Friday, June 13, 2014

MAKIN MEREPEK .....


mahkamah syariah YANG PERTAMA memberikan hak penjagaan kepada saudara kita .

kemudiannya diikuti oleh keputusan mahkamah tinggi .

HARI INI SAUDARA KITA TERPAKSA SERAHKAN ANAKNYA KEPADA BEKAS ISTERI YANG HINDU.

persoalan ?

mengapa mahkamah sivil boleh mengenepikan keputusan mahkamah syariah.

bukankah hak mengenai islam itu dilayakkan keputusannya di mahkamah syariah.

12 comments:

Anonymous said...

Islam perlukan 3rd force Melayu Islam utk perintah Malaysia.
Tuanku Agong/ Raja2 Melayu kena interfere..

usin said...

Diorang sanggup untuk menjawab dengan Allah SWT masa soaljawab di alam kubur & alam akhirat nanti. Kepandaian diorang dalam bidang undang2 tidak menyebabkan diorang lebih menjaga agama Islam berbanding sentimen lain. Kita yg tak redha insyaAllah akan lepas, sibapa yg tak redha juga akan lepas. Mereka yg mabuk kuasa dan salah guna kuasa akan terima balasannya.

Anonymous said...

Bukankah mengikut Perkara 121 (A) Perlembagaan Persekutuan, adalah jelas bahawa mahkamah sivil tidak mempunyai bidang kuasa berhubung hal syariah?!

Patutnya NGO-NGO Islam/Melayu buat dua lapuran, ke MAIN dan polis, ke atas si HAKIM mahkamah sivil tu - mcm. PEMBELA yg. begitu BERANI buat lapuran polis ke atas PEGUAM NEGARA!

Lihat di http://www.bangkit.info/2014/06/laporan-polis-pembela-desak-peguam.html , Laporan Polis PEMBELA Desak PEGUAM NEGARA Disiasat & Digantung Tugas, Ben Yaacob:

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail telah mengeluarkan satu kenyataan sebagaimana yang telah dilaporkan oleh pihak Malaysian Insider. Ia berkenaan isu rampasan Bible yang jelas mengandungi perkataan-perkataan yang dilarangguna di dalam negeri Selangor. Kenyataan Peguam Negara adalah seperti berikut :

"Keterangan menunjukkan buku-buku yang dirampas adalah Bible dalam versi Bahasa Malaysia dan Alkitab Berita Baik adalah himpunan buku Taurat, Zabur dan Injil yang merupakan buku asas penganut agama Kristian,"

Pihak PEMBELA mendapati keterangan ini jelas becanggah dengan aqidah Islam dan hukum Syarak kerana beliau menyifatkan Bible Bahasa Melayu yang JAIS rampas itu adalah sama dengan Kitab Injil, Taurat dan Zabur. Sedangkan pada akidah Islam dan hukum Syarak yang sebenarnya kitab-kitab suci yang Allah SWT wahyukan kepada Rasul-RasulNya bukan sebagaimana yang terkandung dalam Bible yang menjadi objek rampasan. Ini adalah merupakan satu dakwaan palsu oleh Peguam Negara yang dilihat cuba memesongkan ajaran sebenar Islam.

Rentetan kepada sikap terhadap kes-kes bertentangan dengan Perlembagaan yang diuruskan Peguam Negara lewat ini membuatkan pihak PEMBELA semakin sangsi dengan kredibiliti Peguam Negara untuk melaksanakan tugasnya di dalam kerangka menghormati Keluhuran Perlembagaan. Peguam Negara dilihat terlalu berpihak kepada rakan-rakan karibnya dalam Kabinet yang sepatutnya berkewajipan untuk memelihara kesucian agama Islam sebagai agama Negara dan bukan melindungi kitab agama lain yang cuba menceroboh kesucian agama Islam dengan menyalahgunakan nama suci Allah. Ini terbukti apabila Gani sendiri, secara sedar, melakukan kesalahan dengan menggunakan nama Injil kepada bible bahasa Melayu yg dirampas.

Justeru itu, PEMBELA mendapati Peguam Negara telah melakukan satu melakukan kesalahan di bawah Enakmen Jenayah Syariah Selangor atau Enakmen Agama Bukan Islam 1988. PEMBELA mendesak supaya beliau mesti disiasat oleh pihak JAIS dan Polis atas perkataannya ini.

Pihak PEMBELA juga mendesak agar pihak JAIS atau Polis membuka kertas siasatan ke atas Peguam Negara dan Malaysian Insider di bawah seksyen 7 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah- Doktrin Palsu atau alternatif di bawah seksyen 13 Melanggar Fatwa atau di bawah seksyen 9 Enakmen Agama Bukan Islam( Kawalan dan sekatan) terhadap Peguam Negara dan Malaysian Insider kerana menggunakan istilah Injil sebagai merujuk kepada Bible yang dirampas......

Makcik Sambal Belacan.


Anonymous said...

Ini permulaan kepada kejatuhan UMNO

Anonymous said...

Kemana Raja Kemana Sultan? Sultan Perak sekadar bertitah sahaja ke? Siapa ketua Agama Islam? Ugama Islam sedang diperkotak katikkan...SEDARLAH DAN BERTINDAKLAH

Anonymous said...

mereka kahwin secara sivil...jadi hak tuntutan anak dibuat di mkmah sivil...

Anonymous said...

mereka kahwin secara sivil...jadi hak tuntutan anak dibuat di mkmah sivil...

Anonymous said...

mereka kahwin secara sivil...jadi hak tuntutan anak dibuat di mkmah sivil...

Anonymous said...

apa nak jadi dengan sultan dn mjlis agama isle ni

Unknown said...

Setuju Tuan GAP.. mana perginya Artikel 121 (A) Perlembagaan?

Ini satu perbuatan tidak menghormati perlembagaan persekutuan.

Anonymous said...

Perlembagaan menjamin keadilan bagi semua samada Islam atau bukan Islam...

Anonymous said...

tulah..

apoko hal dilantik judges daripada puak2 pembangkang yg jelasnya tidak rasional.

ni x barua council pun jadi judge..
orang pas otak mereng jadi judge..

bila bagi keputusan jadilah cacar marba..

UMNO kata untuk pertahankan melayu ...

nak pertahankan islam kononnya...

rupanya UMNO dah layu...
harta benda jadi taruhan tujuan..

agama dan bangsa diketepikan...