Tuesday, October 1, 2013

VISI CALON MT : DASAR BARU KERAJAAN PERLU UTAMAKAN GOLONGAN MISKIN BANDAR !


visi calon MT umno, sohaimi shahadan yang mahu membawa isu dan visi memperjuangkan golongan miskin bandar merupakan satu ide yang cukup baik dalam usaha kerajaan membela nasib rakyat.

harus kita ingat, golongan miskin bandar merupakan kelompok melayu yang teramai menerima tekanan dan asakan kos sara hidup yang kerap menekan kehidupan.

visi sohaimi shahadan yang mahu memperjuangkan GOLONGAN MISKIN BANDAR adalah cita-cita terpuji...

harapan kami para blogers agar kerajaan dapat meliputi kan beberapa tindakan,dasar dan pelan khas untuk golongan miskin bandar ini sewaktu pembentangan BAJET 2013 pada bulan oktober nanti...


9 comments:

Anonymous said...

Setuju,
Tp,biar lh yg btul miskin bndar..
Bkn yg dok bndar sbb nk glemer,aka biar papa asal bgaye..
Ni pn kne ubah mentaliti nye..
Bukan dtg tolong bg duit je..
Smpai bile pn xkn ada solusi..

Anonymous said...

Sekadar pemberitahuan...!!!!

Laporan audit negara dan negeri 2012 dah keluar, jadi bersedia la dengan peluru2 anda sebelum ditembak bertalu-talu oleh pihak pembangang....

Anonymous said...

Bah. Pertama:

MANA PEMIMPIN UMNO, terutamanya kat P. Pinang, Johor dan S'ngor tu – apahal BALA ini boleh terjadi?!! Bagaimana masih ada ramai umat Islam/Melayu hidup MELARAT, sampai TERHALAU dari tanah PUSAKA nenek moyang kita, terutamanya kpg. nelayan, sebab si KAPIR termasuk rakyat asing terutamanya dr. S'pura-Barat-Zionis, dan si KAYA TAMAK nak RAMPAS tanah tepi laut?!

Di Selangor , Johor dan P. Pinang, PEMBELAAN mesti segera dilakukan, terhadap Bumiputera Islam/Melayu MISKIN, termasuk kpg. nelayan Islam/Melayu PUSAKA kita ( kpg-kpg sawah padi juga disasarkan dgn.pembuangan najis BABI dan sisa kimia kilang/penternakan udang) yg. makin TERHALAU/TERTINDAS di P. Pinang, Johor dan Selangor; SEDIH betul! Ini memang perancangan amat DAJAL, disyaki dari puak SYAITAN Kristian Zionis DAP/PKR [dan sekutu PAP-Barat-Israel mereka – juga disyaki utk. MENGKRISTIAN-MENGYAHUDIkankan Selangor, Johor dan P. Pinang (juga Sabah/S’wak) utk- jadi satu lai S’pura/Israel]!

Lihat di -

1. http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/10/01/IOI-Properties-unveils-JB-waterfront-project.aspx, IOI Properties unveils JB waterfront project, by mohd farhaan shah,Tuesday October 1, 2013:

JOHOR BARU:.....IOI Properties Bhd is...launching its latest project Marina Cove – a waterfront development overlooking the Straits of Johor.

General manager Lim Beng Yeang said the project, on a 15.25ha site along the Tebrau-Plentong Basin, would be developed over the next 12 years, with a gross development value of RM4.5bil.

“We are confident that the project would receive good response from buyers due to its strategic location in the heart of Iskandar,” he said at a briefing.
Lim said the project was easily accessible from the Eastern Dispersal Link and the New Pasir Gudang Coastal Highway and was just a few kilometres away from the Bangunan Sultan Iskandar Customs, Immigration and Quarantine Complex.

The project comprises 35 storeys of six blocks of serviced apartments housing 724 units at a built-up area of between 526 sq ft and 1,344 sq ft priced between RM370,000 and RM1.2mil per unit.
“Each floor would have eight units and the apartment has other facilities, including for indoor as well as outdoor activities, besides state-of-the-art security features.”….

2. http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130927/dn_12/Seharian-di-laut-pulang-tangan-kosong, Seharian di laut pulang tangan kosong:

PULAU PINANG 26 Sept. - Pencerobohan bot pukat tunda ke kawasan nelayan pantai yang semakin berleluasa menyebabkan kehidupan keluarga pasangan nelayan Mohd. Ismail Lai Abdullah dan Siti Fatimah Abdullah, 51, menjadi semakin rumit.

Apa tidaknya, walaupun seharian di laut, hasil yang diperoleh ialah sekitar RM15 sahaja, malah terpaksa pula membayar kos minyak serta kos-kos lain seperti pinjaman daripada persatuan nelayan.

Lebih teruk, ada kalanya mereka pulang tangan kosong....."Jika dahulu nelayan pantai boleh mendapat hasil tangkapan sehingga mencecah RM100 sehari, namun, kini kami hanya boleh memperoleh sekitar RM15 ke RM30 atau lebih teruk pulang tangan kosong.

"Malah, ada kalanya kami terpaksa menanggung kerugian kerana pukat hilang atau rosak dilanggar pukat tunda," katanya ketika ditemui di jeti nelayan Gertak Sanggul di sini baru-baru ini.......Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S. M. Mohamed Idris berkata, dianggarkan 4,000 nelayan pantai di Pulau Pinang terjejas pendapatan mereka akibat kes pencerobohan terbabit.

"Di Pulau Pinang, nelayan yang banyak terjejas ialah mereka yang berada di bahagian Barat Daya iaitu mereka di sekitar Pulau Betong, Sungai Pinang, Pantai Acheh dan Jalan Baru," ujarnya......

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal).

Anonymous said...

Bah. kedua:

Di zaman amat bahaya ini, kita mahukan pejuang Islam/Melayu UMNO yg. BERANI, AMANAH dan TULEN, seperti zaman Allahyarham-Allahyarham Pendekar Hang Tuah, Dato' Maharaja Lela, Dato’ Sagor, Datu Mohamed Salleh, Tun Abdul Razak, Tun Dr. Ismail dsbnya!

2. Di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130927/dn_11/Bot-pukat-tunda-kebal-kaut-hasil, Bot pukat tunda 'kebal' kaut hasil, Oleh AZRAI MOHAMMAD:

PULAU PINANG 26 Sept. - Kegiatan pencerobohan bot pukat tunda di kawasan kurang sembilan kilometer dari pantai atau dikenali sebagai Zon A di seluruh negara dilaporkan semakin berleluasa sehingga menjejaskan pendapatan ribuan nelayan kecil.

Malah seperti sudah 'dibeli', pihak berkuasa pula langsung tidak mampu melindungi nelayan-nelayan tradisional yang menjadi mangsa sejak bertahun-tahun lalu.

Laporan demi laporan yang dibuat nelayan pantai pula telah 'dibakulsampahkan' tanpa sebarang tindakan tegas daripada pihak berkuasa.

Siasatan Utusan Malaysia selama dua hari di tiga perkampungan nelayan iaitu di Sungai Batu, Gertak Sanggul dan Pulau Betong di sini baru-baru ini, jelas menunjukkan peraturan itu tidak dipedulikan.

Ketua Unit Nelayan Pulau Betong, Arshad Omar berkata, setiap kali bermesyuarat bersama nelayan, alasan yang diberikan pihak berkuasa ialah mereka perlu menjaga isu yang lebih besar di perairan negara.

"Malah, ada juga yang memberi alasan mereka sudah tiada aset bagi mengawal kes seumpama itu," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini......Malah, rata-rata nelayan yang ditemui juga mendakwa, apabila ada rondaan dilakukan oleh pihak berkuasa, kumpulan itu akan menghilangkan diri seolah-olah sudah menghidu lebih awal pergerakan pasukan tersebut.

Lebih malang, ada antara nelayan terbabit mendedahkan mereka 'dikacau' oleh pihak berkuasa sekiranya membuat laporan terhadap kegiatan tersebut.....

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Cara yang praktikal untuk membantu usahawan baru dan lama bumiputra yang menetap dan mencari rezeki di bandar adalah dengan tindakan tegas bank negara untuk memaksa bank2 tempatan memberi pinjaman dengan mudah dan interest yang rendah. Syarat2 kelayakan janganlah seperti mencurah garam ke laut. Jika cashflow sykt dah cantik buat apa dia nak pinjam dari bank. Yang cashflow tak cantik ni yg perlu diberi perhatian.

Geran atau bantuan khas tidak efektif kerana hanya melibatkan sedikit sahaja dari golongan usahawan yang betul2 memerlukan dana, tapi malangnya yang lebih ramai lagi tak dapat memperolehinya kerana kurang informasi, kurang dedahan dari pegawai2 yg bertanggungjawab memberi bantuan dan paling ketara ialah ramai usahawan suka menjauhkan diri dari org2 politik atas sebab2 tertentu.

Anonymous said...

Bagus sangat. Kuatkan ekonomi Melayu. Kita tidak mahu lagi bergantung pada orang China.

Lantak lah dia. Kaum minoriti. Paling paling teruk pun dia bukan boleh buat huru hara Malaysia. Itu jelas.

Anonymous said...

Anon 5.09 pm.

Lapuran Audit keluar ke masuk ke tak menjadi kudis kepada kerajaan. Peluru tu semua peluru getah.

Takkan tak tahu martabat orang berkuasa lebih lebih lagi kalau lebihkan Melayu. Apa yang boleh mereka mereka pembangkang buat buat? Jatuhkan kerajaan?

Air liur dalam parlimen tak jadi apa.

Nok said...

memang setuju apa yg cuba di ketengahkan datok suhaimi...tapi walau apa pun UMNO mesti berubah dlam banyak hal...contoh isu rasuah oleh pembangkang tak pernah reda ada saja isu rasuah...sekarang info di hujung jari...tengok saja isu anak Datok sri nazri aziz buat rumah sampai tujuh juta??apa business dia buat...itu satu contoh dari seribu...cuba bayangkan kalau Malaysia tak ada parti pembangkang apa akan jadi....kadang2 kita yg penyokong kjaan naik malu dan tak sanggup nak spin2 sana sini macam nak menegakkan benang basah....sape berani jawab berapa banyak hutang kjaan malaysia pada bank luar nagara?? ada yg kata 600 billion nape najib tak jawab?? najib kena akui bahawa kjaan dah tak ada duit lagi..sbb telah di belanja habis ...nak bayar miles pegawai pun tak bolih kerana bugget dan habis....pembangkang tetap pembangkang...tapi GAP kena ingat tak semua yg di bangkang tak betul..kebanyak anak muda tak berapa suka BN itu satu kenyataan...BN harus betul2 berubah jika hendak menang di PRU14 nanti..sbb 4 tahun bukan lah masa yg panjang untuk menentukan supaya BN sentiasa releven....

Anonymous said...

Tak ada perubahan dalamnya hanya Melayu perhambakan Melayu semata mata
percayalah, selagi ada Melayu bersifat OM Puteh, selagi itulah tak kan kemana pun BANGSA MELAYU.......
merempat jugak akhirnya di tanah MELAYU.......
Petronas apa sudah jadi?...
Kadai 1M jadi apa?.....
DEB sampaikah matalamatnya?...
LU SENDIRI FIKIR LA!!