Thursday, February 6, 2014

UMAT DISEMBELIH :WAHAI PEMIMPIN MELAYU MENYELESAIKAN MASALAH UMAT RAKHINE LEBIH BERPAHALA DARIPADA MELAYAN JIBRAUL ANWAR !

LELAKI Islam Rohingya ini memeluk lutut pengawal pantai Bangladesh, merayu agar dia dan keluarganya tidak dihantar balik ke Myanmar kerana tidak mahu menjadi mangsa pembersihan etnik di kampung halamannya pada 19 Jun 2012. - AFP



ini adalah artikel paling gegar otak.
tahniah kepada dato zaini.
memikirkan jalan penyelesaian masalah rakhine lebih berpahala dari melayan politik sang gila anwar ibrahim !

ya ALLAH satukan hati pemimpin melayu yang keras dan ketidakpedulian ini... bangkitkanlah mereka dan kami  dalam suasana kebangkitan melayu nusantara  mempertahankan nyawa saudara-saudara kami yang di sembelih di sana..

JARAK Yangon dan Kuala Lumpur adalah 1,597.7 kilometer (km) atau 992.8 batu. Masa penerbangan di antara kedua-dua ibu nega-ra itu adalah dua jam 13 minit.

Ia terlalu hampir dengan negara kita. Ter¬lalu dekat berbanding dengan negara Pales¬tin, Bosnia atau Sudan.

Myanmar ialah rakan Malaysia dalam ASEAN. Kini sesuatu yang menjelekkan se¬dang berlaku di negara itu.

Etnik beragama Islam Rohingya, agama yang turut dianuti oleh majoriti rakyat ne¬gara ini sedang disembelih, dibakar hidup-hidup dan wanita serta kanak-kanaknya diasingkan daripada lelaki dan dibawa ke lokasi rahsia.

Apa yang dilakukan ke atas mereka hanya Allah sahaja yang tahu. Sebagai orang Islam marilah kita doakan keselamatan mereka daripada manusia berhati binatang itu.

Hanya binatang sahaja yang sanggup memperlakukan rakyat sendiri seperti bina¬tang - hanya gara-gara Rohingya beragama Islam, bukan Buddha dan etnik yang ber¬beza daripada kaum majoriti.

Ya Allah, beruntungnya sesiapa yang menghuni di negara Melayu ini. Majori¬ti Melayu ialah orang yang cukup sabar walaupun sedang diperlakukan dengan macam-macam provokasi, fitnah, prejudis dan prasangka.

Laporan demi laporan yang dihantar oleh agensi berita antarabangsa dari Myanmar seolah-olah merayu perhatian dunia terha¬dap apa yang berlaku terhadap etnik itu.

Malangnya di Malaysia kita sedang sibuk dengan perdebatan mengenai politik picisan. Berita mengenai penghapusan satu bangsa itu oleh kerajaan negara Myanmar sama sekali tidak dipedulikan.

Saya juga tidak nampak satu kesung¬guhan daripada pihak kerajaan Malaysia sendiri untuk menghantar nota bantahan terhadap apa yang berlaku di negara itu.

Atas semangat agama Islam dan ummah, apa salah campur tangan dalam hal Rohing¬ya ini. Alihkan perhatian rakyat daripada isu politik dalam negara kepada isu Roh¬ingya ini.

Ayuh bangkit Malaysia, kita buat bising untuk menghentikan pembunuhan bera¬mai-ramai umat Islam itu.

Satukan umat Islam di Indonesia, Brunei dan ASEAN untuk bersuara dengan kita.

Walaupun mangsa itu bukan Islam sekali pun kita amat sedih melihat, membaca dan mengetahui mengenai tragedi kemanu¬siaan ini.

Hentikan terus daripada bercakap men¬genai Anwar Ibrahim kerana selagi kita ter¬us bercakap mengenainya, negara ini akan terus berpolitik dan dia akan terus segar-bugar.

Kita semua sudah tahu dia ialah seorang yang gilakan perhatian dan publisiti sejak berada dalam kerajaan BN lagi.

Pedulikan dia. Ayuh alihkan perhatian kepada soal kemanusiaan ini.

Etnik Rohingya sedang disembelih, kam¬pung mereka dibakar. Laporan Agensi Sabtu lalu memetik seorang aktivis Rohingya meny-atakan, anggota etnik dilayan seperti haiwan.


“Saya merasa sangat takut. Kami tidak mempunyai sebarang perlindungan di ne¬gara ini. Kerajaan kami sedang menindas kami," katanya seperti dilaporkan laman web akhbar Burma Times.

Etnik Rohingya Islam sering menjadi mangsa penindasan pihak berkuasa Myan¬mar dengan ada antara wanita dan gadis di¬rogol serta dibunuh dengan kejam.

Tahun lalu, saluran televisyen BBC me¬laporkan, kanak-kanak Rohingya Islam dibakar hidup-hidup ketika konflik agama dan etnik itu merebak di tengah Myanmar.

Kebanyakan serangan itu turut dirakam di hadapan anggota polis Myanmar, lapor BBC.

Laporan terbaharu dari daerah Naypy¬idaw, Sabtu lalu, menyebut Myanmar me¬mulakan operasi pembersihan etnik Ro¬hingya Islam apabila seorang saksi yang terselamat mendakwa sebanyak 700 wanita dan kanak-kanak dibawa menaiki beberapa trak tentera ke lokasi yang tidak dinyatakan dalam satu kejadian 22 Januari lalu.

Menurut saksi itu, Aisha kepada badan ke¬bajikan Partners Relief Development (PRAD), dia melihat banyak trak tentera membawa askar dan anggota pelampau bersenjata api dan belantan memasuki kampungnya, Kil¬ladong Majarpara, di barat Myanmar yang didiami lebih 2,500 orang etnik itu.

Ayuh umat Islam Malaysia, kasihanilah saudara seagama kita di sana. Bersatulah. Kalau bukan kita, siapa lagi?

Amnesty International hanya buat bising jika polis kita menyembur air ke atas para pendemo pakatan pembangkang, tapi di mana mereka apabila etnik itu sedang diha¬puskan?

Di mana masyarakat antarabangsa?

Mengapa Amerika Syarikat tidak mahu mengenakan sekatan ekonomi terhadap Myanmar di atas pembunuhan beramai-ramai itu?

Adakah sekatan ekonomi hanya dikena¬kan semasa darling Barat yang mereka panggil pemimpin prodemokrasi, Aung San Suu Kyi dikenakan tahanan dalam rumah?

Apakah mereka mahu melihat satu lagi Bosnia yang disembelih oleh Serb tanpa dipedulikan oleh sesiapa?






© Utusan Melayu (M) Bhd 

32 comments:

Anonymous said...

PM najib tu peduli ke? umat islam negara ni kena hina pun dia buat tuli, isu rohingya ni dah lama bab bakar, bab sembelih berita tu telah didedahkan secara ekslusif oleh TV3 tapi seramai mana pihak yang lantang membawa isu ini ketengah?. Memang sedih, memang menitis airmata mengenang nasib mereka walau mereka kafir pun sepatutnya dibantu. Apakah begitu nasib kita jika kita lemah dan jadi minoriti diperintah oleh puak kafir satu hari nanti?. Saya kata tak mustahil penduduk asal negara ini jadi minoriti suatu hari nanti jika kerajaan pembangkang berkuasa mengikut jejak negara jiran yang membenar penghijrahan penduduk dari negara luar secara beramai2. Fikir fikirkan lah. Maaf wahai rakyat rohingya kami bersimpati tapi sanagat kerdil, hanya doa sahaja yang kami mampu

Anonymous said...

Kepada saudara GAP,
saya berharap tuan menjadi nukleus kepada satu majlis bacaan yasin dan sembahyang hajat seluruh negara pada satu tarikh dan waktu yang sama demi penyatuan umat Islam. Disamping berdoa agar diberikan petunjuk kepada saudara kita iaitu saudara Anwar Ibrahim. Pada masa yang sama juga kita berdoa kepada saudara kita yang berada di Myammar daripada kita berbalah yang yang tidak membawa sebarang faedah.

Jangan layan pendatang asing said...

Salam. Sebenarnya ada sebabnya berlaku pembersihan etnik ini. Puncanya apabila seorang umat islam rakhine (pendatang) yang mengaku dirinya islam telah merogol penduduk kampung di myanmar, lantas tercetusnya pembersihan etnik ini.

Samalah dengan kisahnya Bangla2 dan Pakistan yang menjadi pendatang lalu membuat kerosakan di bumi Malaysia ini.

Wahai umat islam, jika kamu mengaku islam janganlah membuat kerosakan di muka bumi ini. Masalahnya kita sebagai rakyat Malaysia terlalu baik, terlalu mengalah.

Mungkin cara orang di Myanmar di sana agak ekstrim, tetapi fikir2kan lah..

Kita orang Malaysia ini terlalu baik. Boleh pejam mata bila rakyat asing buat onar.

Kalau tempat lain (negara lain) bila pendatang banyak sampai kacau kampung orang lain inilah padahnya.

Kalau betul mengaku islam, kenapa mengganggu hak orang lain.

Ada pulak orang sana yang mengambil kesempatan utk kononya nak kutip derma, tetapi masuk poket sendiri.

Buang masa sahaja bela orang2 macam ini, jika diri sendiri tak nak tolong diri sendiri, malah menyusahkan orang lain yang tak buat salah...

(Coretan dari orang yang mengetahui keadaan sebenarnya setelah ke sana...)



Anonymous said...

Kepada saudara GAP,
saya berharap tuan menjadi nukleus kepada satu majlis bacaan yasin dan sembahyang hajat seluruh negara pada satu tarikh dan waktu yang sama demi penyatuan umat Islam. Disamping berdoa agar diberikan petunjuk kepada saudara kita iaitu saudara Anwar Ibrahim. Pada masa yang sama juga kita berdoa kepada saudara kita yang berada di Myammar daripada kita berbalah yang yang tidak membawa sebarang faedah.

Dracula said...

Di Syria sekarang , orang Islam berbunuhan sesama sendiri . Dekat 100 ribu terbunuh . Apa pasal kita diam kan diri saja . Orang bukan Islam bunuh orang Islam , kita bukan main bising lagi . Orang Islam berbunuhan sesama sendiri , kita buat buat tak nampak .

Anonymous said...

Gelombang terakhir peperangan dunia ketiga; perang mhapuskan orang Islam dgn plbgai strategi: 1. Org Islam dbunuh org bukn Islam; 2. Org Islam dbunuh org Islam yg bbeza fahaman. Smua kaedah itu dcetuskn oleh puak non Islam dlm plbagai btk n mgkn sgt ekstrim, cthnya pcetusan Islamofobia d dunia barat mlalui tindakn nekad peristiwa 9/11. Begitu jga yg blaku di mynmar. Di Malaysia kedua2 strategi itu sdg dlaksanakn serentak. Bg yg mahu bfikir lbh ckt akn nmpak pmainan strategi terancang ini ala2 modul pmusnahan Islam n yg bg yg bfikir tau siapa penulisnya. Ingat dlm agama kita mnyatakn; bfikir sjenak itu lbh baik dpd duduk kat masjid (klu x silap). Lepas gelombng perang ke3 ni, gelombang yg plg dahsyat iaitu kiamat....t

Anonymous said...

betul ke bro orang Islam rohingya rogol ? logiknyaa kalau minoriti takkan berani kacau majority? kat malaysia je minority berani kacau majoriti, bezanya sini majority islam sana kafir..itu pasai kita sabar lagik...

Anonymous said...

Sukan kt myanmar baru2 sepatutnya dipulaukan oleh negara2 Islam malaysia dan indonesia.. Ni tidak bersorak2 main kt myanmar.. Tk pakai otak ka?

Anonymous said...

di tempat kerja saya pun ada pekerja asing dari mynmar.yg pernah jadi polis di mynmar pun ada.seorg tu muslim yg lain2 non muslim.yg jadi masalah dgn rohingya nie ialah mereka sebangsa dgn bangla n perangai sama dgn bangla dtg tempat org suka kacau anak dara,bini org.inilah akibatnya.mmg mereka muslim tetapi inikah perangai org islam??bila jumlah mereka makin ramai makin menjadi2 pula.jadi tindak balas mynmar adalah keras.takkan mereka nak ikut mcm melayu yg lembit sampai org lain pijak kepala.si muslim di tempat kerja saya2 pun sendiri bkn rohingya n dia sendiri tak suka dgn rohingya sbb perangai buruk ganggu gadis org.sekian

Anonymous said...

Aku rindu pada Ayahanda Mahathir...
Najib Amat lemah. Sekarang macam2 hal sedang berlaku, tapi Najib dan Menteri2 dibawahnya sepi seribu bahasa, macam tiada apa2 berlaku.
Dizaman Ayahanda Tun dulu Suara Tun lantang diseluruh dunia, tapi harini semua menteri2 melayu sepi bisu. masing2 takut hilang sokongan cinabeng kalau bersuara termasuklah PM najib..
HAMPEH

Anonymous said...

Kita nak bela@tanggung depa pun payah ramai sgt. X di bela depa islam so bg la idea bernas...x kan asik nk terima kmasukan rakyat asing ja....rakyat kita pun dh ramai

Ahmad Albab said...

Rosmah tak kenal Raja Myanmar ke? Mana tau boleh minta tolong..

Ahmad Albab said...

Saya cadangkan supaya Rosmah dilantik sebagai Duta Keamanan Negara dan dihantar ke Myanmar tempat etnik Rohingya disembelih dan dibakar.. Boleh gunakan jet kerajaan supaya cepat sampai.. Satira je.. Teresa Kok boleh takkan saya tak boleh.. Hehehe indonesia negara Islam terbesar, brunei memiliki manusia terkaya di dunia, malaysia memiliki parti Islam seMalaysia, takkan hanya mampu melihat? Kenapa tidak ditubuhkan jawatankuasa bertindak asean untuk mencari penyelesaian terbaik dan menyelesaikan masalah ini? Mungkin Rosmah berminat nak jadi Pengerusi..

Anonymous said...

memang betul rakyat islam di nyanmar di seksa di halau, dari kita menyumbang kepada Syria, mesir lebih baik kita sumbang pada rakyat islam nyanmar,, mereka saudara islam kita juga, Syria tu biak pi lah dia nak berbunuh sama sendiri, memenag bangsa arab degil sombong, cakap saja hebat tapi iman tak da..org islam dinyanmar ni ada hak untuk duduk sana sebab mereka rakyat nyanmar tapi tak di iktiraf, macamana kalau cina india lain lain bangsa yang bukan pribumi Tanah melayu dilayan sedemikian sudah tentu meloncat satu dunia,..tapi apa jadi dinyanmar dunia senyap, mana IOC,mana UN, cuma kita org islam patut sedar... dan harap ada ngo yang berjuang di UN untuk masuk campur hal ini,,

Anonymous said...

Redbin byk kat blog ko ni gap. Kasi cuci la. Cina babi seme yg kata rohingya rogol org tu.

Anonymous said...

Betul tu. Jgn layan je nuar jubo tu. Sumbat je dlm penjara. Salah tetap salah. Dia menjubo anak org duduk la penjara. Umno terlalu melayan sgnt. Baik hati sgnt. Cukup2 la tu mlayan org gila cam nuar jubo. Baik kita tolong org rohingya ni lg byk faedah.

Aku Melayu Islam said...

Assalamualaikum saudaraku semua.

Kisah umat islam di Myanmar tiba2 menjadi satu isu antarabangsa yang menjadi tarikan umat islam di Malaysia.

Saya sangat bersetuju dengan anon
February 6, 2014 at 4:38 PM dan anon February 7, 2014 at 1:24 AM mengenai bangsa ini.

Jika anda lihat bangsa etnik yang mengakui islam ini, rupanya amat sama seperti pendatang Bangla dan Pakistan yang kita lihat di M'sia ini.

Berbeza dengan rakyat tempatan Myanmar yang kelihatan seperti bangsa Thai & Kemboja. Dan sebenarnya pendatang rohingya di Myanmar adalah merupakan bangsa2 Bangla yang menetap di Myanmar dan makin lama makin ramai sehingga beranak pinak dan dah berkampung disana.

Perangai suka menganggu anak dara hatta isteri org pun tak menjadi masalah mereka (kita lihat kisah suami menetak bangla yang cuba rogol isteri- eloklah tu, ketika kejadian si suami tengah sibuk mengopek kelapa).

Puncanya tercetus masalah ini kerana mereka yang mengaku islam ini membuat onar.

Masalah di sini ialah kerajaan Myanmar adalah ekstrem (pembersihan etnik) sedangkan kerajaan mereka patut pulangkan sahaja mereka ini ke negara asal.

Tetapi masalah di sini, kerajaan Bangladesh pun tak mahu menerima mereka2 ini kerana telah menganggap mereka telah bermastautin di Myanmar.Malah kerajaan Bangladesh juga tidak sanggup menerima mereka kerana kerajaan tersebut tidak selesai dgn masalah dalaman negara itu sendiri.

Jangan sampai ada pula mangkuk yang beri cadangan kpd PM supaya menerima mereka ini utk tinggal di Malaysia pula.

Orang Melayu terkenal dgn sikap suka mengamuk. Jangan bila ribuan pendatang ini membuat onar di rumah kita, kita "mengamuk" lagi teruk dari kerajaan Myanmar pulak.

Kadangkala saya berfikir, kita terlalu memikir masalah orang lain sehingga di "rumah" kita sendiri porak peranda. Kalimah Allah, perpecahan Melayu (PAS-PKR-UMNO), isu rakyat miskin yang tak dapat bantuan zakat, agama Islam dipermain2kan- (azan, pembacaan ayat2 al-quran oleh kafir tanpa berguru dengan betul) dan sebagainya.

Saya sedih kita sibuk dgn hal org lain, sedangkan isu di Malaysia sendiri tak terbela.Contohnya: Bagaimana dgn kutipan zakat tak smapai ke org yang sepatutnya (sampai ada tuk nenek nak sekolahkan cucu guna duit syiling, dah heboh kat internet baru nak bagi bantuan) dan isu2 diatas yang disebutkan awal tadi.

Kadangkala simpati kita tak bertempat.. inilah melayu kita.





tobeng said...

Aku setuju sangat dengan artikel ini.Myanmar bukannya jauh sangat dari sini tapi kita tak peduli.Kita lebih sibuk dengan palestin yg jauhnya beribu2 batu sehingga najib sendiri sanggup turun ke sana suami isteri.Adakah sebab palestin lebih glamor dan memberi mileage yg lebih untuk politik?

Myanmar di dalam asean dan kita sepatutnya boleh main peranan lebih berkesan atau sekurang2nya beri tekanan kepada negara separuh komunis ini kalau kita mahu tapi setakat mana usaha kita?Adakah cukup sekadar melihat dari jauh dengan alasan tidak mahu campurtangan urusan 'rumahtangga' orang lain?Atau adakah sebab orang rohingya tidak secerah dan selawa orang palestin maka kita tidak ambil tahu?

Tapi melihatkan kepada cara najib menangani pelampau2 chauvinis dalam negara sendiri,apalah yang kita boleh harapkan pada najib di peringkat serantau dan antarabangsa.

estemedi said...

Siapa cakap bahwa mereka pendatang? Sudah 200 tahun mereka tinggal di Myanmar berarti -± 4 keturunan masih dipanggil pendatang lagikah ?

Qadafi Muhamad Shuib said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Gap ini rohinya bukan masalah umno bn. Ini masalah pas kelantan. Itu dua serban banyak ngaji quran hadis, patut nik aziz ambil pelarian ini jadi warga negeri kelantan.

Anonymous said...

salam...
sokong sepenuhnyer 100persen kata2
aku melayu islam...
dlm negara pon tak terkawal dok nak berbakti kat negara luar...kalu negara kita hancur adew kew negara yg akan bersimpati dgn melayu muslim m'sia...kita rapatkan barisan dulu..baru bley gerak kuat...

Anonymous said...

Indonesia kan banyak pulau bagilah sebiji kat rohinya ,selatan johor ,seratus tahun indonesia takda gempa bumi. Tanah jangan rebut rebut esok tempat tinggal di kawasan lingkaran gempa gunung berapi.

Anonymous said...

Mdekati hr kemusnahn, org Islam dbunuh hny krn agamanya Islam n mngakui keesaan Allah s.w.t. ketika itu jk lbh pentingkn nyawa org Islam dpaksa ikut agama mrk. Mrk x akan bhenti mbunuh org Islam shgga org Islam mngikut khendak mrk. Rasa2nyer mvm cth org Islam pkr n pas mngikut khendak dap, bukan spatutnya dap ikut Islam. Dap amat bjaya mdoktrin n brain wash pmimpin pkr n pas agar mjadi pak turut. Hrp org Islam mbsca sdr terjemahan Al-Quran bkn tgu n hny dgr pnjelasan drp sumber. Ingat ayat pertama turun ialah: BACA, bukan dengar, lihat, bercakap, ....

Anonymous said...

dari kita memikirkan masalah rohingya seketurunan dgn bangla yg suka ganggu anak dara,bini org baik kita beri perhatian kpd melayu pattani dan melayu champa.bangladesh sendiri tak nak bantu mereka kita melayu jgn dok sibuk sgt.klu kita bawa mereka beramai2 ke malaysia nanti perempaun melayu pula mereka sapu x kira bini org ke apa ke.

Ahmad Albab said...

Sewaktu Tun Mahathir menjadi PM, banyak isu-isu tempatan diselesaikan termasuklah menyelesaikan isu anwar.. Tiada tuntutan sewenang-wenangnya dari bangsa-bangsa lain di Malaysia, ekonomi Malaysia sangat stabil ketika itu dan setiap rakyat dapat menikmatinya.. Pelaburan luar sangat menggalakkan kerana kestabilan ekonomi dan politik.. Walaupun fokus beliau terhadap kestabilan negara sangat tinggi, tetapi beliau tidak pernah lupakan untuk membantu umat-umat Islam dari negara-negara lain.. Contohnya Thailand, rakyat Thai dari Patani bebas masuk dan berniaga di sini untuk mendapatkan wang dan membantu umat Islam yang lain termasuklah rakyat selayan Filipina yang 'bebas' keluar masuk mencari rezeki di Malaysia sehingga sekarang.. Begitu juga bantuan-bantuan yang pernah diberikan kepada Palestin, Afganistan, Bosnia dan lain-lain.. Sayangnya kini PM seolah-olah tidak mengambil peduli masalah rakyat dan tiada pembaharuan jangka masa panjang dilakukan.. Taraf kemiskinan rakyat semakin tinggi sehinggakan kerajaan terpaksa mewujudkan program bantuan seperti BR1M.. Adakah ini jalan penyelesaian terbaik yang boleh dilakukan sekarang? Nilai matawang semakin teruk dan di mana pakar-pakar ekonomi Malaysia sekarang? Perbelanjaan pengurusan negara semakin melampau sehinggakan kerajaan terpaksa mengurangkan subsidi kepada rakyat.. Bayangkan tuntutan perbelanjaan percutian seorang ahli politik negara dari parlimen boleh mencecah jutaan ringgit baru-baru ini.. Menteri-menteri sudah tiada suara seolah-olah patung yang tidak berfungsi untuk rakyat.. Rakyat terpaksa menelan segala kepahitan demi melihat kemewahan perbelanjaan pengurusan negara.. Dan disebabkan hanyut dengan segala kemewahan, maka mereka lupa bahawa mereka mempunyai tanggungjawab kepada agama, bangsa dan negara.. Agama Islam adalah universal tidak tertakluk kepada bangsa Melayu sahaja.. Apa juga masalah agama Islam, kerajaan sangat lambat atau tidak pernah bertindak.. Jadi adakah mereka ini sudah bosan menjadi kerajaan dan bercita-cita menjadi pembangkang?

Anonymous said...

Aung San Suu Kyi adalah betina Myanmar bastard, pemimpin yang buta hati dan buta mata celik sahaja, anak puaka bapak homo kononnya mahu jadi seperti betina keparat Myanmar ini, mengagong-agongkan cina dan kristian musibat.

Anonymous said...

si rohingya sedara bangla nie jenis kaki perempuan mata keranjang.muslim konon perangai tak senonoh.suka sgt kacau perempuan org skrg sendiri dpt sakit.kita melayu jgn dok simpati sgt tak bertempat.

kalau dah dasar pendatang said...

Siapa cakap bahwa mereka pendatang? Sudah 200 tahun mereka tinggal di Myanmar berarti -± 4 keturunan masih dipanggil pendatang lagikah ?

February 7, 2014 at 1:51 PM
-------------------------------

200 tahun menetap di myanmar?.. Kalau dah dasar pendatang, perangai pendatang tu tak boleh buang. jadi ngada2. Samalah macam "pendatang" yang dapat ic kat malaysia ni. Jadi tak sedar diri.Apa yang rakyat tempatan buat nak dihapuskan, sampai agama orang lain pun nak ganggu. Cuma org Malaysia ni baik, tak buat pembersihan etnik.
Tapi betul, bangsa rohingya ni macam tu... tu yg jadi huru-hara. Masalah cari sendiri.

Anonymous said...

Bila orang cakap benda betul tapi membangkang, ada yang kata ini red bean punya kerja.. hadoi, korang ni. itu yang jadi masalah. kita kena ingat, check and balance adalah perlu.

Saya sangat bersetuju dgn komen2 yang tidak sokong bela masyarakat islam di myanmar ni. Baik jaga tepi kain sendiri

Anonymous said...

asalamualaikum semua.saya bkn red bean saya juga bkn green bean.saya pun melayu juga.ttg isu rohingya nie saya nak simpati pun x juga.sama dgn keturunan bangla n pakistan yg dtg ke malaysia n mengotori bumi malaysia mereka nie pandai ambil kesempatan terutamanya dlm kes perempaun.dh jadi pendtg di tempat org buat perangai senonoh sikit.klu nak cabul2 caul je perempaun bangsa sendiri.bab perempaun nie mmg mereka pantang benar n memalukan umat islam je.jadin sy setuju dgn pendpt cuma kerajaan n org mynmar ambil tindakan yg drastik sgt.apa p[un negara nenek moyang mereka sendiri tak mau terima mereka.kita pula jgn nak lebih2 bantu mereka.pada saya mereka sendiri buat silap nmereka sendiri tanggjung akibatnya skrg.panda muka.

Anonymous said...

wanita2 rohingya yg muda2 kita patut berikan mereka perlindungan di malaysia.kemudian kahwinkan dgn jejaka melayu.lelaki rohingya pula emmmmmmm bagi je kat tentera mynmar biar tentera mynmar bersihkan.habis cite.