan Australia.