Sunday, November 10, 2013

TAK TUNDUK PADA CINABENG : MAIL SABRI TUNJUKKAN KEWAJARAN DIA JADI MENTERI DAN MT UMNO BERBALOI !


KUANTAN 8 Nov. - Penguatkuasaan peraturan penggunaan saiz mata keroncong pukat tunda berukuran 38 milimeter (mm) yang bermula 1 November lalu mendapat sokongan padu daripada nelayan Zon A di sini.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan, tidak ada sebab bagi pihaknya berganjak demi melindungi masa depan nelayan Zon A yang berjumlah lebih 80,000 orang berbanding yang terlibat dengan penguatkuasaan saiz pukat itu di Zon B sebanyak 3,900 orang.

Malah, katanya, mesyuarat Kabinet semalam sebulat suara menyokong tindakan menguatkuasakan peraturan itu kerana menyedari ia bertujuan melindungi kepentingan majoriti nelayan, selain menjamin kelangsungan industri perikanan dan khazanah laut negara.

''Saya berterima kasih kepada tuan-tuan, dalam kita menghadapi kumpulan yang menentang penguatkuasaan peraturan 38mm ini, nelayan Zon A saya lihat begitu kuat menyokong saya untuk mempertahankan tindakan yang dibuat kementerian.

''Insya-Allah kerjasama yang ada pada kita ini akan kita teruskan bagi menjamin masa depan nelayan supaya kehidupan kita semua lebih baik," katanya dalam majlis dialog bersama kira-kira 1,000 nelayan Kuantan di sini hari ini.

Ismail Sabri berkata, kerajaan tidak akan melayan desakan pihak nelayan tertentu yang membantah penggunaan saiz mata keroncong pukat tunda melebihi 38 mm itu.


Katanya, terdapat lebih 80,000 nelayan di seluruh negara yang menangkap ikan di kawasan Zon A iaitu kawasan penangkapan yang melebihi 9.3 kilometer dari pantai.

"Mulai 1 November lepas, kita telah menguatkuasakan penggunaan pukat tunda yang lubang jaringnya melebihi 38 mm dan pihak Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia akan melakukan penguatkuasaan terhadap perkara ini," katanya.


© Utusan Melayu (M) Bhd 

12 comments:

Anonymous said...

MEMANG CELAKA PUAK PEMAKAN BABI NI. TAMAK SEMUA NAK SAPU. KALAU DIKECILKAN MATA PUKAT TU..HABIS SAMPAI ANAK CUCU IKAN DIKAUT. IKAN YANG KECIL BUKAN BOLIH DIJUAL PUN..SELAIN DARI DIBUAT BAJA.
LEPAS TU NAK SALAHKAN KERAJAAN SEBAB MINYAK MAHAL. WOI..BAHALOL.. IKAN TU JUAL MURAH KE JIKA MINYAK MURAH? LAGI DIJUALNYA MINYAK SUBSIDI ADALAH. ITU SEBAB MELALAK SAMPAI KAT PARLIMEN SEBAB KEUNTUNGAN JUAL MINYAK SUBSIDI DAH KURANG. TANGKAP IKAN ALASAN JER.. PUAK NI JIKA TAK MEMBELIT DAN MENIPU BUKAN CINA NAMANYA.
TUHAN MEREKA CUMA WANG..WANG.. WANG. KALAU SESUATU BENDA TIDAK MENDATANGKAN KEUNTUNGAN MAMPOS HIDUP BALIK PUN MEREKA AKAN BUAT SELAMBA JER..

aku melayu rasis said...

Cina ni rata-rata bangsa kotor. Panggillan BANGSA BANGSAT memang sesuai sangat2. Kalo anjing cina mampus kena langgar skalipun dia sanggup bertegang suara mempertahankan hak anjing yang telah mampus tu.

Anonymous said...

Nelayan pantai derita sebab sifat tamak haluba nelayan cina yg mengguna pukat tunda mengaut khazanah laut tanpa peduli masa depan generasi dan rezeki nelayan pantai yg kebanyakan orang melayu. Perbuatan ni telah lama berlaku, depan mata pihak berkuasa pun! Tiada tindakan sebab duit bercakap! Pihak berkuasa berkenaan pun wajib menjalankan kewajipan dgn jujur dan ikhlas, tidak sekongkol dgn nelayan jahat hati perut mengaut kekayaan saje

Anonymous said...

Memang kena ajar camni puak kafir harbi ni.

Anonymous said...

Hapuskan Juga Pukat Apollo. Mereka Suka Merosakan Hidupan Paya Bakau Dalam Selat Melaka, Mereka Suka Tarik Tepi Dengan Mengamalkan Rasuah Pada Pihak Berkuasa Yang Bodoh Dan Tamak...

Semua Bot Pukat Apolla Milik Cinabeng.

Cinabeng Suka Melakukan Kerosakan Didarat Dan Dilaut...

Anonymous said...

baguzzzz...biar mampozzzz itu puak.....jgn layan !!!!!

Anonymous said...

Setuju..

Anonymous said...

Setuju..

Anonymous said...

Lihatlah sikap Cina Haram jadah mcm mana.. dn ketikan Cina tunjuk haram jadah ni lah PAS terhegeh2 jd penjilat tegar..

sehingga Mat Sabo Syiah penh ckp.. "LEBIH RELA MAKAN BABI DGN DAP BERBANDING DGN UMNO.."

So skrg terang2 Cina jd Babi.. dan PAS jd penjilat Cina.. jilat BABI skali..

lu nk ckp ape? Hadi sama Ajis sudah sokong maaaa

Anonymous said...

Nelayan Zon B majoriti adalah cinabi yg.ada duit dan kapal besar. Mereka jugalah yg.sewakan bot pada nelayan vietnam dan ambil pekerja vietnam. Diesel subsidi dan juga hasil tangkapan mereka jual di tengah laut pada orang asing.

Cinabi ni melolong kat parliment ? Biar pergi mampos lah bangsa tamak dn busuk hati tu..
Cuba tengok Cameron Highland..mereka ceroboh tanah..tolak hutan..dan hasil jualan semua jual kat singapork..

Tanpa kita sedari kita ada singapor kecil di malaysia...tanah untuk mereka dapatkan bekalan makanan mereka dari cinabi tamak haloba yg.jual sayur gred tinggi pada singapork tapi lebihan sayur gred basi dijual dalam negara.

Gen2felda

Anonymous said...

Penguatkuasa di Cameron Highland xcukup pegawai atau di butakan dgn wang?? Or xde laporan?? Tolong lah jgn gadaikan bumi bertuah ini kpd cinabeng..

Anonymous said...

Saya pun setuju