Wednesday, December 4, 2013

TARIF ELEKTRIK NAIK 15% : ARTIKEL GAP PADA 9 SEPTEMBER 2013 .KERAJAAN DIDESAK JANGAN SAMBUNG KONTRAK IPP !


KLIK SINI

ARTIKEL GAP PADA 9 SEPTEMBER 2013.


satu cadangan baik daripada seorang profesor dalam kenyataannya yang dikeluarkan 2 hari lepas.

cadangan supaya kerajaan mengarahkan petronas untuk mengambil alih beberapa syarikat IPP yang bakal tamat tempoh konsesinya tak lama lagi.

berdasarkan kenyataan profesor tersebut, sekiranya perkara ini berlaku maka kerajaan DAPAT MENJIMATKAN HAMPIR RM30 BILLION SETIAP TAHUN yang selama ini disubsidikan bekalan gasnya kepada syarikat pengendali IPP.

perjanjian syarikat IPP yang telah dikuatkuasakan oleh anwar sejak 15 tahun lepas akan tamat tak lama lagi.

kompetatif atau persaingan dalam beberapa bidang utama dan penting negara perlu diperbanyakkan lagi bagi memberikan saingan lantas dapat menguntungkan majoriti rakyat.

dulu syarikat telekomunikasi hanya ada satu.

kini selain pemain utama seperti celcom,maxis dan digi kedapatan banyak lagi syarikat yang mampu berdaya saing untuk memberikan perkhidmatan telekomunikasi kepada rakyat.

di akhir persaingan ini, yang bakal mendapat untung adalah rakyat.

rakyat akan mendapat pilihan dan mampu memilih servis dan caj mana yang difikirkan layak untuk dilanggan.

beberapa survey secara rawak kami lakukan, terdapat protes yang tinggi oleh sebilangan pengguna mengenai bil TNB.

jelas perjanjian IPP yang dilakukan oleh anwar sejak 15 tahun lepas ini tidak menguntungkan rakyat.

malah kerajaan jugak terbeban kerana terpaksa menanggung sejumlah subsidi gas yang tinggi dibekalkan kepada IPP. nilaiannya mencecah RM30 billion setahun.

RM 30 billion.
kerajaan subsidi kepada syarikat IPP.
kerajaan arah petronas ambil alih syarikat IPP.
akhir sekali yang bakal mendapat manafaat adalah rakyat.
RM 30 billion dapat dijimatkan SETAHUN !

KUALA LUMPUR: The government should get national oil company Petroliam Nasional Berhad (Petronas) to acquire independent power production (IPP) firms to reduce the country's expenses on gas subsidy, with the money saved channelled back to the people.


Prominent economist Professor Dr Hoo Ke Ping, in making the suggestion, said the move could help the government save almost RM30 billion annually in gas subsidies for the IPPs to operate and supply power to Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Hoo said the acquisition would then enable Petronas to set up another organisation similar to TNB, creating competition in the market.

"Let Petronas make the acquisition and form a similar body to TNB. The move may be costly but it could help the government generate profits without burdening the people in the long run.

"Since the 15-year agreement on gas subsidy between the government and most of the IPPs has ended, it is time for the government to consider such proposal," he told the New Straits Times yesterday.

Hoo said he had faith in Petronas to run the second TNB as the achievement of the national oil company had been recognised globally.

He noted that problems would arise for the government to get consent from the IPP operators, where both parties had sealed the agreement when Datuk Seri Anwar Ibrahim was the deputy prime minister and finance minister.

"The government should stop providing subsidies as the IPPs have been making billions of ringgit for the past 15 years and acquire the firms. Some of the IPPs had even raked in profit of up to RM9.6 billion annually."

On the proposal by Umno Youth chief Khairy Jamaluddin, who called on the government to reduce the gas subsidy awarded to certain IPPs to cut down the country's fiscal deficit, Hoo said the suggestion missed some important points.

"If the government only reduces the gas subsidy, the IPPs would pass on the cost to TNB, which in turn would be forced to charge a higher electricity rate on households to recover the additional cost."

Another financial expert, Associate Professor Dr Barjoyai Bardai, described Khairy's proposal as a good move, but had reservations that it could be implemented.

"If the agreement is still valid, it would be costly and hard since it involves legal matters and consent from IPPs.

NST

10 comments:

PKR cawangan Pulau Tioman said...

Sudah sampai masa nya rakyat Malaysia sedar bahawa mereka kena bayar dengan harga yang mahal kalau mahu kehidupan yang selesa . Jangan terus mengharap subsidi yang berterusan dari kerajaan . Ada yang ugut mahu mengundi parti politik lain kalau kerajaan terus hapuskan subsidi . Tidak kira lah mana politik yang memerintah negara ini , subsidi tidak boleh di teruskan untuk selama lama nya . Rakyat kena sedar .

Anonymous said...

Aku tahu ni lari topik, tapi bagi melayu yang cinta pada bangsa kita.... Tolonglah tengok video ni bila free, walaupun 2jam 30min tapi tengoklah sampai habis http://www.youtube.com/watch?v=qQreBYu8AoM

kalau Lotr atau hindustan 4 jam boleh tahan takkan 2 jam setengah x boleh....

aku harap gap ko tolonglah publish comment aku kalau x pun post video ni dekat konya blog.TQ

Anonymous said...

Saya dengar dalam berita semalam gavenor bank negara telah meluluskan kenaikan tarif elektrik sebanyak 3% sahaja.

Anonymous said...

Kita kita ....

Kita yang berada diluar Pas nampak akan niat jahat DAP " nak gunakan undi melayu untuk menjatuhkan melayu ". Tetapi yang jadi masalah ialah sahabat2 kita dalam Pas tak nampak akan benda ini.

Bila Karpal Singh cabar " langkah mayat aku ", mereka ingat dia main2. Bagi saya dan kita2 yang bukan penyokong Pas, telah terasa sampai ke tulang hitam betapa Karpal Singh ini bukan main2 lagi.

Jujur saya katakan saya sendiri tak berani nak cabar " langkah mayat aku " kepada DAP yang berhajat nak ambil alih pemerintahan negara ini daripada orang melayu kerana saya tak yakin orang2 melayu penyokong Pas akan pertahankan negara ini daripada jatuh ke tangan DAP.

Saya berani kata dalam kepala hotak para ulamak Pas dan pemimpin Pas " kami rela negara ini jatuh kepada DAP daripada terus di perintah oleh Umno ". Kalau tak betul, saya minta Hadi Awang dan Nik Aziz, menafikannya.

Bagi saya para ulamak Pas, pemimpin Pas dan penyokong Pas ini layak di kategorikan sebagai " First Degree Bodoh " bila mereka tak nampak musibah disebalik slogan " INI KALI LAH " yang dipelopori oleh DAP pada PRU 13 itu hari.

Anda tidak dapat nak nafikan kalau saya kata, 95% pengundi bukan melayu benar2 memahami dan menghayati maksud di sebalik slogan INI KALI LAH, sebab itu lah kalau kita lihat pada PRU 13 seramai 95% pengundi bukan melayu (cina dan india) tidak memberikan undi kepada BN kerana mereka terlalu yakin INI KALI (PRU13) Umno mesti bungkus punya. Tetapi Allah swt masih sayangkan Umno, dan Allah telah menggerakkan hati2 orang melayu dan bumiputra yang bukan ahli dan penyokong Pas supaya mengundi BN (Umno).

Saya sangat yakin kalau pada PRU13 itu hari Allah swt memihak kepada Pas dan memperkenankan doa K.O K.O K.O Umno oleh para ulamak Pas, nescaya Umno akan bungkus dan kita orang melayu akan terumbang ambing pada hari ini. Kita akan dihina dengan panggilan Kucing Kurap, Anjing Kurap atau Babi Kurap oleh puak2 cina yang menjadi penyokong DAP.

Lihat lah dalam keadaan kita masih memegang tampuk kuasa melalui Umno pun mereka cina DAP berani panggil melayu Kucing Kurap dan Anjing Kurap. Andai kata mereka menjadi pemerintah, rasanya Nik Aziz dan Hadi Awang juga akan dipanggil sama ada Kucing Kurap atau Anjing Kurap jika tidak bersetuju dengan mereka.

Bertanya lah kepada orang2 lama " apa cina komunis Ching Peng buat kepada orang melayu semasa Bintang Tiga berkuasa di Tanah Melayu takkala Jepun menyerah kalah ". Bertanya lah kepada orang2 lama " apa cina DAP Lim Kit Siang kata kepada orang melayu sewaktu mereka menang besar dalam PRU pada tahun 1969 "

Saya belum ujud semasa pemerintahan Bintang Tiga (Chin Peng) tetapi peristiwa Lim Kit Siang menghina melayu dalam Peristiwa Hitam 13 Mei 1969 masih kekal dalam ingatan.

Kalau tidak silap saya Hadi Awang dan Nik Aziz belum ujud lagi didunia ini semasa Peristiwa Hitam 13 Mei 1969. Sebab itu lah mereka lebih percaya kepada Lim Kit Siang daripada percaya kepada Datok Seri Mohd Najib, mereka lebih memuliakan Lim Kit Siang daripada memuliakan Datok Seri Najib.

Saya percaya kalau Hadi Awang dan Nik Aziz itu seusia dengan saya, mereka pasti akan curiga nak berbaik2 dengan Lim Kit Siang.

Ana Muslimah

Anonymous said...

Setuju!!
Cina dalm office aku semalam bukan main
maki kerajaan lagi bab letrik naik. Aku cakap kalau tak nak naik harga pergi duk afrika sana..Dorang beli rumah besar mestilah penggunaan besar.

Bab IPP ni..kalau nak tengok najib tersungkor...sila sambung balik kontrak IPP tu..

Gen2felda

Anonymous said...

Rakyat tak peduli segala alasan... nak susun semula subsidi la...nak kurangkan beban hutang kerajaan la... yg rakyat tau, bebanan hidupp mereka semakin bertambah...sebelum ni harga minyak dan gula dah naik... Bagi rakyat, ini menguatkan lagi andaian, undi BN, Barang Naik... bukti dah jelas depan mata...

Anonymous said...

Memang betul ada celcom.maxsis dan sebagainya tapi yang jadi masalahnya merika ni semua berpakat untuk kenakan penguna perhidmatan merika ...Initermasuklah TM yang menjadi dalang dibelakang semua cerita ....Orang TM ada yang nak jawab?

Anonymous said...

APA PERLU pm nAJIB FIKIRKAN SEKARANG.?

1. Mesti peka dengan keluhan rakyaat dengan tidak menaikan tarif letrik dan harga minyak.

2. Merekrut seberapa banyak penguatkuasa bagi mencegah peniaga2 menaikan harga barang.

3. Memenjarakan peniaga2 yang engkar dan tidak takut dengan undang2.

4. Mendesak para pengguna supaya memboikot barangan2 yang dinaikan secara sesuka hati.

Dan akhir kalam...memberhentikan para punasihat2 disekelilingnya yang tidak dapat memberikan pandangan yang membina bagi kesejahteraan rakyaat, tetapi mendatangkan musibah sahaja.

Anonymous said...

Kjaan BN kena ambil serius keluhan rakyat niii....Tarif letrik naik waima 50% pun mungkin tak membebankan golongan atasan....tapi kenaikan 15% ni amat2 memeritkan bagi sebahagian besar rakyat yg berpendapatan kecil....

Jgn lah terlalu sgt mengikut idea2 'brilliant' punahsihat2 yg telah byk mengguris hati rakyat marhaen yg majoriti terdiri drp org2 Melayu yg mengundi BN. Hayatilah kesusahan mrk ini....

Jgn disebabkan ghairah mengejar kpi masing2...membuat org Melayu semakin marah lantas menolak Umno...dan 'menguburkan' Be eNd...


Anonymous said...

http://www.pilihanrayakini.com/2013/12/video-bukti-ipp-tidak-pernah-diberi.html