Saturday, October 26, 2013

SETUJU DENGAN ARTIKEL INI..


KLIK SINI


18 comments:

Anonymous said...

Tak setuju lah. Directive dikeluarkan BERAT SEBELAH. Ini negara Malaysia bukan India. Lagi pula ketika penyembelihan waktu itu sekolah bercuti. Mana ada murid bangsa india hadir (jika hadir pun atas budi bicara mereka sendiri). Soalan besar adakah TS Muhyiddin Yasin bersetuju arahan sedemikian dikeluarkan? Sudah2 lah tu KERAJAAN, saya sebagai rakyat muslim dah meluat dgn sikap membelakangi agama dan melebihi tuntutan kafir krn populariti.

Anonymous said...

Ape ni muhidin yassin.biasa nya first man yg cakap ini second man
Lakcakap takkan restu kot,please
La

Anonymous said...

Setuju dengan artikel tersebut. Orang Melayu/Islam wajar menggarap etika yang tinggi. Kita wajar menjadi contoh kepada bangsa-bangsa lain yang suka buat tangkap-muat.

Bukankah ada tempat khusus untuk menyembelih korban (selain dari rumah penyembelihan)? Kenapa dilakukan di sekolah? Kalau mahu mendedahkan ritual itu kepada kanak-kanak, bawa mereka ke surau di tempat penyembelihan.

Kita kena belajar buat kerja yang betul di tempat yang betul. Etika patut tinggi. Selepas kencing/berak kita cebok. Bukan kesat. Itu adalah contoh perlakuan yang baik. Kita kena jadi champion buat kerja-kerja yang sempurna dan tertib.

Anonymous said...

Setuju jika perarakan thaipusam diharamkan. Anak kecil takut orang cucuk badan, hidung, mulut. Mengerikan. Mengigau malam.


Perarakan thaipusam bukan satu contoh yang baik kepada psikologi kanak-kanak selain India.

Anonymous said...

Mereka ni dah wel2 beb. Dah tak sedar diri.

Anonymous said...

X kan terus nk halang. Kan boleh di tambah baik. Keluarkanlah garis panduan yg lebih sempurna. Boleh minta jab haiwan, jab kesihatan dan majlis daerah utk pantau dan bantu.

Inikan soal mengamalkan ajaran agama persekutuan negara kita dan secara x langsung mendidik anak muslim dan bukan muslim. Anak muslim dididik dgn praktikal. Anak bukan muslim dididik yg islam adalah agama persekutuan negara yg mereka duduk. Supaya mereka tahu letak duduknya agama islam di negara ini. Supaya mereka faham akan hak keistimewaan kpd org melayu islam dinegara ini. Supaya bila besar nanti mereka tidak ikut jejak langkah sesetengah generasi skrg yg x habis-habis pertikai benda yg ada dlm perlembagaan negara ini.

Menteri kena bertegas. Jika tidak, tak mustahil anak-anak bukan muslim ini akan mula persoal ibadah khusus org islam seperti bacaan doa, membudayakan Al-Quran, puasa dan solat yg dilakukan di sekolah atau di jabatan kerajaan bila mereka dewasa nanti.

Dan anak-anak muslim akan bersikap appologetik walaupun dlm melakukan benda yg betul. Dan jgn terkejut jika ada anak muslim sendiri akan berkata, jika mahu berdoa, membaca Al-Quran dan bersolat pergilah ke surau atau masjid krn sekolah bukan tempatnya. Krn apa, krn si dewasa islam sendiri yg mengajar alasan itu kpd mereka skrg ini

Anonymous said...

Jangan salahkan TM ni. Dia beragama Hindu dan orang yang beragama Hindu amat sensitif apabila melibatkan lembu.Teranglah elok2 kat dia dan tunjukkan jugak cara sembelih yang betul serta tujuan ia dilakukan di sekolah.

Anonymous said...

Terbayek Najib Lembu....

KELING DAPAT MCM2, MELAYU DAPAT GST.....BABI PUNYA NAJIS....

Anonymous said...

guru besar sekolah yg sembelih lembu tu penyokong tegar pakatan rakyat maa

Anonymous said...

Kalau kat Barat yg. asyik MELALAK mcm. ANJING HUTAN LIAR, pasal hak asasi kesamaan/kebebasan mutlak-demokrasi LIBERAL PENIPU mereka, jgn. juga harap benarkan PENDATANG termasuk India/Cina sambut mcm-mcm keagamaan dia, apalagi dgn. rasmi, kerana agama rasmi Barat ialah Kristian - yg. herannya tak juga si PENDATANG MELALAK berani menentang k'jaan Barat-olangputih, psl- ni; tahu pula jadi PENAKUT (namun Barat asyik nak PAKSA Dunia Islam amalkan hak asasi -demokrasi LIBERAL Barat-Zionis KAPIR!)! Tapi kat M'sia, dahlah bangsa PENDATANG dpt. Deepavali dan Raya Cina sbg. perayaan rasmi, tapi masih tak puas - asyik nak gertak umat Islam/Melayu, mcm. mereka pula TUAN kita!

Jadi memang DAJALNYA si KELING KAPIR-BUAS sarJAMBAN yg. buat GERTAKAN pd. Gurubesar Islam/Melayu kita ini, sebab sembelih lembu Korban di sekolah – dan sarJAMBAN menggertak lagi nak sembelih babi kat sekolah itu! Patutnya gurubesar Melayu kita jgn BERLEMBUT sgt - dgn. si KAPIR BIADAP ni! Dahlah tu, si keling-BUAS ni dr. luar negara pula talipon - mungkin ejen si KAPIR-BUAS MOSSAD/CIA/MI6 atau dr. geng kongsi gelap yg. lari lintang pukang dulu kat Thailand kot! Talipon saja polis terus bila dpt. GERTAKAN SAMSENG KAPIR ini! Malaysiakan NEGARA ISLAM - kita tak perlu MERENDAH DIRI mahupun APOLOGETIK pd. mana-mana KAPIR utk. mengadakan amal ibadah Islam!

Kat India tu, dahlah umat Islam asyik dibunuh dlm. pembunuhan beramai (GENOCIDE) oleh kaum PENGGANAS HINDU di Gujarat, Kashmir dan terbaru di Uttar Pradesh, dan juga di Sri Lanka (pengganas Tamil bunuh umat Islam dan juga Buddha), kat M'sia ni pun, makin SAMSENG kaum Keling yg. SAMSENG mcm. GENG KONGSI GELAP ini; tak sedaq diri, mereka bangsa PENDATANG, yg. asalnya dibawa si KAPIR PENJAJAH British-Zionis LAKNAT!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anak Lenggong said...

Kalau dah nama keling tu keling jugak..woi kelingg..selama ini melayu dah lama dok bagi kerjasama dengan semua kaum yang tinggal diMalaysia ni..melayu tak pernah pun nak ganggu upacara keagamaan yang dilakukan oleh semua kaum diMalaysia ni..harap gunakan otak la bila bercakap ...apa ko ingat dah menjadi menteri tu dah punya cukup kuasa ke nak menentukan hala tuju dan ganggu agama orang lain..Malaysia ni hidup dalam berbilang kaum so bercakap tu elok la sikit..dulu masa kes guru besar yang menyuruh murid makan di dewan persalinan pun ko bercakap tanpa sebarang soal selidik jugak..hati2 jangan sampai sepenggal jadi menteri oo..

anti bohmau said...

umat islam digalakkan berkorban masa hari raya korban & korban sering dilakukan di sekolah2 kebangsaan yg anak2 org Melayu Islam belajar. ni bukan benda baru.

kalu ada ibubapa melayu Islam yg melarang, pastinya mrk lemah IMAN, layu akidah!!

sejak kecil kita didedahkan dgn amalan berkorban sbg menghayati sejarah pengorbanan Nabi Ibrahaim & anaknya Nabi Ismail. mengapa pula sekarang kita kena 'berkorban' amalan agama kita krn segelintir ibubapa yg lemah IMAN nih?

kalu ada bangsa lain pula, mereka tidak pernah dipaksa utk ikut serta bahkan mereka pun tahu itu bukan amalan agama mereka!!

mengapa mesti timbalan menteri pelajaran yg bukan Islam masuk campur dlm hal ehwal agama Islam plak??? agaknya ibubapa pljr2 Melayu Islam ni dah terlajak minum air kencing kaum kafir hingga sanggup memperkecilkan amal ibadah agama mereka sendiri!!

Anonymous said...

Dah la tak payah di layan lagi mangkok mangkok nie.Siapa mereka dan kalau ibadah kita pun hendak di campur,kirim salam aje.Tak kiralah mereka daripada gabungan BN atau pun pembangkang.

Anonymous said...

HINDU ADA ACARA UGAMA DIA.
BUDDHIST ADA CARA DIA. ISLAM PUN BEGITU.
WE HAVE BEEN LIVING IN PEACE AND HARMONY EVEN BEFORE MERDEKA !!!
WHY ?..........BECAUSE WE RESPECT AND TOLERATE ONE ANOTHER.
WHY ALL THE FUSS NOW ?
YOU DON'T LIKE PEACE AND HARMONY KAH. ?
MENTERIS SHOULD EXPLAIN TO THE RAKYAT.....PLNTHINK INTELLIGENTLY AND DON'T BE TOO EMOTIONAL.
WILL YOU BE HAPPY IF THAIPUSAM CELEBRATION IS BARRED BECAUSE IT USES PUBLIC ROAD AND A NUISANCE TO THE PUBLIC ?

Anonymous said...

KORBAN LEMBU DILAKUKAN PADA HARI CUTI AM (PUBLIC HOLIDAY). HARI RAYA AIDIL ADHA JATUH PADA 15 OCTOBER DAN HARI TU IALAH CUTI AM SELURUH MALAYSIA. KORBAN DILAKUKAN PADA PAGI HARI RAYA TERSEBUT IAITU PADA HARI CUTI AM.

ADA KE PELAJAR PERGI SEKOLAH PADA HARI CUTI AM? TENTU HANYA PELAJAR ISLAM SAJA YANG DATANG SEKOLAH UTK MENGHADIRI IBADAH KORBAN. PELAJAR BUKAN ISLAM TENTUNYA TIDAK TERLIBAT SAMA SEKALI.

Maheran said...

MENTALITY MENTERI SEKARANG KURANG OOOOMPH.
DULU PERTAHAN GANGSTAER.
SUSAH LA INI MACAM.
KENA BELAJAR " FUNCTIONS OF SEORANG MENTERI".
BUKAN MENGADU DOMBA..........POOOOOOORAH !

Anonymous said...

Aku tak setuju korban buat kat sekolah lebih baik buat kat surau dan masjid kerana lebih sesuai kerana korban berkatan agama islam.

Anonymous said...

korban boleh dibuat dimana2 la.. tak salah buat disekolah kerana mendidik anak2 org2 islam tentang ibadah korban... dah tentu yg datang pun anak2 orang2 islam.. bukannya buat disekolah tamil pun..

kalau ikut cakap orang2 kafir memang semunya tak boleh.. sekarang ini semuanya mereka bangkang.. apa ingat ini negara india ke..