Thursday, October 9, 2014

INI PERKATAAN 'PERLI' DALAM KUALITI YANG TINGGI..

1. Pada abad kedua hijrah pasukan Islam dari utara Afrika berjaya menyeberangi terusan yang kini dipanggil Straits of Gibraltar dan menakluk Semenanjung Sepanyol (Iberia). Dibawah pimpinan Tariq, pasukan Islam dapat mengalahkan pasukan Sepanyol dan Portugis.
2. Selama 800 tahun Islam berkuasa di Semenanjung yang dikenali sebagai Al-Andalus oleh Arab.
3. Tetapi orang Islam di Al-Andalus berpecah selepas pemerintahan Abdul Rahman Ke-3. Ketua-ketua Wilayah bersikap bebas dan Al-Andalus berpecah kepada beberapa negeri kecil. Negeri-negari ini sering bermusuh sesama mereka dan berperang.
4. Dalam peperangan antara negeri-negeri Islam ini, ada yang meminta pertolongan orang Kristian Sepanyol yang memiliki tentera yang kuat. Pihak yang bersubahat dengan Sepanyol dapat menewaskan musuh Islam mereka. Tetapi pihak Sepanyol merebut pemerintahan wilayah yang ditawan. Negeri Islam yang mendapat pertolongan Sepanyol tidak dapat membuat apa-apa kerana mereka lemah.
5. Dengan cara membantu pemerintah-pemerintah wilayah Islam yang bermusuh sesama mereka, akhirnya Sepanyol dapat merampas balik seluruh Semenanjung.
6. Yang terakhir ialah Wilayah Granada. King Ferdinand dan Queen Isabella berjaya mengalahkan dan menakluk Granada. Dengan ini tamatlah sejarah Semenanjung Iberia sebagai Negara Islam.
7. Orang Islam dan Yahudi di Granada diberi tiga pilihan. Mereka boleh kembali ke Afrika Utara, atau memeluk agama Kristian Katholik atau mereka dibunuh.
8. Inilah hasil “tahaluf siyasi” orang Islam dengan orang yang lebih kuat dari mereka.
9. Apakah ada pelajaran yang boleh didapati dari sejarah Islam di Semenanjung Sepanyol.

19 comments:

Anonymous said...

UMNO pembela bangsa Melayu.

Anonymous said...

Memang salute Tun M. Minda yang sangat tajam, dapat menghubungkan semua titik tak bersambung dalam minda dalam bentuk penulisan yang mudah difaham. Thanks for your contribution to Malaysia.

Anonymous said...

Melayu PAS dan PKR tak akan kisah benda yang berlaku ni, katanya orang asing di negara ini baik2 belaka. Nak buat camna?

Anonymous said...

Pas wat boddo..

tobeng said...

Inilah juga yg aku selalu bagitahu pada Melayu2 pakatan.Tapi nampaknya subjek sejarah bukanlah kegemaran mereka.Justeru itu mesej yg cuba disampaikan gagal mereka hadamkan.

Anonymous said...

Pedas berapi. Tapi totok Pas apa peduli. Matlamat hidup mereka hanya A.B.U

Anonymous said...

SEBENARNYA MEREKA TIDAK BELAJAR APA2 DARIPADA KEJADIAN INI. PARA ULAMAK PUN SAMA BEBALNYA. MEREKA PUN LEBIH TAHU PERINGATAN DARI ALLAH. TAPI....APA MEREKA BUAT???
BILA SEGALANYA DAH HANCUR TIADA GUNANYA.

Umar Azhar El-Hassan said...

Artikel dari Tun memang masuk telinga..malah bijaksana, ikhlas & tepat..ya!!! memang kualiti tinggi..

Anonymous said...

Tidak akan menjadi satu pengajaran buat Melayu/Bumi Pakatan sebab spesis ini SPESIS YANG PALING BAHLOL DI MUKA BUMI TANAH MELAYU!!

Anonymous said...

betul gap......

sekarang melayu dah pecah 3......cina pulak menjadi 1.....

melayu - umno, pkr, pas.....
cina - dap

melayu ada lagi.......pasma, perkasa, smm, liberal....tah pa2 lagi....

semua nak menang, semua cakap org lain salah....last2......cina jugak yang menang.....

tapi yang melayu ni ada pulak bertepuk tangan kalau cina ni menang dengan melayu........dah tak sedar diri ni........yang tak mausk akal tu......ada pulak melayu cakap dap ni lebih islam dari melayu.........

tunggu masa je melayu ni pulak jadi pendatang nanti......tu yang tak sanggup nak tengok tu....

-anti jubur-
jakarta

Anonymous said...

Beb berilah credit where credit is due.ini chedet punya tulisan.berila credit.this practise is not good.maaf sangat kiranya terasa.it is just a gentle reminder from me.no need to publish my comment yea gap.whatever it is, sangat setuju dengan perli yang hebat oleh tun.semoga allah merahmati tun ,gap dan kita semua didunia dan akhirat.

Anonymous said...

pelajaran yang boleh didapati ialah
semenanjung tanah melayu ni jika orang melayu tak bersatu negeri bawah johor tunggu aja nak masuk.

kalau setakat separuh semenanjung johor,melaka,ns,selangor,perak,dan pulau pinang dia dapat,melayu jadi minority aja.dah jadi mainority apalah yang ada lagi.

Anonymous said...

...selayaknya kata2 'perli' dan 'nista' dari Tun M berkaitan tahaluf siyasi ini diulang cetak dan ditempel di kepala2 lebai totok PAS yg rata2nya akal letak di tumit mahupun buku lali...

Anonymous said...

Tepat sekali!

Anonymous said...

Ya Tuan Admin, kalau tak paham juga, tak tau la nak kata apa....

-Sharifah

Anonymous said...

PAS terlalu Bodoh dan Sombong untuk mengambil iktibar.

Anonymous said...

Maknanya bermusuhan sesama islam telah wujud lama. tetapi orang islam sekarang masih tidak pandai belajar dari sejarah. Barangkali orang islam mudah lupa dan tak mahu belajar darinya. Macam orang melayu (sebahagiannya), termasuklah praktis bertahaluf siasi sekarang. Dan kenapa dengan mudah beri muka kepada xtvt minuman haram 'octoberfest'?

Mak Bedah said...

WARTAWAN CINA DARI STRAITS TIMES SINGAPURA YAN BERUNSUR CINA-RASIS.

Sedutan dari akbar Straits Times Singapura semalam (11hb Oktober 2014) oleh wartawan Lim Yan Liang. Bertajuk “ Ucapan radio LKY tentang percantuman Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu ditentang hebat dalam akhbar.”

Lim Yan Liang mencatit artikel rasis :
Ini sedutan dari dialog Lim Eng Chuan,berumur 65 tahun,:”Bapa saya fikir kerajaan Singapura bersikap mundur. Kenapa kita mesti menyerah wasiat Cina kepada Melayu kerana Melayu jadi bahasa kebangsaan mereka?”

1) Sesuatu catitan oleh Lim Yan Liang yang tidak boleh dimaafkan.
2) Generasi Melayu mesti mengambil iktibar dari perspektif orang Cina Singapura dan Malaysia. Jangan beri peluang kepada mereka sejengkal pun menyebarkan kemajuan bahasa cina mereka di tanah air kita.
3) Masyarakat cina dan generasi muda mereka memang tidak mahu bertimbang rasa dimana mereka duduk dan cari makan. Mereka terlalu ingkar menggunakan bahasa tanah air kita apatah lagi mempelajari bahasa Melayu.
4) Generasi Melayu di tanah air Malaysia terutamanya, ingatlah, jangan biarkan tanah air kita di benarkan bercerai dari pemerintahan persekutuan, seperti Pulau Pinang yang sentiasa di awasi oleh puak cina pelampau dari PKR dan DAP.

Mak Bedah said...

Genarasi Melayu sekarang patut beriktibar:

1. Setiap parti politik jangan berpecah sesama sendiri.
2. Setiap parti politik tidak harus mencari penyelesaian dengan Negara asing dalam masa’alah politik perdalaman.
3. Setiap orang Melayu di tanah air Malaysia mesti bersatu, tidak kira perbezaan dalam ugama dan politik.
4. Bahasa Melayu mesti di perjuangkan ketahap puncak supaya tidak luput; gunakan Bahasa Melayu tulin, bukan bercampur dengan bahasa asing dimana-mana orang Melayu berada. Jangan terlalu taksub dengan pertuturan bahasa Inggeris sahaja.
5. Perjuangkan ugama Islam yang sebenar, yang tonggak dan tulin. Bukan berunsur musik, drama dan panggung wayang yang melemahkan dan melalaikan keteguhan ugama Islam.
6. Jangan terlalu yakin dan percaya terhadap unsur-unsur ugama dan budaya asing; ada orang Melayu yang sanggup makan pakai copstik; inilah kelemahan generasi Melayu sekarang.