IKLAN BERBAYAR

Tuesday, September 27, 2011

REHDA JANGAN CARI PASAL !

baca dan klik pada print skrin di atas. 

ajk REHDA (persatuan real estate dan housing developers) iaitu che king tow bagitau projek perumahan rakyat telah disalahgunakan oleh pemilik dengan menyewanya kepada penduduk imigran.

mandat dan peruntukan undang-undang yang meminta agar setiap kawasan perumahan baru dilaksanakan sekali dengan pembinaan rumah kos rendah katanya menekan mereka pasal kebanyakan pemilik rumah kos rendah tersebut akan menyewakannya kepada warga asing.

INI ALASAN BANGANG APA YANG REHDA BAGI ?

pada hari yang sama kenyataan ini keluar, keluar lagi statement REHDA (dekat bajet 2012) bahawasanya kos pembinaan rumah baru bakal meningkat 20% ..

alasan.. kos bahan binaan naik dan kekurangan tenaga pekerja.

isu pertama kata pembinaan rumah kos rendah yang dibeli telah disewakan kepada imigran. kita desak REHDA keluarkan fakta dan statistik sebagai sokongan. 

adakah ia alasan REHDA kepada kerajaan untuk 'malas' nak bina rumah kos rendah pasal tak menguntungkan ?

isu kedua. kenapa bila nak dekat pembentangan bajet 2012, REHDA keluarkan kenyataan kos pembinaan umah baru akan naik 20% ?!

memang perangai kapitalis.

31 comments:

Anonymous said...

MS : Sakitlah kepala. “Kepala bawah” tak… (mereka berdua ketawa).
Ok, malam ni jumpa.
Normah : Tak cuba.
MS : Tak..tak
Normah : Tipu
MS : Tak, sungguh.
Normah : Cakap betul-betul.
MS : Ok, Mah.
Normah : Cakap betul-betul.
MS : Betul.
Normah : Tipu. You cuba tak? Cuba ke tak cuba?
MS : Tak cuba pun sakit!
Normah : Hei, mana boleh dua hari tak telefon, mesti cuba.
MS : Cuba..
Normah : Iya?
MS : Okay Mah ya..
Normah : Okay
MS : Mah rindu ?
Normah : Tipu..tipu..tipu
MS : Nak peluk, nak cium.
Normah : Tipu..
MS : Nak peluk, nak cium, nak hisap semua. Ok, baik.
Normah : Eleh…
MS : Ok, baik. Assalamualaikum.
Normah : Tu tak sakit pun.
MS : Tak nak cium, nak hisap semuanya.
(Normah ketawa).
Baik, Mah.
Normah : Nanti dulu…
MS : Okay..
Normah : Nanti dulu. Malam ni confirm dia sampai kat sini?
MS : Ok, baik..baik.

Anonymous said...

memang pandai geng2 cina ni nak buat rakyat terutama org melayu yang beratur mintak borang pprt-kos rendah house supaya menghentam kerajaan..

Anonymous said...

Anom 3:28 pm

Pecah perut aku gelak teringatkan Sedap Mah ni.

Isu rumah ni kita bagi je kat SPNB (Syarikat Perumahan Negara Berhad) selesai masalah. Sememangnya SPNB ditubuhkan untuk membantu rakyat memiliki rumah mampu milik. Setakat ini terdapat banyak rumah yang ditawarkan kepada pembeli ... kalau tak percaya sila layari laman Web SPNB.

Setakat ini SPNB telah berjaya menyediakan rumah mampu milik terutamanya dikalangan orang melayu yang mempunyai pendapatan yang rendah. Ia dijalankan berdasarkan program Rumah Mampu Milik dan Program Rumah Mesra Rakyat.

Malah SPNB juga telah berjaya membaikpulih beribu unit rumah bagi projek2 terbengkalai demi membantu rakyat didalam isu perumahan negara.

GAP aku cadangkan SPNB diberi keutamaan semasa pembentangan Bajet bagi membantu masalah pemilikan rumah dinegara ini.

Pemuda Melaporkan Untuk GAP

Anonymous said...

kaum cina yg control barang sekarang jadi bos kaum bangkai ni suka2 hati la naikkan harga rumah untuk menindas kaum melayu...

Anonymous said...

betullah Bro baru2 ni kat TV3 ada majlis penyerah inden kerja bagi Program Rumah Mesra Rakyat kendalian SPNB untuk membantu rakyat berpendapatan rendah memiliki rumah.

Anonymous said...

kita jadikan kedai 1Malaysia yang membekalkan Barang2 construction. Mesti bole punya.

Lepas tu pembangunannya dijalankan SPNB.

Cantikla macam ni kita bukan saja dapat menyekat puak2 komunih ni malah dapat membantu orang melayu mendapat rumah mampu milik.

Aku Sokong....

Anonymous said...

anon 355,

dah dicadangkan buat hardware tapi macam yg dikata la dgn perangai bangsat pakatan yg akan kacau daun...

sapa yg kaya...

bangkai jugak...

Anonymous said...

Kerajaan sila tubuhkan pembekal bahan2 pembangunan dikalangan orang melayu supaya kita dpt sekat penindasan ultra kiasu ni.

Aku geram sgt pada puak2 ni, kerjanya asik mengugut rakyat denga duit je!!!!!

Hantar je puak2 ni balik pi kg asal dia.....

Anonymous said...

pinjaman perumah nk ikut kadar gaji bersih..

kos perumahan plak naik 20%

tahniah cine babi...

potensi & strategi yg mereka nmpk d kalangan ramai org mlyu yg kurang berkemampuan..

bile terlaksana sistem di ats, makanya makin ramai la cine yg memiliki tnh da rumah...sedang kan org melayu merempat dan terpinggir d negare sendiri.

Anonymous said...

anon 406,

kalau kerajaan dapat laksanakan cadangan bro confirm harga pasaran takkan dimonopoli oleh kaum kapir...

kaum melayu akan lebih selesa utk mencari kemajuan tanpa ada sekatan dari kaum zionis malaysia yg sentiasa menghalang dan menindas kaum melayu dari segi yg tersirat yg org kaya tak nampak...

Anonymous said...

nampaknya orang2 melayu hanya memenuhi umah flat jer lah sekiranya rancangan REHDA ni diluluskan..

Anonymous said...

Aku setuju kalau SPNB menjadi peneraju perumahan negara. Kita jangan beli dengan pemaju cina kita beli dari SPNB.

Satu lagi jangan jual tanah kat pemaju kapir jual kat pemaju melayu!!!!

Masa penindasan puak2 ini sudah berlalu....kerajaan pertimbangkanlah cadangan hamba rakyat ni.

GAP sampaikan pd kerjaan permintaan rakyat jelata ni.

Anonymous said...

KAUM MELAYU JUGA DINASIHATKAN UNTUK BERUSAHA KEARAH MENDAPATKAN KESELESAAN HIDUP UNTUK KENIKMATAN MASA DEPAN...

Anonymous said...

INI SEMUA ALASAN UNTUK MENAIKKAN HARGA RUMAH KOS RENDAH...

TARAK UNTUNG MAA.....

Anonymous said...

Nak maju macamana kalau Melayu asyik bergaduh sesama sendiri dari isu remeh hinggalah isu rumahtangga. Ada pembangkang dari parti Melayu, asyik membangkang aje kerjanya

Anonymous said...

rumah kos tinggi lebih dari mencukupi. buktinya tiada golongan atasan yang terpaksa menyewa rumah kos rendah dek kerana kekurangan unit rumah kos tinggi.

rumah kos rendah yang sebenarnya masih belum mencukupi. atas sebab itu ada rumah kos rendah yang didiami lebih dari satu keluarga.

makanya terpulanglah kepada pemerintah sama ada mahu memenuhi tuntutan materialistik golongan berada atau:

memenuhi keperluan asas golongan bawahan yang mana ststus undi mereka jauh mengatasi status undi golongan elit.

Pelayar Blog Politik

Anonymous said...

kalau ada kartel, di situ ada kegiatan mengaut keuntungan secara tidak berhemah. ia adalah fenomena global. cumanya tidak terfikirkah kartel untuk mengejar situasi menang-menang?

menang dalam erti kata untung bairlah berpada-pada tetapi dalam masa sama para pengundi berceria dapat membeli rumah sendiri pada harga yang amat berpatutan. susah sangat ke?

hik hik hik

Anonymous said...

sebelum jadi kapitalis:

buka kedai runcit kecil-kecilan

jual gula-gula dua biji pada harga 5 sen. margin keuntungan 20% = 1 sen.

bila dah jadi kapitalis:

jual rumah sebiji 100,000 sebuah. margin keuntungan katakanlah 20%. 20/100 x 100,000 = 20,000 tak cukup lagi ke?

hik hik hik

Anonymous said...

sebuah rumah paling busuk dapat untung 20,000 sebuah. kalau jual goreng pisang sampai mampoi belum tentu dapat untung bersih sebanyak itu.

hik hik hik

Anonymous said...

haiyaaa,

lu olang melayu pegi buat itu rumah atas pokok aja maa...macam itu p.ramlee bikin rumah atas pokok..

tapi itu pokok lu kena kasi bayar cukai sama cina maa..pasal itu tanah sikalang sudah bnyak atas nama cina..

Anonymous said...

ya...ya..buat rumah atas pokok..

pastu pegi kencing berak kat depan rumah cina.. kat kereta cina yang parking boleh gak..
tengok cina2 tu tahan ke tak hari2 kena basuh berak kencing orang2 yang duduk atas pokok tu..hehehe

Anonymous said...

Haiyaa,

Mana ada olang park keleta dkat pokok maa. Lu pi tengok sekalang semua wa punye bangsa duduk kalau x double stoley house, sure dkt rumah atas tanah lot ma.

Anonymous said...

ayoyo...jadi lu punya bangsa duduk lumah saja meh? apa pasat? takut keluar lumah ka? kalu keluar kilija atau bili barang keleta pun masuk kedai meh? lu latang kebun mau ambil buah, nanti dapat taik saja oooo... kakakakaka

Anonymous said...

Lu jangan syok sendiri ma, mana city ada pokok ma. Pokok bunga bnyak lar. Lu semua pakat2 balik kampung back. Sana manyak hutan boleh bikin itu house. Pang yau jugak banyak. Haha.

musangka said...

Apasai plak dok salah develoer2 cina.

Nak dapat sekeping site, bukan mudah, lebih di kawasan bernilai tinggi. Umpama dapat 'intan berlian'

Jadik, sumber keuntungan perlu dimaksimumkan. Suma kerja2 ni, utang bank. Kena pikiaq sama.

Aku syorkan kota 30% low cost bagi site nilai tinggi dihapuskan!!!!

musangka said...

Nama pun 'Low Cost'!

Jadik tempatkan di low cost site.

Kat Ulu Sgor ka! Tepi Gunung Semanggoi ka!

Baru la sesuai...!

Kena paham & terima hakikat. Hak golongan miskin, tak sama dgn hak org kaya di bandar2 besor macam KL, Penang & Johore Baru.

Anonymous said...

kalau bagi kat pemaju bumiputera, alamat bertambah lah projek terbengkalai...

musangka said...

Dasar 30% lowcost unit di setiap newsite adalah tak logik dgn keadaan masa.

Developer punya alasan ianya membebankan.

Satu pihak bercakap soal duit. Satu pihak lagi bersandarkan keperluan politik.

Tak ada titik pertemuan.

Anonymous said...

dalam negara bersaiz sekangkang kera, tanah untuk projek perumahan sepatutnya dikhaskan untuk kegunaan sendiri. janganlah dihabiskan semua tanah itu untuk pembangunan yang bakal menguntungkan segelintir oportunis saja.

ini kerana oportunis boleh akan jadi gergaji dua mata. sebelah sini pun dia tarah dan kalau sebelah sana pun dia tarah juga.

oleh itu marhaen perlu bersatu apabila berdepan dengan oportunis ini kalau tidak mahu oportunis membolot semua sedangkan mereka terus-terusan gigit jari.

untuk itu marhaen harus bersatu suara (ketepikan perbezaan ideologi), agar lobian mereka lebih didengari oleh pihak pemerintah berbanding golongan oportunis itu tadi.

Atas Pagar

Tukang Komen said...

Kerajaan perlu menyediakan kemudahan perumahan untuk gulungan berpendapatan sederhana dan juga untuk rakyat miskin. Membina rumah kos rendah di mukin hulu dan pinggir hutan bukan cara yg bernas seperti dicadangkan oleh Musangka. Mempebandarkan rakyat miskin terutama dari kaum bumi perlu dibeeri perhatian kerana peluang pekerjaan dan kemudahan yg disediakan dapat membantu membasmi kemiskinan.

REHDA hanya mementingkan keuntungan tanpa mengambil kira tanggung jawab sosial. Setiap kelulusan tanah kepada pemaju telah dirundingkan soal rumah kos rendah(RKR) terkecuali dalam kes kes tertentu. Pemaju pada awal bersetuju namun bila sampai perlaksanaan segala macam alasan diberikan untuk tidak membina atau mengurangkan jumlah rumah kos rendah yg bakal dibina. Bila tiada jalan keluar pemaju tetap akan membina RKR tapi dengan kualiti yg rendah. Kerajaan wajib tegas dengan dasar yg ada serta memastikan pemaju tidak lagi lari dari tanggung jawab ini.

Rumah kos rendah bukan sahaja diberi kepada orang melayu bahkan bangsa lain turut menikmati kemudahan tersebut.

Anonymous said...

musangka said...

Dasar 30% lowcost unit di setiap newsite adalah tak logik dgn keadaan masa.

Developer punya alasan ianya membebankan.

Satu pihak bercakap soal duit. Satu pihak lagi bersandarkan keperluan politik.

Tak ada titik pertemuan.


ha`ah...mcm DAP ngn PAS la..

sorng nk hudud n negare islam, sorang lagi kate xnk, kne langkah myt dulu..

xde tetek pertemuan..

xde tetek pon xpe, last2 comolot je..

KAH KAH KAAAHHH