IKLAN BERBAYAR

Monday, June 11, 2012

FAKTA TERBAIK USTAZ RIDHUAN TEE.


(Sinar Harian 11 Jun 2012)

Seorang India Muslim (mamak) yang kononnya bergelar datuk amat marah dengan artikel saya,  bertarikh 28 Mac 2012 lalu, bertajuk “tuntutan Dong Zong biadab”. Beliau yang mendakwa artikel saya tidak Islamik, merugikan Islam. Beliau tidak putus-putus faxkan surat yang sama kepada saya, mahukan penjelasan dan bersedia berdebat dengan saya. Beliau akan terus melakukannya selagi saya tidak menjawab apa yang beliau tanya. Persoalan saya, siapakah beliau? Apakah dengan gelaran datuk menandakan dia hebat dan boleh mengarah orang lain mengikut telunjuknya? Perompakpun ramai yang dapat gelaran datuk.

Terus terang, saya tidak perlu melayan minda kerdil orang seperti ini. Masih banyak kerja lain. Cuma saya kasihan dengan tindakan beliau. Paling kurang jagalah status kedatukannya itu.  Faxlah lagi, saya suka dengan permainan ini. Jika mahu berdebat soal pendidikan, sila minta NGO-NGO yang tidak berpihak aturkan. Saya begitu teruja untuk berdebat dengan beliau.

Apapun, saya ingin menjawab persoalan yang dibangkitkan kerana ada kaitan dengan pandangan Dong Zong yang terbaharu. Ultra kiasu ini mendakwa Akta Pelajaran 1996 yang dipersetujui oleh MCA telah menyebabkan Sekolah Persendirian Cina (SPC) tidak bertambah dan statik bilangannnya kepada 60 buah sahaja. Pemimpin MCA menafikan dakwaan itu. Sebenarnya, kerajaan terlalu banyak bertolak ansur terhadap pendidikan Cina, terutama apabila Akta Pelajaran 1996 diwujudkan, berbanding Akta Pelajaran 1961.

Malangnya, ultra kiasu masih tidak bersyukur. Beri betis hendak peha. Ingatan saya kepada kerajaan, jangan biarkan kaduk naik junjung. Saya tidak dapat gambarkan apa akan terjadi dengan sistem pendidikan negara ini jika Pakatan Rakyat memerintah. Apakah negara ini akan dipenuhi dengan lambakan sekolah vernakular dan sekolah persendirian atas nama hak asasi manusia? Melalui pembacaan, tidak ada negara di dunia ini mempraktikkan sistem sebegini.

Tidakkah ultra kiasu ini sedar bahawa peruntukan 21B Akta Pelajaran 1961 sebelum ini jauh lebih keras? Melalui kuasa menteri, sekolah vernakular Cina boleh ditukar menjadi sekolah kebangsaan bila-bila masa. Pada ketika itu, pemimpin ultra kiasu Melayu menjadi Menteri Pendidikan,tidak berbuat apa-apa. Sehinggalah Perdana Menteri sekarang yang menjadi Menteri Pendidikan pada tahun 1995, baharulah peruntukan 21B dipinda menjadi lebih lunak.

Apa yang ultra kiasu ini mahukan lagi? Negara ini terletak di kepulauan mana?Apakah agenda tersembunyi di sebalik semua ini? Kenapa agenda kebangsaan langsung tidak dibincangkan, sebalik agenda bangsa terus diperkasa? Mereka menuduh Umno memperjuangkan Melayu, apakah bangsa lain tidak memperjuangkan bangsanya, malahan lebih ekstrem daripada itu?

Sebenarnya pindaan kepada Akta Pelajaran 1961 yang membawa wujudnya Akta Pelajaran 1996, memberikan signifikan yang amat besar kepada pendidikan Cina. Kerajaan secara tidak langsung telah mengiktiraf kewujudan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMKJC) dan SPC sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan yang bersifat kekal. Apakah ini masih tidak mencukupi?

Akta ini juga membolehkan kerajaan memberi bantuan kewangan, fiskal dan sumber perancangan kepada sistem pendidikan Cina. Untuk makluman, selepas tahun 1996, lebih banyak sumber kewangan diperuntukkan. Pada masa itu, terdapat 78 sekolah menengah Cina yang memilih untuk mematuhi silibus dan pengajaran kerajaan dan ia menjadi SMJKC manakala 60 lagi kekal sebagai SPC. Ini tidak termasuk sejumlah 1,291 SJKC yang diterima masuk sebagai sistem pendidikan kebangsaan. Bilangan SJKC terus bertambah setiap tahun.

Lebih menguntungkan lagi Akta Pelajaran 1996 juga membenarkan SPC beroperasi dengan penuh kecinaan. Kedudukan bahasa Melayu langsung tidak didaulatkan. Berbanding Akta Pelajaran 1961, SPC perlu memohon setiap tahun bagi membolehkan mereka beroperasi. Dengan Akta Pelajaran 1996, kerajaan telah mengiktiraf SPC dengan mengeluarkan pendaftaran kekal kepada semua 60 SPC.

Hari ini, peruntukan sudah hampir menjadi sama rata seperti aliran kebangsaan. Itupun mereka masih terus mendesak supaya SJKC dan SPC beroperasi dengan penuh kecinaan.

Ingatan saya kepada kerajaan dengarlah nasihat pakar, bukannya ultra kiasu kerana mereka ada agenda tersembunyi. Menurut Mohd Yazid Yusoff et al (2002), Akta Pelajaran 1996, ternyata memberi ruang yang begitu luas kepada pendidikan vernakular. Akta Pendidikan 1996 mengambil kira kepentingan semua kaum dengan cara mengekalkan status quo SJKC, SMJKC dan 60 buah SPC. Selain itu, secara tidak langsung Unified Examination Certificate (UEC) juga telah diiktiraf, walaupun masih belum sepenuhnya. Itupun mereka terus mendesak supaya diiktiraf sepenuhnya seperti sijil-sijil persekolahan kebangsaan lain.  

Lebih menguntungkan lagi, dalam seksyen 2 Akta Pendidikan 1996, telah memperuntukkan pengajaran bahasa Cina dan Bahasa Tamil di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan boleh diadakan dengan satu syarat, jika ada permintaan 15 orang ibu bapa atau lebih. Manakala Dalam Akta Pendidikan 1961, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil boleh diajar dengan dua syarat iaitu ada permintaan dari 15 orang ibu bapa dan jika didapati munasabah dan praktik.

Jelas di sini bahawa Akta Pendidikan 1996 begitu meraikan bahasa bukan Melayu. Kesan daripada membenarkan bahasa-bahasa lain menjadi bahasa pengantar, sekolah vernakular dan sekolah swasta saban tahun semakin bertambah. Bahasa kebangsaan seolah-olah langsung dipinggirkan. Lebih malang lagi, kerajaan tidak dibenarkan campurtangan dalam hal ehwal pentadbiran sekolah mereka.

Menurut sejarahwan, Zainal Abidin bin Wahid (1999), isu bahasa mempunyai perkaitan yang rapat dengan perpaduan. Pengabaian isu bahasa boleh menjejaskan perpaduan kerana keadaan ini boleh merosotkan nilai ekonomi bahasa Melayu, boleh menjejaskan tata bahasa rasmi dan bahasa perpaduan, memburukkan lagi ketidakseimbangan dari segi penyediaan tenaga iktisas di kalangan bumiputera. Pengabaian bahasa juga boleh menjejaskan perpaduan negara kerana akan memperluaskan lagi jurang ketidakseimbangan ekonomi antara kaum, juga mengakibatkan munculnya beberapa kumpulan pelajar iaitu aliran kebangsaan, Inggeris, Cina, Tamil dan sebagainya.

Pendek kata, memberikan ruang kepada bahasa bukan Melayu telah menjejaskan kepentingan bahasa Melayu sendiri. Dalam keadaan politik sekarang, sekiranya kerajaan terus melayan  desakan ultra kiasu demi undi, saya bimbang aliran kebangsaan akan menjadi mangsa dan tidak relevan lagi. Saya  harap datuk mamak tersebut faham tulisan saya selama ini.

49 comments:

Yatie Hussein said...

assalamualaikum

banyak hikmah wujudnya insan bernama Ridhuan Tee di negara kita ni. beliau menceritakan dengan jujur perihal bangsanya sendiri yang begitu biadab. malang sungguh bila ada orang Melayu yang sokong DAP sekarang. malu la sikit dengan Ridhuan Tee. dia Cina, tapi dia bela Melayu... Islam terpelihara bawah BN. PAS sembang kuat perjuangkan Islam, tapi jadi pak turut dalam pakatan rakyat. agenda Islam sekarang setakat alas kaki DAP !!!

Anonymous said...

you are great, semoga Allah melindungi tuan. dari serdang

Anonymous said...

kesal dengan pemimpin PAS. konon pejuang Islam, habuk pun tak dak. yang depa tau fitnah dan terus memfitnah. fitnah ini diperturunkan dari satu ke satu generasi. hingga fitnah itu kekal menjadi perkara yang betul di minda depa.
kalau ustaz Redhuan seorang China Islam tapi membela Melayu, PAS yang terang-terang 99% Melayu tapi pobia sangat nak sebut bangsa dia. pobia Pas terhadap perkataan melayu seolah dracula nampak salib.

Anonymous said...

adoiiii...

rasa macam nak menghafal lak ...

penulisan terbaik demi agama dan negara...

macam ni lah baru betul...adil

Anonymous said...

gilanya nafsu dong zong dap ni...

barua dap ..mana ko

Anonymous said...

Beliau adalah seorg cina yg tebal jiwa melayunya. Beliau jauh lbh baik jika nak dibandingkan ngn segelintir org melayu.

Bahasa Melayu diutamakan!!!!!!! said...

minta semua kaum cina dan india negara ni belajar bertutur bahasa Melayu dengan betul. Bertutur bahasa Melayu tunggang langgang, sedangkan sudah berpuluh tahun hidup di bumi Malaysia ni.Malah, ada yang bercakap bahasa Melayu pun tak tahu.Yang menghairankan, bila bertutur dalam bahasa inggeris, fasih la pulak. Itu namanya tidak menghormati bahasa kebangsaan. fikir-fikirkanlah.

Kamarul said...

hmmm... patutnya, article ni kena forward ke Kementerian Pelajaran. Kenapa asik nak jaga hati bukan melayu? hati orang melayu tak nak jaga ke?

Anonymous said...

Sekarang kalau diperhatikan bangunan sekolah vernakular sudah nampak gah berbanding sekolah kebangsaan, terasakan bagaikan berada di cawangan Tanah Besar dan sekarang kalau dilihat dari temu bual di tv ada kononya rakyat Malaysia bila ditanya dalam Bahasa Malaysia dijawabnya dalam bahasa Inggeris mungkin malu agaknya untuk berBahasa Malaysia.

Aku Sayang Tun Mahathir said...

Terima kasih Prof.

Sesungguhnya Jiwa Kebangsaan dan sifat sebenar kebenaran yang Prof amalkan amat mengharukan.


Saya sentiasa mendoakan kesejahteraan Prof dan sekeluarga.

Anonymous said...

perasan tak bukan sj sekolah cina makin besar...cuba chk tmn perumahan...semua buat besar2 skrg..prepare harga naik mendadak...

jika barua dap menang harga rumah2 naik melambung ..tgk penang sampai kes susilawati kena bonoh tu harga tanah penang naik 3 kaliganda perk...


cina2-kaya mesti menderu masuk mesia..''hok negara mak bapak aku dah sekarang'' hurray''

Anonymous said...

cukup cukup sudah... cucup sampai disini sajaa...hehe

dah2 la tu kjaan oiii akur dgn tuntutan dong ziong, diaorg bukan nak undi BN punn...

teringat aku masa besekolah di sekolah menengah persendirian kristian yg dikuasai oleh cina kristian dulu thn 84, masa tu skolah cina ni nak buat bangunan baru, tak dak duit, so suruh la anak2 cina, melayu, india yg ramai sekolah tu suruh kutip derma walkathon...

setiap sorg disyaratkan kutip sekurang2 50hinggit, pehhh jenuh aku berkayuh basikal dgn member gi ketuk rumah org melayu mintak derma...

last2 skolah dpt kutip 200k utk buat bangunan baru, tapi walaupun kjan tak bagi duit time tu, tapi cina2 kaya raya sekejap je boleh dpt 200k tu, zaman tu 200k mcm 20 juta duit skrg..

pokok pangkalnya dgn akta thn 61 pun mereka tetap boleh survive, tampa bantuan pun mereka terus akan survive..

kjaan BN kene fikir, apa akan jadi pada generasi msia kalau skolah cina ni terus2an di berikan kebebasan menentukan hala tuju kecinaan mereka..

adakah kjaan secara tersembunyi mahu terus mereka kekal sebagai msyarakat kelas kedua di negara ini?? adakah kjaan terus bersetuju yg masyarakat cina terus kekal dlm blok kecinaan mereka tanpa dpt diusik...

mereka hidup secara eksklusif tetapi sebagai masyarakat kelas kedua, ckp bahasa mereka, meniaga dgn kaum mereka, makan makanan mereka, dengar radio mereka, bergaul dgn kaum mereka saja, kawin, beranak dll..

adakah itu yg kjann mahukan, bila masa pula nak bina integrasi kaum, 1 mlsia, bahasa menunjukkan budaya, satu bangsa satu suara, dll...

pemimpin BN kene fikir, kita tak boleh nak maju ke hadapan dan mengecapi kejayaan dgn sistem yg mcm ini, tgk saja negara2 lain didunia mereka cuma ada satu sistem saja...

walaupun kita merdeka dgn cara yg unik, ada hak 3 bangsa tapi kita kene faham, budaya melayu adalah budaya kebangsaan, manakala bahasa melayu adalah bahasa kebagsaan..

mereka dibenarkan mengamalkan bahasa, agama dan budaya mereka tapi dlm kerangka kaum mereka sahaja, tetapi apabila sampai diperingkat kebangsaan mereka kena akur dgn model yg kita sama2 persetujui sebelum merdeka lagi...

kjaan tak seharusnya berikan sebebas2nya ruang pada kaum cina utk tentukan masa depan mengikut acuan mereka sendiri..

kita tak mahu ujudnya hongkong kedua di tanah melayu, pada akhirnya nanti mereka akan lantik presiden utk wilayah autonomi bagi kaum mereka, cukup2lah kita berkompromi dalam soal hak dan kebebasan...

tak ada negara didunia ni yg berikan hak seluas2nya pada kaum pendatang mcm org melayu berikan pada kaum2 lain...

PAS langsung tak boleh diharap dlm hal ini, mereka langsung tiada pengalaman memerintah, cth yg terbaik ialah nizar berikan 100 ekar tanah buta2 ke cina di perak sebagai lambang kebodohan PAS berkompromi dgn masyarakat cina...

Anonymous said...

Puak ultrakiasu ini bukannya boleh diberi muka sangat, keterlaluan sangat tamak mereka ini. Lihat artikel ini:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0611&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm

Lihatlah betapa tamak dan sombongnya puak ultrakiasu ini yang kalau hendak masuk perkhidmatan awam nak gaji tinggi, nak jawatan tinggi, nak jadi bos kepada orang lain, kononnya mereka ada kelulusan tinggi, tapi mereka ini jenis manusia tidak sedar diri dan sangat tamak haloba kerana mereka tidak tahukah dalam perkhidmatan awam, ramai penjawat awam dari kalangan bumiputera yang mempunyai kelulusan ijazah yang hanya menjawat jawatan gred 17 sahaja? Inilah jenis manusia tamak seperti puak ultrakiasu ini bukannya boleh diberi muka, kerana terlebih diberi muka kepala kita hendak dipijaknya.

Kerajaan tidak boleh terus memberi muka kepada puak ultrakiasu yang makin hari makin menjadi-jadi yang menganggap Malaysia ni Negara China atau Taiwan dengan berbagai tuntutan yang tidak munasabah dan pada masa yang sama mereka tidak ada daya usaha untuk mencerminkan dan menjadikan diri mereka adalah warga negara ini. Saya bukannya nak bersikap perkauman, tapi makin hari makin menjadi-jadi sikap puak ultrakiasu ini tidak boleh dibiarkan kerana kalau dibiarkan semua benda mereka nak bolot dan akhirnya orang bumiputera tersingkir keluar ke laut sajalah. Oleh itu kerajaan perlu bersikap tegas dalam usaha untuk meningkatkan tahap nasionalisme puak ultrakiasu ini sebagai rakyat Malaysia, malahan MCA dan Gerakan sepatutnya lebih proaktif untuk menjadikan orang Cina di negara ini bersifat keMalaysiaan, bukannya keChinaan yang tak berkesudahan, apakah MCA dan Gerakan tidur dan tidak buat kerja? Sememangnya Gerakan dan MCA sangat lembab dalam usaha untuk memupuk perpaduan, malahan mereka juga lembab untuk mempertingkatkan sokongan orang Cina terhadap kerajaan, pimpinan Gerakan berbangsa Cina dan pimpinan MCA sewajarnya meletakkan jawatan, korang lembab, tak guna dan tak boleh diharap untuk membantu kerajaan bagi menjayakan agenda kerajaan yang mahu membentuk Bangsa Malaysia yang bersatu padu. Selama ini hanya UMNO dan parti bumiputera saja yang serius dalam usaha membentuk Bangsa Malaysia, parti bukan bumiputera terutamanya MCA dan Gerakan sangat lembab, lebih-lebih lagi DAPig, lagilah teruk, menentang secara berterusan untuk pembentukkan Bangsa Malaysia, slogan mereka Malaysian Malaysia, tapi lihatlah sikap mereka yang ultrakiasu keChinaan yang sangat ekstrem, kalau begitu, lebih baik mereka ini gugurkan kerakyatan mereka dan pulang ke Negara China, itu pun kalau Negara China nak terima mereka inilah.

Kepada pimpinan Cina Gerakan dan pimpinan MCA, saya ingin bertanya kepada anda semua, korang lihatlah betapa teruknya penggunaan Bahasa Melayu di kalangan orang Cina di negara ini, malahan ada yang tak reti berbahasa Melayu langsung, inikah warga Malaysia? Korang lembab dalam tindakan, korang tidak boleh diharap untuk membantu kerajaan bagi mempertingkatkan penguasaan Bahasa Melayu dikalangan orang Cina. Jika dilihat pendatang asing, malahan pendatang haram sekalipun dari Myanmar, Nepal, Vietnam, Kemboja, Laos, Filipina, Bangladesh jauh lebih baik penguasaan Bahasa Melayu mereka berbanding orang Cina. Orang India di negara ini pun jauh lebih baik penguasaan Bahasa Melayu mereka berbanding dengan orang Cina, jadi di sini, apakah yang dibuat oleh pimpinan Cina Gerakan dan pimpinan MCA untuk membentuk gagasan 1Malaysia jika Bahasa Melayu pun gagal mereka terapkan kepada orang Cina? Kepada pimpinan Cina Gerakan dan pimpinan MCA, korang tersangatlah lembab dan sangat tidak berguna, korang tidak banyak membantu kerajaan dalam membentuk Bangsa Malaysia melalui gagasan 1Malaysia, korang cuma suka retorik minta itu dan ini saja, korang sendiri tak ada daya usaha untuk bantu kerajaan, sekadar menyalak meminta itu dan ini yang tak selayaknya korang minta, blah la.

Anonymous said...

inpSeAs-salam! Tahniah dan terima kasih kepada sdr Ridhuan Tee di atas jasa2mu kepada Negara Malaysia, Agama Islam dan Bangsa Melayu yang tidak terhingga banyaknya...
Memang elok perkara2 sebegini didedahkan untuk fahaman dan tatapan umum...
Ramai yang tidak ambil peduli tentang rintitan sejarah & kepentingannya dlm Sistem Pendidikan Negara yang wujud hingga ke laa nii!!
Sebenarnya...sudah terlalu banyak kaum Melayu kita, berkorban demi kewujudan kaum pendatang nii.
Perlu diimbau kembali secara perbandingan, apa yang kaum2 sepet nii telah perolehi sejak dari Penyata/Laporan Fenn Wu dan Barne lagi, yakni sejak sebelum Merdeka sehinggalah kini...
Perlu juga di senarai panjangkan...mengikut kronologi, segala PENGORBANAN kaum Melayu sejak dulu hingga kini...supaya menjadi rujukan semua pihak termasuk sebilangan MELAYU yang seolah2 dah lupa daratan serta tidak lagi mengenal asal usul mereka!
Tanyakan pula kepada KAUM2 PENDATANG yang sedang naik junjung tuu...APA PULA PENGORBANAN MEREKA KEPADA KAUM MELAYU DAN NEGARA INI DI SEBALIK SEGALA KEBAIKAN YANG TELAH MEREKA TERIMA?
*Tidak dapat tidak...kelemahan & kealpaan segelintir para PEMIMPIN MELAYU kita sejak dahulu dalam menangani maslahah ini...turut dilihat sebagai faktor penyumbang kepada ISU ini!*
Laa nii...semakin ditambah terukkan pula dek KECELARUAN arah, pimpinan & pencacai melayu dari puak pembangkang pula !!
JANGAN SAMPAI..."SUDAHLAH NASI MENJADI BUBUR, DIBIAR PULAK HINGGA TERHANGUS !!"
Wallahua'lam & Wassalam :)

Anonymous said...

Salam..
Sy sgt mngkagumi & menghormati Ustaz Ridhuan Tee ni..

Artikel dia mesti bernas & penuh fakta..

Sbenarnya kerajaan BN yg d kuasi oleh org melayu Umno, harus tegas dlm perkara ini..
Melayu adalah rakyat Tanah Melayu sejak dulu lagi & adalah rakyat pada Raja-raja Melayu..

Gugusan kepulauan ini juga di panggil Nusantara Kepulauan Melayu..

Org cina adalah kaum yg datang ke Tanah Melayu dan d beri kerakyatan oleh org melayu...
Org cina harus bersyukur..

Berkenaan dgn sekolah cina, sy saran kan pada kerajaan, JANGAN terlalu ikut permintaan mereka ini, JANGAN terlalu amik hati mereka ini..
Sbb apa pun keadaan nya, mereka tetap tdk undi BN..

Contoh & bukti sdh banyak..

Kpd Najib, sudah2 lah beri muka pada mereka, bersikap tegas pada mereka..
Apa pun yg di buat utk mereka, pasti tdk akn d balas dgn undi, malah akn memintah-minta lebih lg..

JANGAN LAH SEMUA YG DI BUAT HARUS ATAS PERTIMBANGAN UNDI..LAKSANAKAN SAJA, KALU ADA KEBAIKAN UTK KAUM MELAYU & BUMIPUTRA..

SAYA, KELUARGA SAYA, SAUDARA SAYA, RAKAN2 & PENDUDUK KAMPUNG SAYA SERTA RAKYAT YG LAIN PASTI MENYOKONG

TERUSKAN USAHA IKHLAS PENUBUHAN RCI BERKENAAN DGN PTI DI SABAH..

Ikhlas dari Anak Kg. Sungai Damit, Tuaran, Sabah

Tukang Komen said...

Datuk mamak dah jadi zong dong? Buat sekolah tamil banyak2. Pakai duit sendiri jangan harap kerajaan. Kerajaan wajar tegas dalam soal pendidikan dan bahasa nasional. Soal perpaduan tidak boleh dikompromi. Pegi mampos dgn zong dong.

Anonymous said...

selepas ni gov kena strict lg dgn ultra kiasu nih. idopkn kmbali ISA krn negara kafir yg kondem cm UK & US pn da adaISA sendiri. pttny hapuskn terus sekolah jenis nih. satukan suma bwh sekolah kebangsaan. barula 1 Malaysia bkn 1 cina atau 1 india. untuk itu melayu ISLAM kena bersatu. moga Allah hancurkan Parti Ajaran Syaitan amin

Anonymous said...

STATEMENT TERBARU DATO KAVEAS TENTANG CHINA PENANG.
MELAYU TERANCAM, DAN SEMUA MELAYU MESTI BACA.

Anonymous said...

melayu MESTI baca blog SELANGOR DARUL EHSAN.
ADA INTRESTING VIDEO.

Otak geliga said...

kerajaan akan layan Dong Zhong selagimana 2/3 GAGAL berada dlm genggaman....kalau takat kerajaan usik2 sikit tu biasalah tapi akhirnya YES SIR!!!!

sebagaimana ramai forumer2 yg beri komen, kerajaan seolah lupa/buat2 lupa ini TANAH MELAYU & berilah apa sahaja kepada Dong Zhong ni, mereka TIDAK akan berterima kasih & mengUNDI BN....mata, hati, otak mereka semua ke arah biaDAPigs, ini kebenaran & fakta yg PAHIT utk kerajaan akui.

utk mengajar Dong Zhong erti BERTERIMA KASIH, satu je kerajaan kena buat....tolong JANGAN LAYAN kerenah mereka & tumpukan pada idea 1 jenis aliran sekolah sahaja iaitu SEKOLAH KEBANGSAAN

ini sgt penting sbb nak MELENTUR BULUH BIARLAH DR REBUNGNYA.....jika sedari awal perpaduan hancur & dibajai dgn perasaan syakwasangka, khianat, dendam etc maka apa yg kita harapkan pada generasi akan dtg???...sebuah masyarakat yg bermentalitikan perpaduan??...kontradikkan?

kerajaan kalau nak bertindak, bertindaklah sedikit demi sedikit, x perlu drastik...kami sebagai rakyat hanya mampu mengkritik & meluahkan perasaan & hanya sesekali memberi buah fikiran, tapi kami buat semua ini kerana sayangkan TANAH MELAYU & sgt dahagakan perpaduan....kerajaan tolonglah buat sesuatu sebelum semuanya TERLAMBAT...takut2 nanti MALAYSIA jadi CINASIA.....sapa nak jawab???...

Cina tanah besar tu berbilion.....berapa ramai boleh diangkut ke Malaysia dlm setahun??....dlm 5 tahun??....semuanya tak mustahil...tgk TEMASEK sudah, seberang tambak je

Anonymous said...

apa kena mengena datuk mamak dgn permasalahan ini?? kompius aku!!

Anonymous said...

Baik kerajaan yang diterajui BN sekarang tolong orang2 Melayu dan Bumiputera lain tolong cina dia orang tetap takkan undi BN punya yang tolong BN ni orang2 Melayu dan kaum2 Bumiputera Sabah & Sarawak...Orang2 Cina ni dah cukup kaya di Malaysia ni sampai kan muka kita ni orang melayu dia orang taknak pandang seolah2 kita ni orang pendatang dimata dia orang...

CUCU mamak said...

BIARLAH PERDANA MENTERI MALAYSIA SEORANG YG:
PEMBOHONG
PERASUAH
PELIWAT
PENZINA
PENUTUH CHINA DOLL
BANTAI BINI KAWAN
BERAGAMA BEBAS AN PLURALISME
PENYONGLAP WANG KEAJAAN BERBILION RINGGIT
KAYA KAN KAWAN POLITIK
KAYAKAN SANAK SAUDARA
ANAK BERANAK TERAJUI PARTI POLITIK
MEMFITNAH
DOUBLE STANDARD
PEROSAK AGAMA
HASUT DEMONSTRASI
JAHANAMKAN NEGARA
JUAL MELAYU.

MAKA SESIAPA YANG ADA SIFAT SIFAT DIATAS DISILAKAN BERTANDING PRU 13, DAN GERENTI JADI PERDANA MENTERI MALAYSIA TERBILANG. KALAH KAN TUN MAHATHIR !

Anonymous said...

Kenapa perkara ini boleh terjadi..sebab orang melayu kita semakin lemah kerana melayu berpecah dan cenderung melilih pejuangan parti masing sehingga terleka menjuangkan kepentingan bersama bangsa melayu..tapi sebaliknya jika kita melihat bangsa cina yang menepikan segala fahaman politik bagi memperjuangkan kepentingan bangsa mereka

Anonymous said...

http://nizar-coretanku.blogspot.com/2012/06/biar-akhbar-berbicarasiapa-hina-raja.html

Anonymous said...

SYABAS PROF. TEPAT DAN PADAT ISI KENYATAAN PROF. KEPADA DATOK YANG BERFIKIRAN CDTEK DAN ILTRA KIASU, SILA BALIK KENAGARA ASAL TUAN-TUAN DAN BUATLAH SESUKA HATI IAITU DI INDIA DAN CHINA. ITU PUN KALAU ADE RASA TANGGUNGJAWAB.

hangkedee said...

Menarik dan bernas berani.Tapi sayang hidayah dari Allah tiada.sebab itu hidayah di turunkan melalui mulut Kapal singh."Anuu...war harus bertaubat". fikirkan kenapa?.

Anonymous said...

kalau suruh puak kiasu balik china baik suruh you orang balik indon....

tobeng said...

umstra 16Dalam hal ini aku salahkan najib kerana terlalu menurut kehendak cina tongsan.Najiblah yg mengubah polisi sekolah vernakular pada tahun 1996 semasa dia menjadi menteri pelajaran.Sampai sekarang bantuan demi bantuan terus diberikan oleh kerajaan kepada sekolah2 perkauman cina tongsan ini.

Cuba lihat bagaimana keadaan sekolah2 cina sekarang.Jauh..tersangat2 jauh lebih lengkap,sempurna dan selesa jika dibandingkan dengan sekolah2 kebangsaan.Sampaikan bilik2 darjah dilengkapi aircond!

Dasar memartabatkan sekolah2 perkauman ini adalah dasar pecah dan perintah.Ini dasar bunuh diri yang akan menghancurkan perpaduan negara.

Kita jangan terlalu berpolitik dalam hal pendidikan anak2.Ini soal masa depan perpaduan nasional.Apa yg kita harapkan drp produk2 sekolah perkauman apabila keluar dr alam persekolahan nanti?Contoh produk sekolah cina yg paling popular adalah namewee.

Selain tak boleh berbahasa Melayu,anak2 cina ini sangat anti Melayu dan bersifat kecinaan melampau.Ini memang matlamat perjuangan dong zhong,pertubuhan cina tongsan pekat yg sangat dihormati oleh seluruh cina2 Malaysia.

Mahu kemana polisi pendidikan dan masa depan perpaduan nasional kalau masih membenarkan dasar pengasingan antara kaum yg dibuat dengan sengaja oleh orang2 politik yg berkepentingan dan pemimpin2 kaum yg berjiwa ultra chauvinis.

Anonymous said...

12:51pm,

Lu cina,tak tau sejarah nusantra.Lu balik belajar sejarah sana.Jangan tau sejarah tongsan saja

Anonymous said...

Aku rimas dengan cina2 yg makin ramai tak tau cakap Melayu.Teka, cina2 ni hasil keluaran sekolah mana?Sekolah cinalah!

Bayangkan lahir di Malaysia,besar di Malaysia,tapi tak tahu Bahasa Malaysia.Hanya di Malaysia!!

Anonymous said...

ade jgk yg tak tau ckp melayu, tak tau nyanyi negaraku pun, tak tau sape perdana menteri pun ade.

sekolah kebangsaan lagi.

Anonymous said...

Anonymous said...

kalau suruh puak kiasu balik china baik suruh you orang balik indon....
June 11, 2012 12:51 PM

---------------------------------------

Hoi bebal, Kepulauan Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura hinggalah ke Segenting Kra adalah asalnya wilayah orang Melayu, ko ni jenis bebal tak tahu sejarah, datuk nenek ko datang ke negara ini sehelai sepinggang, ditolong oleh orang bumiputera di negara ini sampai berjaya, itu pun tak sedar diri ke? Dasar tak kenang dek untung puak ultrakiasu ini perlu diajar sebagaimana era pentadbiran Tun Dr. Mahathir, angkat muka pun tak berani puak kiasu ni. Perdana Menteri perlu menghalusi perkara ini dengan sejelasnya kerana undi orang Cina di negara ini tidak banyak memberi kesan kepada kemenangan Barisan Nasional kerana ketika ini sokongan orang bumiputera dan sokongan orang India makin kuat dan kukuh terhadap Barisan Nasional, hargailah sokongan padu dan jitu orang bumiputera dan orang India, abaikan puak kiasu yang tak sadar diri seperti geng ultrakiasu ini. Kepada pimpinan Cina Gerakan dan pimpinan MCA, korang tidur ke? Korang main masak-masak ke sampai sokongan orang Cina terhadap kerajaan tidak meningkat pun? Korang memang lembab, Chua Soi Lek dan Koh Tsu Koon, korang dua orang lembab dan tak boleh diharap, korang tak guna, MCA dan Gerakan sepanjang korang jadi presiden kedua-dua parti itu ibarat biawak hidup yang menjadi beban kepada kerajaan Barisan Nasional, malahan dalam Gerakan, kalau tidak kerana sokongan padu orang India yang menjadi ahli parti itu, mungkin Gerakan pun akan bungkus macam MCA juga, MCA pula hanya menunggu masa untuk bungkus saja, PRU 13 di mana kerusi majoriti bumiputera yang ditandingi oleh MCA, bersiap sedialah untuk tumbang kepada calon-calon bebas di kalangan bumiputera. Hanya beberapa kerusi majoriti bumiputera yang ditandingi oleh MCA dan Gerakan yang tidak terjejas seperti Parlimen Pandan dan beberapa kerusi DUN, yang lain bersiap sedialah, korang nak tunjuk besar kepala sangat, nah, rasakan pembalasannya kelak! Kepada Chua Soi Lek, sila tepati janji kamu yang tidak akan menempatkan mana-mana wakil MCA dalam kerajaan samada di peringkat daerah, negeri, dan negara jika korang kalah lebih teruk dari PRU 12. Nak tunjuk besar kepala sangat MCA dan Cina Gerakan ni, korang jangan berlagaklah, dah diberi betis nak peha, diberi peha nak kepala, itu dah melampau, akhirnya kepala tak dapat, peha pun kena ambil balik, padan muka korang. Perdana Menteri jangan terus memberi muka kepada Cina Gerakan dan MCA ini kerana ini akan menjejaskan sokongan orang bumiputera dan sokongan orang India terhadap kerajaan, jangan diharap kepada puak kiasu yang tak akan mengundi Barisan Nasional, lebih baik memberikan perhatian kepada orang bumiputera dan orang India yang memberikan sokongan jitu kepada Barisan Nasional.

Jawajohor said...

Satu pendedahan yang baik.
Pencacai PAS, PKR Dan DAP tak nak komen ke !

Anonymous said...

Anonymous said...
apa kena mengena datuk mamak dgn permasalahan ini?? kompius aku!!

June 11, 2012 11:20 AM
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

DATUK MAMAK TU SAMARAN AJA SEBENARNYA DIATU CINA DAP KIASU,CINA CIBAI,LANCAU,CIPET BERBAU,KAWAN KEPADA MAT SABU MUKA BAU PUKI MAH, KAWAN ANWAR ALJUBURI,KAWAN KAPAK SINGH CACAT

Anonymous said...

Bab ni yg aku tak suka UMNO. UMNO dulu byk sgt bagi muka kt cina2 kt m'sia ni esp.dlm bab sekolah cina ni. Mmg sial la.

Anonymous said...

Oi cina kiasu, cuba ko tgk muka species bangsa ko ni agak2 ada tak dlm kawasan kepulauan melayu ni. Balik tongsan lu sial.

Anonymous said...

Aku dari kecik org tua da ajar jgn percaya cina p**mak ni. Aku pun turun kan ke generasi baru. Dlm diam aku mmg tak suka kt bangsa cina ni. Babi ko cina. Kalo ada peluang mmg aku mesti ajar cina2 babi ni. Najib ni pun celaka gak. Sikit2 M'sia ni jd tanah besar cina. Nk sokong anwar,peliwat plak. PAS pun da jd hampas.

Anonymous said...

Racist nya semua orang BN/umno ni. For once sila imagine being their shoes. You were born and raised here but you are still treated as foreigner. How would you feel? Are you not entitled for the land? Rights to get education? Rights to be an individual? I'm a Malay btw but I have been enlightened. I don't need to be spoon fed and I want to live in a competitive world where people are treated equally regardless of their gender and race.

Anonymous said...

10.22pm...

Adalah terlebih baik sebelum komen ko berfikir dalam2 pada masa akan datang.!!!

Sejujurnya..SIAPA DULU YG MEMULAKAN HAL2 YG BERKAITAN PERKAUMAN.?!! JAWAB DGN JUJUR WAHAI ANON 10.22PM...

Dan jangan sekali-kali utk cuba menipu dlm hal ini..tapi anon 10.22pm cuba utk tunjuk jaguh dgn kenyataan dangkal yg tidak ada paksinya..

JANGAN SESEKALI LUPA APA YG TERKANDUNG DLM PERLEMBAGAAN..BUKAN BERMAKNA ANAK CINA LAHIR DI MALAYSIA BOLEH MENYAMAI HAK MELAYU BUMIPUTERA...PERLEMBAGAAN YANG TELAH DIPERSETUJUI SECARA BERSAMA UNTUKENIKMATI KEMERDEKAAN.!!!

TOLONG JANGAN BAWA IDEALISME HAK ASASI DLM PERKARA INI...CINA ADALAH PENCETUS PERMAINAN ISU PERKAUMAN DLM NEGARA INI..KO KENAL X SIAPA LIM KIT SIANG & FAMILY.?!!

ANON 10.22PM..KLU KO MELAYU, TOLONG UTAMAKAN BAHASA KEBANGSAAN UNTUK BERHUJAH.!!! ATAUPUN KO X TAHU APA BAHASA KEBANGSAAN / RASMI YG TERMAKTUB DLM PERLEMBAGAAN NEGARA MALAYSIA NI.!!!

Anonymous said...

Kewujudan cina di bumi ini adalah satu tragedi.Kita baik tak bertempat.Pemimpin Melayu terus menerus melakukan kesilapan atas nama kesaksamaan hingga memudaratkan agama dan bangsa.Bagi 'melayu' yang dah enlightened dan nak hidup dalam dunia yang competitive tu bolehlah berhijrah ke china,india atau mana-mana negara barat yang dapat menyediakan cabaran kepada anda,kalau ke Greece pun elok juga.

Anonymous said...

10.22pm,

Wah sikit punya barua kau ni.Ini tak lain geng penyokong lgbt ni.Konon2 Melayu urban,liberal..uweekkk.Aku tak rasa kau ni betul2 Melayu.

Buta ke bodoh kau ni,kalau tak nampak sikap chauvinis cina yg 10x ganda dr rasisnya Melayu(kalau boleh dipanggil rasis).

Tak chauvinis ke sedara cina kau tu kalau sekolah pun mahu cina,cakap pun cina tak tahu cakap Melayu.Dahlah raya pun siap ada raya cina.

Ada ke kat Malaysia ni sekolah Melayu?Tak ada kan.Yg ada sekolah kebangsaan(nasional) yg lain2 sekolah2 perkauman cina dan tamil.

Sebutkan dalam dunia ni satu negara yg ada sekolah perkauman?Tak ada kan,yg ada cuma Malaysia.Malaysia yg diperintah oleh Melayu(umno)yg kau kata rasis itu.S'pork negara jajahan cina tu pun tak ada sekolah cina.

Kalau cina nak dilayan sebagai warganegara sesaksama2nya,act like onelah,dont act like foreigner.Ini bahasa kebangsaan pun bangla baru turun tongkang 3 bulan pun lagi fasihlah dol.

Kalau kau taknak 'spoonfed',nak layanan saksama you are more than welcome to choose your favourite country to fulfill your dream.Toksah jejauhlah,kau cubalah dok s'pork dulu.

Piiiraaah

Anonymous said...

10.22pm cina x SUNAT..sudah la weii, jgn cuba nak memenangkan sedara sepupu sepapat
ko yg SEMEMANGNYA PENCETUS ISU PERKAUMAN DLM NEGARA NI..Podaahhh chiitt.!!!

Ko jgn nak ngada2 tunjuk ko hebat leh hidup berdikari bersaing secara kompetetif dlm
negara ni..baghal x sudah, tunjuk hebat konon.!! xpe laa, hari ni ko mendongak langit..
esok2 saper yg tahu kan..!!

Melayu baru konon..puihhh..apa ko cakap.?! diorg boleh tuntuk hak pendidikan, hak individu dll..
Apa yg krjaan dah bagi selama ni x cukup2 lagi ke.?!! ohh, baru aku tahu..bagi kaki nak betis..bagi
betis nak peha..pastu lagi dan lagi..SAH, ANON 10.22PM SEWEL..PI BLAJAR BALIK.!!!

Anonymous said...

diorang besar kepala kerana melayu berpecah belah,mereka sedar undi mereka jadi tagihan,ada sesetengah kawasan undi mereka lah penentu kemenangan sesebuah parti..masyarakat mereka semakin bertambah malah semakin menghampiri jumlah penduduk melayu bagi sesuatu kawasan.kuasa ekonomi dalam kawalan mereka kini kuasa politik jadi sasaran.dapat kedua duanya melayu akan kembali ke kampung sama macam zaman penjajah dahulu...

Anonymous said...

Nk layanan samarata konon. Cit...poorah. Kat sektor swasta, melayu bole dpt layanan samarata ke. Nk mohon keje pun kene tau bahasa mandarin. Taktik lama x mau ambil melayu keje. Cina, f**k u asshole. Cakap x serupa bikin, bikin x serupa cakap. Dasar pendatang. Balik tongsan la. Bangla pun lg pandai cakap BM dari ko. Puuih...

Anonymous said...

Anon 10:22
Kalo melayu rasis so be it sbb cina adalah real rasis. U can go to hell, super n real rasis. I hate u cina cauvinis and evengelis.

Anonymous said...

haha fun to see all the racist people around here...only able to think using as* and not brain.... imagine if country govern by you guy.....BOMB...gone....hahahaha stupid people

Anonymous said...

Hahaha..anon june13, 9.49am sudah panazzzz beb..alih2 datang bagi komen kat sini nak pusing citer..x bleh tera kenyataan yg puak2 ultra kiasu laa sebenarnya pencetus isu perkauman dlm negara...

Hahaha..kesiannya, akal setakat BAWAH TAPAK KAKI jer dah besar kepala nak menduga org.!! anon 9.49am, lu silap tempat la..puak2 yg akal bawah tapak kaki macam ko ni hanya layak dok Uganda jerr..

Booommm..kihkihkih, StuPid jOkEr.!!!

Anonymous said...

You're right anon 12.48am.

Anon 9.49am spesis yg baru kluar dari hutan rimba. Dia lupa satu jari dia tunjuk kt org lain, 4 jari lagi tunjuk diri dia sendiri..kikikih.

weii, cermin la diri sendiri..lol, stupid moron.!!!