Thursday, March 7, 2013

ALLAHUAKBAR ! PENGGANAS SULU DAH MENGAKU KALAH !



MANILA, Philippines - (UPDATE 1:00PM) Sulu sultan Jamalul Kiram III has called for a unilateral ceasefire in Lahad Datu, Sabah, following the deaths of several of his followers in a Malaysian military assault. 
Even as Kiram called on forces loyal to him to stand down, he expressed hope Malaysia would also declare a ceasefire to prevent the further loss of lives. 
The Sulu sultanate has so far counted 10 of its people dead and four injured from the assault by a combined Malaysian police-military force on Tuesday and Wednesday, with 10 others being held by the Malaysian security forces, said spokesman Abraham Idjirani.


Idjirani said despite the Sultan’s unilateral ceasefire declaration issued Thursday, their fighters will continue to maintain a defensive stance, and urged Malaysia to declare a ceasefire.

The ceasefire was declared to prevent further bloodshed in Lahad Datu.

The declaration came as Malaysia launched another assault in the area on Thursday morning.

Sulu Sultan Jamalul Kiram III also welcomed the pronouncement of UN Secretary General Ban Ki-moon calling for an end to the violence and a dialogue on Sabah. 
Malaysia to move for sultan's extradition 
As this developed, however, the official Malaysian news agency Bernama reported that despite the absence of an extradition treaty, Malaysia might ask the Philippines to extradite Sulu Sultan Jamalul Kiram III to face charges of having “incited anger and hatred." 
The news agency quoted Foreign Minister Anifah Aman as saying on a television show that Kiram " has made statements that have incited anger and hatred. Does the Philippines have laws to bring him to justice?” 
"If not, maybe we will ask the Philippines to hand him over to us," Anifah added.

He said the extradition proposal has been “put forward” to Foreign Affairs Secretary Albert del Rosario. 
Acknowledging the absence of an extradition pact between the two countries, Anifah said: "In the spirit of ASEAN (Association of Southeast Asian Nations), we can request for them to be brought here. 
Nevertheless, the Malaysian minister said the two countries would seek the best legal means to deal with the crisis that has erupted after followers of Kiram went to Sabah to press their ancestral claim to the territory also known as North Borneo. 
Asked whether the intruders caught would be charged in Malaysia or sent home, Anifah said: "This is subject to discussion. The president (of the Philippines) asked them to surrender and return home and the Philippine government pledged to take action in accordance with its laws. - InterAksyon

40 comments:

Anonymous said...

Teruskan perjuangan kasi hancur mereka. ...jgn percaya dengan manusia ini guna tektik kotor. ..balasan nya mati itu sahaja

roslifarid said...

Jangan lupa dia pernah tipu anggota polis kita

roslifarid said...

Jangan lupa mereka pernah tipu anggota polis kita

roslifarid said...

Ingat mereka pernah menipu anggota polis kita

Neuro6 said...

Ceasefire apa? ini kan kes polis menentang penceroboh pendatang haram bersenjata...

polis boleh menggunakan tindakan fizikal bila masa saja untuk kepentingan awam 24 jam 365 hari!dah memang kerja polis setiap hari...

UN rasanya tiada kuasa untuk mencampuri kes2 polis di dalam negara...

Pedulikan saja cakap SATAN Kiram tu,ceasefire atau sudah habis peluru....??

Anonymous said...

YA..JGN TERLEKA SBB MRK DAH PERNAH GUNAKAN TAKTIK KOTOR HINGGA MNYEBABKAN ANGGOTA POLIS KITE TERBUNOH....

BERHATI2LA WAHAI PERWIRA2 DAN PEMIMPIN NEGARA...MRK DAH PERNAH MENIPU JADI XHERAN TAKTIK ITU AKAN DI GUNAPAKAI LAGI...

BERHATI2...BERHATI2...BERHATI2..

Anonymous said...

Bongkak, Bodoh & Sombong. Combo Pax kepada yang mengaku "SULTAN" tersebut.

U Ulang, I Saman U.

Anonymous said...

Tengok..dia guna UN utk. talk on Sabah...talk apa lagi?! Sekarang gov. kena buat saringan utk hantar balik rakyat Phil. yg. masuk secara haram termasuk keturunan Sulu..

Anonymous said...

Unconditional surrender. kalau kita ikut cakap kepala lanun ni, kita mengulangai kesilapan "bukan pengganas atau militan". Semua mesti didakwa dibawah undang-undang Malaysia.

Anonymous said...

Ini semua taktik kotor strategik anwar... genjatan senjata untuk insurans sekiranya tentera Msia tembak mati lagi puak dia akan kata dan masyarakat dunia akan kata kita kejam. itu tujuan dia aku harap pasukan keselamatan kita berhati-hati dengan tindakan barua ni...kaji dulu sebelum bertindak.

Anonymous said...

Syaitan Sulu hendaklah mengishtiharkan darimana mendapat pembiayaan kewangan untuk menceroboh Sabah sebelum Malaysia memenuhi tuntutan beliau.Kita tahu Syaitan Sulu seorang yang sengkek dan tidak mampu untuk membayar kos rawatan penyakit buah pingangnya yang dibiayi oleh Pejabat Kebajikan Filipina.
Kalau tak mampu pergi MAMPOS laa

Anonymous said...

Ingat juga, mereka di bumi berdaulat kita. Bukan mereka di tempat sendiri. Lagipun mereka yang ingkar dan angkuh dengan tuntutan pendamaian kita. Walau diisytihar letak senjata sekalipun.. 300% kita kena berhati - hati dengan muslihat manusia bertopengkan syaitan sama macam pengikut PR ini.
Serjan Hassan

Anonymous said...

salam perjuangan buat perajurit kita.. Takkan gencatan senjata aje, sepatutnya lucut senjata dan serah diri. Ini tanahair kita, bukan stateless land. Nak serah diri, suruh jalan kaki ayam hanya berspender je, kalau tak nanti penuh kat buntut diikat dgn bom.

Anonymous said...

mereka tak akan mengaku kalah. itu hanya taktik. orang jahat kelaku dan busuk hati mana ada rsa kalah?

Anonymous said...

betul roslifarid tulis...pengganas angkat bendera putih konon nk serah diri tp akhirnya mereka bunuh polis kita!

Anonymous said...

kata takkan undur & nak mati kat sabah...

Anonymous said...

Sokong!!!!! Sedangkan bendera putih pun tipu nak percaya lagi ka???

pemerhati said...

Jgn percaya! Satu lg aku rs dalang2 setan tu semua x sangka langsung yg m'sia akan guna jet sgala bagai nak kasi sapu diorg. Satu je aku nak tanya 'sedap x makan bom & peluru?'

Anonymous said...

jika kita ikut cara mereka buat gencatan senjata,bermakna mereka masih tinggal di sabah.dan ini menberi ruang dan masa untuk lain2 pengganas ini mengukuhkan kedudukan.
nak berunding.? bila semua dah blah dari tanah air kita.

Anonymous said...

Salam Saudara GAP,
Mintak tolong saudara GAP tolong tanyakan pihak berkuasa tentang penganas Sulu yang lain. Diawal insiden kata ada 180 orang, mati 13(kenyataan Dato Zahid Hamidi malam tadi),tangkap 4 habis yang berpuloh-puloh yang lain dah lari ke ? Kata kepong berlapis-lapis. Hendak pengesahan..bukan nak sebar khabar angin..Nanti PKR reka macam-macam lagi..Arwah bapa saya kena tembak zaman kominis..Geram juga dengan PKR..Tolong GAP sahkan. TQ

Anak Arwah 8046

Anonymous said...

Anwar dah arahkan orv dia cuba beli editor Philiphine Inquirer. So tgk sehari dua ni

Anonymous said...

Salam GAP,
Tolong tanya pihak berkuasa tentang pengganas yang lain.Diawal insiden dilapor terdapat 180 pengganas. Mati 13, tangkap 4 , yang lain-lain macam. Mengikut maklumat terdapat berlapis kepongan. Tak kan mudah sangat bolos. Takut nanti PKR reka cerita ,saya bukan nak reka khabar angin taoi geram kat PKR. Arwah bapa saya kena tembak dengan kominis. TQ


Anak Arwah 8045

Anonymous said...

INGAT.... PENGANAS INI ADALAH KETURUNAN LANUN.. ANGGOTA KESELAMATAN KITA TELAH TERKORBAN AKIBAT TINDAKAN MEREKA... JANGAN DIHENTIKAN UNTUK MEMBURU MEREKA DENGAN CARA DIBERKAS HIDUP ATAUPUN MATI... SEBAIK BAIKNYA MEREKA MENERIMA HUKUMAN MATI DIBUMI YANG MEREKA CEROBOH. PENGGANAS YANG HIDUP BIARLAH MEREKA DIBICARAKAN DIMAHKAMAH MALAYSIA UNTUK KITA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA TAHU SIAPA DALANG YANG MEMBIAYAI MEREKA SEHINGGA TERCETUNYA KEJADIAN INI... INGAT.... JANGAN TERPERANGKAP DENGAN PERANGKAP MEREKA... HAPUSKAN MEREKA... ANGGOTA KESELAMATAN MALAYSIA TAK TAKUT MATI UNTUK MEMPERTAHANKAN TANAH AIR TERCINTA NI KECUALI PENGKHIANAT CELAKA....

Semut Merah said...

Katakan kepada Sultan Sulu, nak mengaku kalah itu dia punya pasal. Kita boleh terima tetapi dengan bersyarat ya itu siapa dalang disebalik pencerobohan orang-orangnya ke Sabah dan siapa yang membiayai sumber kewangan dan persenjataan mereka. Dan jika mereka tidak mahu mendedahkan, beri penekanan semaksimum mungkin dan ganyang saki baki penceroboh hingga tiada seorang pun yang tinggal. Sultan Sulu (Jamalul Kiram III)perlu diekstradisi dan dibicara secepat mungkin di Malaysia. Jangan bawa menteri pondan dalam apa jua perbincangan yang melibatkan kes ini kerana pemikiran dan pendapatnya kelas jamban. (Saya tidak akan berhenti bercakap dan menekan menteri ini selagi dia tidak keluar dari barisan kabinet). PM pun kalau tidak mahu dan tiada kekuatan untuk membersarakan beliau, PM pun akan saya tekan dengan segala kekuatan yang ada.

Anonymous said...


jangan main-main dengan Malaysia.. jangan main-main dengan ATM..

Kasi ganyang mereka supaya mereka kenai kita dan buat mereka menyesal..

mereka puak tak mengenang budi..

ATM dan PDRM dah berpuluh tahun melawan insurgensi bersama tajaan China (PKM) di Malaysia (bukan operasi kali pertama).. setakat puak-puak macam Sulu.. seperti Tian Chua.. tidak digentar langsung..

.oej.

Anonymous said...


jangan main-main dengan Malaysia.. jangan main-main dengan ATM..

Kasi ganyang mereka supaya mereka kenai kita dan buat mereka menyesal..

mereka puak tak mengenang budi..

ATM dan PDRM dah berpuluh tahun melawan insurgensi bersama tajaan China (PKM) di Malaysia (bukan operasi kali pertama).. setakat puak-puak macam Sulu.. seperti Tian Chua.. tidak digentar langsung..

.oej.

Anonymous said...

Baru kau tau ye Sultan Palsu!!!

Jangan dengar cerita dongeng dia. Kata nak lawan sampai mampos, haaa, lawan lah.

bengong! semua ini salaha UMNO kot!

Anonymous said...

Jangan percaya, mereka nak cari helah untuk keluar daripada kepungan pasukan keselamatan saja dan akan bertindak belas sesudah meloloskan diri....

Anonymous said...

Bila dapat duit mereka beli senjata utk rakyat berbunuhan...bukan nya pemimpin nak bangunkan negara..mereka bukan nak sediakan kemudahan asas pada rakyat...penduduk Sulu hidup dalam keadaan daif dan tidak berpelajaran...Sama macam negara Sudan dapat duit beli senjata !


< Haji Baharom Said >

Anonymous said...

Jgn baci can..cari,gempur, tembak jer semuanya!!!!

Anonymous said...

alaa awat nak letak senjata.. ATM kita baru nak warming up... teruskan jer... jgn percaya cakap dia orang ni...ini melibatkan kedaulatan negara ... nama jer agama islam tapi sanggup sembelih polis kita..

Anonymous said...

Mereka cuba melengah lengahkan supaya mereka boleh buat tindakan selanjutnya. Mereka guna plan B sebab plan A kantoi. Jangan percaya dengan mereka WIRA WIRA MALAYSIA TERUS JEJAKI DAN HAPUSKAN MEREKA
YANG MEREMEHKAN KEDAULATAN TANAH AIR KITA.

Anonymous said...

JANGAN PERCAYA YANG SI HARAM JADAH KIRAM NI CALL PBB..TAK ADA HITAM PUTIH..KALAU DH MUNAFIK TU MUNAFIK JUGAK..PENIPU..TEMBAK SAMPAI MAMPOS JE SMUA PENGGANAS NI..NI SMUA TAKTIK NK MENGENDURKAN SEMANGAT PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA..SEKARANG SEMANGAT KITA TGH TINGGI,DIORANG CUBA NK "COOL DOWN" SEMANGAT KITA..JGN PERCAYA GENJATAN BABI NI..

Anonymous said...

Letak senjata bukan gencatan senjata. Untuk apa buat gencatan senjata dengan gerobolan pengganas yang dah pun kalah. Pengganas2 Jamallul Kiram sekarang cuma nak cari jalan bagaimana nak lari oleh itu caranya gencatan senjata.

Anonymous said...

Assalamualaikum

kepada blogger GAP..
moga di beri kekuatan oleh Allah meneruskan penulisan dalam menegakkan kebenaran..

Isu Lahad Datu menyebabkan saya tergerak untuk menulis kepada GAP kerena pada pemahaman saya isu ini merupakan isu keselamatan negara. Saya adalah kalangan silent voter yang amat sayang pada negara (i'm pro nation) dan saya memerhati politik semasa negara.

Di sini ada link artikel berkaitan Anwar Ibrahim.
http://bongmendoza.wordpress.com/2012/10/19/foreign-intervention/

Saya mungkin akan hantar lagi beberapa artikel kepada GAP berkennan MNLF, siapa funder MEREKA, kaitan dengan Operation False Flag di asia tenggara serta latihan yang mereka dapat melalui rangkaian Black Water di Filipina.

Semoga GAP dapat kongsikan artikel tersebut.

Demi Islam, Melau dan Malaysia

RAKYAT YANG SAYANG MALAYSIA

Anonymous said...

tenteranya dah 100% mampus baru kata nak menyerah kalah !

dulu , cakap bukan main lagak , macam hebat sanggat, nak mati ..nak berjuang hingga akhir , sekarang rasakan betul2 mati !!

Anonymous said...

TETAPI ...percayalah , sulu [moro]akan bertindak balas, aku kenal sanggat bangsa ini , jika hari ini mereka kata mengaku kalah , esok mereka akn buat serangan lagi, percayalah ..percayalah sesunguhnya bangsa sulu ini tidak pernah berpegang pada janji, mereka bangsa pendendam, bangsa amuk, bangsa tidak kenal erti dosa neraka, kerana mereka dibesardipinang dengan M16 ..kerana mas khawin mereka hanyalah sepucuk m16 dan sekotak peluru !

ATM dan PDRM, terutama sekali perisikan , jangan sesekali percaya dengan bangsa sulu, jika pagi ini mereka senyum dihadapan kita, esok petang mereka akan tikam kita hingga mati!

despair foo said...

Mesti cari siapa yang racun fikiran mereka ni,ada2je masaalah nak megundi tak lama lgi ni,pandai sangat orang ni nak ambil perhatian rakyak,pada hal tektik kotor,klau dia tu tak racun fikiran golongan tu mukin tak da cerita penganas ni,jgn ingat nak jadi pm la beb jadi,jadi kaki klentong boleh la,u ulang i saman u.

despair foo said...

Mesti cari siapa yang racun fikiran mereka ni,ada2je masaalah nak megundi tak lama lgi ni,pandai sangat orang ni nak ambil perhatian rakyak,pada hal tektik kotor,klau dia tu tak racun fikiran golongan tu mukin tak da cerita penganas ni,jgn ingat nak jadi pm la beb jadi,jadi kaki klentong boleh la,u ulang i saman u.

despair foo said...

Mesti cari siapa yang racun fikiran mereka ni,ada2je masaalah nak megundi tak lama lgi ni,pandai sangat orang ni nak ambil perhatian rakyak,pada hal tektik kotor,klau dia tu tak racun fikiran golongan tu mukin tak da cerita penganas ni,jgn ingat nak jadi pm la beb jadi,jadi kaki klentong boleh la,u ulang i saman u.