Tuesday, June 11, 2013

PENYATA RAZAK SAHKAN SUKATAN PEPERIKSAAN PERMINTAAN DONG ZHONG TIDAK DIBENARKAN !


Penyata Razak 1956 merupakan cadangan-cadangan yang dibuat oleh satu jawatankuasa oleh kerajaan Malaysia bagi mengkaji semula sistem pendidikan di Malaysia. Jawatankuasa pelajaran ini ditubuhkan pada bulan September 1955 dan dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran Malaysia ketika itu Tun Abdul Razak Hussein.

Cadangan yang dikemukakan oleh Penyata Razak ini diluluskan oleh kerajaan persekutuan Tanah Melayu dan antara perkara penting yang dicadangkan adalah mewujudkan dua jenis sekolah rendah iaitu Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) serta menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa bahasa pengantar bagi SRK. Penyata Razak juga mencadangkan satu sistem pendidikan menengah dengan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

Tugas jawatankuasa 

Tugas jawatankuasa ini ialah untuk:

  • membentuk satu sistem pendidikan kebangsaan yang bersesuaian dengan aspirasi menyatupadukan penduduk berbilang bangsa
  • menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
  • menjaga perkembangan bahasa dan kebudayaan kaum lain
  • mengkaji Ordinan Pelajaran 1952 dan membuat pindaan yang perlu.
Penyata Razak mempunyai 17 cadangan dengan mengambil kira matlamat akhirnya membentuk satu sistem pendidikan kebangsaan di Malaysia. Di antara perkara yang diperkatakan ialah:
  1. Semua sekolah di tanah air mempunyai sukatan yang sama
  2. Bahasa Melayu dijadikan bahasa Kebangsaan dan menjadi bahasa pengantar utama.
  3. Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan bagi semua sekolah rendah dan sekolah menengah.
  4. Bagi sekolah jenis kebangsaan, bahasa Inggeris, Cina dan Tamil menjadi bahasa pengantar.
  5. Sekolah-sekolah rendah ditukar kepada sekolah kebangsaan dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
  6. Penubuhan satu jenis sekolah sahaja yang terbuka kepada semua kaum.
  7. Guru-guru sekolah rendah dan menengah adalah bekelayakan.
  8. Sistem pendidikan sekolah menengah adalah Sekolah Menengah Rendah (SMR), Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Pra Universiti.
  9. Semua guru diletakkan di bawah satu perkhidmatan profesional dan Jemaah Nazir Persekutuan ditubuhkan.

9 comments:

Anonymous said...

Tahniah GAP atas artikel yang amat bernas ini – sejarah pusaka, terutamanya yang Nasionalis, mesti diperjuangkan dan diajar kembali, dengan tegas! Gerakan- Anti-PKR kena tubuh NGO NATIONALIS Melayu yang paling tulen, tangkas dan sentiasa berani macam ini - supaya si dong SONSANG DAP diajar jangan kurang ajar lagi macam samseng KONGSI GELAP CINA dan sedar balik mereka itu asal BANGSA PENDATANG dibawa British laknat! Sekolah-sekolah bawah dong SONSANG DAP mesti diambil alih oleh sekolah KEBANGSAAN, dengan BAHASA KEBANGSAAN sebagai bahasa UTAMA!

BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN tercinta kita Allahyarham PM Tun Abdul Razak Hussein, memang seorang yang amat NASIONALIS yang begitu cintakan bumi kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang Melayu/Islam dan Bumiputera lain! Tapi perjuangannya bersama Allahyarham Tun Dr. Ismail Abdul Rahman, walau mereka ini golongan atasan, begitu membela nasib orang miskin dan orang kampung, yang majoritinya BUMIPUTERA MELAYU dan BUMIPUTERA lain, akibat ditindas British.

Saya masih ingat di waktu umur saya dua belas tahun, kami sekeluarga menangis tak henti-henti dengan pemergiannya di usia yang begitu muda - besar kemungkinan, Allahyarham bersama Allahyarham Tun Dr. Ismail, diracuni CIA-MI5-Mossad (keduanya di tahun 1973 dan 1976 di usia muda 50an dengan doktor – dan ini adalah “modus operandi” CIA-MI5-Mossad untuk menghapuskan pejuang Kemerdekaan yang nationalis, apalagi yang Isalm. terutamanya selepas Tun Razak dan Tun Dr. Ismail menubuhkan DEB, FELDA dan Petronas), sama seperti Allahyarham Presiden Sukarno (juga di tahun 1970 di usia 69 tahun setelah rakyat Indonesia yang Nationalis dibunuh dengan kejam, manakala Pres. Sukarno dipenjara selepas ditumbangkan oleh CIA-MI5-Zionis melalui rejim boneka Suharto – terutamanya selepas menubuhkan syarikat petroleum negara Indonesia). Serta penjajah Barat-Zionis ini, juga disyaki bersekutu dengan DAP-Gerakan sebelum itu, untuk meyemarakkan api perkauman Mei 13 1969 demi menjatuhkan UMNO, orang Melayu dan Islam, dan mendapat Singapura yang lebih besar atau satu Israel Timur.

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN paling penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

PEMBETULAN PARAS 3:

Saya masih ingat di waktu umur saya dua belas tahun, kami sekeluarga menangis tak henti-henti dengan pemergiannya di usia yang begitu muda - besar kemungkinan, Allahyarham bersama Allahyarham Tun Dr. Ismail, diracuni CIA-MI5-Mossad (keduanya di tahun 1973 dan 1976 di usia muda 50an dengan doktor BRITISH yang sama – dan penggunaan racun adalah salah satu “modus operandi” CIA-MI5-Mossad untuk menghapuskan pejuang Kemerdekaan yang nationalis, apalagi yang ISLAM. Terutamanya selepas Tun Razak dan Tun Dr. Ismail menubuhkan DEB, FELDA dan Petronas), sama seperti Allahyarham Presiden Sukarno (juga di tahun 1970 di usia 69 tahun setelah rakyat Indonesia yang Nationalis dibunuh dengan kejam, manakala Pres. Sukarno dipenjara selepas ditumbangkan oleh CIA-MI5-Zionis melalui rejim boneka Suharto – terutamanya selepas menubuhkan syarikat petroleum negara Indonesia). Serta penjajah Barat-Zionis ini, juga disyaki bersekutu dengan DAP-Gerakan sebelum itu, untuk meyemarakkan api perkauman Mei 13 1969 (sama seperti di Indonesia semasa pemerintahan Pres. Sukarno) demi menjatuhkan UMNO, orang Melayu dan Islam, dan mendapat Singapura yang lebih besar atau satu Israel Timur.

MAKCIK Tempurung.

sesejuk mata memandang said...

Soal nya akat ada tetapi kenapa pelaksana tidak menggunakan kuasa yang ada. ? Salah siapa ?

Anonymous said...

inilah hebatnya tolerasi kaum melayu. apa yg cina nak semua dipertimbangkan secara rasional. cukuplah.

Anonymous said...

cukup la dgn kaum pendatang ni maju kan lah org islam yg memerlukan

Anonymous said...

tutup semua sekolah cina dan india buat sekolah 1aliran

Anonymous said...

Batalkan lesen, tutup semua sekolah menengah yg bercanggah dgn Penyata Razak, Dasar Pelajaran & aspirasi negara. Jika ada rakyat M'sia yg hendakkan selain dari dasar yg ada, nasihatkan supaya mereka bersekolah diluar negara.

Anonymous said...

Kami cikgu2 da tak kuasa mengajar d sek cina.. Harap dapt buat sek cina n tamil dhapuskan..

Anonymous said...

1. Tun RAZAK bijak.

2. Ds NAJIB bodoh.

3. Ds NAZIR bangsat.

Kuah tak tumpah kat nasi...